Feilsøking kabling pluss tips om ny hdd-recorder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Feilsøking kabling pluss tips om ny hdd-recorder

Hei!

Har lest her inne en stund, og har lært mye av det.
    Men nå er det på tide å stille et par spørsmål selv. :-D

Jeg har et par spm ang HDD-recorder.

Jeg har en ELtax dvr555 nå.
    Er forsåvidt fornøyd, bortsett fra at den støyer endel og kræsjer innimellom.
    Men tross alt er den jo veldig billig og har mye funksjoner, så jeg må svelge noe slike problemer.

Men jeg kjøpte meg en ny tv for en tid siden, en LG 37" LCD (LC2R).
    Da ser jeg at når jeg ser tv gjennom eltaxen er bildet mye dårligere enn rett fra veggen.
    Selv om jeg kjører analogt fra veggen også.
    Når jeg ser gjennom den digitale dekoderen er det selvfølgelig enda bedre bilde.

Jeg bruker scart fra eltax til tv'en.
    Jeg har bestilt noen Monster scartkabler nå for å se om det blir bedre, samt Monster komponent-kabel som jeg tenkte å bruke mellom eltaxen og tv'en.

Er spent på om det er bare såpass dårlige kretser i eltaxen, eller om det kan være scartene som er dårlige..
    Det rare er at bildet er bra når jeg ser på opptak som er gjort.
    Trodde det gikk gjennom samme kretsene?

Til saken: Tror dere jeg vil merke forbedring i bildet ved å bytte gamle scarter til mye bedre scarter, pluss å koble opp komponent til tv'en?

Ny HDD-recorder:

Kan noen tipse meg om en recorder som oppfyller følgende krav:

- HDMI ut (Har det inn på tv'en så det hadde jo vært moro å prøve. Er det forskjell på dem som skalerer opp til 1080 og andre? Må ikke alle skalere opp til full skjerm da? Er forskjellen om det er tv'en som gjør det eller hdd-recorderen?

- Timeshift aktiv hele tiden. (Min eltax har det, og jeg kan bare trykke pause når jeg vil, pluss kan spole tilbake i sendingen om jeg vil det. Ser at endel recordere må settes på opptak først før dette er mulig..)

- Godt bilde selvfølgelig.

- må kunne forandre kompresjon på opptaket om det skal brennes ut. (liker å ta opp på maks kvalitet, men vil kunne få inn en film på en dvd om jeg vil brenne den ut. Eltaxen kan ikke forandre komprimering når det først er tatt opp. )

Hmm, er det noe mere da? Nei tror ikke det.

Håper på mange konstruktive svar!
    (Ja, pris ja.. Vil ikke bruke mere enn rundt 5-6k på dette)

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En SCART kabel overfører flere typer signaler. Du vil alltid kunne overføre kompositt, som er det dårligste signalet du kan bruke.
    Det du vil ha er RGB, det gir vesentlig bedre bilde enn kompositt.
    Da trengs det en fullkoblet SCART kabel, du må ha støtte for RGB på både TV og recorder, og du må inn i menyene på begge og stille inn at det er RGB du vil bruke. (men slikt varierer på forskjellige fabrikater).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha Hårek.

Jeg tror bare den ene scarten inn på tv'en støtter RGB.

Er det sånn at om jeg velger RGB fra en kilde, og det ikke støttes i TV'en så blir bildet veldig fargesterkt? Eller vil det ikke gi bilde i det hele tatt?

Valgte RGB fra dekoderen, og da synes jeg bildet ble veldig mettet.
    Fra opptageren kjører jeg RGB allerede.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er entydig hva som skjer hvis du velger RGB ut. Jeg har sett på min paraboltuner at komposittsignalet blir veldig dårlig når jeg velger RGB.

Kompositt vil typisk bli oppfattet som mindre skarpt, og mer blasse farger. Det vil dessuten bli støy i fargene avhengig av bildeinnholdet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •