Nad T585

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Nad T585

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nad T585

Lite info generelt å finne om tester av NAD T585, men her er ihvertfall linken til en rykende fersk anmeldelse i HiFi Choice

http://www.hifiklubben.com/files/Tes...5_HFC_0607.pdf

Sammenlagt score 90% - ikke verst!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var litt redd for og kjøpe denne for et par måneder siden p.g.a litt tester og info om den, men nå angrer jeg litt!
    Hadde vært gøy og sett den opp i mot Denon sin 2930 f.eks.
    Noen som har den eller testet den opp i mot noen andre dvd-spillere?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel si at jeg holder på og tester den nå. Slo til på det tidsbegrensede medlemstilbudet som var fra 25 apr til 5 mai når den var priset til 6998,- Jeg har jo vært godt fornøyd med et par andre NAD produkter så da tok jeg sjansen...

Her følger noen inntrykk:

LYD

Har primært testet analog lyd ut på den, siden den er koblet til en rørforsterker.

Førsteintrykk: Veldig klar lyd og veldig kontrollert lyd. Kanskje på grensen til å være for kontrollert - men jeg tilskriver noe av dette at den ikke er innspilt enda.

Kontra T514 så er det første som slår en hvor mye tydeligere diskanten er og at trøkk og kontroll i bassen sitter som et skudd. Spesielt bassen overbeviser og er steintøff! Over hele frekvensspekterer er det også klart at T585 har en stålkontroll som T514 ikke kommer i nærheten av og at frekvensspekteret både strekker seg høyere og lavere.

Jeg har også A/B testet den litt mot T514 inn på en Musical Fidelity X-CAN v3 hotetelefonforsterker med Grado hodetelefoner som er ganske avslørende - og tror den økte klarheten og kontrollen bl.a. kan tilskrives mindre intern elektronisk støy og bedre klokking av signalene. Der T514 kan virke litt flytende og ullen og lyden ved finlytting nesten virker som om den svaier litt fram og tilbake så er T585 mye klarere og mer stødig. At det berømte "støy-gulvet" er lavere i T585 bidrar nok til dette inntrykket.

Videre er det helt tydelig er at selve CD-mediet har mye å si - det er klar forbedring å høre på en HDCD eller SACD kontra en standard CD. Begge de to førstnevnte formatene virker mer oppløste og silkefine kontra vanlig CD som nesten blir litt "røff" i sammenligning.

Samtidig må jeg gi tre forbehold her:
    1) Jeg tor T585 tar j#vlig lang tid å spille inn. Etter å ha spilt ca 50 timer nå kan jeg høre en viss forbedring men tror det fortsatt kan ta lang tid før vi nærmer oss mål... Men allerede er det visse nye ting jeg hører og legger merke til på velspilte låter. Dette at man hører nye detaljer/harmonier/bakgrunnslyder pleier å være et sikkert kvalitetstegn både for elektronikk og høyttalere.
    2) Den glatter nok ikke over dårlige CD produksjoner.
    3) Tror kabelen jeg bruker nå fra T585 til forsterkeren kan være en "flaskehals". Samtidig aner jeg at det kan gi stor gevinst å få valgt riktig her - dvs T585 kan være kresen på kabeltype.

MP3

Tar med MP3 som en egen kategori - selv om mange vil si det er misbruk av en slik spiller... (pøh! Kjøre en Ferrari på norske motorveier - det er misbruk det! )

Den gjør en veldig god jobb lydmessig med mp3 og får maksimalt ut også av dette formatet - punktum.

Litt kritikk på brukervennlighet her for at man må ha på tv-skjerm for å kunne navigere fornuftig og se titler osv. Her burdte vel nesten samtlige produsenter skjerpe seg og tilby båe CD-Text og ID3-tag visning på displayet som standard sammen med en viss minimums-indikasjon av foldere og track.

FILM

Bruker som sagt spilleren koblet til en stereoforsterker. Men har også koblet subwoofer utgangen til en aktiv sub - og den skal jeg si deg våkner til liv på film! (Men også kun da. Dvs har egentlig ikke testet så mye men sub-utgangen virker ikke å være aktiv ved spilling av musikk CD'er).

Lydmessig er det topp filmlyd og genialt at sub-utgangen kan settes opp med delefrekvens fra 80 Hz og oppover. (Men du bør ha volumknapp/fjernkontroll til sub'en ettersom man ikke kan justere nivået ut til sub'en mens filmen spiller (men via +/- dB nivå i DVD setup))

Bildekvaliteten virker veldig god - men pga at jeg p.t. kjører den mot en plasmaskjerm som ikke er HD, så får jeg ikke testet fullt ut hvor god den er med høyere oppløsning. (Har planer om ny HD flatskjerm etterhvert)

ØVRIG

Det er et par irriterende småting som jeg har oppdaget med spilleren, og som jeg venter på svar fra HFK ang - men dette er uansett snakk om "kosmetiske" ting som ikke går på selve lyd- eller bildekvaliteten. (Og som kanskje kan bli rettet via en ny firmware.)

Men samtidig har man lov til å ha høye krav i denne prisklassen, også for små-detaljer...

OG utseendemessig kunne NAD gjerne ha gjort spilleren _litt_ mer spenstig! Men la gå, diskrét er den ihvertfall

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk nf!

Det er slike svar jeg liker! Her var det mye nyttig infomarsjon.
    Lurte på om jeg skulle handle denne når den var på medlems pris, men hadde ikke penger akkurat da. Får bare mer og mer lyst på denne, i værtfall etter hva du sier om den:-D
    Hva var de små problemene med T585 da?
    Har du noen kjenskap til denne i forhold til andre dvd-spillere i samme prisklasse?

Kjempe takk for innlegget ditt, det var topp

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva var de små problemene med T585 da?
    Det kommer en liten ulyd ved hopping til neste mp3 låt - omtrent som når stiften på en gammel platespiller støter på noe rusk i mellomrommet mellom to sanger. (Kun når jeg hopper framover og bakover manuelt, ved vanlig sammenhengende spilling er det ingen ulyder).

Samme får jeg også på CD'er hvis jeg velger noe annet enn PCM/48KHz på for digitalutgangene (men det er jo ikke vits å velge noe høyere der når jeg kun bruker analogutgangene likevel).

Men fikk bekreftet idag at det ikke er normalt, så da har jeg enten vært uheldig med mitt eksemplar, eller så finnes det en sofware oppdatering.

Thank you for your recent request via the NAD Electronics web-site. I spoke with technical services regarding your questions, and here is their input:

What you have described is not normal behaviour for this unit. We would suggest that you contact the dealer where you purchased it to see if there is a software upgrade that could assist you with the problem.
    Sammenlignings-grunnlag kontra andre i samme prisklasse har jeg ikke... Kunne forsåvidt tenkt meg å prøvd både Arcam DV139, Marantz DV9600 og Cary DVD8 som alle går for å være i særklasse gode/musikalske - men da flagrer lappene fort... (men klart finner man disse brukt, kan det være meget gode kjøp...)

Og til lyd kunne det vært interessant med Slimdevices Transporter som visstnok var på høyde med Marantz 11S - bare litt "tørrere"... (om jeg ikke husker feil fra en eller annen test i et eller annet blad...) Men prisklassen blir litt i heftigste laget da.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, da har jeg effektivt ekskludert meg selv fra mer synsing om denne spilleren. Ble til at jeg returnerte den. Man kan sikkert si at det er pirkete - men synes på en måte at i denne prisklassen skal det ikke være noen nykker - selv med mp3. Og de bør ihvertfall ikke være svakere på noe punkt enn billigere modeller (T514 leser ripete brente CD'er litt bedre)

Og så fant jeg vel ut i samråd med familien at det var bedre bruk for en ny LCD, så da ble det ny LCD mot et par lapper ekstra i mellomlegg 8) High-end DVD kjøp m.a.o. utsatt...

Anbefalingen blir vel å ta hjemlån på denne før man kjøper den, slik at man er sikker på å bli fornøyd.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ser klubben kjører tilbud på T585 til halv veil pris nå. Jeg er sååå glad jeg fikk byttet den i noe annet... puh...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •