Hvordan kan DVD-spilleren påvirke lyden?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan kan DVD-spilleren påvirke lyden?

...når du overfører digitalt til Receiver?

Jeg forstår at det skjer mye bildebehandling i en DVD-spiller. Men jeg forstår ikke at lyden blir påvirket i DVD-spilleren når du kjører lyden digitalt ut til en receiver som gjør D/A-konverteringen. Dersom det skjer en omforming, så er vel den heldigital (D/D).

Når du kjører MPEG-4 (Divx/Xvid), forstår jeg at det skjer en omforming, men at den er heldigital og ikke skal kunne være forskjellig så lenge prosesseringen går fort nok (og ikke omkodingen er råtten eller dårlig programmert).

Det som trigger spørsmålet mitt, er kommentarer om at Oppo har dårlig lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med lydkvalitet ved digital overføring er diskutert mange ganger tidligere. Prøv et søk. Det enkle svaret er at det vil ikke påvirke lyden.

Kommentarene ang dårlig lyd fra Oppo gjelder de analoge utgangene så vidt jeg har skjønt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han spurte ikke om det skjedde noe i den digitale overføringen, men om det skjedde noe i spilleren.. Det samme gjelder jo på CD-spillere som kjører digitalt signal. Har selv testet Lyngdorf CD-1 mot Denon DCD-2000. Og begge brukte digitalt signal. I mine ører var det vesentlig forskjell på disse. Kabling var den samme, men det skjer jo altså noe i spilleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmåle om hvor mye en dvd spiller påvirker lyden, er noe jeg lurer veldig på også.For virker som det er litt uenigheter der. For min del så vil spørsmålet være om det er noe merkbart bedre lyd på en dvd spiller i 3000 kr klassen, sammenlignet med en for 1500 kr som jeg har i dag. Eller blir den konverterte lyden som gjøres i forsterkeren den samme uansett hvilken "kvalitet" det er på lyden som sendes fra dvd spilleren?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gromkaellen
    Har selv testet Lyngdorf CD-1 mot Denon DCD-2000. Og begge brukte digitalt signal. I mine ører var det vesentlig forskjell på disse. Kabling var den samme, men det skjer jo altså noe i spilleren.
    Skal ikke forekomme normalt. Det sendes normalt et ubehandlet signal videre, men dersom det virkelig var forskjell, så er det fordi en av spillerene likevel behandler dataene. Dette går nok an å skru av i menyen.

For fordypning, se lenken:
    http://avforum.no/forum/kabler/48251...ugger-etc.html

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av avhenrik
    ...når du overfører digitalt til Receiver?

Jeg forstår at det skjer mye bildebehandling i en DVD-spiller. Men jeg forstår ikke at lyden blir påvirket i DVD-spilleren når du kjører lyden digitalt ut til en receiver som gjør D/A-konverteringen. Dersom det skjer en omforming, så er vel den heldigital (D/D).

Når du kjører MPEG-4 (Divx/Xvid), forstår jeg at det skjer en omforming, men at den er heldigital og ikke skal kunne være forskjellig så lenge prosesseringen går fort nok (og ikke omkodingen er råtten eller dårlig programmert).

Det som trigger spørsmålet mitt, er kommentarer om at Oppo har dårlig lyd.
    Når man kjører digitalt ut fra DVD/CD spiller så er jo drivverk og lesing av platen de faktorene som er igjen. Noen mener at disse to faktorene og sikkert noen fler påvirker lydkvaliteten:

1. Lesingen av en CD plate medfører mye feil som må korrigeres og dermed forringer lyden. (lesing av en CD ROM medfører ingen feil fordi det ligger mye korreksjonskoding/redundans på den)

2. Drivverket kan ha hastighetsavvik / vibrasjoner som gir såkalt fasejitter på de digitale dataene. Dette forskyver lydsignalet mikroskopisk i tid, og kan visstnok høres som en slags forvrengning.

For mange av oss vanlige dødelige er dette såpass subtile detaljer at vi vil karakterisere lyden (digital utgang til god receiver) fra selv billige drivverk som god.

Har forøvrig OPPO og synes at lyden fra den digitale utgangen er helt glimrende via min Marantz receiver. De analoge lydutgangene derimot bør man unngå. Ditto for den den analoge bildeutgangen.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Når man kjører digitalt ut fra DVD/CD spiller så er jo drivverk og lesing av platen de faktorene som er igjen. Noen mener at disse to faktorene og sikkert noen fler påvirker lydkvaliteten:

1. Lesingen av en CD plate medfører mye feil som må korrigeres og dermed forringer lyden. (lesing av en CD ROM medfører ingen feil fordi det ligger mye korreksjonskoding/redundans på den)

2. Drivverket kan ha hastighetsavvik / vibrasjoner som gir såkalt fasejitter på de digitale dataene. Dette forskyver lydsignalet mikroskopisk i tid, og kan visstnok høres som en slags forvrengning.

For mange av oss vanlige dødelige er dette såpass subtile detaljer at vi vil karakterisere lyden (digital utgang til god receiver) fra selv billige drivverk som god.

Har forøvrig OPPO og synes at lyden fra den digitale utgangen er helt glimrende via min Marantz receiver. De analoge lydutgangene derimot bør man unngå. Ditto for den den analoge bildeutgangen.
    Ja, men hva da med ac3/dts? Feil i disse strømmene skulle tilsi massive utslag, siden de er komprimerte og man antageligvis ikke får et 99,9% korrekt signal dersom 0,1% av signalet er feil. Eller er dette robuste formater med intern korreksjon?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger det ikke ekstra data for feilkorrigering i alle data på både CDer og DVDer (incl. AC3), slik at det er lite sannsynlig at det er forskjell på signalet på spillernes digitale utganger?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av avhenrik
    Ligger det ikke ekstra data for feilkorrigering i alle data på både CDer og DVDer (incl. AC3), slik at det er lite sannsynlig at det er forskjell på signalet på spillernes digitale utganger?
    Cax: Hvis det ikke ligger redundans i DVD lyd-dataene har du nok et poeng. Feilkorreksjon ved lesefeil vil ha en mye større innvirkning på lyden når det leses komprimert lyd.

AVHenrik: På vanlige audio CDer er det kun PCM uten ekstra feilkorrigerende kode. CD ROM plater har redundans og lesefeil er dermed sjelden et problem.
    På DVD er jeg som sagt mer usikker.

Newcomer microfilm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg forstår er det kun 2 teoretiske kilder til påvirkning, drivverk og synkronisering. Med mindre det er fysiske feil kan man 100% sikkert se bort fra kabelpåvirkning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •