CD-spiller med mørk klang!?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CD-spiller med mørk klang!?!

Jeg har nå en Denon DCD-1500AE SACD-spiller som ikke passer mine Sonus Faber lydmessig i det hele tatt. CD-spilleren er alt for lys i klangen i forhold til mine Sonus Faber som heller veldig mot det mørke... Og i og med at jeg benytter meg av rør løser ikke det saken helt det heller! :cry: Så derfor lurer jeg herved på om det er noen som har noen gode tips ang en cd-spiller som heller mot det mørke i klangen? Problemet som jeg har nå er at diskant/mellomtone blander seg, og jeg for derfor et skikkelig rotete lydbildet!! :cry: Jeg har sett litt på Usher CD-1, men jeg vet ikke helt om den spiller med litt mørk klang om dere skjønner hva jeg mener med det? Så om det er noen som har noen forslag til en cd-spiller som kan passe mitt oppsett, så skrik det gjerne ut! På forhånd, takk til absolutt alle som kommer med innspill...

SACD-spilleren ligger forresten ute for salg på avtorget, om noen skulle være innteresert.:-D

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vincent CD-S6 har ganske varm/laidback spillestil.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rega er en av de mer behagelig CD spillerne jeg har hørt når det gjelder varm/laidback.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Vincent CD-S6 har ganske varm/laidback spillestil.
    Jeg har prøvd Vincent cd-spiller før. Dog da på Klipsch og det ble absolutt helt for lyst! Men, det er kanskje litt annerledes nå som jeg har Sonus Faber og rør?

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magking
    Rega er en av de mer behagelig CD spillerne jeg har hørt når det gjelder varm/laidback.
    Hvem selger Rega i Norge da?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mono har agentur på Rega i Norge.
    <Link>

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sound man
    Jeg har prøvd Vincent cd-spiller før. Dog da på Klipsch og det ble absolutt helt for lyst! Men, det er kanskje litt annerledes nå som jeg har Sonus Faber og rør?
    Det er stor forskjell på vincents ulike modeller, både forsterkere og cd-spillere. CD-S6 har rør i forsteget og det gir den en varm lydsignatur.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon skal da ha en klang som heller mot det mørke?

Vincent CD-S6 har jeg selv og den er uten tvil mørkere i klangen en sine andre søsken.

Hva med og beholde Denon'en og evt kjøpe en mørk DAC, feks. Electrocompaniet?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres merkelig ut at systemet ditt spiller for lyst.......

Du skriver at lydbilde er rotete. Kan forsterkeren slite med å drive Sonusene dine? Det rotete lydbilde kan også skyldes rom og høyttalerenes plassering. Eksperimenter litt med plassering og hør hva som skjer.

Skifte av smårørene i rørforsterkere gir etter min erfaring like store lydmessige forandringer som bytte av CD spiller.

Lf

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vincent-produktene låter jo vidt forskjell fra modell til modell, får nesten inntrykk av at de ikke har noen helhetlig filosofi i det hele tatt, bare lar det være opp til konstruktøren.

Har ikke prøvd Denons CD-spillere, men de forsterkerne jeg har erfaring med låt definitivt ikke spesielt lyst på de høyttalerne jeg prøvde, mørkere enn tilsvarende NAD/Arcam/Yamaha iallefall.

Uansett stusser jeg litt over åpningsinnlegget. Høyttalerne heller veldig mot det mørke, forsterkeren er rør (som man ofte forbinder med varme, iallefall ikke lys lyd), og du vil ha en CD-spiller som også låter mørkt?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå en Denon DCD-1500AE SACD-spiller som ikke passer mine Sonus Faber lydmessig i det hele tatt. CD-spilleren er alt for lys i klangen i forhold til mine Sonus Faber som heller veldig mot det mørke... Og i og med at jeg benytter meg av rør løser ikke det saken helt det heller! :cry: Så derfor lurer jeg herved på om det er noen som har noen gode tips ang en cd-spiller som heller mot det mørke i klangen? Problemet som jeg har nå er at diskant/mellomtone blander seg, og jeg for derfor et skikkelig rotete lydbildet!! :cry: Jeg har sett litt på Usher CD-1, men jeg vet ikke helt om den spiller med litt mørk klang om dere skjønner hva jeg mener med det? Så om det er noen som har noen forslag til en cd-spiller som kan passe mitt oppsett, så skrik det gjerne ut! På forhånd, takk til absolutt alle som kommer med innspill...

SACD-spilleren ligger forresten ute for salg på avtorget, om noen skulle være innteresert.:-D
    Med disse beskrivelsene vil jeg tro problemet ligger i rommet/høyttalerplassering, og IKKE i CD-spilleren. Forsøk å justere høyttalerplassering, deretter en form for midlertidig refleksjonsdemping og se om ikke det fikser problemene.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Vincent-produktene låter jo vidt forskjell fra modell til modell, får nesten inntrykk av at de ikke har noen helhetlig filosofi i det hele tatt, bare lar det være opp til konstruktøren.

Har ikke prøvd Denons CD-spillere, men de forsterkerne jeg har erfaring med låt definitivt ikke spesielt lyst på de høyttalerne jeg prøvde, mørkere enn tilsvarende NAD/Arcam/Yamaha iallefall.

Uansett stusser jeg litt over åpningsinnlegget. Høyttalerne heller veldig mot det mørke, forsterkeren er rør (som man ofte forbinder med varme, iallefall ikke lys lyd), og du vil ha en CD-spiller som også låter mørkt?

Stusser også litt her, for med disse allerede meget mørke komponentene burde det da være det som var grunnen til litt rotete lydbilde.
    Min erfaring er at om det blir for mørkt er det mye vanskeligere og plassere instrumenter i øvre mellomtone og diskant.
    Lån hjem noen Nordost kabler og plasser høytalerene dine bedre så tror jeg det vil være en mye større oppgradering

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant det som dere alle sier. Og jeg kan si meg fullstendig enig i at etter min forklaring så høres det merkelig ut, men problemet må ligge i cd-spilleren! Fordi i lengre tid nå så har jeg spillt med en Onkyo Integra DX-6800 og da fikk jeg ikke samme lyse diskant/mellomtone... (brukt en annen cd-spiller fordi Denonen ligger for salg) Og problemet tror jeg ikke ligger i rør forsterkeren. Den skal ha mer enn nok guts til å drive Sonus Faberene. (2*50W klasse A i triode push pull) Og det som også er litt merkelig er at Sonus Faberene våkner ikke til liv før jeg drar på litt... Så de er nok skikkelig tung drevene, siden de først våkner skikkelig til liv når jeg drar på en god del. Da merker jeg det godt i mellom registeret! Skarp trommer etc, smeller i mellomgulvet Så jeg kan ikke skjønne at det kan være noe annet enn cd-spilleren egentlig? Men, tiden vil vise riktig svar, fordi nå skal jeg gjøre et rør bytte på forsterkeren samt bytte ut cd-spilleren. Det står enten mellom Usher CD-1 eller Rega Apollo!?!

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant det som dere alle sier. Og jeg kan si meg fullstendig enig i at etter min forklaring så høres det merkelig ut, men problemet må ligge i cd-spilleren! Fordi i lengre tid nå så har jeg spillt med en Onkyo Integra DX-6800 og da fikk jeg ikke samme lyse diskant/mellomtone... (brukt en annen cd-spiller fordi Denonen ligger for salg) Og problemet tror jeg ikke ligger i rør forsterkeren. Den skal ha mer enn nok guts til å drive Sonus Faberene. (2*50W klasse A i triode push pull) Og det som også er litt merkelig er at Sonus Faberene våkner ikke til liv før jeg drar på litt... Så de er nok skikkelig tung drevene, siden de først våkner skikkelig til liv når jeg drar på en god del. Da merker jeg det godt i mellom registeret! Skarp trommer etc, smeller i mellomgulvet Så jeg kan ikke skjønne at det kan være noe annet enn cd-spilleren egentlig? Men, tiden vil vise riktig svar, fordi nå skal jeg gjøre et rør bytte på forsterkeren samt bytte ut cd-spilleren. Det står enten mellom Usher CD-1 eller Rega Apollo!?!

Bruk Onkyoen viss du ble fornøyd med den da

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står enten mellom Usher CD-1 eller Rega Apollo!?!
    Dersom du ikke ønsker å få tilført noe mer i toppen enn Denonen, bør nok Rega Apollo være det beste valget av disse to...

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Dersom du ikke ønsker å få tilført noe mer i toppen enn Denonen, bør nok Rega Apollo være det beste valget av disse to...
    Ja, det håper jeg også på! Ettervært så skal jeg prøve ut noen forskjellige skilletrafoer osv, og sjekke om jeg kan høre/merke noe forskjell... Men, det er jo litt sære ting igjen!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første som slå meg når jeg leste åpningsinnlegget ditt var at det måtte være noe galt med plasseringen din. At diskant og mellomrone høres rotete ut skyldes da sannsynligvis refleksjoner i rommet ditt. Og Usher CD-1 er kanskje ikke veien å gå hvis du vil ha en veldig "mørk" klang, selv om jeg selv ikke opplever den spesielt "lys" selv. Spesielt IKKE med ML.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Det første som slå meg når jeg leste åpningsinnlegget ditt var at det måtte være noe galt med plasseringen din. At diskant og mellomrone høres rotete ut skyldes da sannsynligvis refleksjoner i rommet ditt. Og Usher CD-1 er kanskje ikke veien å gå hvis du vil ha en veldig "mørk" klang, selv om jeg selv ikke opplever den spesielt "lys" selv. Spesielt IKKE med ML.
    Det som er er at plasseringer er som den skal!:-D Så jeg vet ikke helt hva annet det kan være enn cd-spilleren. Men, jeg har i såfall tenkt til å bytte til Rega Apollo...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt møte med en Rega CD-spiller fik meg til å smile bredt, for en varme og klang der var sammenlignet med mange andre spillere. Den låt ikke som mange andre spillere jeg sammenlignet med, dem er mye hardere og skarpere i klangen om jeg skal sette ord på det... Har derfor snakket mye om nettopp planer om en Rega CD-spiller igjen, og da nettopp av min opplevelse av Rega'en fordi den hadde de egenskapene du etterlyser...

Jeg anbefaller deg så avgjort å låne øre til en Rega om du skal ha en CD-spiller som er litt mørkere i klangen. Ja visst er det flere CD-spillere som også har samme egenskapene, lån øre til flere av dem og lytt deg frem... Personlig tror jeg ikke Rega vil skuffe deg i så måte, spilleren jeg hørte imponerte meg sammenlignet med spillere av andre merker som det var naturlig å sammenligne den med i følge pris/oppsett etc.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Mitt møte med en Rega CD-spiller fik meg til å smile bredt, for en varme og klang der var sammenlignet med mange andre spillere. Den låt ikke som mange andre spillere jeg sammenlignet med, dem er mye hardere og skarpere i klangen om jeg skal sette ord på det... Har derfor snakket mye om nettopp planer om en Rega CD-spiller igjen, og da nettopp av min opplevelse av Rega'en fordi den hadde de egenskapene du etterlyser...

Jeg anbefaller deg så avgjort å låne øre til en Rega om du skal ha en CD-spiller som er litt mørkere i klangen. Ja visst er det flere CD-spillere som også har samme egenskapene, lån øre til flere av dem og lytt deg frem... Personlig tror jeg ikke Rega vil skuffe deg i så måte, spilleren jeg hørte imponerte meg sammenlignet med spillere av andre merker som det var naturlig å sammenligne den med i følge pris/oppsett etc.
    Ja, jeg håper litt på det jeg også... Men, nå i kveld så har jeg drevet med litt eksprimentering. Jeg pakket ut mine Triangle Espirit Antal Esw fra esken igjen (pakket ned pga at de skal selges). Og jeg synes at de låt veldig veldig bra i forhold til hvordan jeg husket de! :cry: Jeg har nå satt de rett foran mine Sonus Fabere. Og de smalt seg på plass med en gang! Jeg har aldri hørt så god bass osv fra de før... Nesten så jeg har lyst til og beholde både Sonus Faber og Triangle. Kanskje jeg skal bruke Triangle i et annet rom som jeg har til gode!?! Hjemmekino oppsett bare for morro skyld... Men, jeg får nesten se nærmere på det etterhvert. Blir de solgt så blir de solgt! Men, om de ikke gjør det. Så beholder jeg de tror jeg...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •