"Defekt laser" - prøver verkstedet å lure meg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Defekt laser" - prøver verkstedet å lure meg?

Har hatt en Denon DCD-485 i ca 4 år. Det siste året har den fungert dårligere og dårligere - begynte med skrape-lyder en sjelden gang og endte med masse hakking. Leverte den til butikken i den tro at dette var en grei kjøpslov-sak. Dette var selvsagt ganske naivt, for beskjeden jeg fikk fra verkstedet er følgende:

"Det var støv på laseren, og derfor har den blitt slitt ut og må byttes. Siden støv er årsaken dekkes det ikke av kjøpsloven".

Ble tipset om AVforum (skulle visst om dere litt før :cry: ), og har lett litt på forskjellige tråder her, blant annet denne fra 2005: AVforum.no > Signalkilder (teknisk diskusjon) > DVD/CD-spillere / opptakere > CD-spilleren hakker, kan noe gjøres?

For meg ser det ut til at dette burde vært en enkel rensejobb. Noen som har noe formening om dette? Kan laseren på en pent brukt CD-spiller bli utslitt etter bare 4 år? Eller prøver ganske enkelt verkstedet å lure meg?

Håper noen kan gi meg noen tips, så jeg får litt skyts mot verkstedet :twisted:

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har hatt flere dvdspillere fra Denon og alle sammen har ved en eller annen anledning vært inne på service på drivverket eller laseren. jeg har kranglet meg til å få alle reprasjonene på garantien.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen elektrobakgrunn, men har en del erfaring med spillkonsoller. Sony har laget 16 versjoner(!) av PS2 med ymse kvalitet på laser og elektrokomponenter. Enkelte versjoner har vært så dårlige at de bare har virket noen mnd. Dette ble selvfølgelig dekket av garantien. Men for å prøve å forklare litt så påvirkes laseren og komponentene av støv på linsa, riper i plata, fett (saft, brus, fingermerker med potetgull osv). Etter det jeg har skjønt så blir strømmen for høy gjennom coilen til laseren og den blir gradvis dårligere -> lavere motstand. Til slutt blir motstanden så lav at det blir kortsluttning og laseren "brenner" i værste fall opp.

I ditt tilfelle ville jeg ikke gitt opp uannsett. Prøv deg på 5 år. De kan jo ikke skyldes på at det er støv inne i den. Hvis man åpner noe går jo garantien bort.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har hatt flere dvdspillere fra Denon og alle sammen har ved en eller annen anledning vært inne på service på drivverket eller laseren. jeg har kranglet meg til å få alle reprasjonene på garantien.
    Samme her. Jeg har hatt over 10 dvd-spillere fra Denon siden 1997-98, og samtlige har vært innom til laserbytte/drivverkbytte MINST en gang!

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såfremt det ikke er opplyst at spilleren(ved kjøp eller i manualen) må inn på service og renses for støv ved regilmesige intervaller eller du må gjøre dette selv så er dette en klar reklamasjons sak.

Gir dem seg ikke så ta kontakt med ditt lokale forbrukerkontor.
    Ikke gi opp og stå på ditt,du har loven på din side.

Ved normal bruk så vil det self. komme støv inn i spilleren men vist di ikke opplyser om dette så er det ikke din feil.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du som forbruker står rimelig sterkt i Norge. Varen skal tåle "normalt" bruk. Dermed så må du argumentere for at du har brukt den normalt og at støvproblemene er et problem med spillerens kvalitet.

Mvh

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Samme her. Jeg har hatt over 10 dvd-spillere fra Denon siden 1997-98, og samtlige har vært innom til laserbytte/drivverkbytte MINST en gang!

da anbefaler jeg deg at du bruker litt penger på en støvsuger også..er ikke normalt å måtte bytte/renovere sÅÅ ofte

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for gode tips

Nå har jeg hatt en artig diskusjon med verkstedet, som til slutt ble enig med meg Så gjenstår det bare å se om forhandler også godtar at det skal dekkes av garantien...

Takk for gode tips til argumentasjon!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet i dag er at dvd-spillere ikke er laget for å holde mer enn 2-3 år. Min gode gamle pioneer fra 1998 (2 generasjonsspiller) fungerer fortsatt (ga den bort for en del år siden, men har vært i normal bruk siden den ble kjøpt).

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg jaggu byttet merke for noe så ELLENDIG.

Active ftonnes sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel fastslått i loven at de skal være 5 års garanti på dvd-spillere.
    Her er det bare å stå på kravene, regner med du bare har brukt den til vanlig bruk, og da stiller ikke produsenten sterkt hvis det er støv som har gjort det.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5års reklamasjonsrett, 2års garanti er vel vanlig.. evt. 1års garanti også, men 5års reklamasjonsrett er banka i loven.

.. kjøpsloven er fin den, jeg handla bil i forrige uke som viste seg å ha defekt topp, nå blir toppakning bytta og toppen overhalt på selgers regning.. kjekt

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg hatt så mange Denon-spillere (både CD og DVD), men laserbytte er noe man blir vant til på Denon ser det ut til. Har vel byttet på alle jeg har hatt når jeg tenker meg om.

I begynnelsen trodde jeg at mine maskiner var unike ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altid mye uklarheter rundt dette men du har vel ikke lovfestet mer enn ett års garanti. Mens om varen er klassifisert til å holde i minst fem år så har du 5 års reklamasjonsrett. Det er noe annet en garanti. Da går det på produktet inneholder produksjonsfeil feks. Da skal det være feks en feil som går igjen, som flere andre spillere har. Hva jeg vet så er det også opp til kjøper å bevise at dette er en produskjonsfeil som har rammet mange spillere. Det er opp til produsenten å gi mer enn ett års garanti.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan
    Nå har ikke jeg hatt så mange Denon-spillere (både CD og DVD), men laserbytte er noe man blir vant til på Denon ser det ut til. Har vel byttet på alle jeg har hatt når jeg tenker meg om.

I begynnelsen trodde jeg at mine maskiner var unike ;-)
    Når dette er sagt har dette alltid gått på garanti.

Newcomer HNB79 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte Denon Dvd3000 for en del år tilbake, den ble det byttet laser på 2ganger, på garanti vel og merke.
    Og lasern har takket for seg for 3gang, så jeg kommer aldri mer til å kjøpe denon, pga dårlige erfaringer.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reklamasjonsrett er lovfestet til minst 2 år. For gjenstander som er forventet å holde vesentlig mer enn 2 år gjelder lovfestet 5 års reklamasjonsrett.

Det er ikke anledning til å omgåes disse lovene for annet enn for eksempel batterier og liknende som også har en begrensning i form av varighet eller repetisjoner (oppladbare batterier), matvarer med begrenset holdbarhet osv.

Det er ikke lov å markedsføre garantier som ikke dekker mer enn kjøpsloven dekker. Garantier er heller ikke lovfestet men ene og alene noe som tilbys av en eller annen i varens verdikjede som et tillegg til den lovfestede reklamasjonsretten.

Skaden i dette tilfellet dekkes trolig ikke av noen garanti, men den dekkes av kjøpslovens reklamasjonsbestemmelser.

Dersom skaden dreide seg om å fjerne støv fra linsa på laseren kunne man forsvart at kunden måtte dekke dette. Når laseren har tatt skade av støv som kommer under normal bruk må man imidlertid kunne hevde at produktet har tatt teknisk skade av normal bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Positiv avslutning

Nå har jeg fått tilbake spilleren med ny laser, dekket av reklamasjonsretten. Måtte bare stå litt på kravene :-D

Det eneste som irriterer meg er at jeg hadde måtte betalt 1100 kroner hvis jeg ikke hadde vært litt sta - er nok mange som ikke orker/gidder ta krangelen.

Hvis noen trenger argumentasjon i en tilsvarende sak, var det dette som funket for meg (med god hjelp fra tips tidligere i denne tråden)

1) Forbrukerkjøpsloven er klar på at cd og dvd-spillere har 5 års reklamasjonsrett. Dette betyr at produktene skal virke i minst 5 år ved NORMAL bruk.

2) Jeg har brukt spilleren pent, og rengjort jevnlig der den sto (er selvsagt en fordel at dette faktisk stemmer ).

3) Jeg har ikke mulighet til å åpne spilleren for å rengjøre den, for da ryker reklamasjonsretten.

4) Det står ingenting i brukemanual eller garanti om at den må leveres for rens med jevne mellomrom.

5) At det kommer støv inn i spilleren ved normal bruk, og at dette økelegger komponentene, er en konstruksjonssvakhet.

6) Med mindre verkstedet kan påvise at spilleren har vært utsatt for unormal bruk, og skaden skyldes en konstruksjonssvakhet, skal reparasjonen dekkes av reklamasjonretten.

Takker igjen for gode innspill!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •