Panasonic DMR-EH55: Hvordan pause tv-sendinger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic DMR-EH55: Hvordan pause tv-sendinger?

Oppdatering: Endret tittel etter å ha fått i hus en ny opptaker.

Etter at Eltax (DVR-555) harddiskopptakeren vår tok kvelden ble den levert inn til Elkjøp og ut i andre enden kom det en kreditnota (etter et par ukers reparasjonsforsøk). Etter å ha vært uten opptaker en måned var jeg veldig interessert i å ta med meg en maskin hjem samme dag. De eneste maskinene som var i butikken i den prisklassen var en Advent harddiskopptaker med 160GB disk og LG RH177 som har 80GB.

Selgeren forsikret meg om at Advent var kurante saker ("den har kvalitetsinnmat fra Packard Bell!" ). Jeg spurte hvordan den var i bruk siden jeg opplevde DVR-555 som ganske treg og lite responsiv til tider. Selgeren hadde ikke mye erfaring med Eltax, men mente Adventen var helt kurant. Siden jeg ikke hadde lyst til å gå ned på diskstørrelsen valgte jeg å stole på selgeren og tok med en pakke Advent.

Stor(?) var overraskelsen da jeg etter å ha koblet den opp og begynt å konfigurere den ble møtt med så å si det samme trege brukergrensesnittet, den samme viftestøyen og den like elendige mottaksvinkelen for fjernkontrollsignaler som hadde plaget meg med Eltax sin modell. Det virker som det er den samme hardwaren, med kun endring av oppstartsbilde og hårfine endringer av menyutseendet.

Det jeg nå lurer på er om jeg skal benytte meg av angremuligheten hos Elkjøp og ta med en LG i stedet. Etter å ha tenkt meg om har jeg kommet frem til at vi fint klarer oss med mindre diskplass, så det viktigste er at opptakeren er enkel og relativt rask i bruk. Er det noen som har LG´en som kan svare meg på hvordan de opplever denne i det daglige? Og har den komponentvideoutganger? På Elkjøp sine sider står det ikke at den har det, men det står det forsåvidt om Advent sin modell også (den har det!).

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...har omtrent bestemt meg for å levere tilbake Advent´en uansett. Av en eller annen dustete grunn starter den som standard i DVD-modus, hvilket betyr at hver gang jeg skrur den på må jeg trykke på input-knappen for å få sett tv. Eltax´en jeg hadde tidligere startet direkte i tv-modus. Har lest i bruksanvisningen og lett i menyene, men har ikke klart å finne en måte å endre dette på.

Makan!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG skriver på sine sider noe om progressive bilder, og det forutsetter vel komponent ut ..? sikreste er vel uansett å stikke ned på elkjøp og snu på spilleren

hadde nok kjøpt LG foran Advent

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom Elkjøp i dag og returnerte Adventen. Gikk ut igjen med en Panasonic DMR-EH55. Ifølge selgerene i butikken hadde de ikke denne på lager (spurte både i dag og på fredag) og prisen i nettbutikken gjaldt ihvertfall ikke. Etter at jeg insisterte på at han sjekka lagerstatus og Elkjøpavisa måtte han innrømme at de hadde den på lager, til samme pris som Advent-opptakeren...

Det jeg liker med Panasonicen sålangt er at den er tilnærmet lydløs og veldig rask til å starte (1 sekund, mot nærmere 10 sekunder på Eltax og Advent). Det jeg misliker er at jeg ikke får til å pause tv-programmer jeg ser på hvis f.eks noen ringer på døra. Er det bare jeg som leser bruksanvisninga feil eller går ikke dette an på Panasonicen? Hvis dette ikke går an er jeg nødt til å returnere denne også, for dette er en funksjon jeg er virkelig glad i!

Edit : etter litt Googling er det visst ikke bare jeg som savner denne funksjonen. "Løsningen" ser ut til å være å starte et opptak, deretter gå inn i menyen og velge å spille av opptaket som er i gang, deretter trykke pause. For det første er dette unødvendig tungvint, for det andre lar det meg ikke spole tilbake i et program hvis det var noe jeg følte jeg gikk glipp av, med mindre jeg har startet et opptak tidligere.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med din siste betraktning.
    Er det samme med Pioneer, de kaller det "chase play". Det fungerer, men er ikke det samme som en ekte pauseknapp.
    Og slike opptakere burde ikke kalles ekte PVR når de ikke tar opp hele tiden. Det er tydeligvis mange som ikke har skjønt hvordan en PVR bør fungere.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonicen skal byttes ut, rett og slett fordi denne funksjonen er så sentral! Ikke bare er det trælete å sette igang en pause men etter at jeg er ferdig med å se på programmet må jeg også huske å slette opptaket. Huff. Jeg er forøvrig lite imponert over kvaliteten på opptakene DMR-EH55´en gjør.

Leste gjennom bruksanvisningen til Philips 3360, den ser ut til å gjøre alt riktig. Men den har ikke komponentutgang

Tar gjerne imot tips om harddiskopptaker som lar meg pause live tv ved å trykke ÉN (1) knapp og som lagrer dette opptaket i en midlertidig fil som jeg slipper å bry meg om å slette. I tillegg er det ønskelig å kunne spole tilbake når som helst når man ser på tv. Den må også være stillegående (gjerne like stillegående som Panasonic´en).

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    LG skriver på sine sider noe om progressive bilder, og det forutsetter vel komponent ut ..? sikreste er vel uansett å stikke ned på elkjøp og snu på spilleren

hadde nok kjøpt LG foran Advent
    Grunnen til at jeg valgte Advent fremfor LG på fredag var noe så latterlig som at jeg ikke hadde lyst til å gå ned i harddiskstørrelse (det kravet har jeg slått fra meg nå). Dessuten tenkte jeg at den uansett ikke kunne fungere dårligere enn Eltax sin modell (så feil kan man ta). Du har forøvrig rett i at progressivt bilde forutsetter komponent (eller bedre)

Har lest instruksjonsmanualen til LG RH177 litt nå, ser ut til at man først må aktivere timeslip-modus før man kan utnytte pausefunksjonen. Ikke helt håpløst, siden det kun er snakk om å trykke én ekstra knapp. Det sparer selvsagt harddisken hvis den kan slippe å jobbe konstant. Hmm...Skulle gjerne hatt bekreftelse fra noen som har denne LG´en på om den fungerer slik jeg ønsker eller ikke.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold deg unna LG RH177/188/198. De har for dårlig timeshift. Man kan ikke gjøre noe annet så lenge opptaket (timeshift) er på.

JVC DRMH300SE har veldig fleksibel timeshift, selv om det er noen begrensninger i forhold til f.eks. Packard Bell EHR250DIVX som har nærmest perfekt timeshift implementering. Problemet med Packard Bell'en er at den har veldig høy viftestøy, noe JVC'en er mye bedre på. JVC'en er dog treg til å brenne til DVD.

John Roger

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmms...er det umulig å få alt i én enhet? Lav viftestøy og god timeshifting burde ikke være noe som utelukker hverandre. JVC'en hørtes interessant ut, hvilke begrensninger er det snakk om?

Edit 1: Brenning til DVD er noe jeg gjør veldig sjelden, men begrensninga til JVC'en med 1x hastighet er latterlig. Likevel kunne jeg ha levd med det hvis den var bra ellers (bra bildekvalitet og meget god brukervennlighet).

Edit 2: Har funnet en hårfin forenkling av pause-metoden på Panasonic'en. Setter igang et opptak når behovet for pause melder seg og trykker på play når jeg kan fortsette. Ulempen er at jeg fremdeles må slette opptaket manuelt etterpå.

Dette og det at opptakene Eltax'en gjorde hadde bedre bildekvalitet gjør at jeg fremdeles ikke er helt fornøyd med DMR-EH55. Men jeg liker responsen og støynivået (null) såpass godt at det må bli en forbedring på alle disse punktene hvis jeg skal karre meg ned til Elkjøp enda en gang.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulempene med JVC'en i forhold til Packard Bell'en når det gjelder timeshift er bl.a. at timeshiftbufferet slettes hvis man brenner til DVD. I tillegg er det noe mer tungvindt å klippe fra timeshiftbufferet. Man kan bare velge _et_ kutt som så må klippes opp videre etterpå. Jeg husker ikke helt om timeshiftbufferet overlevde et kanalskift, men på Packard Bellen gjør det det (oppsettbart).

Fordelene med JVC'en er bl.a. at den har HDMI, støyer mindre og fjernkontrollen er litt mindre retningsbestemt. Men JVC'en har uødvendig mange knapper på fjernkontrollen og redigeringsfunskjonene er litt 'baklengs' dvs. at man først må velge hva man skal gjøre og så velge fil. Det mest naturlig er å velge en fil og så velge hva man skal gjøre slik som på Packard Bell'en.

Skjønner ikke at du holder ut den håpløse Panasonic'en. Skikkelig timeshift skal være der hele tiden slik at man på hvilket som helst tidspunkt kan spole seg frem eller tilbake, pause eller gjøre opptak av de siste timene av 'live-bufferet'. Når man ser på tidligere opptak, DVD eller brenner til DVD bør den valgte kanalen/inngangen fortsatt spilles inn i 'live-bufferet'.

Selv valgte jeg å beholde Packard Bell'en og jeg har tenkt til å 'modde' vifta på den slik at den ikke bråker så veldig. Jeg har også byttet til nyere og bedre firmware. I tillegg bruker jeg en programmerbar fjernkontroll slik at jeg ikke har problemer med fjernkontrollen. Packard Bell'en kan fås for 2200,-, mens JVC'en koster nærmere 5000,-.

John Roger

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant - ifølge selgeren på Elkjøp var det Packard Bell innmat i Advent maskina. Advent maskina var igjen forbløffende lik Eltaxen (både i bruk og fysisk layout bakpå maskina, tror faktisk alle kontaktene var identisk plassert).

Hvis jeg skulle hatt en slik bråkebøtte igjen etter Panasonicen er jeg nødt til å bytte ut vifta, men da ryker nok garantien noe som ikke frister etter at Eltaxen døde såpass brått som den gjorde (hadde vel hatt den ca. ett år). HDMI er ikke noe krav fra min side da jeg fremdeles har bilderørstv og generelt dårlig antennesignal via kabeltv i blokka. Etter ytterligere lesing av din beskrivelse høres JVC´en forholdsvis uinteressant ut

Men hvis det stemmer at Eltax og Advent bruker Packard Bell innmat frister det ikke å ha samme logo på utsiden av maskinen. Funksjonene Eltax´en hadde var midt i blinken, men den trege responsen på alt av kommandoer og støyen gjør at jeg ikke har lyst til å ha en beslektet maskin.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •