1080i vs 720p

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: 1080i vs 720p

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1080i vs 720p

Morn, jeg har et lite dilemma som jeg ikke finner ut av. Jeg har en Toshiba HD-E1 spiller som har forskjellige oppløsninger 480p/576i, 480p/576p, 720p og 1080i. Hvis jeg har forstått dette riktig, så er progressivt det beste, men som sagt jeg vet ikke forskjellen. Jeg har en toshiba 37" LCD og jeg overfører via HDMI. Tv'n har en oppløsning på 1338x768 ifølge bruksanvisning. Så mitt spørsmål er siden tv'n ikke er full HD, blir det beste bildet med 720p eller 1080i innstilling på min HD spiller? har testet bittelitt, men har ikke sett noen forskjell selv. De filmene jeg har er 1080p. Kan noen svare meg på dette, og eventuelt samtidig forklare forskjellen på progressivt og interlaced... HD spilleren har IKKE 1080p kun 1080i som det høyeste..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    Morn, jeg har et lite dilemma som jeg ikke finner ut av. Jeg har en Toshiba HD-E1 spiller som har forskjellige oppløsninger 480p/576i, 480p/576p, 720p og 1080i. Hvis jeg har forstått dette riktig, så er progressivt det beste, men som sagt jeg vet ikke forskjellen. Jeg har en toshiba 37" LCD og jeg overfører via HDMI. Tv'n har en oppløsning på 1338x768 ifølge bruksanvisning. Så mitt spørsmål er siden tv'n ikke er full HD, blir det beste bildet med 720p eller 1080i innstilling på min HD spiller? har testet bittelitt, men har ikke sett noen forskjell selv. De filmene jeg har er 1080p. Kan noen svare meg på dette, og eventuelt samtidig forklare forskjellen på progressivt og interlaced... HD spilleren har IKKE 1080p kun 1080i som det høyeste..
    Interlaced betyr at bildet tegnes opp i 2 omganger (som på vanlig tv-sendinger). Først tegnes oddetallslinjene (1,3,5,...,1079), så forskyves alle linjer en halv linje ned og alle partallslinjene (2,4,6,...,1080) tegnes. Dette betyr i praksis at bare 540 linjer blir benyttet "samtidig". Slik at 720 progressiv gir 720 linjer i en smekk uten noe opptegning av bilde i 2 operasjoner. Så slik jeg ser det er 720p bedre enn 1080i. Interlaced signaler kan også gi "tagger" i bildet ved kamerabevegelse sidelengs.

Slik fungerer opptegning på vanlig CRT-skjerm, interlaced blir "trikset" til på LCD/Plasma på en litt annen måte. Men generelt blir interlaced noe svakere bilde. Progressivt bilde blir ofte også tegnet 2 ganger (det samme bildet) siden de fleste tv'er har refreshrate på 50 eller 60 bilder i sekundet (PAL = 25, NTSC = 30, hele bilder pr sekund (NTSC er egentlig litt under 30)

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    720p er ikke alltid bedre enn 1080i, men i ditt tilfelle vil helt klart 720p være best!
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    720p er ikke alltid bedre enn 1080i, men i ditt tilfelle vil helt klart 720p være best!
    Kan man si det så konkusivt tro?

Så lengekildematerialet er telecined 1080i så vil vel 1080i->768p gi muligheten for mer høyfrekvent innhold enn 1080i->720p->768p?

Dessuten vil det være et spørsmål om inverse telecine er bedre i HD-DVD spilleren eller i tv-en.

Den absolutt enkleste testen er å faktisk prøve de to forskjellige formatene som han har gjort. Når du ikke ser noen forskjell så er det jo egentlig ikke så farlig.

-k

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sikker rett med det, men jeg har et spørsmål til deg: Hvilket kildemateriale har 1080i?? Bortsett fra Canal Digital HD. SD DVD har 576i, HD DVD 1080p og Blu-ray Disc 1080p.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toshiba HD-E1 støtter ikke 1080P, der har du altså maks 1080i.

Progressive vs interlaced har ikke noe med oppløsning å gjøre, men med måten bildet vises. Altså kvalitet. Da må det vurderes om man vil ha kvalitet eller oppløsning. Det kommer an på situasjonen. Fra en PC vil feks oppløsning være viktigere enn kvaliteten, så da går man gjerne for 1080i kontra 720p. I tillegg er det slik at øyet ofte ikke er raskt nok til å se forskjell på et interlaced signal med 60hz og et progressivt signal med feks 24hz. Men oppløsning fra 720 til 1080 er de fleste tilfeller meget merkbart. Spesielt fra feks pc som jo krever høy oppløsning.

Det eneste som er sikkert er at det ikke er så enkelt som at " denne er bedre enn den andre, punktum".

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du en bra forklaring på progressivt og interlaced
    Lyd og Bilde : Hva er forskjellen på progressivt og interlaced?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Du har sikker rett med det, men jeg har et spørsmål til deg: Hvilket kildemateriale har 1080i?? Bortsett fra Canal Digital HD. SD DVD har 576i, HD DVD 1080p og Blu-ray Disc 1080p.
    Signalet på film (som kommer fra kinosaler) er et unntak fra regelen om interlaced og progressiv. Kall det gjerne noe midt i mellom. Eller progressivt ideelt sett. Jeg mener at utsagnene dine om HD-DVD og BR ikke stemmer.

Jeg vil tro at videoen ut fra et HDV videokamera er "ekte" 1080i (1440x1080@50i) i betydningen at hvert field er hentet fra to separate tidspunkt.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •