Vil ha ny CD spiller med HDCD - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Overraskene stort marked synes jeg da.. mange norske bruker det i sin prod. samt mange som trodde ikke var det, lyste hdcd lyse på min rotel når jeg prøvde dem..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Overraskene stort marked synes jeg da.. mange norske bruker det i sin prod. samt mange som trodde ikke var det, lyste hdcd lyse på min rotel når jeg prøvde dem..
    Okai... Har nettopp fått min nye cd spiller... Den har visst HDCD.... Men har ikke testet det enda.... Bor litt på "landsbygda" Så det er kanskje ikke så rart at jeg ikke har fått med meg "Det store markedet" Den lokale hifi sjappa mente at HDCD var oppskrytt.. og alt for klinisk... Burde kanskje ikke høre på han... Og heller bestille et par plater... Har du noen gode forslag..? (finner dem sikkert på nettet)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av armaniak
    Okai... Har nettopp fått min nye cd spiller... Den har visst HDCD.... Men har ikke testet det enda.... Bor litt på "landsbygda" Så det er kanskje ikke så rart at jeg ikke har fått med meg "Det store markedet" Den lokale hifi sjappa mente at HDCD var oppskrytt.. og alt for klinisk... Burde kanskje ikke høre på han... Og heller bestille et par plater... Har du noen gode forslag..? (finner dem sikkert på nettet)

Kari Bremnes.
    Det aller meste fra Kirkelig Kulturverksted faktisk..

Jeg er vell egentlig også i den formening at det er litt oppskrytt med HDCD, hvertfall på billigere cd-spillere, syntes det var helt topp når jeg fikk min Rotel rcd 02.. p.g.a den gamle spilleren var fra 92.. så litt forandringer hadde skjedd, men når jeg nå har byttet til en annen cd-spiller uten HDCD, men bedre kvalitet så hører jeg ikke noe værre på disse HDCD inspillingene, tvert imot.. Tror som jeg har nevnt før i denne tråden at HDCD ikke har så mye å si.. hovedsaken er hvordan spillern formidler over det hele plan, og ikke bare på en type inspilling..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    I tillegg låter vanlige CD'er dårligere på en HDCD-spiller, så det er vel ikke noe å hige etter.
    Denne påstanden har jeg sett noen steder, med den begrunnelsen at det gir 15-bit oppløsning ved avspilling av vanlige CD-plater. Dette strider imot det jeg har lest på bl.a. Wikipedia: Filteret anvendes kun når det detekteres at det er en HDCD-plate som avspilles. Vanlige CD-plater spilles av på vanlig måte (logisk/teknisk sett er det jo ikke noe hensikt å anvende et HDCD-filter på et signal som ikke inneholder den nødvendige HDCD-kontrollinformasjonen). På min Denon-spiller med HDCD så kobles HDCD-filteret inn kun når det ligger en HDCD-plate i skuffen.

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av armaniak
    Den lokale hifi sjappa mente at HDCD var oppskrytt.. og alt for klinisk... Burde kanskje ikke høre på han...
    Vet ikke om det har så mye å si for deg, men Robert Harley (TAS, TPV, Stereophile) mener at HDCD er en vesentlig forbedring i forhold til CD. Han har forklart dette i detalj i boken The Complete Guide to High-End Audio.

Og heller bestille et par plater... Har du noen gode forslag..? (finner dem sikkert på nettet)
    Jeg har en rekke HDCD-plater, men de fra KKV er blant de som låter best. Jeg tror lydmiksen er mer avgjørende for lydkvaliteten enn hvorvidt det dreier seg om en HDCD-plate eller ei. Jeg har hørt mange bra plater uten HDCD. En HDCD-plate er ingen 'garanti' for bedre lyd, men mange av disse platene har en forholdsvis bra lydkvalitet. Det kan skyldes at de som gir ut platene i HDCD-format ofte er de samme som legger ekstra arbeid i lydkvaliteten (KKV, Telarc, Decca, Silver Screen, osv.).

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si jeg hører noe dårligere lyd på hdcd'ene mine nå med talk cd-spiller, en med Rotelen, som er en hdcdspiller..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kontaktet Hegel angående HDCD på Deres CD-spillere, og fikk dette meget interessante svaret tilbake.
    Sitat:
    Det var HDCD-dekoding på CDP4 og CDP4A, men når vi jobbet med CDP4Amk2 så fant vi et digitalfilter som ga enda bedre lyd på både HDCD-plater og "vanlige" CDer enn HDCD-filteret.

Dette er ikke så rart, fordi HDCD-dekoderne ble designet for ca 10 år siden, og siden Microsoft kjøpte opp og parkerte HDCD så har det ikke vært noen nyutvikling. Men i mellomtiden har det vært utvikling på både digitalfiltre, DACer og klokkekretser, og summen av disse forbedringene gjør at CDP4Amk2 versjonen spiller alle typer CDer bedre enn de gamle versjonene våre.
    :Sitat slutt

Konklusjonen er vel da at HDCD blir mer og mer uinteressant etter som tiden går.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lark
    Jeg kontaktet Hegel angående HDCD på Deres CD-spillere, og fikk dette meget interessante svaret tilbake.
    Sitat:
    Det var HDCD-dekoding på CDP4 og CDP4A, men når vi jobbet med CDP4Amk2 så fant vi et digitalfilter som ga enda bedre lyd på både HDCD-plater og "vanlige" CDer enn HDCD-filteret.

Dette er ikke så rart, fordi HDCD-dekoderne ble designet for ca 10 år siden, og siden Microsoft kjøpte opp og parkerte HDCD så har det ikke vært noen nyutvikling. Men i mellomtiden har det vært utvikling på både digitalfiltre, DACer og klokkekretser, og summen av disse forbedringene gjør at CDP4Amk2 versjonen spiller alle typer CDer bedre enn de gamle versjonene våre.
    :Sitat slutt

Konklusjonen er vel da at HDCD blir mer og mer uinteressant etter som tiden går.

Tja, eller at de ikke gidder å betale hdcd-lisens lenger.. For lisensen må vell gå til noen selv om ikke Pacific Microsonics har egenretten lenger..

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •