HTPC vs. ren DVD spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser også at du har 6000 å bruke på DVD(!) Jeg tror seriøst jeg ville flyttet ihvertfall 2000-3000 fra dette budsjettet og over i projektor-budsjettet. Du får svært gode DVD-spillere i prisklassen 3000-4000 kroner.

Lykke til!
    Ditto!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6000 kr på ein dvd speler?
    Nei! gå for ae500!

Bruk ein pc som kilde! dvd speler i pc'n og spdif ut fra dataen gir bra lyd og bilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cornel
    Nei! gå for ae500!

Bruk ein pc som kilde! dvd speler i pc'n og spdif ut fra dataen gir bra lyd og bilde.
    Veldig kategorisk. For det første koster en pc 3-4 ganger så mye som en god dvd-spiller. For det andre er det store forskjeller i hvor mye en pc vil hjelpe på billedkvaliteten. Etterhvert begynner skalererne og de-interlacerne som sitter i prosjektorer og dvd-spillere å bli såpass gode at man nesten ikke merker forskjell mellom å bruke en dvd-spiller kontra pc. Forskjellene vil ikke akkurat bli større med årene som kommer.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Sitat Opprinnelig postet av Cornel
    Nei! gå for ae500!

Veldig kategorisk. For det første koster en pc 3-4 ganger så mye som en god dvd-spiller. For det andre er det store forskjeller i hvor mye en pc vil hjelpe på billedkvaliteten. Etterhvert begynner skalererne og de-interlacerne som sitter i prosjektorer og dvd-spillere å bli såpass gode at man nesten ikke merker forskjell mellom å bruke en dvd-spiller kontra pc. Forskjellene vil ikke akkurat bli større med årene som kommer.
    Samt at for å få en HTPC til å yte godt, kreves en del fikling med innstillinger og spesielle programmer.
    Den slår ikke DVD-spilleren på brukervennlighet, og neppe på driftsstabilitet heller.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får jo DVD-spillere med DVI, etterhvert blir de jo billigere de også. Det kan vel være verdt å se på f.eks Pioneer 668.Jeg ville i hvertfall kjøpt med denne muligheten skulle jeg handlet i dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turfsurf
    Snakk om å være kategorisik. En PC for å spille av DVD filmer trenger ikke koste mere enn 2-3k kr, og da kan man i tillegg koble den på lokalnettet og spille av Xvid, Divx, XVCD osv. Så hvis ikke en "god DVD spiller" koster godt under 1k kr, så er du langt på vidda.
    Altså, bare programvaren du trenger til en HTPC koster mer enn 2000 kr, dersom du ikke er en fanatisk Linux bruker. Å skaffe all hardwaren en trenger til under 1000 kr, inkl. et kabinett som står i stil med resten av anlegget vil være litt av en bragd.

Den viktigste grunnen til å beholde den stasjonære dvd-spilleren føler jeg ikke er pengene, men brukervennligheten. En ting er at det krever mye fikling når man setter opp en HTPC for første gang, men problemet er all fiklingen som skal til hver eneste gang en spiller av en dvd-film el.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, bare programvaren du trenger til en HTPC koster mer enn 2000 kr, dersom du ikke er en fanatisk Linux bruker. Å skaffe all hardwaren en trenger til under 1000 kr, inkl. et kabinett som står i stil med resten av anlegget vil være litt av en bragd.

Den viktigste grunnen til å beholde den stasjonære dvd-spilleren føler jeg ikke er pengene, men brukervennligheten. En ting er at det krever mye fikling når man setter opp en HTPC for første gang, men problemet er all fiklingen som skal til hver eneste gang en spiller av en dvd-film el.
    Hvorfor må man være fanatisk for å bruke Linux ? Å spare noen tusen på programvare kan jo være en god grunn til å lære linux. Eventuellt kan man jo få hjelp av andre...

Fikling for å spille av en DVD ? Hvis det er en DVD-plate jeg skal spille av, så er det faktisk NØYAKTIG LIKE MANGE OPERASJONER som med en standalone spiller, utenom at jeg har satt opp HTPCen til å starte rett på hovedtittelen, uten å vente på alt surret fra FBI, trailere, menyer osv. I tillegg så har jeg muligheten til å rippe filmer til harddisk, og bla gjennom disse med covere, informasjon om filmen osv.

HTPCen krever ett visst vedlikehold, men det er helt opp til den enkelte hvor mye man vil fikle med det.

På meg så hvirker det som om du aldri har vært i nærheten av en skikkelig oppsatt HTPC, og som sådan ikke bør uttale deg så kategorisk om det.

Sannsynligvis er ikke HTPC noe for de aller fleste enn så lenge, men de fleste som er kjøper projektor til hjemmekinoen er vel godt over middels teknisk kyndige

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor må man være fanatisk for å bruke Linux ? Å spare noen tusen på programvare kan jo være en god grunn til å lære linux. Eventuellt kan man jo få hjelp av andre...
    Prøvd å bruke linux på en HTPC før? For det første er det jo sikkert morsomt å sette seg inn i, men hvordan er det med avspilning av dvd på en linux pc? Vel der har du en enda morsommere jobb å sette deg inn i.. Var jo bla. en nordmann som var med på å starte morroa.. HDTV materiale for å ikke snakke om lydkort som faktisk spytter ut lyd er heller ikke en selvfølge.

Hva filkling angår burde det ikke være noen tvil. På min stasjonære dvd-spiller trykker jeg på en knapp, en cd-skuff kommer ut. Jeg legger så platen i denne skuffen og trykker på samme knappen en gang til og dermed er filmen i gang. Instillinger av bilde/lyd osv. gjør jeg fra en fjernkontroll i sofaen.

Om jeg skal gjøre samme operasjon på HTPC'en min (ja, jeg har faktisk satt opp en slik også) må jeg først trykke på en knapp, vente 30 sekunder, finne fram tastatur+mus, skrive inn brukernavn+passord, trykke på en ny knapp, sette inn plata, trykke på en ny knapp, vente 10 sekunder, trykke og herje i menyer inntil dvd-plata endelig vil spille i fullskjerm på prosjektoren. Skal jeg stille inn lyd/bilde ol. på filmen må jeg fram med tastaturet igjen. Jeg kan garantere at denne operasjonen tar mye mer enn 1 sekund uansett hvor godt din HTPC er satt opp.

Selv om HTPC'en min teoretisk sett burde gi et bedre bilde, blir det rett og slett til at jeg benytter meg av den stasjonære dvd-spilleren min i stedet. Det har ingenting med mine tekniske ferdigheter når det gjelder PC å gjøre, men føler at fikleriet med PCen ikke er verdt bryet. Legger til at dette er min personlige mening og behøver ikke å gjelde for noen andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd å bruke linux på en HTPC før?
    Ja, jeg har 3 stykker som er i daglig bruk av meg og kona.

Hva filkling angår burde det ikke være noen tvil. På min stasjonære dvd-spiller trykker jeg på en knapp, en cd-skuff kommer ut. Jeg legger så platen i denne skuffen og trykker på samme knappen en gang til og dermed er filmen i gang. Instillinger av bilde/lyd osv. gjør jeg fra en fjernkontroll i sofaen.

Om jeg skal gjøre samme operasjon på HTPC'en min (ja, jeg har faktisk satt opp en slik også) må jeg først trykke på en knapp, vente 30 sekunder, finne fram tastatur+mus, skrive inn brukernavn+passord, trykke på en ny knapp, sette inn plata, trykke på en ny knapp, vente 10 sekunder, trykke og herje i menyer inntil dvd-plata endelig vil spille i fullskjerm på projektoren. Skal jeg stille inn lyd/bilde ol. på filmen må jeg fram med tastaturet igjen. Jeg kan garantere at denne operasjonen tar mye mer enn 1 sekund uansett hvor godt din HTPC er satt opp.
    At du ikke kan sette opp HTPCen er vel ingen andre enn din sin feil.
    For å bruke dine egne ord "På min HTPC trykker jeg på en knapp, en cd-skuff kommer ut. Jeg legger så platen i denne skuffen og trykker på samme knappen en gang til og dermed er filmen i gang.". Vel, jeg må trykke på en knapp på fjernkontrollen og. Men da er og filmen i gang, ikke bare menyen. Og jeg trenger ikke tastatur/mus

Selv om HTPC'en min teoretisk sett burde gi et bedre bilde, blir det rett og slett til at jeg benytter meg av den stasjonære dvd-spilleren min i stedet. Det har ingenting med mine tekniske ferdigheter når det gjelder PC å gjøre, men føler at fikleriet med PCen ikke er verdt bryet. Legger til at dette er min personlige mening og behøver ikke å gjelde for noen andre.
    Selvfølgelig. Men selv om du har problemer med å sette opp HTPCen din (ja, det har du, sålenge du må logge deg inn og vente 30 sekunder for å spille av en dvd), så betyr det ikke at alle andre har det. Min opplevelse er at HTPCen gjør det enklere, jeg slipper å bytte inngang på projektor og/eller receiver selv om jeg vil se på tv/dvd/avi/mpeg eller høre på CD/mp3 osv.

Men la oss være enige i å være uenige, tydeligvis så har vi veldig forskjellige brukeropplevelser.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men la oss være enige i å være uenige, tydeligvis så har vi veldig forskjellige brukeropplevelser.
    Agreed

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligvis er ikke HTPC noe for de aller fleste enn så lenge, men de fleste som er kjøper projektor til hjemmekinoen er vel godt over middels teknisk kyndige.

At du ikke kan sette opp HTPCen er vel ingen andre enn din sin feil.
    For å bruke dine egne ord "På min HTPC trykker jeg på en knapp, en cd-skuff kommer ut. Jeg legger så platen i denne skuffen og trykker på samme knappen en gang til og dermed er filmen i gang.". Vel, jeg må trykke på en knapp på fjernkontrollen og. Men da er og filmen i gang, ikke bare menyen. Og jeg trenger ikke tastatur/mus.

Men selv om du har problemer med å sette opp HTPCen din (ja, det har du, sålenge du må logge deg inn og vente 30 sekunder for å spille av en dvd), så betyr det ikke at alle andre har det. Min opplevelse er at HTPCen gjør det enklere, jeg slipper å bytte inngang på projektor og/eller receiver selv om jeg vil se på tv/dvd/avi/mpeg eller høre på CD/mp3 osv.

Jeg jobber som programmerer i det daglige, har erfaring fra DOS, Windows 3.11, 95, 98, NT4.0, ME, 2000 og XP. I tillegg har jeg installert og brukt SuSE Linux 5.3, 6.0 og Mandrake Linux. Har i tillegg erfaring fra bruk av diverse Unix-varianter. Jeg har til og med måttet kompilere Linux-kernel ved et par anledninger.

Det jeg IKKE gjør, er å jobbe med drift av Linuxmaskiner. Men jeg har installert noen til eget bruk. Hvis det er som du sier at det er så enkelt å greit å sette opp, så vil jeg påstå at du i beste fall forsøker å reklamere hemningsløst for resultatet, men underslår hvor mange timer man må legge ned i dette. I verste fall ignorerer du at du sannsynligvis kan kategoriseres som Linux-nerd. Når du sier at det er ens egen feil at man ikke kan sette opp en HTPC, så er nok det riktig, men hvis en nybegynner på bakgrunn av dine uttalelser går til innkjøp av HTPC-hardware og tror at man skal ha et brukervennlig system med fjernkontroll oppe i løpet av en kveld, så tar de feil. Det er hardt arbeid å komme opp på ditt nivå, turfsurf.

Vi kan også være enige om å være uenige, så jeg vil derfor si at:

Definitivt er ikke Linuxbasert HTPC noe for de aller fleste. Selv de som kjøper projektor til hjemmekinoen og er godt over middels teknisk kyndige vil måtte legge ned masse tid med prøving og feiling, installering og tweaking for å få opp et system som er i nærheten av brukervennligheten og driftsstabiliteten til en DVD-spiller. Dette er bare anbefalt for de spesielt interesserte. Det er noe enklere hvis man kan leve med redusert brukervennlighet...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

Det jeg IKKE gjør, er å jobbe med drift av Linuxmaskiner. Men jeg har installert noen til eget bruk. Hvis det er som du sier at det er så enkelt å greit å sette opp, så vil jeg påstå at du i beste fall forsøker å reklamere hemningsløst for resultatet, men underslår hvor mange timer man må legge ned i dette. I verste fall ignorerer du at du sannsynligvis kan kategoriseres som Linux-nerd. Når du sier at det er ens egen feil at man ikke kan sette opp en HTPC, så er nok det riktig, men hvis en nybegynner på bakgrunn av dine uttalelser går til innkjøp av HTPC-hardware og tror at man skal ha et brukervennlig system med fjernkontroll oppe i løpet av en kveld, så tar de feil. Det er hardt arbeid å komme opp på ditt nivå, turfsurf.

Vi kan også være enige om å være uenige, så jeg vil derfor si at:

Definitivt er ikke Linuxbasert HTPC noe for de aller fleste. Selv de som kjøper projektor til hjemmekinoen og er godt over middels teknisk kyndige vil måtte legge ned masse tid med prøving og feiling, installering og tweaking for å få opp et system som er i nærheten av brukervennligheten og driftsstabiliteten til en DVD-spiller. Dette er bare anbefalt for de spesielt interesserte. Det er noe enklere hvis man kan leve med redusert brukervennlighet...

Hvor har jeg påstatt at det var enkelt og raskt å sette opp hverken det ene eller andre ? Det det var snakk om her, var at det var så mye vanskeligere å bruke en HTPC for å spille av bl.a en DVD. Jeg er helt enig i at det ikke nødvendigvis er gjort på en kveld (selv om det ikke nødvenigvis er noe problem), men hvor mange kvelder bruker ikke folk på å bygge hjemmekinorom, tweake instillinger osv ? Når det gjelder Linux vs Windows, så synes jeg ikke det er noe stort tema, det operativsystemet som man kjenner best fra før vil fremstå som enklest å sette opp.

Jeg synes du skal lese litt nøyere gjennom det som blir skrevet før du skriver svar.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du skal lese litt nøyere gjennom det som blir skrevet før du skriver svar.
    Jeg har lest gjennom alt du har skrevet i denne tråden, både før og etter du anklager meg for ikke å lese nøye (ja, det er faktisk det du gjør, selv om du maskerer det som en oppfordring).

I alle innleggene er følgende holdning åpenbar for meg:
    En skikkelig oppsatt HTPC er bedre enn en DVD-spiller. Hvis man ikke klarer å sette opp en slik så er man enten ikke villig til å legge innsats i det, eller så er man inkompetent. Men alle som kjøper en prosjektor bør ha teknisk innsikt nok til å klare det.

Jeg hevder at dersom man ikke er dyktig og legger ned mye tid i det, så blir HTPC mye mer tungvindt enn en DVD-spiller. Det er ikke alle forunt å kunne sette opp en PC til å starte fra avskrudd stilling til operativt modus på under 30 sekunder. At du har klart det betyr ikke at andre klarer det samme uten en masse plunder. Å sette opp en fjernkontroll til å styre PCen er ikke trivielt. Å installere drivere som gjør DVD-ROMen sonefri og som spiller kopibeskyttede "CD"-plater er ikke trivielt.

Alt i alt er teknologien såpass lite tilpasset å være en brukervennlig avspillingsenhet at man nærmest må bygge opp alt sammen av softwarekomponenter. Det krever ikke bare tid, men research og erfaring også.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest gjennom alt du har skrevet i denne tråden, både før og etter du anklager meg for ikke å lese nøye (ja, det er faktisk det du gjør, selv om du maskerer det som en oppfordring).

I alle innleggene er følgende holdning åpenbar for meg:
    En skikkelig oppsatt HTPC er bedre enn en DVD-spiller. Hvis man ikke klarer å sette opp en slik så er man enten ikke villig til å legge innsats i det, eller så er man inkompetent. Men alle som kjøper en prosjektor bør ha teknisk innsikt nok til å klare det.

Jeg hevder at dersom man ikke er dyktig og legger ned mye tid i det, så blir HTPC mye mer tungvindt enn en DVD-spiller. Det er ikke alle forunt å kunne sette opp en PC til å starte fra avskrudd stilling til operativt modus på under 30 sekunder. At du har klart det betyr ikke at andre klarer det samme uten en masse plunder. Å sette opp en fjernkontroll til å styre PCen er ikke trivielt. Å installere drivere som gjør DVD-ROMen sonefri og som spiller kopibeskyttede "CD"-plater er ikke trivielt.

Alt i alt er teknologien såpass lite tilpasset å være en brukervennlig avspillingsenhet at man nærmest må bygge opp alt sammen av softwarekomponenter. Det krever ikke bare tid, men research og erfaring også.
    Herr "Jeg vet hva alle tenker, og tillegger de det som passer meg at de mener". Jeg har overhodet ikke nevnt noe om bedre eller værre av disse alternativene. Forskjellige ting dekker forskjellige behov. Det jeg motsetter meg er at en HTPC nødvendigvis ikke er vanskeligere å bruke enn en vanlig DVD spiller. Å begynne å dra inn sonefri modifikasjoner og kopibeskyttede CD plater har ingenting med saken å gjøre. Når du snakker om avskrudd modus på PCen, så er det heller ingen som har nevnt noe om at HTPCen ikke kan stå på hele tiden. Hvis du skal tillegge meg meninger, så får du være så god å sitere direkte hvor jeg har fremmet de. Får å ta eksempler, vennligst vis hvor jeg har sagt dette:

- "En skikkelig oppsatt HTPC er bedre enn en DVD-spiller"
    - "Hvis man ikke klarer å sette opp en slik så er man enten ikke villig til å legge innsats i det, eller så er man inkompetent"

Hvis du tror jeg bruker en HTPC fordi at det kan bedre bilde eller fordi det skal ha høy "geek-faktor", så har du ikke forstått noe som helst. En HTPC er faktisk det som passer meg best, jeg anbefaler deg å lese dette sitatet nøye om igjen, som sier det meste om hvorfor jeg benytter en det: "Min opplevelse er at HTPCen gjør det enklere, jeg slipper å bytte inngang på projektor og/eller receiver selv om jeg vil se på tv/dvd/avi/mpeg eller høre på CD/mp3 osv.". I tillegg så er selvfølgelig en PC mere fleksibel med hensyn på nye format og lignende,lagring av media, støtte for nettverk osv.

Jeg er kanskje mere enig med deg enn hva du selv forstår, jeg mener faktisk også at de fleste, også her på AVforum, vil trives best med komponenter, men jeg tror også at mange ikke vet hva en HTPC kan gjøre, og hvor brukervennlig dette faktisk kan være. For mange vil det også være både en lærerik og interessant opplevelse å bruke og/eller sette opp en.

Håper dette klart nok, jeg hater å diskutere med folk som bare leser det de selv vil.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper dette klart nok, jeg hater å diskutere med folk som bare leser det de selv vil.
    Men du fortsetter jo likevel...

Til din informasjon forsøker jeg faktisk å tolke hva du mener, men jeg blir litt provosert når du på vegne av en i utgangspunktet svært lite brukervennlig innretning (PCen) påstår at det er brukerens feil at det ikke virker slik som du har fått det til å virke (en PC konfigurert som HTPC med fjernkontroll). Du kan si så mye du vil at du bare beskriver hvor brukervennlig en ferdig oppsatt HTPC kan være, men faktum er at det ikke leveres slike som standard, og "komme i gang"-terskelen er faktisk en viktig del av brukervennligheten.

Likevel er jeg ikke helt sikker på om du leser det du selv skriver. I det ene øyeblikket skriver du:
    "Å begynne å dra inn sonefri modifikasjoner og kopibeskyttede CD plater har ingenting med saken å gjøre."
    og i neste øyeblikk:
    "Min opplevelse er at HTPCen gjør det enklere, jeg slipper å bytte inngang på projektor og/eller receiver selv om jeg vil se på tv/dvd/avi/mpeg eller høre på CD/mp3 osv. I tillegg så er selvfølgelig en PC mere fleksibel med hensyn på nye format og lignende,lagring av media, støtte for nettverk osv."

Jeg er jo til en viss grad enig i at en HTPC har muligheten til å dekke funksjonaliteten til flere apparater, men slik jeg ser det dekker ikke dagens PC-hardware godt nok de funksjonalitetene som dedikerte produkter tilbyr. Når HTPCen ikke kan spille av alle DVD-platene (fordi den ikke er sonefri) eller "CD"-platene (fordi de har innlagt dustete kopibeskyttelse), så er ikke en HTPC så fleksibel som du vil ha det til på de områdene som en DVD-spiller dekker, og det var faktisk sammenligningen DVD-spiller vs HTPC som trigget vår ordveksling.

Jeg er imponert over det du har fått til på din egen HTPC, og skulle ønske jeg var like dyktig på dette med å integrere og konfigurere hardware og software for gjenstridige multimedieenheter. Jeg har stor respekt for det du har fått til. Lykke til videre med ditt oppsett. Har du tid og lyst så vil jeg oppfordre deg til å legge ut dine erfaringer med konfigurasjon av en operativ HTPC med fjernkontroll og ett-klikks avspilling av DVD. Sikkert mange som finner det interessant. (meg selv inkludert)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens! Det dere diskutere har for det første lite med AE300 vs. X1 å gjøre, og begynner i tillegg å hale rimelig godt ut... Kan dere ikke bare bli enige om at dere er uenige? :?:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Folkens! Det dere diskutere har for det første lite med AE300 vs. X1 å gjøre, og begynner i tillegg å hale rimelig godt ut... Kan dere ikke bare bli enige om at dere er ueninge? :?:
    Prøvde å foreslå det tidligere. Men jeg og roffe snakker tydeligvis ikke samme språk, og jeg begynner å lure på om vi lever i samme verden :wink:

For min del slutter ihvertfall diskusjonen her.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...for øvrig er min mening at smaken er som baken, og for egen del er HTPC glimrende, men forstår jo de som heller klikker "play" på DVD-spilleren, og sikkert er godt fornøyd med det! Benytter faktisk selv en ren DVD-spiller om dagen, har vel blitt lat... Imidlertid er HTPC helt klart en innretning for den mer entusiastiske delen av hjemmekino folket, uten at en ren DVD-spiller nødvendigvis er noe dårligere alternativ for de som ikke har behov for samme grad av tweaking osv.

For øvrig har denne diskusjonen ingen ting med X1 vs. AE300 å gjøre, flyttes til ny tråd!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å foreslå det tidligere. Men jeg og roffe snakker tydeligvis ikke samme språk, og jeg begynner å lure på om vi lever i samme verden :wink:

For min del slutter ihvertfall diskusjonen her.
    Jeg beklager hvis vi har snakket forbi hverandre.

Jeg tror ihvertfall begge har fått godt fram sine poenger. Det gir jo i seg selv et grunnlag for den enkelte til å vurdere hvorvidt man bør gå for DVD-spiller eller HTPC. Dette var også målet mitt med argumentasjonen: Å belyse BÅDE fordeler og ulemper ved HTPC som DVD-spiller, ikke at vi nødvendigvis skulle bli enige.

Tror vi lever i samme verden, og håper at turfsurf kan bidra med hjelp hvis jeg en dag finner ut at jeg vil forsøke å sette opp en HTPC.

Jeg stopper ihvertfall argumentasjonen her, jeg også. Den enkelte får som sagt bedømme ut fra diskusjonen hva som passer for dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du fortsetter jo likevel...

Til din informasjon forsøker jeg faktisk å tolke hva du mener, men jeg blir litt provosert når du på vegne av en i utgangspunktet svært lite brukervennlig innretning (PCen) påstår at det er brukerens feil at det ikke virker slik som du har fått det til å virke (en PC konfigurert som HTPC med fjernkontroll).
    For å ta det det hele startet med, så var det disse utsagnene jeg ville til livs:

"problemet er all fiklingen som skal til hver eneste gang en spiller av en dvd-film el"

"...må jeg først trykke på en knapp, vente 30 sekunder, finne fram tastatur+mus, skrive inn brukernavn+passord, trykke på en ny knapp, sette inn plata, trykke på en ny knapp, vente 10 sekunder, trykke og herje i menyer inntil dvd-plata endelig vil spille i fullskjerm på prosjektoren"
    Du kan ikke mene det er en godt satt opp HTPC hvor du bruker ett par minutter for å sette på en DVD ?

Mange har faktisk HTPCer hvor det bare er å sett i DVDen og så starter den å spille fullskjerm, eller man må trykke på en eller to knapper på fjernkontrollen.

Selvfølgelig er det mulig å sette opp en PC slik som Brannslange beskrev det, men da vil ihvertfall ikke jeg beskrive det som en HTPC.

EDIT
    La inn ett lite innlegg til her siden det ble flyttet til egen tråd, og for å presisere enda mere, jeg er enig i at å sette opp en god og brukervennlig HTPC ikke nødvendigvis er en lett oppgave

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •