"Alt var så mye enklere før.." Trenger ny DVD spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Alt var så mye enklere før.." Trenger ny DVD spiller

"Alt var så mye bedre før.......".
    Det er selvsagt ikke riktig, men jeg sliter litt nå når jeg skal anskaffe ny DVD spiller. Nå har DVD spillerne HDMI og kan oppskalere til 720i, 720p, 1080i og 1080p i tillegg til at de kan sende ut 480i/480p og/eller 575i/575p.

Jeg har en Hitatchi TX-200 (1280*720) prosjektor og skal kjøpe en DVD spiller til denne. Hvilken skal jeg kjøpe? Det finnes mange modeller på markedet, og til en rimelig penge, men hvilke gir "best" bilde? Hvilken overføring gir best resultat på min prosjektor? Jeg trodde at 720p ville gi best resultat da det er oppløsningen på min prosjektor, men jeg leser at enkelte mener at 1080i fra DVD spilleren som nedskaleres til 720p i prosjektoren gir bedre resultat.

I tillegg kan vi nå kjøpe HD-DVD eller BR spillere som også oppskallerer vanlig DVD til "alle" oppløsninger. Jeg planlegger å kjøpe en slik på sikt, men tilgangen er ikke allverden og "krigen" er jo ikke avgjort. Ville evt en HD-DVD spiller gjøre jobben like godt som en dedikert DVD spiller mot min prosjektor?

Hjelp!

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppo 971H hos Datakjeden.no

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tester folk har gjort her på forumet tilsier at avspillingskvaliteten på vanlige DVD'er er meget gode også på HD-DVD. Med en projektor som takler 1280*720 hadde jeg helt klart gått for en HD-DVD eller Blueray spiller. Dvs, jeg går for det uansett om jeg har dedikert DVD spiller i dag.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan varmt anbefalle en Denon DVD 1930, gikk for denne og er godt fornøyd, ville ikke bruke no mere på DVD spiller, for kommer til å kjøpe HD-dvd/ Blue Ray etterhvert jeg også. Men ikke før om et år eller to når spillerene og teknologien blir bedre, blir kanskje en HD-DVD add on til Xbox mens jeg venter.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har dere koblet de til prosjektoren? Jeg planlegger HDMI som jeg har strukket i tillegg til min nåværende component-kabel.
    Hvilken oppløsning bruker dere, 575i, 720p eller 1080i?

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg lånt en Pioneer DV-696AV for å sammenligne med min "gamle" Philips DVD 963SA. Philipsen har kun Component ut og jeg kan veksle mellom 576i og 480p. Det skulle vært mulig å få den til å sende ut 576p, men det har ikke jeg fått til.
    Pioneeren har HDMI og kan sende ut i alle tenkelige oppløsninger tom 1080i.
    Mens min Philips kostet ca 3.500 for noen år siden, koster Pioneeren ca 1.700,-.
    Ja, bildet er bedre på Pioneeren når jeg bruker HDMI og 720p eller 1080i, men det er ikke veldig mye. Litt mer smell i fargene og litt skarpere, men som sagt ikke mye.
    Jeg skal teste endel mer, men jeg er ikke sikker på om jeg kjøper den. Kanskje jeg venter til jeg kjøper en HD-DVD eller BR spiller. Bestemmer meg i morgen.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Payen
    Hvordan har dere koblet de til prosjektoren? Jeg planlegger HDMI som jeg har strukket i tillegg til min nåværende component-kabel.
    Hvilken oppløsning bruker dere, 575i, 720p eller 1080i?
    Jeg kjører HDMI og 720P ut av DVD-spilleren, men har ikke testet veldig mye her. Synes bildet er bra, selv om det ikke kan måle seg mot HD kilde og 1080i direkte, som jeg har på et videokamera.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Payen
    I dag har jeg lånt en Pioneer DV-696AV for å sammenligne med min "gamle" Philips DVD 963SA. Philipsen har kun Component ut og jeg kan veksle mellom 576i og 480p. Det skulle vært mulig å få den til å sende ut 576p, men det har ikke jeg fått til.
    Pioneeren har HDMI og kan sende ut i alle tenkelige oppløsninger tom 1080i.
    Mens min Philips kostet ca 3.500 for noen år siden, koster Pioneeren ca 1.700,-.
    Ja, bildet er bedre på Pioneeren når jeg bruker HDMI og 720p eller 1080i, men det er ikke veldig mye. Litt mer smell i fargene og litt skarpere, men som sagt ikke mye.
    Jeg skal teste endel mer, men jeg er ikke sikker på om jeg kjøper den. Kanskje jeg venter til jeg kjøper en HD-DVD eller BR spiller. Bestemmer meg i morgen.
    Om bildet ikke er noe særlig bedre med denne DVD-spilleren så hadde jeg absolutt ikke brukt penger på den i disse tider...

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heller nok mot det samme jeg også, og jeg kommer nok til å returnere den for å ha muligheten til å teste litt mer. Vil da teste både andre DVD spillere med HDMI og oppskalering, samt HD-DVD spillere (og kanskje BR også).
    Det skjer jo veldig mye på DVD/ HD-DVD/ BR siden for tiden.
    Det som uansett er sikkert er at de som skal kjøpe sin første DVD spiller nå, får utrolig mye for pengene.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet ut Pioneer sin 696 i går kveld, og den største grunnen til å kjøpe denne spilleren er at den kan sende ut et "rent" 576i signal over HDMI. Dersom den skal gjøre hele bildebehandlingsjobben så sliter den endel. Deinterlacingen og skaleringen hadde klare mangler. En får fremdeles det en betaler for. Så det kan være at projektoren faktisk klarer denne jobben bedre enn spilleren. TX200 har jo ry på seg for å ha en relativt ok deinterlacing.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Oppo 971H hos Datakjeden.no
    Støtter den anbefalingen. Denne er meget god på oppskalering til 720p, takket være sin Faroudja prosessor. Den er også rimelig og tar de fleste formater. En bra "vente på HD-DVD" spiller med andre ord.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er den returnert, men jeg må igjen si at for ca 1,700,- så får man mye DVD spiller for pengene. HDMI, oppskallering, DVD-Audio, SACD....... Selv om ikke kvaliteten på alt det den gjør er like god, så må jeg si at den tilbyr mye, ihvertfall på papiret. I tillegg ga den tross alt bedre bilde enn min Philips også og det var uten at bildet på HDMI inngangen ble kalibert skikkelig vha DVE disken min.
    Avspilling av CD var imidlertid klart dårligere enn min nåværende DVD spiller.

For de som enda ikke har DVD spiller (dersom det finner noen igjen av de...) så er disse spillerne et varp, slik jeg vurderer det.

Jeg skal nå ut i Bergen by i morgen for å sjekke om det finnes andre spillere som er litt dyrere og som kanskje gir bedre bilde, fordi det er forbedringer i bilde jeg er på jakt etter!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo kjøpe Pioneer DV-490... noe av det samme som 696, bare uten optisk (har coax) etc... har denne selv.. for tenkte å ikke bruke all verden på spiller nå i BD og HD DVD tider.... denne koster hvertfall 990kr på Siba nå trur jeg.... er kjempefornøyd... krystallklart bilde og deilig lyd...
    Kjøpte via surround jeg sammen med høyttalere og annet snax...

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forretningen ville først selge med DV-490, men den tilbyr (så vidt jeg vet) ikke oppskallering av bildet og det er noe jeg ønsker å teste. Derfor var/er ikke den aktuell.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da så... får hvertfall helt suuupert bilde på Samsung 46" LCD (720)... men skulle egentlig bare ha en helt enkel DVD med HDMI intill jeg skaffer meg HD DVD/Blu-Ray om 6mnd tid...
    men blir oppskallering veldig mye bedre? blir ikke pixlene mer synlige? har lite peil på dette... trodde DVD hadde maks oppløsning på 520 (eller no)....

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en Sony DVP-NS76? Det kan vel være en grei ventespiller til hd-dvd/blueray er litt mer avklart og har kommet litt lenger ned i pris.

Sonyen koster rundt 1000-lappen på en del datawebbutikker og har hdmi og oppskalering.

Fikk en Pioneer 696 til jul, men den bråkte såpass at den ble levert inn. I tillegg var den veldig snodig på cd-avspilling. Mye av bassen forsvant selv om jeg brukte digital coax. Og ja, alt var riktig koblet og forskjellene var målbare (Radioshack). Skal vel egentlig ikke gå an det når an sender digitalt, men slik var det nå...
    Her er i alle fall en Sony på vei til utprøving...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •