Er DVD-spilleren redusert til en transport uten ansvar for bilde og lyd? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 22 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    Så det er altså ikke vits i å legge mye penger i en coax/optisk kabel, annet enn utseendemessig? Jeg kan med andre ord bruke en rimelig kabel fra Elkjøp uten å "tape" noe på det?
    Denne gir samme ytelse som mer eksklusive saker ja: Biltema Norge

Om den holder så mange tilkoblinger og er like solid som en dyr kabel er en annen historie. Men den skal nå stort sett henge i ro der bak i spaghetti-haugen...

Når det gjelder HDMI og DVI er situasjonen den samme. Selv bruker jeg en 500 kroners HDMI kabel på 10m fra SkrotOhlson til min PJ og det går så det griner i 720p. Er digitale bildekabler for dårlige vil man ikke få subtile forringelser, men tydelige tilbakemeldinger om at noe er galt med bildet.

Det blir nok tungt å pushe dyre digitalkabler etterhvert som folk skjønner at de blir lurt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    At du hører forskjell skal jeg ikke krangle på, men det er pga prosessering av lyden (PCM stream) i spilleren din før den går til den eksterne DAC-boksen. Er det ingen prosessering vil lyden være identisk uavhengig av transporten.
    Dette er jeg helt enig i, og ser at begrepet "drivverk" ble litt for snevert her. Mitt poeng var bare å påpeke at det også finnes lydmessige forskjeller blant spillere som kun brukes til å overføre signalene til en ekstern dac (både PCM og bistream-signaler), om enn ikke så store som en kan oppleve via de analoge utgangene.

Nå det gjelder digitale kabler, så er det "emnet" debattert til det kjedsommelige på Hifisentralen. Men jeg kan likevel ikke dy meg for å påpeke at det absolutt er mulig å høre visse forskjeller med digitalkabler. Noen vil hevde at det er Placebo, og det er selvsagt lov. Men hvorfor er den studiokabelen som jeg har kjøpt (brukes i lydstudioer i US), alltid klarere og mer distinkt i sin lydgjengivelse enn andre? De kablene som har kommet nærmest denne, koster henholdsvis 4k (Kimer Illuminati D-60) og Valhalla Digital (17k). Å bruke så mye penger på en digitalkabel, kan vanskelig forsvares, men å bruke 1000 kroner på en kabel som ligger ekstremt nærme 75 ohm og som overfører "alt" det den skal må vel være viktig også for de "ikke-troende"?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •