Blindtest: Squeezebox vs. Cd-spiller - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Din Yamaha må være farlig god.....
    Nei, Jeg vet ikke det, men jeg så faktisk noe interessant på Slim Devices forum (Audiophile-delen). Der var det et innlegg fra en som hadde en Yamaha 565 (modellen før min) som opplevde akkurat de samme forskjeller; så det er ikke bare ørene mine det er noe rart med...

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå anskaffet en SB3 og trekker herved tilbake evt stygge ting jeg måtte ha uttalt om denne.

Bruker analog-utgangene på den mot en rørforsterker og et par Polk stativere (jfr signaturen) og synes spesielt dette med at all drivverk-relatert støy forsvinner er veldig behagelig. Lyden i seg selv synes jeg er musikalsk, varm, åpen og veldig sjarmerende. Her er det tydelig at interessen for "tweaks" bunner i at det er et så bra produkt at mange får blod på tann og ikke fordi det er et dårlig produkt i utgangspunktet. Dvs en positivt ladet interesse for tweaks a la "wow! så bra! - hva om det kan bli enda bedre... hmm..."

Behagelig er det også at man finner musikk man ikke har hørt på år og dag og at det låter så bra

Supert produkt!

NB! Apropos blindtest - pass på at SB3 står på minimum 80 i volum - streifet innom dette i et innlegg i slimdevices forumet - pga Signal Noise Ratio, dvs at støyen er relativt konstant ut ifra en DAC mens signal-nivået styres av hvilket volum man velger. Høyt volum gir m.a.o. bedre signal-til-støy forhold. 80 er visst punktet der de fleste ikke kan høre noen forskjell kontra 100 på SB3...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter her:
    Nå har jeg skaffet meg en rimelig dac på bruktmarkedet (Cambridge Audio DAC 3) og tiden var dermed inne for en ny blindtest. Squeezeboxen koblet optisk til Dac og ellers samme utstyr som opprinnelig test.

Nå ma jeg si at alt ble snudd alldeles på hodet i forhold til første test. Basstrykket/fylden var denne gangen bedre fra Squeezeboxen og stereoperspektivet var også noen hakk bedre (bredere). I tillegg kommer detaljer klarere fram enn tidligere og stemmer høres mye klarere ut. Testet litt med Roger Waters "Amused...." og ble nesten skremt innimellom selv om jeg kjenner plata godt fra før. Skumle bikkjer!!

DAC/Squeezebox kjørte fullstendig over cd-spiller denne gang altså...

Det eneste som er litt verre med Squeezebox og denne da`en er at den er ørlite spissere i toppen på noen få sanger ved dårlige innspillinger.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med oppgraderingen og har nå skjønt at Squeezebox med ekstern DAc er en helt annen historie en bare Squeezebox koblet analogt direkte til forsterker!!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd med Yamahaen i DAcen? Regner med at du får samme lyd som med SB da?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei; det blir litt vanskelig da Yamahaens digitale utgang ikke fungerer..
    Men prøvde med drivverket som fulgte med DAC`en (Cambridge cd magic 1 eller noe sånt) og da låt det for meg helt likt ja..
    Men den store fordelen er jo at en får Squeezeboxens funksjonalitetet og en veldig god cd-spillers lyd!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en Sigtone NOS blackbox dac laget av Derek Shek - en kar i hongkong som bygger DACer etter et meget enkelt prinsipp. Det er en liten sort boks som ikke engang har en powerknapp, men solid bygget og koster rundt 2000 ferdig inn til Norge. Koblet til squeezeboxen låter den på ingen måte spisst, og i blindtest mot et cd-drivverk koblet til en DAC til 30,000 var det jammen ikke godt å si hva som var best.

Litt info om DACen/produsenten finner du på Sigtone
    Disse greiene kjennetegnes av musikalitet og godlyd snarere enn korrekt/analytisk lyd, så det er alt etter hva man liker - den får hvertfall frem smilet i stua her, og cdspilleren er forlengst kastet ut.
    --
    Thorbjørn

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Men den store fordelen er jo at en får Squeezeboxens funksjonalitetet og en veldig god cd-spillers lyd!
    Høres unektelig bra ut det :-)
    Virker som en veldig god løsning.

Gratulerer med DACen forresten ;-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg bruker en Sigtone NOS blackbox dac laget av Derek Shek - en kar i hongkong som bygger DACer etter et meget enkelt prinsipp. Det er en liten sort boks som ikke engang har en powerknapp, men solid bygget og koster rundt 2000 ferdig inn til Norge. Koblet til squeezeboxen låter den på ingen måte spisst, og i blindtest mot et cd-drivverk koblet til en DAC til 30,000 var det jammen ikke godt å si hva som var best.

Litt info om DACen/produsenten finner du på Sigtone
    Disse greiene kjennetegnes av musikalitet og godlyd snarere enn korrekt/analytisk lyd, så det er alt etter hva man liker - den får hvertfall frem smilet i stua her, og cdspilleren er forlengst kastet ut.
    Hørt om den; var faktisk en av kandidatene mine til DAC før jeg fant Cambridge på finn.no.
    Grunnen til at jeg valgte den var at den var billigere, det fulgte med drivverk og jeg slapp "importstyret".
    Det at den er ørlite grann skarpere i toppen gjør i grunn ikke noe da det bare viser seg på elendige innspillinger som fra før av ikke egner seg til finlytting på høyt nivå.
    Ellers har dacen et enormt trykk i bunnen; nesten så en skulle tro at jeg hadde kjøpt sub i tillegg.

Jakv: Takker!

Her er et lite bilde av herligheten:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier at det er nesten så du har kjøpt sub i tillegg. Er ikke subene dine med når du hører musikk? Er de koblet til receiveren? (Innbiller meg at du har to stk. XTZ?)

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei; subene mine er ikke med når jeg spiller musikk. De er som du sier koblet til recieveren min og ikke stereoforsterkeren.
    Prøvde å koble til en via en inngangssjalter slik at den kunne brukes både på film og ved stereolytting, men det fungerte dessverre ikke (ble sikkert en form for loop; produserte i alle fall høyfrekvent hvinig i høytalerne). Fant aldri noen tilfredsstillende løsning på det der....

Litt synd egentlig, men det gjør stort sett ikke så mye da jeg får nok trøkk ut fra fronthøytalerene. Og hvis jeg virkelig skal dundre løs så er det jo bare å hive cd`en i dvd-spilleren og sende musikken via recieveren.

Edit:
    Og ja; det stemmer at jeg har to XTZ 12.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkorreksjon for SB3 : inguz audio - room correction

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Romkorreksjon for SB3 : inguz audio - room correction
    Har du prøvd dette? Noe for seg eller??

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd, men andre har jo, og det fungerer fortreffeligt.
    Så at Copland kom med en separat rom korreksjons enhet nå, til jeg vet ikke hvor mange kroner, denne er jo "gratis". Koster dig bare litt måleutstyr, og pc´en gjør jobben.
    Er et par tråder her : Inguz Audio tips and initial impressions - Slim Devices : Community : Forums
    First shot at using Inguz - Slim Devices : Community : Forums

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så mye med blindtest å gjøre, dette omhandler erfaringer med Linn downloads.
    Ja, jeg gir meg over, dette er det bedste der har skjedd ! For en LYD !!
    Jeg har bare lastet ned 2 stk, en Brahms 24/44.1 og nu en vanlig , Celtic Experience, og dette formelig trasjer alle cd´er jeg har rippet i lyd.....
    Hva er det med cd´er egentlig ?
    Denne sidste jeg lastet ned har mye gain, noe jeg synes er bra, nesten som det én på SlimForum sagde om at han fik 4-6 db ekstra ved å bruke motfase på Inguz....
    Og lyden, ja, prøv selv......tror faktisk overhodet ikke jeg gidder kjøpe fler cd´er, men downloads i denne kvalitet betaler jeg gjerne for..., dette minner om en Tandberg TCD3001A tuner, bare bedre...
    Anbefales på det sterkeste...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •