Er DVD-spilleren redusert til en transport uten ansvar for bilde og lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Er DVD-spilleren redusert til en transport uten ansvar for bilde og lyd?

Min trofaste gamle DVD25 har tatt kvelden, og jeg må dermed kjøpe meg ny dvdspiller. Siden tiden har gått fremover siden jeg kjøpte den, så har jeg nå fått meg flatskjerm, og HDMI har blitt vanlig.

Jeg har jo allerede kjørt lyden digitalt ut av spilleren, slik at hva slags audio DAC som satt i dvdspilleren spilte liten trille.. Men nå som jeg kjøper en spiller med HDMI, så vil jo også video gå digitalt ut, og plutselig har ikke video DACene noe å si lenger heller!?

Så tar jeg da feil når jeg konkluderer med at dvdspilleren er redusert til en transport, som når man før i tiden kjørte ekstern DAC på cdspilleren sin?

Og det vil vel i så fall si at hvis man tilhører leiren som mener at det ikke er så veldig magisk å klare å lese av CDen(DVDen), så trenger man ikke så avansert DVDspiller lenger da?

I praksis bør jeg kunne kjøpe den billigste spilleren jeg finner med HDMI-utgang, for bildeprosesseringen tar TVen seg av, og lydprosesseringen tar surroundforsterkeren seg av?

Kommentarer?
    --
    Thorbjørn

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

digitalt

Hei..
    Er ikke ekspert, men kan jo prøve å svare..

Selv om bildet og lyden er digitalt på platene, og sendes digitalt via HDMI, betyr det ikke det samme som at det ikke skjer konvertering i spilleren.

Det vil uansett være en signalkonvertering i DVD-spilleren. Og kvaliteten på denne er nok avgjørende for kvaliteten på sluttproduktet.
    En billig DVD til 500kr vil neppe ha særlig High-end signalkonvertering, og trolig ta et par snarveier for å klare å levere lyd og bildet i valgt oppløsning og lydformat.
    en skulle tro det var rett frem å konvertere digital til digital, men det er snakk om svært store datamengder.
    Og dermed får du noenlunde samme effekt som dataspill på PC. Samme spill på forskjellige datamaskine oppleves forskjellig alt etter hvilke Hardware komponenter som behandler dataene..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, var tildels det jeg lurte på og mistenkte. Det skjer signalkonvertering og up/downscaling og mye fint i dvdspilleren selvom signalet går digitalt til tven - det går ikke uprosessert ut av dvdspilleren? I så fall vil det selvfølgelig ha noe å si hva slags kvalitet dvdspilleren har ja.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreash
    Det vil uansett være en signalkonvertering i DVD-spilleren. Og kvaliteten på denne er nok avgjørende for kvaliteten på sluttproduktet ..... en skulle tro det var rett frem å konvertere digital til digital, men det er snakk om svært store datamengder.
    Men vil ikke dette da gjelde lyden også? Vil ikke lyden også bli konvertert dårligere i en billigspiller selv om man bruker digital ut?

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er som sagt ikke ekspert.
    Men siden lyden på en DVD plate antagelig ikke har samme format som HDMI signalet (lyddelen), blir lydsignalet også konvertert.
    Dermed er man avhengig av at prosessoren til spilleren er god nok til å få konvertert absolutt alle nullere og enere på rett måte..
    Det tviler jeg på at de rimeligste spillerene klarer..

Men for all del.. Det kan godt være at oppgradering av andre komponenter har vesentlig mere å si for totalinntrykket i din hjemmekino..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet på en DVD film er komprimert MPEG2 og dekomprimeres og behandles i spilleren. Lyden sendes ut komprimert og dekomprimeres i surroundprosessoren/receiveren.

Grovt sett.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Lyden sendes ut komprimert og dekomprimeres i surroundprosessoren/receiveren.

Grovt sett.
    Så når jeg da bruker en ekstern DAC så er det ikke nøye om spilleren er billig?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar da utgangspunkt i at jeg IKKE bruker lydsignalet via HDMI, det tar jeg som før digitalt ut via optisk/coax - og der sendes vel bare strømmen uprosessert direkte fra skiva såvidt jeg vet.

Videoen derimot er da tydeligvis via endel digitale kretser som gjør dill og dall før den sende ut via HDMI.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    Så når jeg da bruker en ekstern DAC så er det ikke nøye om spilleren er billig?
    Litt ved siden av teamet, men når vi snakker om lyd så er jeg av den oppfatning at det stemmer ja. Folk som hører forskjell på transporten(cdspillere) koblet til samme DAC har gullører og/eller en transport og dac i 50-100,000kr klassen
    --
    Thorbjørn

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo ikke så mange dvdspillere som i det hele tatt kan sende et rent signal ut på hdmi heller. Det nærmeste er vel feks Pio sine som kan sende 576i over hdmi. Skal du enda nærmere "sannheten" så snakker vi sdi, men da snakker vi også om en litt annen prisklasse, da du må ha en extern prosessor imellom med en sådan inngang. Ellers vil jo de fleste spillere sende ut progressivt, og da har jo allerede dvdspileren "tuklet" med råvaren får den sendes til tv'n.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Litt ved siden av teamet, men når vi snakker om lyd så er jeg av den oppfatning at det stemmer ja. Folk som hører forskjell på transporten(cdspillere) koblet til samme DAC har gullører og/eller en transport og dac i 50-100,000kr klassen
    Folk som hører forskjell på transporten (cdspiller) koblet mot samme eksterne DAC (med digital overføring) har ikke gullører, men det kalles placebo-effekten Rart hvor mye bedre alt blir bare man tror hardt nok

Et godt eksempel på dette er om man leser en cd (eller dvd) digitalt på en billig skvipspiller på pc'en. Den klarer lese signalene digital 100 % korrekt. CD og DVD er ikke så kompleks, dessuten ligger det i standarden at data blir lest korrekt. At man kan få litt artifacts når spilleren ikke klarer lese 100 % korrekt er en annen ting, men det går inn under feilkorrigering - hvor dyre modeller ofte gjør en bedre jobb med å "tippe" hvilke data som mangler om ingen av sikkerhetsnivåene i CD-standarden klarer å gi rett data.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så egentlig kan jeg beholde min gamle Kenwood cd-spiller som har optisk utgang, til jeg får en forsterker med en slik inngang?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke undervurdere gamle cd-spillere... ofte god lyd i slike.. spesielt av den ikke helt billige sorten... svigermor har en eldgammel pioneer cdspiller (en av de du legger plata opp ned i) og en gammel pioneer "pro logic" forsterker... som driver to dali concept 6.. det spiller utrolig pent...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Så egentlig kan jeg beholde min gamle Kenwood cd-spiller som har optisk utgang, til jeg får en forsterker med en slik inngang?
    Helt klart. Og oppgraderer du DAC-elementet ditt (forsterkeren) så blir lyden på den gode gamle spilleren enda bedre. Ingen grunn å bytte en gammel cd-spiller som virker, spesielt ikke om du kun benytter digital utgang (optisk). Kjøper du en ny spiller og benytter optisk/coaxial vil lyden bli identisk - jeg lover

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og bytter du til gullbelagt optisk kabel vil lyden fremdeles bli identisk - jeg lover

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    og bytter du til gullbelagt optisk kabel vil lyden fremdeles bli identisk - jeg lover
    Amen Det samme gjelder HDMI kabler. Så lenge signalene går gjennom vil kvaliteten bli identisk. En ansatt på hifiklubben/grensen sa nettopp dette - de brukte selv billig-kabler (HDMI) på demorommet og mente det var direkte sprøyt å bruke flere 1000 på digitalkabler. Første gang noen har vært ærlige om dette temaet på en butikk. Svaret fikk jeg når jeg spurte om det var noe poeng kvalitetsmessig å bruke mer penger på HDMI-kabel (må innrømme at jeg spilte litt blond for å høre på svaret).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk som hører forskjell på transporten (cdspiller) koblet mot samme eksterne DAC (med digital overføring) har ikke gullører, men det kalles placebo-effekten Rart hvor mye bedre alt blir bare man tror hardt nok
    Uff, lenge leve uvitenheten. Jeg har nå eid nærmere 40 dvd-spillere siden 1997, og min siste Cary DVD7 er helt fantastisk som drivverk. Hvem som helst i nærområdet mitt inviteres herved til å høre en ekstrem forskjell i lydkvalitet mellom en Pioneer DV-380 og Cary DVD-7 - kun som drivverk- koblet til en Meridian 861 prosessor. Den som ikke hører forskjell her, vil antakelig ikke høre eller er døv.........

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snicker
    Så lenge signalene går gjennom vil kvaliteten bli identisk. En ansatt på hifiklubben/grensen sa nettopp dette - de brukte selv billig-kabler (HDMI) på demorommet og mente det var direkte sprøyt å bruke flere 1000 på digitalkabler.
    Så det er altså ikke vits i å legge mye penger i en coax/optisk kabel, annet enn utseendemessig? Jeg kan med andre ord bruke en rimelig kabel fra Elkjøp uten å "tape" noe på det?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    Så det er altså ikke vits i å legge mye penger i en coax/optisk kabel, annet enn utseendemessig? Jeg kan med andre ord bruke en rimelig kabel fra Elkjøp uten å "tape" noe på det?
    J.Haugen er nok uenig med meg, men det enkle svaret på dette er ja

Studer litt teori om digital overføring i en bok eller på nett, eventuelt sprett dvd-spilleren/cd-spilleren din og se hvordan kabelen ser ut på innsiden Men man skal aldri undervurdere placebo-effekten - spesielt om man har svidd av x antall 1000 på en kabel først. Da _må_ den jo være bedre? Det finnes selvsagt cd/dvd-spillere som på samme måte som altfor mange lydkort til pc klarer - de prosesserer lyden med diverse filter (og annet rot) før signalet streames ut på kabelen, men dette har igjen ingenting med kvaliteten på kabelen å gjøre.

På dolby digital/dts (5.1) streames alltid lyden "as-is" fra filmen (ved digital output), og ingen prosessering skjer, på 5.1 analog output er realiteten en helt annen. Der skjer det mye prosessering av lyden før den til slutt kommer ut som analog lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Uff, lenge leve uvitenheten. Jeg har nå eid nærmere 40 dvd-spillere siden 1997, og min siste Cary DVD7 er helt fantastisk som drivverk. Hvem som helst i nærområdet mitt inviteres herved til å høre en ekstrem forskjell i lydkvalitet mellom en Pioneer DV-380 og Cary DVD-7 - kun som drivverk- koblet til en Meridian 861 prosessor. Den som ikke hører forskjell her, vil antakelig ikke høre eller er døv.........
    La meg si det slik. Om du hadde satt inn et annet drivverk i samme spiller så hadde differansen vært null. Differanse på drivverk (egentlig laserpickup) er hvor bra de klarer lese gjennom feite fingeravtrykk og riper. At du hører forskjell skal jeg ikke krangle på, men det er pga prosessering av lyden (PCM stream) i spilleren din før den går til den eksterne DAC-boksen. Er det ingen prosessering vil lyden være identisk uavhengig av transporten. Forøvrig bør jo lydstream gå uprosessert ut gjennom digital output. Ellers blir det som du deinterlacer og oppskalerer bildet i en billig dvd-spiller og kjører deinterlacing/oppskalering i ekstern video prosessor. I dette tilfellet har du ødelagt data fra platen før du sender data til elementet som virkelig gjør jobben bra. Den eksterne prosessoren må her prøve å tilbakeføre alt som første ledd har ødelagt, for så å jobbe med dette materialet videre.

Eller for å si det litt mer folkelig, du har en bil i deler. Du monterer den hjemme for så å knuse den med slegge. Deretter sender du den til et verksted. Verkstedet prøver deretter etter beste evne å få frem de opprinnelige delene i den tilstand de var i, for så å montere den igjen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •