Ser liten forskjell mellom kompositt og HDMI! Hva er galt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ser liten forskjell mellom kompositt og HDMI! Hva er galt?

Har hatt en litt kinkig problem mellom prosjektor og DVD spiller. DVD spilleren har kompositt, komponent og HDMI. Prosjektoren har kompositt, s-video, vga og DVI. Pga. prisen for en 10m HDMI --> DVI kabel har jeg levd på kompositt, helt til nå nylig. Nå har problemene hopet seg litt opp. Prosjektoren er en Ask C95 (vet det ikke er noe store greier) og etter å ha satt i en DVD og skiftet mellom HDMI og kompositt fram og tilbake har jeg dratt den konklusjonen at forskjellen er nesten ikke der, eneste er at kompositt har en langt gulere bilde (noe som egentlig gjør HDMI bildene fargefattige i sammenligning). Hva er egentlig bedre med HDMI? Bedre fargegjengivelser og skarpere bilder (mer utnyttelse av pikslene?).

Da jeg satte i HDMI kabelen var det plutselig en god del dvder som ikke fungerte. Bildet var bare helt blått, kun lyd. Det ble også litt problemer med oppløsningen. HDMI og DVI er vel digitale overføringer? Det er kanskje derfor at hvis jeg endrer oppløsningen på DVD spilleren at bildet endrer størrelse også. Setter jeg den til 576p vil bilde bli mindre enn lerrete (antagelig fordi prosjektoren har en høyere oppløsning). Det har også dannet seg en tynn irriterende farge-blaffrende stripe nedover høyre side av bildet. Noen som har noen råd å gi her? Ble ekstremt skuffet av dette

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags DVD spiller har du?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er der et valg for HDMI ut i dvd spillerens meny ? Har du valgt dette da ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags DVD spiller har du?
    Glemte å skrive det :P Det er en Toshiba SD-350ESE

Er der et valg for HDMI ut i dvd spillerens meny ? Har du valgt dette da ?
    Har gått igjennom det som er av instillinger, fant ingenting. Har også prøvd å endre det som er å endre på :P Men det er et bilde, logoen til dvd spilleren er der, det er kun enkelte dvder som ikke fungerer, bl.a. The Matrix Revolutions.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Hva er egentlig bedre med HDMI? Bedre fargegjengivelser og skarpere bilder (mer utnyttelse av pikslene?).
    HDMI er en digital forbindelse, mens komposit, scart, s-video og komponent er analoge forbindelser.

Fordelen ved digitale forbindelser er at de (som regel) enten funker eller ikke funker. Men det er ingen nødvendighet at digitalt må være bedre enn analogt. Analog bildeoverføring med tilstrekkelig båndbredde og SNR kan være akkurat like bra.

For mange produkter er det slik at de forskjellige inngangene er noe forskjellig "tunet", litt som om noen har skrudd et par hakk på innstillingene.

Se forøvrig denne guiden:
    http://avforum.no/forum/guider-video...display-y.html

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er ingen som har noen råd til hvorfor enkelte dvder ikke fungerer? Ser ut til at originale kjøpte dvder ikke fungerer, mens *kremt... brente/nedlastede filmer fungerer fint. Hadde en litt ergelig episode i går. Inviterte 7 andre kamerater til å se på film... som bare ga denne blå skjermen jeg snakket om :@

Newcomer altec sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Så det er ingen som har noen råd til hvorfor enkelte dvder ikke fungerer? Ser ut til at originale kjøpte dvder ikke fungerer, mens *kremt... brente/nedlastede filmer fungerer fint. Hadde en litt ergelig episode i går. Inviterte 7 andre kamerater til å se på film... som bare ga denne blå skjermen jeg snakket om :@
    Vet ikke hvorfor du får "blåskjerm" , men jeg har testa den spilleren der mot panasonic PT-AE700. Så ut til å fungere, men var elendig bilde både via komponent og HDMI, så den gikk fort i retur.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •