Dedikert CD-spiller eller bruke DVD-spiller til audio CD??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer royrov sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dedikert CD-spiller eller bruke DVD-spiller til audio CD??

Jeg lurer på om jeg med mitt system vil ha mye å hente i lydkvalitet på å kjøpe meg en cd-spiller istedenfor å bruke dvd-spilleren som jeg gjør nå.

Tenker meg en pris på +- ~2000,-

Systemet mitt:
    Denon AVR-2105
    Denon DVD-1720
    Dali Concept 8
    Dali SWA12

Vil det låte bedre med en cd-spiller til rundt 2000,- ? Om ja, noen anbefalinger ?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tviler sterkt på det...
    en cd-spiller fra den prisklassen vil nok ikke låte noe bedre en dvden, i hvertfall så lenge du bruker dac-en i recieveren. hvis du derimot bruker 2000 på en brukt cdspiller som opprinnelig kom fra en høyere prisklasse, så kanskje du kunne fått litt bedre lyd. personlig ville jeg spart de pengene til noe annet og bare brukt dvd-spilleren.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer litt ann på lydkvalitet av dvdspiller, ville sett på brukt, da jeg knapt kan komme på noen cd-spillere til den prisen.. En brukt Marantz el. lig. De ganger jeg har hørt dvd vs cd-spiller på lyd så stikker cd-spiller klart av med seier..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler å bruke coax tilkobling til reciever. Da har du tapsfri overføring av digitale signaler.

Her er hva jeg har skrevet om slike kabler i min guide: http://avforum.no/forum/kabler/48251...ugger-etc.html

Coax/TosLink - Digital lydkobling mellom lydkilde og forsterker.
    Sitat Opprinnelig postet av larsggu
    Står mye på bl.a. wikipedia om dette (feks. her).

Poenget er at optisk og coax ut på en signalkilde vil lese og formidle de samme dataene siden begge bruker spdif-protokollen. Det vil skje en oversettelse fra elektrisk puls til lyspuls i den optisk utgangen, men dette er en ren oversettelse, ikke en konvertering/estimering slik som skjer i overgangen mellom det analoge og det digitale domenet.
    TosLink er optisk overføring av datasignalet. Dette signalet går ubehandlet til reciever. Det vil si at du kan kjøpe verdens billigste cd spiller, og koble den digitalt via coax til din DAC i din reciever for behandling av signalet uten datatap, og få bra lyd om du har en bra reciever/forsterker. Det samme går for dvd spiller. Kjøp en med meget bra bilde (oppo?). Koble den så digitalt via coax, og du har perfekt overføring av lyd til reciever. Du trenger ikke legge ned mer enn 30kr i en slik kabel, men det er jo mulig å bruke litt mer for å få den bedre skjermet etc, men det er ikke spesielt viktig om du har signal, ref nettverkskabel. Hva er best av Coax og TosLink? Den billigste. Det er den samme datastrømmen som går igjennom, altså 0 og 1.

Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det er en kjent sak at nullene blir rundere og at enerne blir rettere på coax. Enerne blir litt bøyd av lyset i optisk kabel, og nullene blir litt strukket pga at konverteringen fra elektriske signaler til lys tar litt tid, og lys er som kjent et analogt medium. Dermed får man jitter slik at noe musikk kan høres litt falskt ut.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Anbefaler å bruke coax tilkobling til reciever. Da har du tapsfri overføring av digitale signaler.
    Tapsfri overføring gir ikke automatisk best lyd, vertigo. Når det gjelder DACene i 2105 vs Marantz CD5001 (koster rett i overkant av 2k), så er jeg ikke et sekund i tvil om at du oppnår langt bedre lydkvalitet i to kanaler med Marantzen. Gitt at du benytter DACene i 5001 da selvfølgelig, dvs kobler analogt.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Anfield her. Samme erfaring, dvd (digitalt) taper mot en okay cd spiller (analogt).

Newcomer royrov sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker nå coax mellom dvd og 2105..

men er det nok å hente i kvaliteten til å forsvare et par tusen kroner?

hvor høyt i pris mener dere man må gå for å få bedre kvalitet da ? (eksempler?)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Tapsfri overføring gir ikke automatisk best lyd, vertigo.
    Det har jeg heller aldri påstått. Men i det oppsettet han har nå, mener jeg det er den beste løsningen. Om han vil legge ut mer penger på CD spiller får bli opp til ham. Jeg mener likevel at man bør komme med tips som ikke alle er klar over, men som kan gi et løft.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •