Makroblokking DVD1930

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Makroblokking DVD1930

Hei

Først av alt: Jeg har besøkt dette forumet ganske regelmessig, men har ikke egentlig hatt noe behov for å skrive innlegg før nå.

Jeg er faktisk ikke helt sikker på om jeg har lagt dette emnet inn under rett kategori heller...

Her er det jeg vil spørre om:

Jeg ble ferdig med min hjemmekino på søndag og er meget fornøyd så langt, men jeg opplever en del problemer med makroblokking. Dette er spesielt synlig i mørke scener på Ringenes Herre, men ikke i alle mørke scener. Oppsettet mitt er som følger: Denon DVD 1930 via HDMI til Denon AVR2807 via HDMI til PE8720. Jeg har frem til nå kjørt 720p ut fra DVD-spilleren. Har ikke prøvd 576p fra DVD-spilleren. Så vidt jeg har skjønt så vil prosjektoren ta seg av skalering dersom den får 576p inn?

Til info så har jeg også kjørt GORM sin "hurtigkalibrering" ved hjelp av DVE.

Ligger dette problemet i DVD-spilleren? Er det noe jeg kan gjøre noe med?

All informasjon og forslag taes i mot med stor takk.

Mvh

Morten

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener jeg så MB på 1930 når jeg hadde den på lån. Lån deg en 2930 og test for den er ikke plaget med dette.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det er Faroudja Genesis scaleren som forårsaker dette.

Den finnes så vidt jeg vet i to av Oppo-ene, Panasonic S-97, og Denon 1930.

Correct me if I'm wrong...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    macroblocking på 1930 er langt bedre enn på tidligere modeller (ny versjon av brikken). Så om man ikke ønsker overdrevet lyst bilde vil dette ikke være noe stort problem. Jeg byttet selv ut min 1930 mot en 2930, men dette var pga at jeg ikke likte den overdrevne bruken av edge-enhancement fra Faroudja chipen. Reon-VX (Silicon Optix) chipen i 2930 gir et utrolig mye mer naturlig bilde, og får frem utrolig mye detaljer. Fargene er også en fryd på 2930.

Hovedproblemet til 1930 er lip-sync problematikken. Man blir småsprø av å ha bilde utav sync med lyden på 75 % av filmene (også et argument for å returnere 1930).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke først prøve å kjøre 576i direkte til BenQ'en. Prosesseringen i 8720 skal jo være meget bra, og hvorfor da ikke la den gjøre prosesseringsjobben framfor 1930? Prøv d og se om du blir mer fornøyd da. Hvis ikke er jo 2930 en god løsning!

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Benq 8720 også Faroudja Genesis-brikken?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg har latt 8720'en ta seg av oppskaleringen, og det ser nå ut som makroblokkingen er borte.

Ett annet problem er dog dukket opp, som også nevnt over, lip-sync problematikk. Generelt ser det ut til at bildet kommer senere enn lyden, men forsinkelsen ser ut til å variere igjennom filmen. Får altså ikke til å korrigere med forsterker. Dette var spesielt tydelig på Ringenes herre - To tårn (til og med kona mi ble nærmest irritert over hvor plagsomt det var).

Jeg snakket med Hifi-klubben om dette i dag, og fikk beskjed om at de ikke hadde hørt om dette på 1930, men at de hadde en 1920 inne nå med dette problemet.

Tror nesten jeg må låne med meg en 2930 hjem og teste.

Takk for tilbakemeldinger.

Morten

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppgradering av Denon DVD 1930

Bare som en oppfølging av innleggene over:

På grunn av at macroblokking faktisk kommer og går og at lip-sync er ett stort problem på DVD-1930, har jeg gått til det skritt å låne en DVD-2930 og HD-E1 med meg hjem.

Jeg har fått bekreftet fra Hi-Fi klubben at lip-sync er ett problem med 1930 og får byttet denne inn. Det som er mitt store problem er at en må oppgradere til noe som er betydelig dyrere for å bli kvitt en feil som aldri skulle ha eksistert og samtidig beholde bilde og lydkvalitet som 1930 har.

Jeg har testet 1930 mot 2930 og HD-E1 på både stereolyd og film:

Først vil jeg bare si at jeg ikke klarer å forklare forskjellen på god og dårlig lyd/bilde på en så kulinarisk (evt pompøs) måte som det blir gjort i diverse hi-fi/hjemmekino-blader; det blir litt som når jeg drikker vin - enten liker jeg den eller så liker jeg den ikke. Beskrivelsen under blir preget av dette...

- Det er ganske viktig for meg at spilleren gir bra stereolyd. Forskjellen mellom 1930 og 2930 er ikke voldsomt store i 2930 sin favør, men det bringer frem ett litt større smil å spille musikk på 2930 kontra 1930. Drivverksstøyen fra 2930 er også betydelig lavere enn 1930, noe som er meget merkbart i rolige partier.

- Når det gjelder film så er det ikke den store forskjellen rent bildemessig, men det er tydlig at det ikke er noe lip-sync problem på 2930. Jeg kan heller ikke se samme grad av macroblokking på 2930 som 1930, men 2930 sliter også en del med ringenes herre - ringens brorskap, spesielt i partier der det går fra lyst til mørkt (les scenen der Gandalv vil at Bilbo skal gi fra seg ringen og Gandalv blir sint). Det som skulle ha vært tåkete blir i stedet kornete og bygd opp av små firkanter (ligner ihvertfall på macroblokking). Er dette typisk for denne filmen?

- Når det gjelder HD-E1, er det ingen tvil om at det blir bra bilde ved å kjøre HD-DVD på den. Jeg har ikke fått tid til å teste noe særlig med SD-DVD, så der kan jeg ikke uttale meg enda. Stereolyden er jeg derimot skeptisk til og jeg er heller ikke veldig interessert i å kjøpe HD-DVD spiller (evt Blu-Ray) på dette tidspunktet når en ser hvordan prisene utvikler seg i markedet for tiden. Jeg er ganske sikker på at vi om ett års tid vil få nye HD-spillere på markedet som er i samme prissjikt som nå, men med mye høyere kvalitet.

Konklusjonen og spørsmålene til Dere blir følgende: Dersom jeg kan bli kvitt lip-sync problemene og macroblokkingsproblemene på 1930 er ikke en oppgradering til 2930 noe alternativ. Da beholder jeg 1930 og går heller for en CD-spiller i 5000 kroners klassen som kan gjøre en bedre jobb enn både 1930 og 2930 på musikk. Spørsmålet er om det faktisk er mulig å bli kvitt disse problemene som 1930 har ved f.eks oppgradering av firmware? Evt finnes det andre DVD spillere på markedet, i samme prissjikt som 1930, som gir like bra bilde, men ikke lip-sync og macroblokking? Dersom stereolyd er av samme kvalitet som 1930, så er jo det bare fint, men hvis ikke, så kan jeg gå til anskaffelse av CD-spiller til å ta seg av den delen.

Håper noen av dere kan komme med konstruktive tilbakemeldinger på det jeg har skrevet over og evt gi meg veiledning til å ta det rette valget.

Hilsen Morten

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av MortenV
    Bare som en oppfølging av innleggene over:

På grunn av at macroblokking faktisk kommer og går og at lip-sync er ett stort problem på DVD-1930, har jeg gått til det skritt å låne en DVD-2930 og HD-E1 med meg hjem.

Jeg har fått bekreftet fra Hi-Fi klubben at lip-sync er ett problem med 1930 og får byttet denne inn. Det som er mitt store problem er at en må oppgradere til noe som er betydelig dyrere for å bli kvitt en feil som aldri skulle ha eksistert og samtidig beholde bilde og lydkvalitet som 1930 har.

Jeg har testet 1930 mot 2930 og HD-E1 på både stereolyd og film:

Først vil jeg bare si at jeg ikke klarer å forklare forskjellen på god og dårlig lyd/bilde på en så kulinarisk (evt pompøs) måte som det blir gjort i diverse hi-fi/hjemmekino-blader; det blir litt som når jeg drikker vin - enten liker jeg den eller så liker jeg den ikke. Beskrivelsen under blir preget av dette...

- Det er ganske viktig for meg at spilleren gir bra stereolyd. Forskjellen mellom 1930 og 2930 er ikke voldsomt store i 2930 sin favør, men det bringer frem ett litt større smil å spille musikk på 2930 kontra 1930. Drivverksstøyen fra 2930 er også betydelig lavere enn 1930, noe som er meget merkbart i rolige partier.

- Når det gjelder film så er det ikke den store forskjellen rent bildemessig, men det er tydlig at det ikke er noe lip-sync problem på 2930. Jeg kan heller ikke se samme grad av macroblokking på 2930 som 1930, men 2930 sliter også en del med ringenes herre - ringens brorskap, spesielt i partier der det går fra lyst til mørkt (les scenen der Gandalv vil at Bilbo skal gi fra seg ringen og Gandalv blir sint). Det som skulle ha vært tåkete blir i stedet kornete og bygd opp av små firkanter (ligner ihvertfall på macroblokking). Er dette typisk for denne filmen?

- Når det gjelder HD-E1, er det ingen tvil om at det blir bra bilde ved å kjøre HD-DVD på den. Jeg har ikke fått tid til å teste noe særlig med SD-DVD, så der kan jeg ikke uttale meg enda. Stereolyden er jeg derimot skeptisk til og jeg er heller ikke veldig interessert i å kjøpe HD-DVD spiller (evt Blu-Ray) på dette tidspunktet når en ser hvordan prisene utvikler seg i markedet for tiden. Jeg er ganske sikker på at vi om ett års tid vil få nye HD-spillere på markedet som er i samme prissjikt som nå, men med mye høyere kvalitet.

Konklusjonen og spørsmålene til Dere blir følgende: Dersom jeg kan bli kvitt lip-sync problemene og macroblokkingsproblemene på 1930 er ikke en oppgradering til 2930 noe alternativ. Da beholder jeg 1930 og går heller for en CD-spiller i 5000 kroners klassen som kan gjøre en bedre jobb enn både 1930 og 2930 på musikk. Spørsmålet er om det faktisk er mulig å bli kvitt disse problemene som 1930 har ved f.eks oppgradering av firmware? Evt finnes det andre DVD spillere på markedet, i samme prissjikt som 1930, som gir like bra bilde, men ikke lip-sync og macroblokking? Dersom stereolyd er av samme kvalitet som 1930, så er jo det bare fint, men hvis ikke, så kan jeg gå til anskaffelse av CD-spiller til å ta seg av den delen.

Håper noen av dere kan komme med konstruktive tilbakemeldinger på det jeg har skrevet over og evt gi meg veiledning til å ta det rette valget.

Hilsen Morten
    En HD-E1 får du idag for kr.2995,- da burde den kanskje være et alternativ.
    Stølen

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner godt din problemstillig. Selv valgte jeg en Oppo DV-981HD etter først å ha vært innom Toshiba HD-E1. Oppoen er desverre også utsatt for macroblokking ved bruk at DLP så den er nok ikke aktuell for deg. Inntil vi vet mer om utfallet av HD-såpeoperaen, ville jeg med din PJ sannsynligvis valgt en Pioneer DV-696 - den er rimelig og gir et veldig bra bilde. Jeg ser forøvrig at det er en til salgs i dag. For CD-avspilling ville jeg valgt en dedikert CD-spiller.

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/19160

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm kan det ikke være 8720 som gjør det? i 8720 tråden står det noe cw-delay i service menyen. jeg har gjort dette selv på min 8720 da jeg merket en del "støy" under mørke sener i Ringenes Herre. ved og justere sw vart det mye bedre.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder lip-sync problemet så kan man bruke den innbygde lip-sync funksjonen som ganske mange nye recievere har. Der kan man stille på hvor mange ms som trengs for å få bilde og lyd i ett. Det er synd at det skal være slik på en så god dvd-spiller til den prisen og håper Denon får fikset på det snart.

Det er også synd at spranget er så stort mellom 1930 og 2930... Burde vært en i mellom til 3999 eller noe. Da hadde den vært et sikkert kjøp for meg hvertfall, som krever "det lille ekstra"

PS: Sjekk bruktmarkedet. F.eks 2910 er et knallkjøp. Så og si 1930 bare litt bedre byggekvalitet og har ikke alle disse problemen som nevnt...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar.

Jeg har justert CW til 55 på prosjektor nå og det nevnte problemet med kornete og små firkanter er betydelig bedre både på 1930 og 2930.

Har også testet 1930 og 2930 opp mot hverandre litt mer og ser at 2930 gir en del skarpere bilder på noen detaljer samt at bildet blir mer behagelige å se på når det er scener med veldig skarpe, nærmest grelle farger.

Når det gjelder lip-sync på 1930, så kan jeg justere dette i forsterkeren, men lip-syncen er ikke konstant gjennom filmen, så dersom jeg justerer med xms, vil den etter en stund være ute av synkronisering igjen... Slik skal det ikke være!

Når det gjelder stereolyd, så er det ikke veldig mye jeg kan si, muligens er 2930 noe mer behagelig og detaljer enn 1930 og den har definitivt MYE lavere drivverksstøy, noe jeg setter stor pris på.

Jeg har også kjørt ett par runder med testing av HD-E1 og det viser seg at denne spilleren jeg har på lån har så pass med barnesykdommer at jeg ikke tar sjansen på ett slikt kjøp nå. Går ikke nærmere i detalj, men det gav meg en følelse av mange timer med irritasjon hvis en slik blir kjøpt...

Jeg må vel si at jeg har en følelse av at 2930 egentlig ikke er verdt alle de ekstra tusenlappene i forhold til 1930, men at den er en noe bedre spiller generellt både på lyd og bilde. Synd den er såpass høyt priset når en ser hvor minimale forskjeller det er mellom denne og en til under halve prisen.

Hadde ikke 1930 hatt lip-sync problemer, ville valget vært meget enkelt... Er det noen som kjenner til om det finnes firmware oppgraderinger til 1930 som tar seg av dette problemet!?

Ett annet praktisk problem som melder seg når jeg skal velge ny spiller er den velkjente tidsklemma; jeg har rett og slett ikke tid til å rase rundt i Oslo og låne med meg spillere for å teste, så det må bare taes en avgjørelse...

Hilsen Morten

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var valget tatt:

Det ble 2930 til redusert pris. Den lavere prisen gjør at jeg følte at oppgraderingen fra 1930 til 2930 kunne rettferdiggjøres på en bedre måte.
    Håper (og tror) at jeg på sikt finner ut at 2930 gjør en enda bedre jobb en det jeg sitter igjen med som førsteinntrykk etter 2 (korte) kvelders testing.

Må bare til slutt si at servicen jeg endte opp med å få fra HiFi klubben var meget god. Hyggelig, forståelsesfull og problemløsningsorientert selger. All honnør til HiFi klubben for dette. De beholder meg som kunde fremdeles.

Hilsen

Morten

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2930 er jo et generelt bedre spiller enn 1930, men om det kan forsvare den høye prisen veit jeg ikke. Men den er jo skrytt opp i skyene av de fleste magasiner og nettsider så det må jo være noe med den. Er vel kanskje det beste man får til under 10k for tiden? Uansett grattis med ny spiller som funker skikkelig! :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •