Erfaringer med DVI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaringer med DVI?

En del av dere har hatt DVD spillere med DVI utgang en stund nå.

Hva er deres erfaring?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skrevet litt under tråden om Pioneer 868, men syns foreløbig at forskjellen mellom DVI/HDMI og komponent er liten

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min prosjektor er det en betydelig forskjell mellom komponent og DVI.
    DVI er helt klart best!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags projector har du hazzard?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Plus Piano HE-3100. Den begynner kanskje å bli litt utdatert om dagen i forhold til din NEC, men den leverer fortsatt meget bra film bilde under mørke forhold.
    Lerretet er et projecta 4:3 som jeg maskerer etter hvilket format jeg skal se.

Gjorde en liten test på komponent/DVI input med samme film (spiderman) i to spillere, Sony dvp-ns900(komponent) og HTPC (DVI), skiftet mellom de i real time og forskjellen var så stor at jeg solgte Sonyen tre dager senere.

Har du DVI burde du prøve det og se forskjellen!

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hazzard
    Gjorde en liten test på komponent/DVI input med samme film (spiderman) i to spillere, Sony dvp-ns900(komponent) og HTPC (DVI), skiftet mellom de i real time og forskjellen var så stor at jeg solgte Sonyen tre dager senere.
    Forskjellen kan vel også komme av at kildene var forskjellige, HTPC vs Sony DVD?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel egentlig som å bruke VGA vs DVI. Har prøvd dette også med samme resultat. Dog ikke real time skifting.. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor forskjellen er mellom DVI og komponent kommer jo selvfølgelig også an på dvd spilleren. Har man en spiller som har bra analogt bilde så tror jeg forskjellene blir mindre

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd DVI Dolbytor?

Forskjellen er stor.. :P

komponent er ikke dårlig, men med DVI kommer detaljer og klarhet mye bedre frem.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen mellom dvi og vga/rgb/komponent kommer som dolbytor sier av dvd-spilleren og i tillegg prosjektoren. Dersom en bruker analog tilkobling til en digital prosjektor må signalet først gjennom en d/a konvertering i dvd-spilleren får så å bli konvertert tilbake igjen i prosjektor ved hjelp av en a/d konvertering. Ved å bruke dvi blir ikke bildet/signalet bedre, men det blir i alle fall ikke dårligere. Dersom konverterne i dvd-spilleren og prosjektoren er av bra kvalitet vil kvalitetstapene bli minimale og ergo vil det ikke være noen særlig forskjell mellom dvi og vga/rgb/komponent. Ved billigere utstyr kan det med andre ord lønne seg og bruke dvi, men ved dyrere utstyr spiller det mindre rolle (at dolbytor ikke har merket så stor forskjell mellom dvi og komponent er derfor kanskje ikke så rart ).

Et lite poeng er at dvi ikke fungerer særlig bra ved lange kabelstrekk, dvs over 5 meter (noe det gjerne er dersom en har prosjektor). DVI frakter både et digitalt og et analogt signal og dersom det digitale signalet er for dårlig skiftes det automatisk over til det analoge. Og dermed er en tilbake til begynnelsen..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    ...DVI frakter både et digitalt og et analogt signal...
    Vel, ikke alltid:

A DVI connection can be one of three types - DVI-I, DVI-D or DVI-A.

DVI-I: DVI-I contains both the digital and analog connections, (DVI-D + DVI-A) , it's essentially a combination of DVI-D and DVI-A cables within one cable. The I is for Integrated meaning a combination of both signals D and A.

DVI-D: DVI-D (like DFP or P&D-D (EVC)) is a digital only connection. If both devices being connected support a Digital DVI connection (DVI-I or DVI-D compatible) and are compatible in resolutions, refresh rates and sync, using a DVI-D cable will ensure that you are using a digital connection rather than an analog connection, without playing around with settings to assure this.

DVI-A: DVI-A is not often used on any cables but is in fact a DVI-I Cable with the other side have a HDDB15 Connector.

Kile: http://www.pccables.com/cables/DVI_cables.html

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Brannslange"] Ved å bruke dvi blir ikke bildet/signalet bedre, men det blir i alle fall ikke dårligere]

Jeg vil da påstå at dvi bildet/signalet er bedre enn fra analog tilkobling.. Som du sier så slipper en å konvertere fra digitalt til analogt til digitalt..

Jeg mener det har en del å si. Sony spilleren som jeg hadde før ga jo som folk flest vet et meget bra bilde fra komponent utgangene, før DVI kom seg på tronen

Dette med kabel lenge på DVI er vel kjent for de fleste? 5 meter funker fint ja.

Er det noen med Samsung sin spiller som har prøvd å skifte mellom komponent og DVI?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hazzard
    Jeg vil da påstå at dvi bildet/signalet er bedre enn fra analog tilkobling.. Som du sier så slipper en å konvertere fra digitalt til analogt til digitalt..

Jeg mener det har en del å si. Sony spilleren som jeg hadde før ga jo som folk flest vet et meget bra bilde fra komponent utgangene, før DVI kom seg på tronen

Dette med kabel lenge på DVI er vel kjent for de fleste? 5 meter funker fint ja.

Er det noen med Samsung sin spiller som har prøvd å skifte mellom komponent og DVI?
    DVI gjør ingen ting ekstra med bildet så bedre enn orginalen kan det ikke bli. Dersom d/a + a/d konverteringene fungerer slik de skal vil bildet i beste fall bli like bra som dvi, men i værste fall mye værre.

Det med kabel-lengde på dvi er noe som jeg har lurt en del på i alle fall. De fleste som henger opp en prosjektor i taket har dvd-spilleren langt fra prosjektoren, i alle fall er det slik hos meg. At dvi formatet ikke takler lengder over 5 meter er derfor i mine øyne et stort minus.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig at det er et minus, men det finnes skjøteledd som forsterker signalet faktisk. Tror det koster litt kroner, men for en som trenger så langt strekk kan det være gunstig alikevel med tanke på bildekvalitet :twisted: hehe..!

Hva bruker du Brannslange?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt nysgjerrig, men hvorfor ikke plassere DVD spilleren nærmere (F.eks. på veggen ved siden av <projectoren) og bruke en lengre kabel for Digitalt Coax signal til forsterkerens 5.1 inngang? Slike kabler av god kvalitet finnes det vel nok av?
    Sony VPL-HW30ES - Yamaha RX-A3030 - Panasonic dmp-bdt500 - B&W 640i - B&W 600 - LCR600S3 - DM600 -4xCWM 362 - 2x SVS 12ND

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    anders på projection design brukte nå en 10m dvi mellom en marantz dvd og action one uten noe form for problem. men han påpekte også at han syntes bildet via komponent så bedre ut. dette er det flere som har påpekt. tror dette vil variere i forhold til hva man kobler sammen av utstyr.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest et sted at grunnoppløsningen på dvd mediet ikke er høy nok for å få et bra resultat fra dvi, bare hd kilder vil klare det.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bullshit.. Anders mener sterkt på at DVI er best i de tilfellene hvor DVI vs komponent er tatt opp! Ikke sant Anders? :lol:

Drit i hva Anders mener på, så lenge det reneste signalet er best så er alle fornøyde.. Dvs. DVI!!!!! :twisted:

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo, det er da ingen tvil om dette, hvis en dude hadde ment på at musikk låter best gjennom elektrode rør istedenfor transistor, så hadde dere sikkert falt pladask for det også.. Elektrode rør farger signalet noe hennsynsløst mye!!! Uten tvil!!

Off topic anyone?!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På siste Hjemmkino-messen var det INGEN projektorer (jeg så, og jeg tror jeg så alle) som ga det beste bildet via DVI.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •