Hva er poenget med dyre digitale signalkilder? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 45 av 45
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jøss, er det "sånn" her?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Som seremonimester er det bare å kalle inn troppene for test, antar at dette er et prosjekt for Flageborg og akto også. Jeg synes temaet er spennende, og stiller som sagt gjerne ørene til disposisjon. Her er det jo mange meninger ute og går, kjekt å teste skikkelig selv og kommer til egne konlusjoner....
    Skulle det være behov for ekstern hjelp ved studie-/testdesign, så er det bare å fly inn en fattig student (les: meg) fra Trondheim, så skal jeg hjelpe til

Til alle som snakker om at de hører forskjell på forskjellige digitalkabler og som sier at "i teorien er det bare 0 og 1, men i praksis spiller andre ting inn": Savner litt vitenskapelig oppbacking av påstander her ;-) Her er et litt søkt eksempel, men der essensen kan overføres: Flat earth society er hellig overbeviste om at jorden er flat. Det hjelper ikke å vise bilder og forklare, for det kan jo bare være fabrikert, dessuten ser de jo selv at jorda er flat.

Vi selv (som i mennesker) har designet digitaloverføringen nettopp for å være tapsfri, og som det er blitt nevnt flere ganger allerede: datamaskiner fungerer jo, som et bevis på at overføringen duger. Det er jo også kontrollsystemer som sjekker opp om dataene stemmer osv. Det skal være alvorlig dårlige betingelser for at dette skal gå ut over både overføringen og korreksjonssignalene, ikke mikroskopiske forskjeller i mengden kobber i en kabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GRevRev
    Til alle som snakker om at de hører forskjell på forskjellige digitalkabler og som sier at "i teorien er det bare 0 og 1, men i praksis spiller andre ting inn": Savner litt vitenskapelig oppbacking av påstander her ;-)
    ...
    Vi selv (som i mennesker) har designet digitaloverføringen nettopp for å være tapsfri, og som det er blitt nevnt flere ganger allerede: datamaskiner fungerer jo, som et bevis på at overføringen duger. Det er jo også kontrollsystemer som sjekker opp om dataene stemmer osv. Det skal være alvorlig dårlige betingelser for at dette skal gå ut over både overføringen og korreksjonssignalene, ikke mikroskopiske forskjeller i mengden kobber i en kabel.
    Det finnes faktisk to "lag" av hifi-mysteriet som må bevises før sånne som meg løper for å kjøpe dyre kabler:
    1. Tekniske beviser. Som du sier fungerer PC-en min utmerket selv uten en magisk pyramide, grønn tusj på strømkabelen og isolerende platform. Når den ikke fungerer så kan problemet stort sett relateres til Bill Gates...

2. Hørsel. Hvorfor er det slik at alle påståtte forskjeller plutselig blir borte med en gang man setter seg ned uten informasjon om hva man lytter til?

Når noen kommer med en ligning, en måling eller en blindtest som viser med noen sannsynlighet at hifi kabler behøver å koste mer enn noen få kroner pr meter eller må lages på kjøkkenbenken med betydelig arbeidsinnsats, så skal jeg være den første til å åpne en flaske med god drikke og feire hendelsen.

-k

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye spennende å lese her, og sier meg enig i noe av det som står der. Men av erfaring er det litt annerledes. For et par år tilbake byttet jeg fra NAD T512 (2300 kr) til Denon DVD-2200 (6500 kr). Her var forskjellen på lyden stor og det var brukte jeg samme digital kabel (tara labs prism 200d optisk). Så jeg mener at det er nok en forskjell fra billige til dyre dvd-spillere når det gjelder digital lyd, men som tidligere nevnt så tror jeg dette er pga. oppbygning, drivverk osv. Men kanskje forskjellen er mindre idag? Har nok litt eldre utstyr.... :-P

Men forskjeller på digitalkabler har jeg ingen tro på, så lenge det ikke er over lengre strekk. Her er det bare kvaliteten på selve kabelen som teller. Plugg, oppbyggning, skjerming osv...Gjelder både HDMI og digital optisk/coax

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Men forskjeller på digitalkabler har jeg ingen tro på, så lenge det ikke er over lengre strekk. Her er det bare kvaliteten på selve kabelen som teller. Plugg, oppbyggning, skjerming osv...Gjelder både HDMI og digital optisk/coax
    Ingen bestrider vel at det er forskjell på digitalkabler. Hvis strekket er veldig langt begynner de elektriske parametrene å gi distinkte utslag. Hvis pluggene er flimsete så skal det lite juling til før kabelen faller fra hverandre.

Spørsmålet er om relativt korte, fornuftig designede, rimelige kabler som burde være godt innenfor "speccen" gir lydmessige utslag som beskrives som om de hadde regnekapasitet og kan utføre DSP. Hvis svaret på dette er nei så kunne man straks legge ned hele hifikabelindustrien og gå over til varianter fra Bespeco til 50,- eller 100,- for en ferdig kabel.

Det krever ganske mye logikk å dekode et spdif-signal, utføre bass-boost el. diskant-heving og så enkode tilbake igjen. At noe slikt spontant skulle oppstå av seg selv inni en kabel er mildt sagt underlig.

-k

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •