Hva er poenget med dyre digitale signalkilder?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er poenget med dyre digitale signalkilder?

Denne tråden er kanskje startet før, men jeg fant den i hvert fall ikke...

Hva er poenget med en dyr digital signalkilde (DVD gjennom HDMI, CD-spiller som bruker coax o.l.) når signalene er heldigitale? Såvidt jeg har skjønt vil dette være "feilfrie" signaler. Grunnen til den påstanden er at selv billige CD-ROMer til datamaskiner leser korrekt, ellers ville vel filer blitt korrupte rimelig kjapt? Hvordan kan det da være forskjell mellom spillerne som har noe å si for signalkvaliteten?

Jeg banner vel muligens i kirka nå, men jeg skjønner virkelig ikke hva som kan være anderledes (mulig at det er ren ignoranse )

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er diskutert i lange baner i diverse tråder i diverse underkategorier, kanskje også her.

Men jeg fant da en av dem under Generell Audio:

http://avforum.no/forum/generelt-aud...-digitalt.html

Tror aldri man blir helt enig. Eller i hvert fall ikke at alle blir enig om ett svar.

Newcomer Bjørn S. sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok inne på noe her, selv om det helt sikkert er mange med dyre spillere som vil si noe annet. Hadde selv en Meridian 800 DVD/CD spiller som normalt koster opp mot 100.000,- Så lenge jeg koblet den til med spdif/coax var det ingen forskjell sammenlignet med en DVD/CD spiller til 3000,-. DAC'ene i forsterkeren er jo da det som betyr mest.

Jeg mener high-end utstyr er stert overvurdert/hypet. For vel et år siden kostet mitt hjemmekinoanlegg ca. 700.000,-, i dag har jeg et anlegg til en pris av ca. 200.000,- og jeg er mer fornøyd! Det er jo mange faktorer som spiller inn, men jeg kommer i hvert fall aldri til å kjøpe en dyr DVD/CD spiller igjen.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bjørn S.
    Du er nok inne på noe her, selv om det helt sikkert er mange med dyre spillere som vil si noe annet. Hadde selv en Meridian 800 DVD/CD spiller som normalt koster opp mot 100.000,- Så lenge jeg koblet den til med spdif/coax var det ingen forskjell sammenlignet med en DVD/CD spiller til 3000,-. DAC'ene i forsterkeren er jo da det som betyr mest.

Jeg mener high-end utstyr er stert overvurdert/hypet. For vel et år siden kostet mitt hjemmekinoanlegg ca. 700.000,-, i dag har jeg et anlegg til en pris av ca. 200.000,- og jeg er mer fornøyd! Det er jo mange faktorer som spiller inn, men jeg kommer i hvert fall aldri til å kjøpe en dyr DVD/CD spiller igjen.
    Velger en påstand om at med et anlegg til 200 kilokroner, så ligger du fremdeles "faretruende" nære en karakteristikk som Hi-End.... ;-)

Er enig i mange betraktninger her, men i nogenlunde "fornuftige" prisklasser er det fremdeles (etter min mening) forskjell på produkter selv om selve overføringen er digital. Et eksempel er drivverket; stabilitet og støy. Støydemping komponentene i mellom, selve kabinettet m.m.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si jeg merker noe forskjell på lyden via optisk/coax på Marantz DV7600 til ca 8k som jeg hadde før og min pioneer 696 til 1500kr. Forskjellen ligger i det analoge... Det samme gjelder for kabler
    Jeg har en monster Coaxkabel til nesten 1000kr og det er ingen forskjell på lyden i forhold til billigkabelen til 100kr jeg brukte før. Jeg kjøpte den dyre monsterkabelen for og A/B teste og kom fra til at det ikke er noen forskjell, annet enn design...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg kjøpte den dyre monsterkabelen for og A/B teste og kom fra til at det ikke er noen forskjell, annet enn design...

Det er det som gjør at det kan høre bedre ut da sikkert...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Det er det som gjør at det kan høre bedre ut da sikkert...
    Du sier noe der ja. Placebo/eierglede er viktig og for min del bryr jeg meg fint lite om hva som er virkeligheten og hva jeg innbiller meg, bare jeg får den beste lydopplevelsen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si jeg merker noe forskjell på lyden via optisk/coax på Marantz DV7600 til ca 8k som jeg hadde før og min pioneer 696 til 1500kr. Forskjellen ligger i det analoge... Det samme gjelder for kabler
    Jeg har en monster Coaxkabel til nesten 1000kr og det er ingen forskjell på lyden i forhold til billigkabelen til 100kr jeg brukte før. Jeg kjøpte den dyre monsterkabelen for og A/B teste og kom fra til at det ikke er noen forskjell, annet enn design...
    Helt enig med at det som skiller er den analog delen. De fleste dac'er er i dag gode nok, med det faller igjenom på analog delen.

Når det gjelder kabler.. pris/ytlese har lite med hverandre å gjøre.
    Jeg hører klart forskjell på kabler. Men jeg sier ikke at jo dyrere kabel - bedre lyd. Det har med matching å gjøre.
    Jeg kjøpte først en dyr coaxkael ( ca 6000 kr), var fornøyd med den til jeg fikk teste en qed til 700 som spiller mye bedre til meg.

-

Jeg vil heller ikke si at alle digitale kilder er feilfrie. Det meste produserer jitter. Får å eliminere jitter må feks. drev og dac bruke worldclock

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med all respekt tror jeg du er litt ute på jordet her, wordclock (som det korrekt heter) brukes for å synkronisere flere digitiale signaler. Skal signalet fra A til B trenger man ikke wordclock. Det ligger synksignal i overføringen som er mer enn godt nok. Jitter er helt naturlig men har ingenting å si for lydkvaliteten.

I en digital overføring er det som sendes likt det som mottas. Hvordan skulle det ellers gått med dataoverføring. Så lenge digitalkabelen ikke har brudd eller andre defekter er det ingen forskjell. Det sitter også et minnebuffer både på avsender og mottagersiden som korrigerer eventuelle tidsfeil.

Jitter er audiobransjens dårligste unnskyldning for å prakke på deg dyre kabler.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at så lenge du bruker digital ut fra cd/dvd spilleren er det viktigste kriteriet at den klarer å lese dataene feilfritt fra disken.
    Det er jo mottaker (prosessor/forforsterker) som faktisk bruker de digitale signalene og omformer dem.

Det som kanskje kan ha noe si er vel hvordan drevet da håndterer innlesning av data når det oppstår lesefil samt at drevet klarer å lese inn dataene med realtivt jevn hastighet slik at prosessoren får en enklere jobb.

Og det er IKKE sikkert at den klarer å lese inn dataene feilfritt, det kommer an på drevet og på platene som puttes inn, og dersom disse har riper/flekker vil dette variere stort. Så lenge disken er perfekt så gjør sikkert de fleste drev en god jobb, men i virkelighetens verden er det vel sjelden slik.

Det ironiske her er jo at det ofte er slik at jo mer "hi-fi" cd/dvd spilleren din er jo dårligere er den til å lese plater som har riper eller andre skader.
    Min Marantz DVD6200 er vesentlig dårligere til å lese "problemplater" enn det for eks. x-box'en min er.
    Dette vises jo da som hakking/stopp i avspillingen. Jeg vil jo tro at slike problemer finnes i forskjellige grader, og at det kan bli små stopp i avspillingen som er så små at de ikke merkes. Slike "stopp" vil jo typisk kunne bli oppfattet som dårlig lyd.

Så det jeg mener er at det er ikke egentlig spilleren som har betydning, men hvilket drev som står inni.

Jeg for min del planlegger en HTPC løsning med kun drev som forer dataene videre inn til prosessoren. Men selvsagt, normalt sett vil dataene alltid bli liggende på disk!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt noen si at de fikk bedre bass, med en dyrere digital kabel..

Kanskje jeg skal kjøpe en knalldyr USB2 kabel til IXUX kameraet mitt
    så blir kanskje bildene mine skarpere/finere farger?.. he he

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gjelder det samme prinsippet bilde?

er bildet forskjellig over hdmi med forsjellige dvd spillere?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med hdmi blir vel videodelen dekodet til ukomprimert video før
    det blir overført gjennom HDMI kablen.
    Så da har nok dekodingen/spilleren noe å si så langt jeg har skjønt det da.
    Mens kablen ikke bør ha noen innvirking.

Leste i en Lyd&Bilde test av en projektor at den aktuelle projektoren
    fortjente en dyr HDMI kablen for å få ende mer sprut i bildet..
    Tenkte jeg skulle ta dette opp med Lyd&Bilde, blir litt provosert av slikt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så en God Dvd spiller er en som driter i lyd (kun på hdmi/coax/optisk) og har god bildeprossesering?

På lengre strekk er det vel greit med en bedre kabel eller forsterker. Hvis ikke bit'ene kommer fram blir det ikke noe bilde

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer, på lange strekk så kan nok en dyrere kabel være bedre/mindre
    utsatt for støy. Har opplevd å få grønne prikker i bildet på en 10m billig
    DVI kabel koblet fra PC til projektor.
    Og de fleste kobler vel lyden digitalt ja til surroundforsterkeren fra en
    DVD spiller så da har ikke DVD spillerens dekoding av lyden noe å si.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne like gjerne stått lynrask nettverkskabel med utrolig lav ping.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg la inn en liten utfordring til dem som virkelig mener at de hører forskjell mellom spillere på denne tråden:

http://avforum.no/forum/generelt-aud...tml#post548472

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner poenget ditt, GRevRev. Og dette poenget har blitt diskutert i flere tråder her på forumet, men enda mer i flere tråder i et annet HIFI-forum på nettet.

En ting er å diskutere lydmessige forskjeller ved digitale overføringer, og at dette nærmest er overflødig i dyrt (gjerne såkalt Hi-End-utstyr). En annen, og for min del viktigere ting for å betale godt for en god lydkilde, er at produktet presterer et bedre lydmessig signalresultat ved analog overføring, dvs at en benytter DACene i spilleren og ikke i mottagende forsterker/receiver. Her er det tross alt større forskjeller, og lettere å skille produktene fra hverandre enn ved digialt overføring.

På mitt eget utstyr er det klare lydmessige kvalitetsforskjeller på om jeg overfører lydsignalet analogt fra min SA15 enn om AVR350 sine DACer benyttes. Ingen forkleinelse for AVR350 i det hele tatt, men SA15 gjør en bedre jobb og derfor ble den investeringen tatt.

Når det gjelder digital lydkvalitet fra eksempelvis DVD-spillere i forskjellige prisklasser har jeg ikke utført spesifikke tester rundt dette, men det har aldri slått meg å være store lydmessige forskjeller om spilleren koster 10k eller 1k om en benytter digital lydoverføring.

Jeg stiller gjerne opp som forsøkskanin i et såkalt "godkjent" blindtesteksperiment en gang......

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et ærlig, og realt svar!
    "Kabeldiskusjonen" vil nok aldri noen ende ta, til det er nok meningsforskjellene alt for store.
    Men det kunne jo vært artig med en teknisk måling av signalkabler, for å avsløre eventuelle forskjeller? Et godt oscilloskop burde jo i så måte klare den biffen. Men da under forutsetning av like / nøytrale forhold for signalkablene, mtp eventuell påvirkning fra omgivelsene.
    Dermed sagt at kabler med bedre skjerming antakelig vil gi et bedre resultat, i en "worst case"-situasjon.
    Men den er jo relativt enkel å eliminere? Om man sørger for å skille litt mellom meterlange kabelføringer, så tror jeg ærlig talt at forskjellene vil være marginale, om i det hele tatt eksisterende.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •