Oppskalering av DVD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppskalering av DVD

Har noen spørsmål angående oppskalering av DVD. Får man kjøpt noen DVD spillere som skalerer opp bildet via komponent? Har ikke mulighet til å kjøre HDMI på PJ og har nettopp investert i 10 meter komponent kabel. Har selvsagt mulighet til å bruke DVI inngangen, men det medfører at jeg må kjøpe ny kabel.

Og hvor mye bedre bilder blir det egentlig med oppskalering til f.eks 720p eller 1080i?

Takker for gode svar

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fullt mulig med oppskalering via komponent, eneste muligheten du ikke har er muligheten til å opppskalere til 1080p. 720p/1080i går flott.

Kvalitetsforskjell må du spørre andre om, men hvertfall på nyere spillere gjør det visst en god forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er klar over at man kan kjøre høyoppløste signaler via komponent, det jeg lurer på er om man får kjøpt noen rimelige DVD spillere som oppskalerer DVD opp til det. Ser at det står HDMI oppskalering på de fleste spillerne som f.eks Komplett selger. Derfor er jeg usikker på om disse spillerene skalerer kun via HDMI

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, leste litt fort. Men Denon DVD-1930 skalerer på begge, mulig den billigere 1730 gjør det også...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for hjelpa Tviler egentlig på at noen av de billigste modellene (de fleste på komplett) skalerer via noe annet enn HDMI :?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den oppskaleringen, blir bildet noe bedre av den grunn? Er ikke filmen i 576 linjers (eller hvor mange linjer det nå er) PAL signal, hva lager den de nye linjene av?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS1
    Den oppskaleringen, blir bildet noe bedre av den grunn? Er ikke filmen i 576 linjers (eller hvor mange linjer det nå er) PAL signal, hva lager den de nye linjene av?
    Hvis du f.eks. har en projektor med oppløsning 1280x720 må bildet uansett oppskaleres til denne oppløsningen. Spørsmålet er om det er spilleren eller projektoren som gjør denne jobben best.

Dersom projektoren gjør dette best vil det gi best bilde ved å benytte oppløsningen 576i/p. Dersom spilleren gjør jobben best vil det kunne bli best bilde med 720p/i.

Dette er noe som må testes for å finne den kombinasjonen som fungerer best.

I tillegg må bildet også deinterlaces. Her gjelder også det samme; det må testes om det er projektor eller spiller som gjør jobben best.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Denon DVD2200, trodde den gjorde de-interlacingen best da den sendte et progressive scan signal til projektoren, men der tok jeg feil. Da jeg skrudde av progressive scan fra dvd-spilleren ble bildet skarpere og tilfellet av "skygger" ble mindre. Så aldri undervurder projektoren din...:lol:

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tidliger en Marantz DV7600 hvor jeg kjørte 720P via HDMI ut til prosjektoren min. Nå sitter jeg med en Pioneer 696 til 1/4 av prisen, som kjører 576i via HDMI og kan ikke si jeg merker all verden forskjell på bildet. Marantzen hadde litt bedre støyreduksjon men oppskaleringen synes jeg ikke gjorde all verden for bildet. Det er ihvertfall så lite at jeg ikke synes det er verdt pengene med en dyr dvdspiller.
    Min erfaring er at oppskalering er litt oppskrytt, en salgsgimmick i rimelige dvdspillere. Da mener jeg sef den oppskaleringen som foretas i dvdspilleren. En bildeprosessor som f.eks Crystalio blir noe helt annet, men prisen er også deretter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt til å kjøpte Sony 40" W2000 og dermed tenkte jeg at den dvd spiller/hjemmekinoen jeg har når til 1700,- ikke holder mål.
    Ønsker ikke noe reciver, forsterker og masse annet dyrt, men ett enkelt anlegg med DVD og høytalere i en pakke.
    Spørsmålet er: Kan noen av disse DVD spilleren skalere opp til 1080i.
    Hvis ikke hvordan ser 1080p bilde på 1920 X 1080 oppløsning?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kleppen
    Jeg har tenkt til å kjøpte Sony 40" W2000 og dermed tenkte jeg at den dvd spiller/hjemmekinoen jeg har når til 1700,- ikke holder mål.
    Ønsker ikke noe reciver, forsterker og masse annet dyrt, men ett enkelt anlegg med DVD og høytalere i en pakke.
    Spørsmålet er: Kan noen av disse DVD spilleren skalere opp til 1080i.
    Hvis ikke hvordan ser 1080p bilde på 1920 X 1080 oppløsning?
    Dersom du kjøper den TVen, tror jeg du gjør best i å la den gjøre jobben. For som det er nevnt før i denne tråden (og de ørten andre 'DVD oppskalering' -trådene) så bør man la den komponenten som gjør jobben best, få lov til å gjøre jobben.

Siden Sony W2000 gjør en helt OK jobb her, kan jeg ikke tenke meg at en billig DVD-spiller vil gjøre jobben bedre. Husk at en TV med 1920x1080 i oppløsning uansett oppskalere lavere oppløste signaler til den oppløsningen før den viser signalet. Det er altså ikke sånn at du må ha en oppskalerende DVD-spiller for at TVen skal godta signalet fra den. Kjør heller det vanlige signalet ut, og dermed vil TVen automatisk foreta den skaleringen som er nødvendig. Annerledes kan det være dersom man har en (veldig) dyr DVD-spiller eller en ekstern videoprosessor eller god HTPC.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kilden (DVD) spiller ikke inn på oppløsningen på Tven?
    Er som du sikker skjønner er jeg newbie og lurer på om jeg kan kjøpe en vanlig DVD spiller og ha 1920 x 1080 oppløsning på skjermen?
    Så hvis outputen er 567, skalerer da TVen opp til 1080 og viser ett bra bilde?
    Jeg er ikke extremt kresen, men det skal jo se ut.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kjører du et reint digitalt 576i signal via HDMI til tvn. Da blir tvn fornøyd og gjør en god jobb med oppskaleringen. ;-)

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kleppen
    Så kilden (DVD) spiller ikke inn på oppløsningen på Tven?

Er som du sikker skjønner er jeg newbie og lurer på om jeg kan kjøpe en vanlig DVD spiller og ha 1920 x 1080 oppløsning på skjermen?

Så hvis outputen er 567, skalerer da TVen opp til 1080 og viser ett bra bilde?

Jeg er ikke extremt kresen, men det skal jo se ut.

Oppløsningen på en hvilken som helst flatskjerm er fastlagt rent fysisk.

TVen vil derfor uansett vise - i dette tilfellet - et 1920x1080 bilde, men dersom kilden er DVD eller TV (kabel/parabol etc.), vil den måtte legge til informasjon som ikke er der, for å kunne vise dette i TVens egen oppløsning.

Altså - et kabel TV signal på 720x576 vil måtte "blåses opp" til 1920x1080 ved hjelp av en avansert regneoperasjon (dette er det vi kaller 'skalering')før bildet vises på skjermen. Denne jobben må TVen gjøre uansett, med mindre f.eks. en DVD spiller har gjort jobben allerede, og inn-signalet derfor allerede er 1920x1080. Da vil TVen "tro" at signalet er full HD, og vise det som det er.

Men altså - noen komponenter gjør denne "oppblåsingen" bedre enn andre. Denne TVen er såpass bra på dette at du skal ha en ganske god DVD-spiller for å se forskjell - om da.

-En annen ting er omgjøring fra interlaced til progressivt. Dette er noe DVD-spilleren ofte vil gjøre uten at du får gjort noe med det, i alle fall dersom du kobler til via komponent eller HDMI. Kvaliteten på den jobben vil kunne være mer merkbar enn skaleringen når det resulterende bildet deretter skal blåses opp til 1920x1080.

Er deinterlacingen gjort dårlig, vil man kunne se det som bl.a. 'sagtenner' på diagonale linjer. Denne TVen gjør også her en såpass brukbar jobb, at dersom du har tenkt å kjøpe en veldig billig DVD-pakke som du snakker om, kan det lønne seg å koble via SCART (med RGB), fordi TVen da vil gjøre også denne jobben (progressivt [altså deinterlaced] signal sendes ikke over SCART). Eller du kan bruke HDMI eller komponent, dersom DVD-spilleren kan sende ut interlaced over komponent eller HDMI (dette vil være bedre, men usannsynlig at det er mulig på en veldig billig DVD-spiller).

Jeg skjønner om dette blir litt i overkant teknisk for mange, men det det er snakk om er å få det beste mulige bildet med det utstyret du har til rådighet.

I en "worst case scenario", kan du f.eks. ha en dyr TV som er veldig bra på både deinterlacing og skalering, og du har en ganske billig DVD-spiller. Så får du rådet av en kamerat at: "Du må kjøre oppskalering fra DVD-spilleren, for da blir bildet myyye bedre!". Så gjør du dette, og dermed har DVD-spilleren gjort både deinterlacingen og skaleringen. Resultatet på skjermen vil da i et slikt tilfelle bli at bildet blir mye verre enn om TVen hadde gjort hele jobben selv (du hadde sendt ut signalet i 576i format).

Men man må altså veie dette opp mot hverandre; har man dyre komponenter som man skjønner vil kunne gjøre jobben bedre, kan det lønne seg å gjøre dette, slik at TVen får et ferdig behandlet signal.

"Å la TVen gjøre jobben" vil rent praktisk si at man sender ut signalet som (når det gjelder PAL DVD) 576i. Da vil TVen "tvinges" til å først gjøre dette signalet progressivt, og i tillegg skalere opp til sin egen fysiske oppløsning.

Her er en test jeg fant av denne Sony TVen; der står det noe nyttig om hvordan denne TVen håndterer disse tingene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS1
    Oppskaleringen forgår ved bla. interpolering. Dvs at i linjene som skal fylles ut mellom linjene som er der i utgangspunktet legges bildeinformasjon som får bildet til å henge sammen. Dette er basert på sannsynlighet og er ingen eksakt vitenskap. Slik oppskalering vil derfor alltid medføre et visst tap, men for en vanlig seer fungerer det veldig bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også lurt litt på dette med oppskallering av dvd osv. I tillegg er jeg nokså newbie på området som andre :P.

Selv har jeg en 42" lg5000 tv og en pioneer bdp-lx71 bluerayspiller. Når jeg spiller av dvd på denne på pio'n så er signalet 571i og ikke 1080p. Jeg har lest gjennom det andre har skrevet her, og har fått den forståelse av at tven motar signalet i 571i, og fyller ut bildet automatisk på egenhånd slik det blir tilpasset 1980x1080. Men at det går ann å la det andre komponentet "gjøre jobben", behandle signalet og sende det ferdig til tven. Hvordan stiller jeg dette inn osv? Hvordan vet jeg at tven skallerer dette automatisk osv :P?Og i mitt tillfelle med en såpass bra spiller som jeg har, er det kanskje lurere å la den gjøre jobben?

setter pris på et utfyllende svar :P!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av todibodi
    Jeg har også lurt litt på dette med oppskallering av dvd osv. I tillegg er jeg nokså newbie på området som andre :P.

Selv har jeg en 42" lg5000 tv og en pioneer bdp-lx71 bluerayspiller. Når jeg spiller av dvd på denne på pio'n så er signalet 571i og ikke 1080p. Jeg har lest gjennom det andre har skrevet her, og har fått den forståelse av at tven motar signalet i 571i, og fyller ut bildet automatisk på egenhånd slik det blir tilpasset 1980x1080. Men at det går ann å la det andre komponentet "gjøre jobben", behandle signalet og sende det ferdig til tven. Hvordan stiller jeg dette inn osv? Hvordan vet jeg at tven skallerer dette automatisk osv :P?Og i mitt tillfelle med en såpass bra spiller som jeg har, er det kanskje lurere å la den gjøre jobben?

setter pris på et utfyllende svar :P!
    Tipper du kan sette LX71 til å oppskalere til 1080p, men der må du nesten kosultere menyer/manual da jeg ikke kjenner spilleren.
    Da kan du jo selv sammmenligne og se hva som blir best.
    Du kan jo også søke litt og finne ut om LX71 er god på oppskalering av DVD. Sikkert noen som har testet det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •