CD-spiller, analogt eller digitalt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CD-spiller, analogt eller digitalt?

Finnes det noen fasit på hva som er best tilkobling for CD-spilleren? Analogt eller digitalt?
    Jeg har bestandig benyttet meg av den analoge tilkoblingen da jeg mener at denne gir den mest ærlige lyden, men det er de som sverger til digital tilkobling.

Hva er egentlig best? -smak og behag?

Sitter og hører på Enigma nå, med spilleren tilkoblet analogt, og lydene kommer som perler på en snor her, mener da jeg..

Kan på ingen måte forstå at en digital tilkobling kan gi meg noe bedre lyd enn dette?

Jeg tenker her primært på avspilling av "vanlig" CD. Ikke HDCD eller SACD.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel noe med at hvis du kobler digitalt så bruker du dac'en i den du kobler digitalt til, og det er jo ikke sikkert den er noe bedre enn den du innebygget i din cd-spiller. Men noen ganger er det vel omvendt, men sjelden tror jeg.

Regelen er bruk analog!

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er hvor DA-konverteringen skjer. Digital til analog - konvertering. Signalet må i ett ledd gjøres om til et analogt signal enten før det kjøres til forsterker, eller i selve forsterkeren. Kjører du digitalt ut fra en CD-spiller vil forsterkeren ta seg av DA-konverteringen, kjører du analogt ut fra CD-spiller vil CD-spilleren allerede ha konvertert signalet til et analogt signal. Poenget er da å finne hvilket ledd som konverterer signalet best. Har du en dyr CD-spiller vil nok CD-spilleren gjøre jobben best, har du en billig CD-spiller vil det sannsynlgivis være lurt å kjøre et digitalt signal til forsterkeren som har digital inngang (det vil da si ha mulighet for å konvertere signalet fra digitalt til analogt). Det er også mulig å kjøpe eksterne DA-C'er. Den eneste fasiten er for hver enkelt til å avgjøre hva som blir best ut fra sin CD-spiller, analogt eller digitalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kjører analogt inn i en receiver? Mange receivere gjør vel om analoge signaler til digitale, for så å konvertere tilbake igjen. Definitivt ikke bra for lyden. Bruker du en surround receiver, ville jeg koblet den digitalt og kjøre ren stereo på receiver. Når det gjelde HDCD er det ingen forskjell, disse siganalene er fullt kompatible med alle komponenter med digital inngang. SACD og DVD-Audio må du som regel koble analogt, men det finnes vel produsenter som har egne løsninger for å kjøre SACD digitalt mellom spiller og receiver.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for sist, mattman!

Interesannte fakta du gir her. :-)
    De fleste CD-spillerene jeg har eid er nok av den kaliber at de greier jobben med konvertering best selv.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Du kjører analogt inn i en receiver? Mange receivere gjør vel om analoge signaler til digitale, for så å konvertere tilbake igjen. Definitivt ikke bra for lyden. Bruker du en surround receiver, ville jeg koblet den digitalt og kjøre ren stereo på receiver. Når det gjelde HDCD er det ingen forskjell, disse siganalene er fullt kompatible med alle komponenter med digital inngang. SACD og DVD-Audio må du som regel koble analogt, men det finnes vel produsenter som har egne løsninger for å kjøre SACD digitalt mellom spiller og receiver.
    Ingen reciver her.
    Sunfire TGIV-processor. Velger input der til analog fra CD-spiller.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Du kjører analogt inn i en receiver? Mange receivere gjør vel om analoge signaler til digitale, for så å konvertere tilbake igjen.
    Neppe denne konverteringen. DAC'en konverterer fra Digital til Analog - enten i DVD/CD spilleren eller i Receiveren. Det er ikke (etter min kunnskap) snakk om frem-og-tilbake konvertering.
    Jeg har forsøkt begge deler og regelen tror jeg er enkel:
    Lytt og hør selv hva som er bra.
    Jeg har en Pio 989 DVD spiller med bra komponenter.
    Denne overgår "alt" av hyllevare forsterker (receivere) DAC'er jeg har hørt. Spesielt ille var dette med eldre Thule forsterkere og min kombinasjon av utstyr. Den DAC'en som satt i den Thulen var rett og slett ille.
    Nå kjører de (også, Thule altså) Burr-Brown DAC'er, noe som er et vesentlig løft.
    Det eneste som gjelder er tomelfinger regelen kombinert med egne ører!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •