Hvordan virker HDCP

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan virker HDCP

Jeg sliter med å få bilde over DVI kontakten på min plasma, der jeg benytter OPPO DV981HD som kilde. Plasmaen min (QPVision 42SDL) har DVI uten HDCP.

Jeg har lest de trådene jeg har funnet her på Avforum, men jeg finner bare at HDCP er kopibeskyttelse, men ikke hvordan denne faktisk virker. Er det slik at DVD spilleren bare vil sende ut HDMI signal dersom mottakeren har HDCP støtte?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HDCP nøkler

Hei OXO
    HDCP forutsetter at alle ledd i kjeden er HDCP-kompatible. Men i utgangspunktet gjelder vel dette dersom du skal overføre informasjon som krever HDCP. For DVD skal ikke HDCP-støtte være nødvendig så langt jeg har forstått dette. Men noen runder på nettet viser jo at her er det mye rot og misforståelser. Problemet ditt kan kanskje skyldes forskjeller i oppløsning mellom OPPO og skjermen? Tror jeg først ville forsøke med komponent mellom spiller og skjerm. Med den oppløsningen det er på din QPV42DSL, tror jeg ikke du har mye å hente på å kjøre med større oppløsning fra DVD-spiller enn det skjermen har som native. Dvs 480?.

mvh Holo

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OPPO Digital DV-981HD DVD Player with HDMI, SACD/DVD-Audio, and Faroudja Processing - Product Review

"However, the Oppo DV981HD has the ability, with its HDMI output, to transfer the DVD's digital video signal directly, without conversion to analog. This results in a pure transfer of all of video information from the DVD to an HDMI or DVI-HDCP (via a connection adapter) equipped TV"

Poenget med HDCP er at hvis kilden (DVD-spilleren) krever HDCP så må en sikker forbindelse opprettes ved at kildens utgang (HDMI/DVI-HDCP) spør display-enhetens inngang (HDMI/DVI-HDCP) om den er sikker. Video sendes så i kryptert form bare hvis begge enhetene er sikre.

Takk Hollywoods paranoia for at ting ikke funker for deg ...

Ellers så har det visstnok kommet "HDCP-strippere" som lar deg betale enda mer penger for å kvitte deg med et idiotisk system.

-k

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte spillere lar deg (via "skjulte" menyer) deaktivere HDCP også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen DVD-spillere lar deg ikke slå av HDCP over DVI/HDMI utgang. Typisk eksempel på disse var de første spillerene fra Samsung (og Phillips også tror jeg). Dersom du brukte DVI utgangen måtte TV'en støtte HDCP dersom du kjørte fulldigitalt. Men det finnes dessverre spillere som fortsatt fungerer på denne måten.

Noen andre spillere har på HDCP over DVI/HDMI dersom oppløsningen er over 576 (dvs DVD). Det betyr at dersom spilleren har støtte for oppskalering til f.eks 720p eller 1080i så tar de også på HDCP. Dersom du velger å kjøre vanlig DVD oppløsning er HDCP av.

Spillerere som gjør dette har implementert HDCP på feil måte. HDCP skal fungere slik.

Avspilling av DVD plater: HDCP av
    Avspilling av HD-DVD/BluRay plater: HDCP på dersom flagg på platen (tror det heter ICT flagget) er på. Dette betyr i praksis alle plater som inneholder filmer som er kjøpt.

Dersom spiller kan spille av Windows Media format filmer i HD oppløsning kan også denne filmen kreve at HDCP blir aktivert.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hermansen
    Avspilling av HD-DVD/BluRay plater: HDCP på dersom flagg på platen (tror det heter ICT flagget) er på. Dette betyr i praksis alle plater som inneholder filmer som er kjøpt.
    ICT og HDCP er ikke det samme. Alle HD DVD/BD filmer som er utgitt til nå har HDCP beskyttelse (så vidt jeg vet). ICT er ikke innført enda (tidligst 2010) og vil sansynligvis ikke bli innført. ICT reduserer oppløsningen på bildet om du bruker analogt signal.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for informative svar. Jeg bladde gjennom noen gamle utgaver av Hjemmekino, og fant testen av TVen min. Der hadde de samme problemet med noen DVD spillere over DVI, og trakk konklusjonen at dette var knyttet til HDCP.

Jeg får vel slå meg til ro med det. Ikke noen krise, for jeg skal ha inn en ny TV som spiser dette uten problemer. Jeg var bare litt bekymret for at det var noe generelt galt med HDMI utgangen på Oppoen, men det er det da antakelig ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDCP er et krav om man benytter oppskalering. Ellers bryter dvd-spiller-produsenten filmrettighetene og får filmselskapet på nakken. Dette gjelder oppskalering i DVD-spilleren, oppskalering i "display" (prosjektor, plasma/lcd tv) har andre regler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •