gammel vs. ny CD spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

gammel vs. ny CD spiller

Hei,

Vurderer å kjøpe meg ny cd spiller av typen CAMBRIDGE Azur 640C v.2 , ca 3000 kr.

Men jeg har også et tilbud om å få en eldre spiller av typen Philips 930, som visstnok var temmelig hi-fi ved begynnelsen av 90-tallet, og kostet rundt 5000kr. på den tiden.

Så spørsmålet mitt er: Er det veldig stor forskjell mellom ny og gammel cd spillerteknologi? Det som var bra greier før, er det blitt "tatt igjen" av nyere, gjerne billigere saker?

mvh.
    Øyvind

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at du lydmessig vil ha mer igjen om du kjøper Cambridge spilleren. Det som kan telle litt er jo hvor mye du må betale for den "gamle" spilleren. Den vil sikkert også gi bra lyd.

Og til syvende og sist spørs det jo hva slags lyd som passer deg, og hva som matcher resten av anlegget ditt.

Det kan jo hende du finner en brukt spiller som er relativt ny også, som er billigere og bedre enn begge alternativene dine :-P (Ingen får vite hva jeg betalte for CD spilleren min :-P)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg hadde gått for Cambridgen der gitt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jess...

Philips spilleren kan jeg forøvrig få gratis.
    Spørsmålet er jo om 15 år gammel CD hi-fi er søppel i forhold til det nye.. (d/a konvertering ol.)

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er Coax ut kan du jo bruke D/A i receiveren da. Hvis du kan få den gratis koster jo bare tid å prøve dette.

Jeg testet min gamle CD spiller med Coax på min HK AVR635 og ble vel egentlig imponert av lyden. Eneste som gjorde at jeg byttet til ny var egentlig designmessig.

Dag

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører helanalog stereoforsterker jeg

Sony F570ES. Temmelig gammal den og forøvrig..

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiocomb
    Kjører helanalog stereoforsterker jeg

Sony F570ES. Temmelig gammal den og forøvrig..
    har en strøken sony sacd spiller du kan kjøpe for 1500..kostet ny 7000.og ble kåret til årets cd spiller i lyd og bilde i sin tid..var da på høyde med spillere til 10++ den heter scd xb940 http://www.electron.bg/images/SCD-XB940.jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den 940 spilleren er en knallspiller. Jeg vil tro den vil gi deg bedre lyd enn cambridge`n......

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av scanspeak
    har en strøken sony sacd spiller du kan kjøpe for 1500..kostet ny 7000.og ble kåret til årets cd spiller i lyd og bilde i sin tid..var da på høyde med spillere til 10++ den heter scd xb940 http://www.electron.bg/images/SCD-XB940.jpg
    Jeg har en SCD-XB770, og er veldig godt fornøyd med den. Tror du gjør et godt kjøp med denne Sonyen :-P
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er jeg for billig tro:???: har tre plater som kan medfølge også..celine dion--miles davis..mike oldfield..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med disse Sony spillerne er at de har ramlet litt fort i pris, på tross av at de er gode.
    Hvorfor vet jeg ikke, men har sett mange ganske rimelig.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Problemet med disse Sony spillerne er at de har ramlet litt fort i pris, på tross av at de er gode.
    husker de ble nedpriset av sony for å vinne markedsanndeler i forhold til dvd-audio som krigen sto mellom den gangen som også idag forsåvidt:neutral:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naturlig forklaring det, ja. Til trådstarter, skal du ha en god og rimelig spiller tror jeg dette er saker for deg. At den i tillegg spiller SACD kan neppe være en ulempe. Mener dog at den ikke har 5.1 utganger? Mulig jeg tar feil. Selv har jeg valgt å ikke koble til disse for tiden, musikk er stort sett best i to kanaler...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres interessant ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    føler meg mest komfortabel med tokanalslyd selv, men skal ikke nekte for at jeg og har blitt veldig imponert av surroundlyd (fra det superdyre anlegget til en kompis av meg).

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiocomb
    føler meg mest komfortabel med tokanalslyd selv, men skal ikke nekte for at jeg og har blitt veldig imponert av surroundlyd (fra det superdyre anlegget til en kompis av meg).
    Har surround til filmbruk, men til musikk foretrekker jeg to kanaler, uten "krims-krams" i signalveien.
    SACD er absolutt verdt å prøve, har f.eks. Brothers in Arms - Dire Straits både som vanlig CD og som SACD og det er to forskljellige verdener.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv hadde jeg en cd-spiller fra begynnelsen av 90-tallet, kjøpte den i 92?? for ganske mye penger.. Den begynnte å hoppe ved slutten av 05, derfor koblet jeg den ut, brukte en billig (1000,-) dvd-spiller fra 05 isteden, og det låt mye, mye bedre.Så kjøpte jeg meg en ny cd-spiller som låt bedre en dvd-spilleren igjen.. Så eldre cd-spillere er veldig dårlig kontra nye vil jeg påstå.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mhm

Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Tror jeg hadde gått for Cambridgen der gitt...
    Kunne ikke vert mer enig.. V2 av den Cambridgen der er veeeldi mye for pengene.. ingen tvil fra meg

MEN det har jo mye å si hvilket annet utstyr du har, og hvilken lyd du liker best... var det med smak igjen da vettu..

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med brukt kjøp, synes ikke Cambridge'n er så topp som mange mener jeg.. synes den er slapp i bånn, og litt kvass diskant.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony SCD-XB940 ramlet raskt i pris fra 7200 til 5000 og senere enda lenger ned av to grunner:

1) Ustabilt drivverk (mye reklamasjon)
    2) Spiller ikke CR-R/RW

Lydmessig er Sony SCD-XB940 bra, men drivverkmessig kan den ikke måle seg med Sony CDP-XB930 (med smal puck) eller Sonys beste drivverk gjennom tidene: Sony CDP-XA555ES (1999-modellen med bred puck).

Jeg kjøpte en 940 for 1000,- for en tid tilbake, men den har jeg solgt videre av nevnte grunner.

Så mitt råd er: Kjøp CAMBRIDGE Azur 640C, gjerne versjon 1 for 1500-2000k eller f.eks. Arcam 62/72T. Lykke til!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •