Dvd vs cd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29

Tråd: Dvd vs cd

Newcomer borgsol1 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dvd vs cd

Heisan!

Vil je merke stor forskjell på avspilling av musikk med en dvdspiller i forhold til en cdspiller tro? Har en pioneer dv-454 som jeg for tiden bruker til musikkspilling.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer litt ann på kvaliteten på de to komponentene, men etter det jeg har hørt.. JA! Mer dynamik, mer bredde, dybde, mer av alt, når jeg har testet cdspiller mot dvdspiller. Dvdspillerene har fungert, til og med vært bra, helt til jeg tester mot en ok cdspiller til litt over 4k.. Da synes jeg at de dvdspillerne jeg har hørt kommer til kort. Men nå har jeg aldri testet dyre dvdspillere. Bare opp til 12k (Denon DVD-3930)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Kommer litt ann på kvaliteten på de to komponentene, men etter det jeg har hørt.. JA! Mer dynamik, mer bredde, dybde, mer av alt, når jeg har testet cdspiller mot dvdspiller. Dvdspillerene har fungert, til og med vært bra, helt til jeg tester mot en ok cdspiller til litt over 4k.. Da synes jeg at de dvdspillerne jeg har hørt kommer til kort. Men nå har jeg aldri testet dyre dvdspillere. Bare opp til 12k (Denon DVD-3930)
    Ok..takker for innspill! Etter min økonmi er en dvdspiller på 12k en ganske dyr sak..hehe Dvdspilleren min begynner vel å bli en 4-5 år gammel nå tror jeg, så det kunne vært interresant å høre noen meninger om hvor mye jeg må legge i en cdspiller før jeg merker forskjell?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet for noen dager siden men "gamle" Rotel RCD-02, er tilbud på den nå for ca. 2500,- klikk på denne her til rcd-02 tilbud

Prøvde denne opp mot Arcam DV78 til 10k, synes Rotelen spilte bedre, mer åpent, og detaljert, og ikke minst roligere lyd..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visst du merket forskjell på en spiller til 10k burde iallefall jeg merke forskjell på en spiller som kostet ca 2500,- ny for 5 år siden. Sjekket linken din, og spilleren så lekker ut den, men for å få max utnyttelse av kvalitetene bør man vel ha en bra forsterker og høytalere også.. Men forløpig for pioneeren og dynavoice m65 duge enå ei stund.

Newcomer Ram1s sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente selv at jeg hadde en god allround CD / DVD spiller med Philips 963SA (6K) til jeg prøvde Cosonance cd 120 til 6K,den var veldig mye bedre og dermed kjøpt.
    Helt til jeg skaffet meg Arcam dv 137(18K) da var forskjellen så liten eller ikke hørbar så jeg valgte og selge Consonance'n.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ram1s
    Mente selv at jeg hadde en god allround CD / DVD spiller med Philips 963SA (6K) til jeg prøvde Cosonance cd 120 til 6K,den var veldig mye bedre og dermed kjøpt.
    Helt til jeg skaffet meg Arcam dv 137(18K) da var forskjellen så liten eller ikke hørbar så jeg valgte og selge Consonance'n.
    Det er vel igrunn det jeg også gjør, går å innbiller meg at jeg har en bra allroundspiller..hehe Men har nå veldig lyst på en cdspiller slik at jeg kan få mest mulig ut av musikken jeg hører på. Er ganske ukjent med cdspiller produsenter, virker som det er veldig mange ukjente navn..iallefall for meg.

Men pengeboka mi tilsier at det ikke blir noe "high end" spiller iallefall..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ihvertfall anbefale Yamaha CDX-497. Den spiller også mp3.

Men om du vil ha en spiller som spiller "alt", også SACD og Audio-DVD, så kanskje du like godt skulle gå for en Oppo.
    Nå er det DVD spiller, men den fungerer supert til lyd også :-)

OPPO DV-970HD 720p/1080i Up-Converting Universal DVD Player with HDMI

Den har også USB inngang og kortleser, så du kan spille dine mp3 filer du har på harddisk eller minnebrikke :-)

Se også denne testen:
    Oppo DVD 970 HD Universal DVD Player

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg en god CD spiller, det vil du neppe angre på. Oppoen som anbefales er i mine ører ikke duganes til musikk. Har du begrenset budsjett, så se gjerne etter en spiller på bruktmarkedet. Marantz og Cambridge har forøvrig gode CD spillere i budsjett klassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje på sin plass å spør hva slags erfaringer folk har med CD avspilling på PS3. Jeg er veldig fornøyd. Syntes denne gjør en meget bra jobb. Tror den støtter SACD også om jeg ikke tar helt feil. I tillegg får du jo en habil BD, DVD og spillkonsoll på kjøpet til under 6000,-.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cdspiller må vel gå av moten snart. kjøp en squeezebox!
    --
    Thorbjørn

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Kjøp deg en god CD spiller, det vil du neppe angre på. Oppoen som anbefales er i mine ører ikke duganes til musikk. Har du begrenset budsjett, så se gjerne etter en spiller på bruktmarkedet. Marantz og Cambridge har forøvrig gode CD spillere i budsjett klassen.
    hmmmm, har du prøvd eller TROR du?

Igjen viser jeg til en nøytral og god test:
    The sound comparisons of the Oppo and Marantz was a different matter. The Oppo definitely has a better digital output for CD, DD, DVD and DTS. The Oppo has a much crisper, more dynamic sound with the digital output. My AV preamp is a very heavily modified Outlaw 950, and the digital conversion is better than either the Marantz or the Oppo. The Oppo also has a HDCD decoder - a very nice feature. I have never been able to decode HDCD discs before. The player also plays recordable CD and DVD and DVIX discs. On SACD and DVD-Audio, more differences started to show up. This is to be expected because the discrete digital processing and analog outputs of modified $1700 player with a $200 power cord should be better than a $150 player. The differences were less than you would think they would be considering the cost differences. The Oppo actually had some strong points. It had tight deep strong bass. The Marantz had more feeling and musical information in the bass. The Oppo imaged very solidly with a more up front presentation. The Marantz had a deeper soundstage and more detail in the music. In surround sound the Oppo had a wider and more solid soundstage. But it seemed at times to lose some front focus. The Marantz had a deeper soundstage with more room information. The Oppo was even more dynamic than the Marantz. The Oppo played highly-separated DVD-A sounds well and was very impressive. I had Jennifer at Jena Labs make me up a custom power cord for the Oppo, which made its performance even better.
    Kilde: Oppo DVD 970 HD Universal DVD Player

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    hmmmm, har du prøvd eller TROR du?

Igjen viser jeg til en nøytral og god test:
    The sound comparisons of the Oppo and Marantz was a different matter. The Oppo definitely has a better digital output for CD, DD, DVD and DTS. The Oppo has a much crisper, more dynamic sound with the digital output. My AV preamp is a very heavily modified Outlaw 950, and the digital conversion is better than either the Marantz or the Oppo. The Oppo also has a HDCD decoder - a very nice feature. I have never been able to decode HDCD discs before. The player also plays recordable CD and DVD and DVIX discs. On SACD and DVD-Audio, more differences started to show up. This is to be expected because the discrete digital processing and analog outputs of modified $1700 player with a $200 power cord should be better than a $150 player. The differences were less than you would think they would be considering the cost differences. The Oppo actually had some strong points. It had tight deep strong bass. The Marantz had more feeling and musical information in the bass. The Oppo imaged very solidly with a more up front presentation. The Marantz had a deeper soundstage and more detail in the music. In surround sound the Oppo had a wider and more solid soundstage. But it seemed at times to lose some front focus. The Marantz had a deeper soundstage with more room information. The Oppo was even more dynamic than the Marantz. The Oppo played highly-separated DVD-A sounds well and was very impressive. I had Jennifer at Jena Labs make me up a custom power cord for the Oppo, which made its performance even better.
    Kilde: Oppo DVD 970 HD Universal DVD Player

Ingen tester er nøytrale.. Kjøp den, test den mot en grei cd-spiller og dømm selv!!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke kjøpe noe jeg har. Og jeg tester denne daglig mot Yamaha CDX-497 som regnes for å være en god CD spiller og som har vunnet priser.
    Og min dom er: til daglig bruk er Yamaha enklere å operere, men lydmessig er det svært liten forskjell på denne og på Oppo.

Et lite hjertesukk:
    På meg virker det som at det herinne er endel aversjon mot annet utstyr enn Denon,Pioneer og HK (utenom spesielle high-end produkter). Det må man gjerne ha, det er et fritt land.
    Min hørsel er normal, min lommebok er normal og min musikkinteresse er normal. Det må da være rom for sånne som meg herinne ?
    Når noen da spør om råd så håper jeg at det er lov å foreslå alternative produkter til Denon, Pioneer og HK.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lett en stund, og leter fortsatt etter rimelige DVD-spillere som gir lyd opp mot kvaliteten til dedikerte CD-spillere på den analoge stereoutgangen. Jeg synes for eksempel ikke at Cambridge DVD89 nådde helt opp til mine (litt kresne) krav til CD-gjengivelse (noe diffus i mellomtonen).

Har håp til Marantz DV-6001, og venter på uavhengige tester, men holder ikke pusten...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Trenger ikke kjøpe noe jeg har. Og jeg tester denne daglig mot Yamaha CDX-497 som regnes for å være en god CD spiller og som har vunnet priser.
    Og min dom er: til daglig bruk er Yamaha enklere å operere, men lydmessig er det svært liten forskjell på denne og på Oppo.

Et lite hjertesukk:
    På meg virker det som at det herinne er endel aversjon mot annet utstyr enn Denon,Pioneer og HK (utenom spesielle high-end produkter). Det må man gjerne ha, det er et fritt land.
    Min hørsel er normal, min lommebok er normal og min musikkinteresse er normal. Det må da være rom for sånne som meg herinne ?
    Når noen da spør om råd så håper jeg at det er lov å foreslå alternative produkter til Denon, Pioneer og HK.

Enig med at det finnes utrolig mange andre produkter en disse.. Men det er jo ikke denne tråden handler om, men nemlig DVD VS CD spillere

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange interresante innspill! Får tråle bruktmarkedet på nettet, og finner jeg noe så får jeg spørre dere om hva dere syns og mener om det jeg eventuelt har funnet.

Ps. Hva er en squeezbox? Amatør jeg..hehe.

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ps. Hva er en squeezbox? Amatør jeg..hehe.
    Det lurer jeg også på:-P

Men låner topicen litt jeg.
    Hvordan tror dere en rimelig dvd spiller koblet digitalt til en Harman kardon avr 435, spiller i forrhold til en cd spiller (f.eks cambridge 640cv2) koblet analogt?
    Vurdrerer nemlig å kjøpe meg en cd spiller jeg også.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    Det lurer jeg også på:-P

Men låner topicen litt jeg.
    Hvordan tror dere en rimelig dvd spiller koblet digitalt til en Harman kardon avr 435, spiller i forrhold til en cd spiller (f.eks cambridge 640cv2) koblet analogt?
    Vurdrerer nemlig å kjøpe meg en cd spiller jeg også.

Tok å googla litt, her har du en link som du kan sjekke angående squeezebox

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0