HD-DVD: Kan vi bruke dagens recivere ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD-DVD: Kan vi bruke dagens recivere ?

Må man ha HDMI av den typen som også overfører lyden digitalt (v1.3 ?) , også på reciveren, om man skal ha fullt utbytte av de nye digitalformatene ?
    Har forstått det slik at lydsignalet skal gå digitalt helt ut til høytaler for å få full effekt av HD formatene . Stemmer det ?

Eller er bare sånn at HDMI den enkleste måten og overfører HD lyd og bilde, mens det også er andre veier til målet ? Feks dersom lyden overføres med de vanlige analoge kablene fra HD spilleren til reciver( som man hittil har måtte gjøre for å spille SACD/DVD audio i 5 kanaler)

Kan noen forklare dette for meg ?

Nedenfor følger et utdrag av reklamen for ny HD spiller som jeg ikke skjønte :

"BD-P1000 støtter de velkjente Dolby Digital- og DTS-lydformatene såvel som de nye, høyoppløste formatene Dolby Digital Plus og DTS HD. Med innebyggede dekodere for alle formater får du mulighet for maksimal lydkvalitet uanasett hvilken A/V-receiver eller -forsterker du kobler spilleren til.

Det høyoppløste flerkanals lydsignalet kan du trekke ut i digital form via HDMI-utgangen, så har du full digital kontroll over lyden i ditt eget hjemmekinosetup. Overføringen kan foregå via konvertering til et høyoppløst PCM-signal som en del receivere - f.eks. fra Denon - allerede kan håndtere."

Anyone ?

Glenn

Newcomer paddo sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sånn som eg har fårstått dette trenger du ikkje hdmi 1,3 for å få hd lyd, men viss du ikkje har det må du bruke analoge signal kabler slik som ved dvd-audio og sacd

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Heisann , Takker for innlegg.

Har saksa det du skrev i tråden:
    "Dersom en eventuell blu-ray elller HD-DVD spiller kan dekode DD+, DD True HD, DTS lossless internt kan dette sendes videre over HDMI v.1.1 til eksisterende recievere som støtter dette (ala Sony STR-DA5200ES). Dersom du ender med en HD-spiller uten støtte for intern dekoding (f.eks. PS3) så trenger du HDMI v.1.3 både på spilleren og recieveren for å kunne nyttiggjøre de nye lydformatene."]

Jeg er nok litt treg, noen ganger må jeg ha det inn med teskje:razz:

Full utnytte av lyden på nye HD formater:
    HDMI 1.1 på reciver: JA , dersom HD spilleren "takler" dette
    HDMI 1.3 på reciver: JA , no problem
    Ingen HDMI inngang på reciver : Nei, alt håp er ute

Eller ?

Glenn

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glenn Evensen
    Heisann , Takker for innlegg.

Har saksa det du skrev i tråden:
    "Dersom en eventuell blu-ray elller HD-DVD spiller kan dekode DD+, DD True HD, DTS lossless internt kan dette sendes videre over HDMI v.1.1 til eksisterende recievere som støtter dette (ala Sony STR-DA5200ES). Dersom du ender med en HD-spiller uten støtte for intern dekoding (f.eks. PS3) så trenger du HDMI v.1.3 både på spilleren og recieveren for å kunne nyttiggjøre de nye lydformatene."]

Jeg er nok litt treg, noen ganger må jeg ha det inn med teskje:razz:

Full utnytte av lyden på nye HD formater:
    HDMI 1.1 på reciver: JA , dersom HD spilleren "takler" dette
    HDMI 1.3 på reciver: JA , no problem

Eller ?

Glenn
    recivern trenger ikkje HDMI, men den trenger pre-out, ( eg trur det er pre-out du trenger ) da det du trenger er ein dvd-spiller med HD-dekoder, med 7,1 analog utgang på, og du trenger samme inngang i forsterkeren, Lyden overføres da med signalkabler, og du vil trenge fire sett signal kabler for å få overført lyden.
    eg håper dette hjalp litt vertfall...

og god jul...

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av longbow
    recivern trenger ikkje HDMI, men den trenger pre-out, ( eg trur det er pre-out du trenger ) da det du trenger er ein dvd-spiller med HD-dekoder, med 7,1 analog utgang på, og du trenger samme inngang i forsterkeren, Lyden overføres da med signalkabler, og du vil trenge fire sett signal kabler for å få overført lyden.
    eg håper dette hjalp litt vertfall...

og god jul...
    så ja, du vil kunne bruka mangen av dagens recivere, men ikkje alle. for du trenger det som er beskrevet ovenfor.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle HD DVD spillere støtter dekoding av de nye lydformatene da dette er en del av HD DVD standarden. Ikke alle har analoge utganger og da trenger du en receiver med HDMI for å få utnyttet lydformatene.

Ikke alle Blu-ray spillere støtter dekoding av disse lydformatene (da dette ikke er et krav i Blu-ray standarden) og da vil du trenge en receiver som kan dekode formatene.
    Nevnte Samsung BD-P1000 støtter ikke dekoding av HD formater (Dolby TrueHD og DTS-HD). Det gjør heller ikke Panasonic DMP-BD10, men i følge Panasonic vil dette bli fikset ved hjelp av en fremtidig firmware oppgradering.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, alt håp er ikke ute. Dersom HD-avspilleren har intern dekoding for TrueHD og DTS Master Audio samt 5.1 (eller mer) analog ut. Da kan du ta dette inn på de analoge inngangene som de fleste recievere har. Ulempen er at en da at de fleste recievere ikke er i stand til å kjøre romkorreksjon, frekvensdeling,etc. Grunnen er at dette gjøres digital og ikke alle recievere er i stand til å digitalisere det signalet de får inn analogt. Dessuten gir digitalisering en potiensiell degenerering av signalet. Det beste er å ha en reciever med HDMI inngang - enten en som takler PCM eller v.1.3 som takler de nye lydformatene digital.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og alle HD-DVD spillerne er en fra Toshiba

Mvh

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Nei, alt håp er ikke ute. Dersom HD-avspilleren har intern dekoding for TrueHD og DTS Master Audio samt 5.1 (eller mer) analog ut. Da kan du ta dette inn på de analoge inngangene som de fleste recievere har. Ulempen er at en da at de fleste recievere ikke er i stand til å kjøre romkorreksjon, frekvensdeling,etc. Grunnen er at dette gjøres digital og ikke alle recievere er i stand til å digitalisere det signalet de får inn analogt. Dessuten gir digitalisering en potiensiell degenerering av signalet. Det beste er å ha en reciever med HDMI inngang - enten en som takler PCM eller v.1.3 som takler de nye lydformatene digital.
    Dersom du ikke "trenger" romkorreksjon, har en heller ikke mistet noe med med å kjøre det gjennom de analoge inngangene som ukomprimert PCM.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Dersom du ikke "trenger" romkorreksjon, har en heller ikke mistet noe med med å kjøre det gjennom de analoge inngangene som ukomprimert PCM.
    Ehh.. De analoge inngangene kan fungere greit de, men de er ikke på noen måte en erstatnig for PCM.. 6 ekstra høykvalitets analoge kabler koster penger, for ikke å snakke om problemer med submanagement og nivåinstillinger for de forskjellige kanalene.. Sub-kanalen har en tendes til å bli merkbart lavere enn de andre kanalene...

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Ehh.. De analoge inngangene kan fungere greit de, men de er ikke på noen måte en erstatnig for PCM.. 6 ekstra høykvalitets analoge kabler koster penger, for ikke å snakke om problemer med submanagement og nivåinstillinger for de forskjellige kanalene.. Sub-kanalen har en tendes til å bli merkbart lavere enn de andre kanalene...
    Det er nok litt mer tungvint å bruke analoge innganger, men de er jo eneste alternativ for å få utnyttet HD-lydformatene hvis receiveren ikke har HDMI inngang!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Har et thule anlegg som koster "flesk" og som , etter min menig , har en fantastisk lyd i stereo og 5.1. Dette er uten noen romkorreksjon og hvor 5.1 lyden overføres analogt samt at bass management er vel ivaratatt . Jeg har allerede investert i dyre(og gode) analoge kabler. Så da er det vel håp for meg også .....

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et thule anlegg som koster "flesk" og som , etter min menig , har en fantastisk lyd i stereo og 5.1. Dette er uten noen romkorreksjon og hvor 5.1 lyden overføres analogt samt at bass management er vel ivaratatt . Jeg har allerede investert i dyre(og gode) analoge kabler. Så da er det vel håp for meg også .....
    Skulle tro det ja. Det finnes alltid mer enn en korrekt måte og gjøre det på. Jeg er sikker på at du kan komme til å få en god opplevelse også med de nye formatene. Likevel, skulle jeg kjøpt noe i dag, så ville jeg sørget for å kjøpe med HDMI som takler PCM.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dumt spørsmål, men bildet vil gå greit gjennom 1.1 HDMI switching, eller??

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av madsaa
    Dumt spørsmål, men bildet vil gå greit gjennom 1.1 HDMI switching, eller??
    Ja

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •