DVD til "billig"-LCD: er kabelkvalitet viktig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVD til "billig"-LCD: er kabelkvalitet viktig?

Jeg håper dette er rett forum. Jeg så noen andre kabeltråder her, så jeg regner med det går bra...

Vi har en 32" Philips-LCD kjøpt for 5000 på et åpningstilbud på Expert. Bildet er bra (sett fra en ikke-entusiasts øyne, ihvertfall) når vi ser på tv eller film (fra digital dekoder), men rævva fra DVD/HD-opptakerens DVD-spiller. Alt dette er altså over SCART.

En ny DVD-spiller skal derfor kjøpes inn til jul, og jeg har sett på sonefri Pioneer DV-490V. Denne har en HDMI-utgang, men fjernsynet har kun DVI.

Spørsmålet mitt er dette: kan det tenkes at det vil ha noe å si om jeg kjøper en HDMI-DVI-kabel til 199 kroner eller en til 500 når resten av utstyret er så "low-end"? Det ville jo være latterlig dersom videokabelen var den heftigste saken i anlegget.

Et bonusspørsmål kan være om noen har erfaring med nettbutikken netonnet.no. De var de eneste jeg fant som solgte spilleren sonefri, og det må visstnok gjøres av kyndige.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det vil komme an på hvor lang kabelen skal være. tviler sterkt på at det er forskjell på hdmi kabler på 2 meter strekk, men skal du ha f.eks 10 meter så vil det være mer kilent på kabelkvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toblix
    Jeg håper dette er rett forum. Jeg så noen andre kabeltråder her, så jeg regner med det går bra...

Vi har en 32" Philips-LCD kjøpt for 5000 på et åpningstilbud på Expert. Bildet er bra (sett fra en ikke-entusiasts øyne, ihvertfall) når vi ser på tv eller film (fra digital dekoder), men rævva fra DVD/HD-opptakerens DVD-spiller. Alt dette er altså over SCART.

En ny DVD-spiller skal derfor kjøpes inn til jul, og jeg har sett på sonefri Pioneer DV-490V. Denne har en HDMI-utgang, men fjernsynet har kun DVI.

Spørsmålet mitt er dette: kan det tenkes at det vil ha noe å si om jeg kjøper en HDMI-DVI-kabel til 199 kroner eller en til 500 når resten av utstyret er så "low-end"? Det ville jo være latterlig dersom videokabelen var den heftigste saken i anlegget.

Et bonusspørsmål kan være om noen har erfaring med nettbutikken netonnet.no. De var de eneste jeg fant som solgte spilleren sonefri, og det må visstnok gjøres av kyndige.
    Du kan jo sjekke om du faktisk kjører RGB på scarten fra HDD opptakeren, eller om det er mulighet for komponent. Høres rart ut at det blir så ræva.

Ellers kan jeg nesten garantere at en billig HDMI gir deg samme kvalitet som en dyr, spesielt når den er kort. Over lange strekk hender det at svake linjedrivere eller mottakere med lav følsomhet sliter med enkelte kabler.
    Uansett vil du ikke oppleve subtile bildeforringelser som feks med komponentkabel av ymse kvalitet. Enten har du godt bilde, eller så faller ting skikkelig sammen med tydelige artifacts.

Selv bruker jeg en Clasern HDMI på 10m (ca 500,-) til PJ (720p) med godt resultat. DVI-HDMI adapter kjøpt på samme sted funker også helt fint.

Lykke til !

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å gjøre pio spillerne sonefri er ikke noe problem. De fleste forhandlere har en fjernkontroll som brukes til sonefrigjøringen. Hvordan det er med ymse nettbutikker vet jeg ikke. Ville gått på expert eller elkjøp og bedt om den spilleren og at den skal være sonefri.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •