Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller

Kjøpte meg en Squeezebox for noen dager siden og etter litt intensiv ripping var det på tide med en liten blindtest.

Testutstyr:
    Squeezebox v3 Black
    Yamaha 575 cd-spiller (ca. 2500kr for 5 år siden)
    Denon 1500AE forsterker
    Paradigm 9SE M III høytalere

Testede låter:
    Neil Young-Unplugged:Like a Hurricane
    Damien Rice- O- Blower`s Daughter
    Mark Knopfler- Saling to Philadelphia_Tittelsporet

Låtene som ble spilt via Squeezebox var av FLAC-format og rekodet med EAC.
    Squeezeboxen var koblet opp trådløst.

Begge kildene var koblet analogt til forsterker.

Metode: Startet sangene samtidig på cd-spiller og Squeezebox, og jeg satt med øynene igjen ( Sa jo det var en blindtest ...) mens kona switchet mellom kildene.

Så til resultatene:

1. Neil Young-sangen: Ingen dramatisk forskjell, veldig vanskelig å bestemme meg for resultat og hva som var kilde til hva. Kritisk finlytting avslørte imidlertid at den ene kilden hadde ørlite mer skyv i de nederste frekvensene.

2. Damien Rice: Her var det klar forskjell. For de som ikke kjenner til sporet så har det relativt kraftig bass innimellom og generelt sett er det en veldig bra innspilling. Igjen var det en kilde som utpekte seg med mer driv i bassen (trengte i grunn ikke lytte heller for å merke det; nok å føle forskjellen i vibrasjon i stolen...). I tillegg hadde samme kilde en mye bedre spredning av lyden/bedre stereoeffekt.

3. Mark Knopfler: samme historien som for Damien Rice-sporet.

Etter å ha sagt fra til kona hvilken som var best i hver sang ( faktisk 5 switchinger mellom hver kilde og jeg måtte si hvilken som var best for hver enkelt, men dette blir litt for detaljert til å sette opp her) fikk jeg vite hva som var hva.

Det viste seg da at resultatet ble en klar 3-0 seier til den ene kilden.
    Jeg tippet da at det var Squeezeboxen ut fra alt skrytet den har fått for lydkvaliteten sin, men det visste seg jammen å være den gamle cd-spilleren som vant.....

Dette både overrasket og skuffet meg, og konklusjonen min er at lydkvaliteten til Squeezeboxen er aldri så lite oppskrytt. Tror det har med å gjøre at det er et relativt nytt konsept og at det er en genial boks på alle andre måter og at dette gjør at anmeldere blir litt revet med...
    Jeg vet selvsagt at dette ikke er en vitenskapelig test, men for meg er resultatet klart: Ved finlytting må fortsatt cd-spilleren brukes.
    Evt. det må kjøpes ekstern DAC til Squeezeboxen men det tviler jeg på at kona er klar for ennå...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din test overrasker ingen, dette er velkjendt.
    En SB3 spiller analogt som en middels god cd spiller, med en dac kan den være farlig god.
    Skal du ha high end kvalitet i streaming må du gå for Transporter. Denne har mye bedre konvertere og accepterer 24/96 KHz. SB3 tar bare 24/48 KHz.
    En ekstern dac trenger ikke være stor og dyr, flere bruker den lille Shek D2 : Advice on DACs - eg Shek d2? - Slim Devices : Community : Forums

Ehh, flac rekodet med EAC ?? Hvad mener du med det ? rekodet til hva da ?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du hadde koblet Squeezeboksen digitalt (enten med optisk eller rca digital kabel), hadde du brukt den interne dacen i Squeezeboksen. Men når du sier at du har koblet begge kildene til analogt, så har du brukt dacen i forsterkeren din. Kanskje du burde prøve å koble Squeezeboksen til digitalt å sett om du merket forskjell. Tror det er slik det fungerer iallefall (Correct me if im wrong)

Ps.. Når jeg switcher mellom CD-spiller og squeezebox, så merker jeg med engang at det er noe mindre trøkk på squeezeboksen. Det viser seg at squeezeboksen spiller ca. 3dB lavere enn CD-spilleren min, - så jeg må skru volumet opp 3dB på forsterkeren min, for å få samme lydnivå. Det kan være grunnen til at du foretrakk CD-spilleren din.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er inne på det vesentlige til slutt der. Squeezebox`en har ingen god DAC innebygget. De aller fleste som skryter den opp i skyene bruker ekstern DAC.

Ingen grunn til at den skal låte dårligere enn din CD-spiller om begge benytter samme DAC, tvert i mot.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Dersom du hadde koblet Squeezeboksen digitalt (enten med optisk eller rca digital kabel), hadde du brukt den interne dacen i Squeezeboksen. Men når du sier at du har koblet begge kildene til analogt, så har du brukt dacen i forsterkeren din. Kanskje du burde prøve å koble Squeezeboksen til digitalt å sett om du merket forskjell. Tror det er slik det fungerer iallefall (Correct me if im wrong)
    You're wrong! Det er omvendt...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niels: Mulig det er velkjent; kom litt overraskende på meg siden jeg har lest så mye bra om lydkvaliteten på Squeezebox. Mulig jeg var litt slurvete: det skulle vært rippet med EAC til flac-filer (direkte fra orginal-cd). Finnes det noen rimelige DAC`er her i verden da???

EGil: Med hensyn til digitalt/analogt og DAC er det vel motsatt av det du skriver som er riktig. Kobler du analogt bruker du DAC`en i kilden, kobler du digitalt bruker du DAC i forsterker. Målte med Radioshack for å se om det var noen nivåforskjell mellom cd-spiller og Squeezebox; det var det ikke hos meg..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Det er faktisk stikk motsatt av det du skisserer her. Altså, digital overføring fra SB til reciever -> du bruker recieveren sin dac. Analog overføring fra SB til reciever -> du bruker SB sin dac.

Edit: 1 minutt sent ute..

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt lesestoff, nordvest. Tilfredsstillende å kunne teste utstyret sitt på den måten?

Rimelige DAC'er finnes det vel noe av, men det meste er ganske dyrt. 10.000,- og opp.

Squeezebox'en er vel noe mer praktisk enn CD-spilleren til "casual" lytting?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er absolutt mye mer praktisk til "casual listening" ; det er helt sikkert og jeg er veldig fornøyd med den. Dette var på ingen måte noe slakt-forsøk, men jeg ble som sagt overraket over at en såpass billig cd-spiller var såpass klart bedre...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Niels: Mulig det er velkjent; kom litt overraskende på meg siden jeg har lest så mye bra om lydkvaliteten på Squeezebox. Mulig jeg var litt slurvete: det skulle vært rippet med EAC til flac-filer (direkte fra orginal-cd). Finnes det noen rimelige DAC`er her i verden da???

EGil: Med hensyn til digitalt/analogt og DAC er det vel motsatt av det du skriver som er riktig. Kobler du analogt bruker du DAC`en i kilden, kobler du digitalt bruker du DAC i forsterker. Målte med Radioshack for å se om det var noen nivåforskjell mellom cd-spiller og Squeezebox; det var det ikke hos meg..
    Ja, du har helt rett angående digital/analog forklaringen.
    Der er masse rimelige dacs i verden idag, det gjelder å søke litt etter den lyd du liker. Noen liker "Zalo" (Zhaolo) dac´en fordi den er så billig, andre finder lyden forkert. Ta en titt på SlimDevices forum jeg linket til for impulser.
    Det der er bra med SB3 er muligheterne man har, du får et hav av radiostasjoner, streaming av lyd, fjernkontroll, samt stadig nye plug-ins, som f.eks. Inguz romkorreksjon !
    Den er ekstrem vanedannende så selvom man har en god cd spiller brukes den kanskje ikke fordi det er så lett å finde musikk med Squeezeboksen.
    Min Philips DVD 963SA med LCAudio mod spiller også litt bedre enn SB3 men jeg bruker den aldrig mer, og alle mine cd´er er satt i kasser i boden !

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niels; Takk for dac tips og lenker. Skal sjekke det ut. Ellers er jeg enig med det du skriver, men jeg vet ikke om jeg klarer å sette Cd-spilleren på loftet når jeg vet den låter litt bedre...

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt endel på SB3 selv utifra bekvemmeligheten med en slik, men har vel lest noe av det samme på amerikanske diskusjonsforum - nemlig at f.eks. en innstegsmodell av NAD CD/DVD spiller er hakket bedre på lydkvalitet.

Det er jo sikkert en grunn til at dette med eksterne dac'er og andre "tweaks" har fått såpass høy popularitet...

Så det spørs litt på prioriteringene. Både pose og sekk betyr sikkert Transporter.

Kan fortsatt bli til at jeg kjøper en SB3 etterhvert, men gjerne til lavere pris - den virker noe overpriset. Men det kan jo være a la "Tivoli Audio" effekten - forresten utrolig hvor stabilt prisen på disse har holdt seg (hvor er konkurransen?) og det er jo ikke _så_ revolusjonerende god lyd på disse radioene.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får absolutt ikke følelsen av at den er overpriset når du får den i hus. Da synes jeg tvert i mot at den er svært billig. Dette er en av få nettverksstreamer produkter som faktisk virker som tiltenkt, uten noe krøll. Selvfølgelig vil du nok få bedre lyd dersom du går for en ren cd-spiller til samme pris. Men du får da mye mindre funksjonalitet som i dette tilfellet faktisk er nyttig funksjonalitet.

Selv går jeg og venter på at Transporter skal komme på lager rundt omkring slik at jeg kan få byttet ut SB3 som analog kilde. Det som skremmer meg er at det er et kjent faktum at SB3 mangler en del skyv i bassen, men jeg har selv med SB3 skikkelig skyv i de nedre oktaver. Må jo bli ultrafett med Transporteren.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Du får absolutt ikke følelsen av at den er overpriset når du får den i hus. Da synes jeg tvert i mot at den er svært billig. Dette er en av få nettverksstreamer produkter som faktisk virker som tiltenkt, uten noe krøll. Selvfølgelig vil du nok få bedre lyd dersom du går for en ren cd-spiller til samme pris. Men du får da mye mindre funksjonalitet som i dette tilfellet faktisk er nyttig funksjonalitet.

Selv går jeg og venter på at Transporter skal komme på lager rundt omkring slik at jeg kan få byttet ut SB3 som analog kilde. Det som skremmer meg er at det er et kjent faktum at SB3 mangler en del skyv i bassen, men jeg har selv med SB3 skikkelig skyv i de nedre oktaver. Må jo bli ultrafett med Transporteren.
    Helt enig med at den ikke er overpriset i forhold til hva den yter. Meget brukervennlig og trådløs fungerer som en kule. Her har leverandøren gjort en meget bra jobb.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig med de siste innleggene i at sb3 faktisk virker som god valuta. byggekvalitet og fjernkontroll er meget bra, og jeg fikk et kraftig hopp i lydkvalitet sammenlignet med denon 2930. mye mer pønsj i bass og mer engasjerende og morsomt å høre på squeezeboxen.
    etter å ha forsket endel på nettet så gikk jeg til innkjøp av en citypulse 7.2 dac fra hongkong. bestillingen var meget smertefri og den kom iløpet av en uke, attpåtil tollfritt :-D. prisen ink. frakt var 2400,- norske, og byggekvaliteten er meget bra med en vekt på 4.5 kilo, balanserte xlr utganger og fjernkontroll frest ut i aluminium.

denne er i øyeblikket i ferd med å spilles inn, noe som skal ta rundt 300 timer, men førsteinntrykket er godt. den er detaljert og oppløst, men noe skarp i diskanten foreløbig (dette skal endre seg etter innspilling) og har mye av det samme som jeg likte med squeezeboxens lyd. flere sammenligner denne med benchmark dac 1, som koster 4x så mye, så dette er sikkert en av de mest prisgunstige der ute.
    uten at jeg har stor oversikt over dette markedet da, hehe.
    produsentens hjemmeside

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var interessant lesing. Ble heller ikke veldig overrasket over resultatet. Har du prøvd mer musikk , evt. gjort deg opp en mening om kvaliteten generelt fra boksen?

Du får prøve å overbevise kona om at alt blir mye bedre med en DAC. Alternativet er å sabotere CD spilleren slik at du "må" ha en ny, og da kan det være greit med en DAC, for da kan du jo alltids bruke DVD spilleren som sikkert står i nærheten. Når DACen er i hus kan du prøve CD spilleren "en siste gang" før den går til gjenvinning, og da er det jo mulig at den på mirakuløst vis har begynt å virke igjen ;-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns SB'n er helt konge, og vil trolig aldri spille musikk på noen andre måter lengre... iallefall ikke før man skulle komme over en rimelig Transporter med tiden.
    Hadde selv inntil nylig en Zhaolu 2.5 med CS4398-chipen, og den passet ikke min smak dessverre. Denne hørtes helt forferdelig ut rett ut av esken, lot SB'n spille hele døgnet i 4-5dager, og dac'en var ikke til å kjenne igjen etterpå. Så innspilling er et must! Men ble likevel litt for bassfokusert etter min smak, så denne ble solgt.
    Har inne en bestilling på en Beresford dac, så den blir spennende å teste. Denne var så billig at forventningene er ikke akkurat store, men morsomt å teste ut

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endelig fått koblet opp Squeeze-boksene hjemme jeg også.
    Kjører den gjennom en gammel TEAC-DAC med tilhørende drivverk og jeg må si jeg er imponert over lyden på den. Har ikke kjørt noen A-B test enda, men ble sittende altfor mange timer natt til i går og lytte til musikk jeg sjeldent drar fram fra CD-hylla. Gamle skiver som Weather Report, Dave Brubeck, Dusty Springfield, Bluenote o.l. låter som ei kule. Satt faktisk med tårer i øyekroken når "Take Five" bredte seg ut over scenen foran meg. Trodde ikke gamle låter hadde denne holografien.
    Følg med på bruktbørsene og se etter TEAC D700 DAC, kjøpte min med drivverk for 3900,-. Kostet engang nytt 23.500,-. Låter veldig bra i mine ører.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Dette var interessant lesing. Ble heller ikke veldig overrasket over resultatet. Har du prøvd mer musikk , evt. gjort deg opp en mening om kvaliteten generelt fra boksen?

Du får prøve å overbevise kona om at alt blir mye bedre med en DAC. Alternativet er å sabotere CD spilleren slik at du "må" ha en ny, og da kan det være greit med en DAC, for da kan du jo alltids bruke DVD spilleren som sikkert står i nærheten. Når DACen er i hus kan du prøve CD spilleren "en siste gang" før den går til gjenvinning, og da er det jo mulig at den på mirakuløst vis har begynt å virke igjen ;-)
    Det er jo alltids en mulighet Eller jeg får ønske meg en DAC til bursdagen min i juli... Men denne hobbyen tar jo aldri slutt (pengemessig sett...).

Har prøvd en del med annen musikk men ikke tatt noen sammeligningstester ut over det jeg har beskrevet ovenfor. Men har vel hatt mine mistanker om at den er noe slankere i lyden enn cd-lyden jeg er vant til og det ble forsåvidt bekreftet i går. Ble imidlertid overrasket over at stereoperspektivet var dårligere. Det hadde jeg ikke trodd.
    Det er ikke slik at det ikke er bass i Squeezeboxen; det virker imidlertid som dynamikken er noe begrenset når det virkelig skal dundre løs.
    F.eks på den Damien Rice sangen så er det et parti hvor det plutselig kommer noen virkelig dype, lange basstoner og disse er mye kraftigere/dynamiske fra cd-spilleren. I musikk uten så mye bass er forskjellen mye mindre, jf. Neil Young sangen.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg vet ikke, jeg sammenliknet min 963SA med AD8066 opamps, black gate kondensatorer og XO3 click og SB3 analogt via elektrostatiske hodetelefoner og det var såvidt jeg kunne detektere forskjell på de to. Forskjellen bestod i en anelse mer fylde i nedre mellomtone fra dvd spilleren, men jeg ville ikke blindtestet de tror jeg.
    Din Yamaha må være farlig god.....
    Men, en ting der kanskje er interessant. Min Tandberg tpt 3001A lyder fænomenalt bra med noen radiostasjoner, lyden er overveldende levende, dynamisk, og det er klin umulig å sitte stille ! Analogdelen i denne er state of the art og det skal godt gjøres å finde en dac der er like ørevennlig tror jeg, men det vil vise sig når min Bryston dac kommer !
    Kanskje irrelevant, bare nevner det for jeg slås med mig selv om jeg skal selge den !

Ellers, spilte Pink Floyd The Wall på SB3 forleden, og jeg syntes der var skikkelig dårlig lyd på den skive ! Har jeg en dårlig cd eller ?
    Mor10 nevnte "Take Five", ja herregud den er bra !

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •