5.1 audio output på DVD-spiller. Hva brukes det til?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question 5.1 audio output på DVD-spiller. Hva brukes det til?

Vurderer å kjøpe meg ny dvd-spiller, og i fremtiden kanskje sub. Men i og med at jeg kun ha en stereoforsterker uten subutgang, lurer jeg på om det går an å bruke subwoofer-utgangen på en dvd-spiller til dette formålet, istedet for å kjøre høynivå ut (som mange suber heller ikke har).

Regner med at det er dette utgangen skal brukes til, men må bare spørre. Og hva skal jeg gjøre hvis jeg vil at frontene mine skal spille ned til 80hz, og at suben tar over da?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kobler du subben til DVDspilleren vil ikke volumet bli justert sammen med de andre høytalerne som er koblet til forsterkeren din. Avhengig av oppsettsmuligheter i DVDspilleren er det ikke umulig at det kan funke slik som du tenker, men da må du isåfall ha volumet "fast" på forsterkeren og volumjustering på DVDen.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kjøber du kanskje bare en sub med høyttaler terminaler ? Da tar du et ekstra sett høyttaler kabler fra forsterkeren til subben, setter denne på kanskje 40 hz deling og du har en subwoofer der fungerer med alt.
    Dine fronter kjører som normalt.
    Eller du kan tilslutte subben fra dine høyttaler terminaler, dele, og da bruke høyttaler terminalene ut fra subben til dine fronter, da vil fronterne ikke få noe tilført under delefrekvensen du har valgt.
    Du kan se på REL Acoustics : Great Britan's most acclaimed Sub Bass Systems
    De 5.1 utgange på en dvd spiller brukes ved analog tilkobling til en forsterker, har spilleren sacd kommer også multi kanal sacd lyd denne veien.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet blir også om du finner en DVD spiller med volumkontroll. Ellers fungerer REL subber veldig bra

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    De 5.1 utgange på en dvd spiller brukes ved analog tilkobling til en forsterker, har spilleren sacd kommer også multi kanal sacd lyd denne veien.
    Så det vil si at om jeg har en dvd-spiller med SACD, så kan jeg ikke nyte denne kvaliteten via et helt vanlig stereoanlegg?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har svar på spm. ovenfor? :s

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo du kan, da spilles sacd i stereo via front out L/R på dvd spilleren inn i cd in på forsterkeren.
    Men du kan selvfølgelig ikke spille sacd multikanal på en stereo forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men må jeg da bruke L/R på 5.1 audio utgangene, eller kan jeg bruke vanlig audio out? Hvis alle SACD-spillere har 5.1 audio utgang, så vil jeg vel tro at det er 5.1 utgangene som skal brukes?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bruker aldrig AUDIO OUT på en dvd spiller til seriøs lyd. Denne utgangen inneholder som regel en mikser med dårlige komponenter. Du kan bruke den som lyd tilsluttning til tv´et , men det er alt jeg ville bruke den til.
    Men selvfølgelig, du kan jo teste, hører du ikke forskjell er det jo det samme. Du får lyd fra begge utgange.

Bruk 5.1 utgangens Front OUT L/R er dog mitt råd. I dvd spillerens meny velger du da "stereo" som utgangssignal.

Ellers, kanskje du ikke trenger sacd ? Du vil ikke høre forskjell med sacd medmindre du har high end utstyr likevel, og det er kanskje også på vei ut likevel.
    Kjøber du en sacd plate kan du jo spille den likevel som vanlig stereo på en spiller uten sacd, platen har et ekstra lag med et vanlig cd spor.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. SACD trenger jeg ikke da, for jeg har ikke noe high end anlegg. Spørsmålet mitt er om jeg skal kjøpe en brukt dvd-spiller til ca 2000,- slik som denne: Produkter DV-747A

Eller en ny cd-spiller til ca 2000, slik som denne:
    Netthandelen.no - Produktinformasjon

Vil ha bedre lyd enn det jeg har med min JVC dvd-spiller til 900,- men også bedre bilde. Vil jeg få merkbart bedre bilde på min B&O tv med f.eks den Pioneer-spilleren?

Litt OT, og i feil forum dette, men det får bare være..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •