Lydforskjeld DVD mot Cd spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydforskjeld DVD mot Cd spiller

Er det veldig merkbar lydforskjeld på en Dvd spiller og en rimelig cd spiller? har en Hitachi DV-DS163E nå og syns den låter rimelig bra jeg. Ville jeg merket noen forskjeld om jeg kjøpte meg en cd spiller isteden? noen som også vet hvor jeg får coden til go gjøre spilleren min sonefri?

Snart kommer Julenissen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke det nei? alt er liksom det samma?

Active mr.Fahrenheit sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte en billig sony dvd spiller før, men byttet etterhvert til en Rega cd spiller. Jeg hadde denne hjemme på demo før jeg kjøpte, for å sjekke om det var noe forskjeller. Og det var det i mitt tilfelle. Lyden ble litt renere og jeg fikk frem mer detaljer i lyden.

Nå kjenner ikke jeg til din dvd spiller, men det finnes et par skikkelig gode budsjett spillere fra f.eks marantz og cambridge som kan være fint å få testet.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom både DVD spiller og CD spiller er helt nederst i prissjiktet r det nesten lit avhengig av hvilken receiver du r ogs. Kanende den interne DAC'en i receiveren gjør en bedre jobb enn både den i DVD soilleren og i CD spilleren.

Jeg kjøpte meg en rimelig CD (nypris ca. 2000,-) spiller og koblet denne til min surroundreceiver via analoge tilkoblinger, og syntes lyden ble bedre.

En CD spillere har en arbeidsoppgave, mens en DVD spiller skal greie flere ting, og koster de to det samme er det klart at CD spilleren er bedre til å siille CD plater...

Blir litt som en skiskytter, de blir sjelden like god som en som kun driver langrenn, men det er unntak, men det er gjerne blant "eliten".
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det siste først: Synes faktisk ikke lyden fra analogutgangen på Cambridge DVD89 spiller mer enn greit nok på CD-avspilling.

Når det gjelder lydforskjellene, så er det vel DACen som benyttes som har mest å si for lyden. Kjører man analogt ut fra spilleren, så er det DAC i spilleren som gjør jobben, og da er det gjerne klare forskjeller mellom DVD-spiller og CD-spiller. Jeg kjører selv en rimelig DVD-spiller med ekstern DAC for musikkavspilling, og har forsøkt samme DAC med andre drivverk også, både CD-baserte og DVD-baserte. Konklusjonen er at så lenge DACen er den samme, så sliter jeg med å høre forskjell. Det vil også si at dersom du kabler digitalt inn i din surroundreceiver/prosessor, så vil den gjøre jobben som DAC, og da er det surroundprosessoren som lager godlyden, ikke DVD- eller CD-spilleren.

PS. I virkelig superoppløste, påkostede og god matchede anlegg, der man mener å høre forskjell på kabler og slikt, så kan det vel hende at forskjeller mellom drivverk også påstås hørbare, uavhengig av DAC, men det har jeg for min del ennå til gode å høre forskjell på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •