Hva er poenget med dyre digitale signalkilder? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Poenget med dyre digitale kilder er følgende: bedre lyd og bilde.
    Ting som gjør en dvd spiller cd spiller dyrere kan vere f.eks
    -Bedre strømforsyning
    -Bedre drivverk
    -Bedre elektronisk skjerming
    -Bedre DACer
    -bedre "klokke"
    -Bedre plugger (WBT nexgen, XLR osv.)
    -Bedre chassi, da som oftest konstruert i tjukk alu som øker massen og minsker vibrasjoner.
    - Bedre brukergrensesnitt (dette er langt fra noen garanti på dyrere spillere...)
    hadde en liten stund en ML No390S hjemme til låns og med balanserte kabler til min krell showcase så var det så mye mer luft i lydbildet. Det var også mye bedre bass enn med min vanlige dvd2910

Så å si at det bare er 0 og 1 kan nok vere riktig i teorien, men ikke i praksis.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du brukte balanserte kabler fra Mark Levinson spilleren din så bruker du jo DAC'en i den og overfører analogt.

Tråden gjelder digitale signalkilder. Det er helt klart forskjell på en dyr og rimelig DAC.

Hadde du koplet spilleren din digitalt til en forsterker/ekstern DAC ville du ikke hørt forskjell på ML og en rimelig spiller.

Jeg er forøvrig enig i at god finish og fysisk byggkvalitet er dyrt. Her slurves det mye, men har ingenting å si for lyden.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utvilsomt, wotg.
    Den "tekniske / mekaniske / elektroniske" biten vil nok være mye mer avgjørende, mtp resultat!
    Det hjelper nok fint lite med kabler i tusenkronersklassen, om spilleren / utstyret er "nada", enkelt sagt.
    Så kan man jo snu det hele litt på hodet: Om man har en perfekt kombo, (les: svindyr spiller), så vil jo denne gi fra seg et "perfekt" digitalt signal, i alle henseende.
    Hva kan man i så fall miste, gjennom en optisk- eller digital kabel, uansett?

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten digresjon til denne debatten vedrørende digital overføring av signaler.

Det skal bli interessant å se hvordan High-end produsentene kommer til å tilpasse seg at markedet (i nær fremtid) vil ønske å bruke en PC/HTPC som signalkilde for både lyd og bilde.

Får vi se highend PC'er med superduper kabinetter med edelmetaller over hele printkortet (som forøvrig vil være laget av ett matriale som er mye bedre (les: dyrt, og gjerne vært brukt av NASA), HighEnd prosessorer og brikkesett som sørger for at bits blir båret på gullstol fra HD til HDMI utgangen, og sikkert med ett par radiorør som skal ta seg av de mest kritiske prosessene hvor transistorer ikke vil være gode nok. Strømforsyninger med spesialkonstruerte vifteoppheng, stabilisator føtter som sørger for å forhindre tap av kvalitet gjennom de største naturkatastrofer... osv.

Hva tror dere, får vi HTPC'er til 100.000 + hvor noen kommer til å påstå at de kan se eller høre store forskjeller opp mot en PC til 10.000 fra komplett

Det skal også bli gøy å lese brosjyrene og ikke minst artiklene i HIFI magasiner som skal skrive om disse vidunderne...

Digital HiFi (som CD/DVD spillere) er jo ganske primitiv/enkel teknologi i forhold til hva en enkel PC klarer i dag på av dataprosessering (CD=1,4Mb/s). Det er derfor det beste beviset på at det å transportere/prosesere bit på en sikker måte ikke trenger å koste 5000 for en kabel. En IDE kabel koster vel 5,-

Dag

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er iallefall et hovedkort med rørforsterker :-D

http://www.3dgameman.com/vr/aopen/ax...33_tube_10.jpg

AOpen News Release System

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oj!! fremtiden er vist igang allerede :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, kortet er fra 2002 og ble aldri noen stor suksess.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet aldri MLen med digtal coax da DACene i MLen overgår DACene i krellen, selv om disse er veldig gode.
    jeg hører forskjell på min DVD2910 mot min gamle Samsung spiller og det er når begge er koblet via Koax eller tos-link.
    Jeg tror stabiliteten på drivverket har MYE å si.
    Jeg har ikke klart å høre forskjell på digitalkabler i testsammenheng, men hørete forskjell når jeg prøvde å bruke en billig RCA kabel som digitalkabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bjørn S.
    Du er nok inne på noe her, selv om det helt sikkert er mange med dyre spillere som vil si noe annet. Hadde selv en Meridian 800 DVD/CD spiller som normalt koster opp mot 100.000,- Så lenge jeg koblet den til med spdif/coax var det ingen forskjell sammenlignet med en DVD/CD spiller til 3000,-. DAC'ene i forsterkeren er jo da det som betyr mest.

Jeg mener high-end utstyr er stert overvurdert/hypet. For vel et år siden kostet mitt hjemmekinoanlegg ca. 700.000,-, i dag har jeg et anlegg til en pris av ca. 200.000,- og jeg er mer fornøyd! Det er jo mange faktorer som spiller inn, men jeg kommer i hvert fall aldri til å kjøpe en dyr DVD/CD spiller igjen.
    Ikke at jeg er noen mikrodetalj person, men jeg merket lett forskjell på digital ut på MArantz CD-63, Denon 2900 og Marantz DV-9600. På Marantz CD-63 hørtes det ut som om jeg hadde sprengt høyttalerne, på 2900 ble det ofte et salig rot, og med 9600 ble det meste mye klarere og mer ryddig.... Hva som utgjør forskjellen aner jeg ikke, har spurt meg selv mange ganger - andre også forsovet, men vet egentlig ikke. Kanskje valg av komponenter,DAC'er og drivverk? Klokken? Jitter i spillerne? Jeg vet ikke... Men var altfor stor forskjell til å ikke kunne legge merke tile det :neutral:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Kan ikke si jeg merker noe forskjell på lyden via optisk/coax på Marantz DV7600 til ca 8k som jeg hadde før og min pioneer 696 til 1500kr. Forskjellen ligger i det analoge... Det samme gjelder for kabler
    Jeg har en monster Coaxkabel til nesten 1000kr og det er ingen forskjell på lyden i forhold til billigkabelen til 100kr jeg brukte før. Jeg kjøpte den dyre monsterkabelen for og A/B teste og kom fra til at det ikke er noen forskjell, annet enn design...
    Husker min optiske kabel fra Tara Labs som jeg hadde tidligere var dårligere enn min nåværende coax. Merkbart i både stereo og i surr formater.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forskjellen ligger i detaljene!

Forskjeller mellom ulike cd-spillere og kabler avslører du nok ikke like fort som forskjellen mellom ulike høytalere. Hurtigtester der du kobler fra det ene til det andre fungerer dårlig. Forskjellen ligger i detaljene, og etter dager og uker, så begynner du å merke at noe har endret seg. Har du først hatt en kvalitets cd-spiller, så vil du aldri bli fornøyd med en billig dvd-spiller som lydkilde etterpå! For i det lange løp, så er faktisk detaljene viktigere enn en skulle tro!

Alt dette forutsetter selvsagt at resten av utstyret ikke er av dårlig kvalitet og uansett grumser til lyden!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, min mening er at man hører ikke forskjell på digitale kabler.
    Og ikke høytalerkabler eller bananplugger heller for den saks skyld,
    som enkelte påstår.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    ...Når det gjelder digital lydkvalitet fra eksempelvis DVD-spillere i forskjellige prisklasser har jeg ikke utført spesifikke tester rundt dette, men det har aldri slått meg å være store lydmessige forskjeller om spilleren koster 10k eller 1k om en benytter digital lydoverføring.

Jeg stiller gjerne opp som forsøkskanin i et såkalt "godkjent" blindtesteksperiment en gang......
    OK - da blir dette et kommende prosjekt for lydgjengen!

Gleder meg allerede gitt! :-D

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    OK - da blir dette et kommende prosjekt for lydgjengen!

Gleder meg allerede gitt! :-D
    En liten fugl har allerede visket meg et lite ord om at dette kanskje blir en mulighet for i Hjemmekino sitt nye rom. Jeg er uansett med jeg.... :-D

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm... det tar vel kansje votter og vintre før dét rommet er klart...

Vintre har vi jo ikke lenger - og votter trenger man jo ikke (som en følge av dette)...

Nei, nå ble jeg jammen usikker gitt...
    Tror vi tar sikte på å kjøre dette selv jeg... :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å?
    Hvorfor tror du det, RoKo?
    Tror ikke det skal stå på dugnadsinnsatsen etter interessen å dømme, men du sitter kanskje på bedre viten? Få høre da!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Tror vi tar sikte på å kjøre dette selv jeg... :-D
    Som seremonimester er det bare å kalle inn troppene for test, antar at dette er et prosjekt for Flageborg og akto også. Jeg synes temaet er spennende, og stiller som sagt gjerne ørene til disposisjon. Her er det jo mange meninger ute og går, kjekt å teste skikkelig selv og kommer til egne konlusjoner....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, av erfaring finner jeg at selvkjørte tester gir deg den mulighet som alltid kommer (og er ytterst tvingende nødvendig) ifht. å lytte intensivt og hoppe litt frem og tilbake mellom komponentene - helt til man har "fått nok" og kommer til en vettug konklusjon.

La oss (i nær fremtid) finne en passende helg for dette, gutter! :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.
    Synes å høre at det skvalper i ett eller annet, i det fjerne?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Damn right! :-D