Arcam Dv-139

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47

Tråd: Arcam Dv-139

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arcam Dv-139

Arcam Dv-139 får veldig positiv omtale på utenlandske forum, også blant tidligere eiere av DV-137, som mener at toppmodellen lett forsvarer merprisen i forhold til 137. Også i Norge har (Hjemmekino/Lyd og bilde) omtalt DV-139 i positive ordlag. Men de nevner lite om hvor godt spilleren fungerer som drivverk, altså øverføring fra den digitale utgangen til dac/prosessor/hjemmekinoreceiver, ei heller brukervennligheten (hurtig oppstart, menynavigering, lagbytte m.m.). I tillegg har de ikke forsøkt å beskrive klangbalansen, som f.eks; Er den nøytral i klanbalansen eller heller den mot det mørke/det lyse, laidback eller høy "boogie Woogie"-faktor (= gøy å lytte til!), hvordan står bass, mellomtone og diskant seg i forhold til andre spillere? HVor stort er lydbilde i forhold til spillere i prisklassen rundt 20K, analogt som digitalt? (det ble en del spørsmål, men kanskje noen kan svare likevel?)

Så: Er det noen her på forumet som har erfaring med denne? Hvordan står den seg mot Denon DVD-A1XVA, Parasound, Meridian G98, eventuelt Cary DVD-7, Linn Exotic eller Teac Esoteric?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sier seg selv, gjør det ikke? Hadde den svingt i en eller annen retning når det gjelder klangbalanse, så hadde den neppe fått særlig positive tilbakemeldinger. Ta utgangspunkt i Arcams beste CD-spillere, så er du tett på "sannheten". Altså nøytral, med "luft og detaljering" i referanseklasse. Beskrivelse av lyd er en svært objektiv greie, og generelt sier slike beskrivelser meg svært lite.

Hvordan spilleren er til å overføre digitale signaler til prosessor? Hva mener du egentlig? Om signalene kommer frem i den andre enden? I så tilfellet er svaret ja.
    Drivverket er raskt nok til å tilfedsstille den hurtigheten man kan forlange fra en ren CD-spiller. Å bruke DV139 som drivverk for en ekstern DAC, er å kaste perler for svin. ;-)

Hvis du vil ha en liten oppvisning i holografi, og befinner deg i disse trakter, er du velkommen innom. Kan tilby A/B testing mot Marantz SA-11
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sier seg selv, gjør det ikke? Hadde den svingt i en eller annen retning når det gjelder klangbalanse, så hadde den neppe fått særlig positive tilbakemeldinger. Ta utgangspunkt i Arcams beste CD-spillere, så er du tett på "sannheten". Altså nøytral, med "luft og detaljering" i referanseklasse. Beskrivelse av lyd er en svært objektiv greie, og generelt sier slike beskrivelser meg svært lite.
    Der er vi helt uenige. Både Hjemmekino og Lyd og Bilde har en del å lære av Fidelity når det gjelder beskrivelse av klangbalanse. Selv om beskrivelsen nødvendigvis må være SUBJEKTIV (det er vel det du mener?), er det likevel en slags (OBJEKTIV) konsensus blant erfarne ører om hva som menes med lys/mørk klangbalanse, tørr eller glatt gjengivelse, laidback/tilbakelent gjengivelse eller en mer frempå og kanskje mer gøy gjengivelse (Boogie-Woogie-faktor= "å få foten"). I en del tilfeller er det en fordel å vite litt om dette, dersom en skal "komponere" et anlegg med flere forskjellige produkter. For mange lystklingene produkter i et anlegg kan til sammen gi et lite velykket samspill. Det samme gjelder selvsagt en komponering av bare mørktlydende komponenter, ergo gjelder det å finne en passende balanse. Men dette er en problemstilling som nok er mer betydningsfull på avslørende "high-end" produkter, og ikke "elkjøp"-anleggene der eventuell skjev klangbalanse ikke betyr like mye.

Hvordan spilleren er til å overføre digitale signaler til prosessor? Hva mener du egentlig? Om signalene kommer frem i den andre enden? I så tilfellet er svaret ja.
    Drivverket er raskt nok til å tilfedsstille den hurtigheten man kan forlange fra en ren CD-spiller. Å bruke DV139 som drivverk for en ekstern DAC, er å kaste perler for svin.
    Nåja, brukvervennligheten og kvaliteten på digitalutgangen er slett ikke uvesentlig for en DVD-spiller. Jeg vil på generelt grunnlag hevde at de aller fleste dvd-spillere (og derfor mye sannsynlig også DV-139) koblet til f.eks. en Meridian 861 prosessor vil gi "bedre" lyd via den digitale utgangen enn fra de analoge. Dette forholdet er selvsagt motsatt om vi snakker om en ekstern dac av lavere kvalitet/billig receiver. (men dette har jeg skrevet om til det kjedsommelige på andre fora).

Hvis du vil ha en liten oppvisning i holografi, og befinner deg i disse trakter, er du velkommen innom. Kan tilby A/B testing mot Marantz SA-11
    Ja, det hadde vært morro. Jeg skal mye sannsynlig skrive en test av Cary DVD7, og jeg trenger noen flere komponenter å sammenlikne med (og gjerne noen eksterne ører). Foreløpig har spilleren fått bryne seg på CD-spillere fra Arcam, Sony og Krell og dvd-spillere fra Panasonic og Denon. Men Emc up, Arcam DV-139 og ikke MINST Marantz burde ha vært sjekket ut før jeg konkluderer. Jeg har tidligere hørt Marantz SA-11, og den er faktisk noe av det mest musikalske (hva nå enn det betyr, objektivt sett!) jeg har hørt på denne siden av 50K. Så jeg tar med glede kontakt om ikke så alt for lenge, og så får vi se hvordan vi ordner dette praktisk.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også tilføye at etter at DV139 kom i hus, er SA11 stort sett blitt arbeidsløs.
    Det er bare å ta kontakt så finner vi en løsning på tidspunkt.

...og ja, det var selvsagt subjektiv jeg mente. Det går litt vel raskt til tider.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Journeyman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Der er vi helt uenige. Både Hjemmekino og Lyd og Bilde har en del å lære av Fidelity når det gjelder beskrivelse av klangbalanse. Selv om beskrivelsen nødvendigvis må være SUBJEKTIV (det er vel det du mener?), er det likevel en slags (OBJEKTIV) konsensus blant erfarne ører om hva som menes med lys/mørk klangbalanse, tørr eller glatt gjengivelse, laidback/tilbakelent gjengivelse eller en mer frempå og kanskje mer gøy gjengivelse (Boogie-Woogie-faktor= "å få foten"). I en del tilfeller er det en fordel å vite litt om dette, dersom en skal "komponere" et anlegg med flere forskjellige produkter. For mange lystklingene produkter i et anlegg kan til sammen gi et lite velykket samspill. Det samme gjelder selvsagt en komponering av bare mørktlydende komponenter, ergo gjelder det å finne en passende balanse. Men dette er en problemstilling som nok er mer betydningsfull på avslørende "high-end" produkter, og ikke "elkjøp"-anleggene der eventuell skjev klangbalanse ikke betyr like mye.
    Veldig enig med deg, J. Haugen. Det å kunne matche komponentene basert på klangbalanse er utrolig viktig for å kunne sette sammen ett vellydende komplett anlegg. Her gjør Knut Vadset og Co en vesentlig bedre jobb

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Har vudert denne litt sjøl. Er meget godt fornøyd med Marantz DV 9600, men er jo stadig på jakt etter noe bedre. Har jo også SA-11 som CD-spiller. Så DV139 er bedre som CD-spiller enn SA-11, Gorm?
    Hvordan er den på SACD og DVD-A? Går mest i musikk hos meg så lyddelen er meget viktig.
    Regner med at bildet er omtrent i samme klasse som DV 9600, eller? Merkes lagbytte ved avspilling av DVD-filmer?
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper det er greit for trådstarter at jeg kaster på et spørsmål i denne tråden.

Til Gorm og Trond B som har Marantz SA-11:
    Synes dere SA-11 heller mot det lyse?
    Har nettopp anskaffet meg denne spilleren og den overgår min forrige på flere punkter. Men merker at den har mer i toppen og at systemet mitt har nå bigget over til å bli litt for lyst/skarpt. Slet litt med dette før også, så jeg tolker det slik at svakheten i anlegget har kommet tydeligere frem. Har planer om å behandle taket (skråtak) som jeg håper vil løse det, men dette hadde vært greit å høre om deres erfaringer med spilleren. Høyttalerne mine er B&W 703 og forsterkeren er Thule IA350B.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke SA-11 er lys/skarp sammen med resten av oppsettet mitt. Testet SA-15 først som jeg syntes var litt lys og slank. Tror 703 er "synderen". Jeg hadde 704 før som jeg vurderte opp mot 703 men som jeg syntes hadde for skarp/lys diskant.
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, syns SA-11 er veldig nøytral i toppen. Den er derimot "fetere" helt nederst en noen annen CD-spiller jeg har testet. Skjønt fetere er litt feil ordbruk, detaljer under det nivået de andre gir seg på, er mer treffende. Om dette skyldes bruk av filtere, eller at den bare henter ut mer informasjon i bunnen vites ikke, men moro er det lell. DV139 er kangmessig så og si identisk (skulle bare mangle om spillere på dette nivået farget lyden), men har mer luft runt intrumenter og et mye større lytterom. Da snakker jeg ikke bare høyde og bredde, men 3D. DV139 går også rimelig dypt, men ikke like langt ned i kjelleren som SA-11.

Trond, DV139 er en bildemessig stor oppgradering fra DV9600. Det skulle bare mangle egentlig, med samme prosessor som DVDO VP50 (Zoran Vaddis 888 ), fintrimmet til oppgaven å deinterlace og skalere fra SD-materiale. Bildemessig er det ikke mange DVD-spillere som kan måle seg med DV139. Den er en solid oppgradering fra min gamle A1XV

Jeg har forresten A/B testet SA-11 mot SA-15, og sistnevnte hadde klare mangler i bunnen i forhold til "storebror". I toppen var de klangmessig ganske like i mitt oppsett, men det manglet en del "rom" og detaljer på SA-15.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet DV139 på SACD og DVD-A? Har en god del plater av disse formatene som jeg spiller en del.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere har rett angående SA-11. Den virker egentlig ganske myk i toppen. Synderen er nok kombinasjonen 703ene og rommet, men satser på å få fikset det med demping.

Hvilke erfaring har dere med filtrene? For meg virker filter 1 er å være mest linær og nøytral. Virker som om filter 2 legger litt til mellombassen, mens jeg er usikker på hva filter 3 egentlig gjør.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dyre spillere kan vel også farge lyden. Synes f.eks Electrocompaniet EMC-1 Up farger lyden ganske mye, og McIntosh sin spiller er vel heller ikke kjent for å være spesielt nøytral.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Tror dere har rett angående SA-11. Den virker egentlig ganske myk i toppen. Synderen er nok kombinasjonen 703ene og rommet, men satser på å få fikset det med demping.

Hvilke erfaring har dere med filtrene? For meg virker filter 1 er å være mest linær og nøytral. Virker som om filter 2 legger litt til mellombassen, mens jeg er usikker på hva filter 3 egentlig gjør.
    Bruker kun filter 1.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Gorm og Trond B som har Marantz SA-11:
    Synes dere SA-11 heller mot det lyse?
    Har nettopp anskaffet meg denne spilleren og den overgår min forrige på flere punkter. Men merker at den har mer i toppen og at systemet mitt har nå bigget over til å bli litt for lyst/skarpt. Slet litt med dette før også, så jeg tolker det slik at svakheten i anlegget har kommet tydeligere frem. Har planer om å behandle taket (skråtak) som jeg håper vil løse det, men dette hadde vært greit å høre om deres erfaringer med spilleren. Høyttalerne mine er B&W 703 og forsterkeren er Thule IA350B.
    Både B&W 703 og 704 har en tendens til å "stikke av" litt i toppen, så det overrasker meg ikke. Du kan likevel forsøke å dempe ned diskanten med å bruke et tykt teppe på golvet, og eventuelt tepper/annet dempemateriell på veggen (der diskanten treffer).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Bruker kun filter 1.
    Samme her.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ut ett par tips i tilfelle noen trenger de.

For å gjøre spilleren sonefri, tast 1, 1, 1, 1, 1, 3. Plate-skuffa må stå ute og TV-skjerm bør være påslått så du ser hva du gjør.

For å sjekke firmware versjon tast 4, 7, 9, 2.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter all denne skryten, gutter, er det i dag bestemt at en FMJ DV139 er på vei sørover for en aldri så liten hjemmetest, og da i ren sammenligning med min Marantz SA-15S1. Det blir spennende......

Tar riktignok et par uker tenker jeg før den er her, den skal følges av en FMJ C31 også, og den er på vei fra England as we speak.....

"Glede seg...... "

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter all denne skryten, gutter, er det i dag bestemt at en FMJ DV139 er på vei sørover for en aldri så liten hjemmetest, og da i ren sammenligning med min Marantz SA-15S1. Det blir spennende......
    Ja, det er flott. Jeg håper at du etter hvert kan legge inn dine brukererfaringer med denne spilleren. Dersom det skulle vise seg at den er (uvanlig) bra, regner jeg med at et eksemplar finner veien til min stue også......

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere finner flere brukererfaringer knyttet til DV139 her i dette Arcam-forumet:

Arcam Owners' Forum - Page 2 - AV Forums

Flere av brukerne sier at DV139 er en smule bedre enn DV29.

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er omtalen av DV-139 fra Lyd og Bilde:

Lyd og Bilde : Kjøpeguide

Konklusjonen de trekker samsvarer bra med tilbakemeldingene på AVSForum.com (DV-139 vs Denon 3930):

Det er noen som alltid leter etter den rette, mens andre nøyer seg med den rette akkurat nå. Og for oss er det liten tvil om at Arcam DV-139 er den rette hvis du vil ha lyd og bilde i absolutt toppklasse fra en og samme spiller. 139’en klarer riktignok ikke å overgå vår referanse fra Denon på ren og skjær bildekvalitet, men den tar et sjumilssteg i forhold til konkurrenten når det gjelder lydkvalitet fra CD. Dermed kan den høye prislappen forsvares, selv om mellomlegget unektelig gir penger nok til en temmelig heftig CD-spiller i tillegg. Men så var det dette med pose og sekk da...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •