Hvor mye bedre er HDMI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye bedre er HDMI?

Har nettopp kjøpt en Pioneer 427XA.
    Min DVD-spiller har kun utgangene s-video og scart. Så ny spiller er påkrevd.

Nå lurer jeg på om jeg skal kjøpe DVD-spiller med HDMI eller vente til jeg får en spiller med Blue Ray til en overkommelig pris.

Hvor mye bedre er HDMI sammenlignet med s-video på vanlige DVD-plater?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI = digitalt signal. Kjører du HDMI til projektor er det denne som gjør bildebehandlingen. Selv har jeg en supra 12m HDMI-kabel som gir flott bilde.

S-video = analogt signal. Bildebehandlingen skjer i dvd-spilleren. Her er finnes det vel gode og dårlige kabler (mer eller mindre signalforringelse underveis, kabellengde viktig).

Dermed er det ihvertfall to faktorer som avgjør: Dersom lang kabel er nødvendig peker det vel i retning av HDMI. Men: Er det projektoren eller dvd-spilleren din som gjør bildebehandlingen best?

Selv valgte jeg å kvitte meg med min gamle H/K DVD10 som har kun scart og s-video ut. Har nå en billig og brukt sony NS92V, og kjører HDMI. Funker som f&%€# Fant nemlig ut at 12m ok s-videokabel og 12m supra HDMI-kabel kostet omtrent det samme, så da tok jeg ikke sjansen på s-video.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir uansett foretatt nødvendig bildebehandling i projektoren før den viser bildet. Men hvis projektoren har dårlige bildebehandlingskretser blir resultatet forbedret ved å gi den best mulige signaler fra kilden.

HDMI er en vesentlig bedre måte å overføre bildet på i forhold til S-Video. Det er det ingen tvil om. Det er ikke dermed sagt at bruk av digital overføring diskvalifiserer dvdspilleren fra å gjøre litt bildebehandling før den sender signalet videre. Jeg bruker selv DVI fra min dvdspiller og foretar oppskalering og de-interlacing i spilleren før signalet sendes til projektoren.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på en sak når det gjelder HDMI kabel. Leste denne testen av kabel:
    Lyd og Bilde : Langdistansevideo

"Bildekvaliteten fra Supra-kabelen må sies å være enestående god til prisen. Den gir bare marginalt mindre kontrast enn den over tre ganger dyrere MIT-kabelen og viser til så å si samme detaljgjengivelse og konturskarphet. Den kan oppfattes som litt blass sammenlignet med mer påkostede kabler, men det kan justeres i projektorens oppsett, og da er det så liten forskjell mellom de to at bare de med de råeste projektorene vil holde fast ved MIT-kabelen."

Hvis signalet overføres digitalt, hvordan kan det bli mindre kontrast på forskjellige kabler? "10011010" inn den ene siden blir vel somregel "10011010" ut på den andre siden? Eller blir 1 og 0 magisk stokket om på veien? Hvilke forstyrrelser kan påvirke "10011010" til å bli noe annet?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Praktiske erfaringer

S-Video: Overfører bildesignal analogt til TV eller PJ. Går fint med kabellengder opp mot 15 meter dersom kabelen har ok kvalitet. Det analoge signalet som overføres kan kun være i hht dagens TV standarder - takler ikke HD. Det blir PJ som må foreta evt skaleringer og deinterlacing. PJ'en kan ofte ha dåligere deinterlacer enn f.eks en nyere DVD spiller. Bildet blir ok, ganske bra faktisk, men litt mere fuzzy enn digitalt overført signal.

HDMI: Overfører signalet digitalt. Overfører også digital flerkanalslyd i samme kabel, noe som kan være praktisk om man har en TV med HDMI eller en forsterker som skal switche lyd og bilde og har HDMI inn/ut. HDMI til PJ er fint for da kan DVD spiller eller evt annen boks bearbeide signalet, deinterlace eller oppskalere det før det sendes til PJ. PJ blir da bare en dum fremviser av det den mottar. En ulempe jeg har registrert er at vanlig TV signal går fint på en billig 12 meters HDMI kabel men at jo mer man upsampler, dvs øker oppløsning opp mot forskjellige HD oppløsninger jo værre blir det å få sendt signalet over en lang kabel. Problemer opptrer da ofte som "prikker" i bildet. Dette kan være en kombinasjon av dårlig kabel og evt svake signaler ut fra DVD spillerens HDMI utgang.

Jeg har koblet PJ til DVD spiller med HDMI og PJ til AV-forsterker til DVD med S-video. Ser ofte DVD med S-video når det ikke er så farlig med kvalitet, Billig gammel film etc. Lyst i rommet. Når jeg skal se en blockbuster og virkelig kose meg slår jeg av lyset i rommet og bruker HDMI til PJ. Bildet blir da litt, men ikke ekstremt, bedre enn med S-Video. MErk at jeg ikke har en ekte HD PJ så jeg bryr meg ikke om å oppkonvertere signalet ut fra DVD selv om det ville vært mulig. Hvordan dette ter seg med nye ekte HD PJ'er vet jeg ikke. Har heller ikke testet med HD kildemateriale.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel snakk om en plasma etter det trådstarter skriver... du kan fint bruke scart inntil du kjøper en HD spiller. Når den tid kommer går du over til hdmi-kabel. (scart er også bedre enn s-video)
    Generelt er S-video langt dårligere enn HDMI, men hvor stor forskjell det er, kommer an på både kilde og ikke minst kabel. Jeg har blant annet testet en Monster S-video kabel og det var på ingen måte godt bilde...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ser ikke forskjell

Har en Samsung HR-737 og en Philips 5331 42" HD Plasma. Jeg klarer ikke se forskjell på bildet mellom HDMI og scart.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI er ikke bedre en kilden... Med andre ord, hvis du har en normal/low end DVD spiller kan Component eller RGB Scart gi vel så bra bilde som HDMI da bildekretsene i TV gjerne er bedre enn DVD'n. Har du en high end DVD spiller så er HDMI klart å foretrekke.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Max Power
    Lurer på en sak når det gjelder HDMI kabel. Leste denne testen av kabel:
    Lyd og Bilde : Langdistansevideo

"Bildekvaliteten fra Supra-kabelen må sies å være enestående god til prisen. Den gir bare marginalt mindre kontrast enn den over tre ganger dyrere MIT-kabelen og viser til så å si samme detaljgjengivelse og konturskarphet. Den kan oppfattes som litt blass sammenlignet med mer påkostede kabler, men det kan justeres i projektorens oppsett, og da er det så liten forskjell mellom de to at bare de med de råeste projektorene vil holde fast ved MIT-kabelen."

Hvis signalet overføres digitalt, hvordan kan det bli mindre kontrast på forskjellige kabler? "10011010" inn den ene siden blir vel somregel "10011010" ut på den andre siden? Eller blir 1 og 0 magisk stokket om på veien? Hvilke forstyrrelser kan påvirke "10011010" til å bli noe annet?
    Det er det store "hifimysteriet" og hvis jeg sier min mening om det ender denne tråden opp som mange andre, med masse krangel. Det er like greit å gjøre som mange andre foreslår, teste selv. Ingen argumenterer såvidt jeg vet imot det.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •