Sony RDR-HX720 160GB VS 820

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Rambol sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony RDR-HX720 160GB VS 820

Hei.
    Jeg hadde et par spørsmål vedr. ovennevnte spillere. Det har seg slik at min kone har vunnet 720 i en salgskonkurranse. Jeg hadde da før hun vant denne bestillt meg en Sony kdl 40W2000 tv og hadde planer om å parre denne med en 820 i og med at denne hadde en hdmi tilkobling til tv'n samt at den skulle kunne oppskalere bildet.

Jeg har ikke greie på dette her:???: ! Har en hdmi tilkobling voldsomt mye å si for bildet kontra de andre tilkoblingene som finnes, og vil en slik oppskalering gjøre store forskjeller med vanlige dvd filmer? Er det andre forhold som tilsier at jeg bør bytte?

Bør jeg evt. selge 720 for å kjøpe 820? Jeg forsøkte å få byttet 720'en i et par butikker i dag, men i og med at vi ikke har kvittering så lot ikke det seg gjøre.
    Kan vel etterhvert få tak i en faktura fra firmaet som kjøpte inn denne håper jeg, så et salg burde vel ikke være helt umulig. Hva kan jeg evt. få for en slik opptaker?

Det er helt sikkert mange her som kan komme med gode tips til meg, takker for alle tilbakemeldinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noe bedring i bildet vil du vel se med hdmi og oppskalering, men på en 40" skjerm så ville det være så ubetydelig at jeg ville ikke brydd meg om å bytte. tviler på om du vil se forskjell på en bra komponentkabel og hdmi på et strekk på inntil et par meter.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kommer unna enn DA/AD konvertering med HDMI, så jeg vil tippe at det blir en del bedre. Nå har jeg for så vidt en 820 og en 40W2000 hjemme, så jeg har mulighet til å prøve den spilleren både med komponent og HDMI. Kan ta en titt på det i kveld og gi deg en førstehånds erfaring på akkurat de to produktene og de forskjellige tilkoblingene.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du har en utmerket opptaker. Etter min mening en av de beste på markedet. Jeg har prøvd 4 andre som var mye dårligere.

Jeg har prøve en slik ett døgn og likte den veldig godt. Pga fargen måtte jeg kjøpe en annen og valgte da 820. Forskjellene er stort sett:

**820 har HDMI

**820 mangler en av inngangene bak. Jeg tror det er nr. 4. Dvs at den ikke har SVIDEO inn bak (kun foran).

**820 er tregere å betjene. Hvis du skal bruke den mye, er det nesten et problem. Men hvis bruken er mer sporadisk er det til å leve med.

**820 har en tykkere fjernkontroll som er uten lokk. Den er mer klumpete.

Jeg ble skuffet over at HDMI kabelen ikke satte Panasonic PX600 (=PV600)automatisk over på riktig inngang når man satte i gang spilleren. Dette er en selvfølge med SCART-kabel. Jeg vet ikke om årsaken er TV'n, opptakeren eller HDMI-spesifikasjonene. Pga dette har jeg valgt å ikke bruke HDMI.

Uansett: Jeg har prøvt HDMI og scart-rgb. Det er litt forskjell i bildet, men forskjellen er så liten at man antakelig må ha to TV'er ved siden av hverandre for å se det. Når man veksler frem og tilbake mellom inngangene er det nesten umulig.

Under tvil vil jeg rangere slik:
    Best: RGB eller HDMI 720p
    Nest best: HDMI 576p/i
    Dårligst: HDMI 1080i

Forskjellen på RGB og HDMI 720p er etter min mening så ubetydelig på 42" plasma at det er vanskelig å skille. Jeg tror det kanskje er litt mer støy på RGB og kanskje litt dårligere detalj gjengivelse (oppløsning) på HDMI 720p.

Konklusjonen min er: HDMI gir ikke synlig forbedring i bildekvaliteten, men det kan jo hende du trenger utgangen til f.eks å tilkoble to TV'er.

Newcomer Rambol sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode tilbakemeldinger. Som jeg nevnte har jeg ikke god kunnskap om disse tingene, men spør man ikke så blir man heller ikke klokere...
    Oppskalering til 1080 er jo noe 820 har som 720 ikke har. Vil da ikke dette si at bildet får flere bildepunkter og bli mer nyansert enn dersom man ikke har oppskalering?
    En annen sak...er det mulig å gjøre disse spillerene sonefrie på egen hånd eller må jeg i butikken for å få dette gjort? De tar vel ikke så mye for å gjøre dette så det er vel kanskje like greit i og med at jeg bor 10 min fra Sony butikken? Er vel slik at man mister garantien dersom man gjør dette selv?

Skal hente tv'n min på mandag...Ser vel frem til å frigjøre en kvadratmeter gulvplass samt å kunne kose seg med en forhåpentligvis bra tv og en god opptaker....:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppskalering lager flere punkter. Men så lenge det er ca 400.000 punkter på DVD eller TV-sending så må brenneren konstruere de andre punktene. Ved oppskalering til 1080i blir det sendt ut 2 mill. punkter. Min TV kan gjengi ca 790.000 punkter. Dette blir jo bare frem og tilbake. Uansett vil min TV gjengi ca 790.000 punkter uansett hva slags oppløsning som blir sendt til den. Alle punktene er alltid med på å lage bildet ellers ville det bare vært et lite bilde midt i skjermen.

Når en DVD skal lage flere punkter må det utføres en komplisert regneprosess. Spørsmålet om det lønner seg å konstruere flere punkter blir nok et spørsmål om TV'n din eller brenneren er best på denne jobben.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erik65
    Jeg ble skuffet over at HDMI kabelen ikke satte Panasonic PX600 (=PV600)automatisk over på riktig inngang når man satte i gang spilleren. Dette er en selvfølge med SCART-kabel. Jeg vet ikke om årsaken er TV'n, opptakeren eller HDMI-spesifikasjonene. Pga dette har jeg valgt å ikke bruke HDMI.
    dette er såvidt jeg vet noe de har oversett i hdmi standarden.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rambol
    Oppskalering til 1080 er jo noe 820 har som 720 ikke har. Vil da ikke dette si at bildet får flere bildepunkter og bli mer nyansert enn dersom man ikke har oppskalering?
    Dersom bildet ikke blir skalert av spilleren, tar TV'en seg av jobben, og det er slett ikke usannsynlig at den gjør en bedre jobb med oppskalering enn DVD-opptakeren.

Jeg kjøpte meg nylig ny DVD-spiller med oppskalering over HDMI, og tenkte at projektorbildet straks skulle bli mye bedre med oppskalert signal fra DVD-spilleren. Den gang ei, bildet ble best når projektoren skalerte.

Dette varierer imildertid fra produkt til produkt, og må testes med en kalibrerings-DVD.

Sitat Opprinnelig postet av Rambol
    En annen sak...er det mulig å gjøre disse spillerene sonefrie på egen hånd eller må jeg i butikken for å få dette gjort? De tar vel ikke så mye for å gjøre dette så det er vel kanskje like greit i og med at jeg bor 10 min fra Sony butikken? Er vel slik at man mister garantien dersom man gjør dette selv?
    Har du en programmerbar fjernkontroll som kan programmeres fra PC, evt en PC med IR-utgang kan du gjøre det selv med koder lastet ned fra nettet. Jeg har selv en Philips Pronto, og med den er det gjort på få sekunder.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •