Reklamasjon på DVD-spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reklamasjon på DVD-spiller

Har en Rotel RDV 1060 som slutta å fungere her en dag. Den er akkurat tre år gammel. Sendte den inn til service og det viste seg at det har gått noen kondensatorer. De mener det ikke er en reklamasjonssak da de sier at det har vært varmgang i kondensatorene. Jeg mener jeg har plassert den riktig i forhold til andre komponenter og i henhold til anbefalinger i instruksjonsboka. Er det noen som har fått godkjent en slik sak?
    Har sendt mail til Forbrukerrådet, håper å få svar derfra i morgen.
    Det jeg synes er litt rart er at da den ble ødelagt sto den i standbymodus og da var spilleren veldig varm.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått en ny videospiller som erstatning for en som sluttet å virke etter 4 år og 10 måneder - argumenterte med at jeg hadde brukt den slik den skal brukes.

Har fått fritt reparert en jvc cd-spiller etter 4 år og 6 måneder - argumenterte der også med kjøpslov og korrekt bruk.

Begge deler har skjedd hos Elkjøp - meget bra service!

Må være litt bestemt da nytter ikke å stå med lua i hånda.

Hvor kjøpte du din spiller?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Butikken jeg kjøpte den i er lagt ned. Jeg prata med både Dalens elektronikkservice og Neby, og jeg sa klart ifra om at den var brukt riktig. Det nekta de heller ikka på, men det var det samme hva jeg sa iom. at kondensatorene var svidd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spiller liten rolle om det var kondensatorene eller doble fustasjeopphengsforkoplinger.

Dette har blitt prøvd, og er en presedens med videospiller.

Reklamasjonen er 5 år.

Så lenge det er en del du ikke selv kan vedlikeholde på normal måte, så er det reklamasjon.

Hadde en tv som gikk svart 1 uke før 5 år hadde gått, ble reparert uten spm.

deretter varte den i 7 nye år, før samme skjedde.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du bor i Ullensaker. Hadde jeg vært deg så ville jeg ha dratt til Dalens elektronikkservice eller Myrens verksted i Marcus Tranesgate, rett bak HFK.
    Skriv et reklamasjonsbrev og ta det med når du leverer produktet. Uansett utfall så har de ikke lov til å belaste deg hvis saken gjelder en reklamasjon.
    Har meget god erfaring med Myrens verksted. Håper det ordner seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er på Dalens elektronikkservice. De sier det er svidde kondensatorer, og med begrunnelse i det avslo Neby reklamasjonen.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stix
    Den er på Dalens elektronikkservice. De sier det er svidde kondensatorer, og med begrunnelse i det avslo Neby reklamasjonen.
    Det er surt da. Får håpe forbrukerrådet kan gjøre noe med saken. Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering her. Jeg betaler for reparasjonen med forbehold om at jeg vil kreve tilbake pengene fra Neby hvis jeg får medhold fra Forbrukerrådet. Jeg gir meg ikke før alt er prøvd

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halla Strix,

Dette med svidde kondensatorer...

1) Hvordan mener de dette har oppstått ?
    2) Hva betyr "varmgang i kondensatoren" ?

Peer

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en dvd spiller trenger vel heller ikke mye lurting, synes dette hørtes rart og jeg menere du har loven på din side.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På mange eldre PC HK er dette et vanlig problem,di begynner å lekke etter noen år.Mye mulig det har hendt her og.
    Der er en helt klar reklamasjon.
    Ikke gi deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tør ikke si hvordan det har oppstått annet enn at det har vært ytre påvirkninger. De tenker vel at jeg har satt den rett oppå en forsterker eller noe, noe jeg ikke har gjort. Har prata med en annen reparatør og han sa at det var kondensatorer han bytta mest av, og at de aller fleste leverandørene godkjenner slike reklamasjoner.

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strix,

Det er en ting jeg ikke helt skjønner er hvorfor du går til ett verksted og ikke direkte til leverandøren ? Det er hos leverandøren du må stille dette kravet om å få rettet feilen som er oppstått, med mindre leverandøren og verkstedet er samme firma. Du sier dette også selv helt riktig - at de fleste leverandører vil godkjenne slike reklamasjoner - så hvorfor går du til ett verksted, i stedet for å gå direkte til leverandøren av spilleren ?

I følge kjøpsloven kan du som privatperson også gå til salgsleddet før forhandleren der du kjøpte denne DVD spilleren - siden han er gått konkurs - dvs. leverandøren som har solgt denne spilleren til butikken der du kjøpte den. De er pålagt i følge loven å rette denne feilen for deg uten at det skal koste deg noe - noe de kan gjøre med den samme feilen hele to ganger, før du evnt. får en ny tilsvarende spiller eller heve kjøpet.

Kjøpsloven er en lovsatt bestemmelse her i Norge som alle selvstendig næringsdrivende i Norge (som selger til en privatperson/vanlig forbruker – ikke yrkesselger) IKKE kan vike unna eller - dvs. at de er pålagt til å følge denne loven, og kan ikke se bort i fra den, eller lage en egen regel/bestemmelse som skal overgå Norsk Lov.

Denne "varmgang i kondensatoren" høres merkelig ut for meg (jeg er dessverre ikke teknisk), men jeg tviler på at de har så mye å komme med at dette skal være ett unntak i loven som sier at du på noen måte har påskyldt dette med vilje annet enn at du har brukt maskinen på en vanlig forsvarlig måte - og at dette er en svakhet ved spilleren din som du burde fått rettet uten at det skal koste deg noe. Den påstanden om at du har skyld i dette må i så fall bevises av dem (dvs. leverandøren).

Jeg synes forøvrig at dette verkstedet du sikter til burde etter mitt skjønn også informert deg om at du burde ta kontakt med leverandøren og ikke dem om dette med tanke på reklamasjon.

Peer

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neby reparerer ikke Rotel selv. Jeg prata med de og de sa jeg kunne sende den rett til Dalens el.service. Det er kurrant for meg, men det er Neby som "bestemmer" om de vil godta reklamasjonen eller ikke. Dalens el.service kontakta Neby for meg ang. forespørsel om reklamasjon.
    Så vidt jeg vet er det ingenting i kjøpsloven som går foran reklamasjonsretten når den er mer enn to år gammel.
    Det som er problemet er jo faktisk at de mener det er selvforskyldt. Han på Neby klarte faktisk å klemme ut av seg at en av grunnene til at de trur det er at de ikke har hatt det problemet på den spilleren før.

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stix,

Reklamasjonsretten som vi snakker om finner du i Kjøpsloven - Forbrukerkjøpsloven er vel den helt korrekte tittelen - og en DVDspiller har lengre levetid enn bare 2 år, den skal ha i følge norsk lov en levetid på 5 år.

Om Neby er leverandøren av denne spillerene i Norge og de sier at du ikke har noe som helst reklamasjonsrett uten en gang å ha sett på spilleren synes jeg er veldig merkelig... At Neby aldri har opplevet denne feil med spilleren er ikke noe grunn til å fraskrive deg reklamasjonsretten din.

Sjekk denne nyttige linken her så kan du sette deg bedre inn i dine rettigheter i forhold til Forbrukerkjøpsloven:

Garantier og reklamasjonsrett - dine rettigheter - forbrukerportalen.no

Jeg ville gått hardere til verks og faktisk kontaktet Neby direkte og evnt. koble inn Forbrukerrådet her.

Peer

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Dalens el.service som reparerer for Neby. De har pratet med hverandre om det, da fant han på Neby ut at det var greit å gi avslag på reklamasjonen. Da jeg fikk høre det ringte jeg til Neby med det samme, men han virket ikke spesielt interessert i å prate om det. Han ba meg prate med forbrukerrådet. Og det gjør jeg også. Skal sende inn klage i morgen, så får vi se hvordan det går videre. Jeg gir meg ikke så lett

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp.

Som nevnt så er det Neby du må ta denne saken med og ikke verkstedet de bruker - du skal heller ikke behøve å ha kontakt med verkstedet i det hele tatt, da ansvaret ligger alene hos Neby om det er de som er hovedleverandør for spilleren din.

Det er dårlig kundeservice fra Neby sin side å virke så arrogant.

Hold oss oppdatert om hva som skjer.

Peer

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk lapp i postkassa i dag. Skal hente spilleren i morgen. Blir spennende å høre hva Forbrukerrådet har å si.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grei informasjon,

mine planer om å investere i Rotel utstyr er herved skrinlagt forever.
    ( Og alt annet Neby måtte stå som importør av)

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stix,

Hvor mye måtte du betale for denne reperasjonen ?

Peer

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •