Erfaringer med DVI? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dere som har kjøpt en dyrere DVD-spiller med DVI utgang har dere også de samme problemene som vi leser om i innleggene over?
    Har en Pioneer 868 og skriver utifra egne erfaringer

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Har en Pioneer 868 og skriver utifra egne erfaringer
    Opplever du at Arendals erfaringer stemmer overens med dine når det gjelder selve bildeforskjellene mellom komponent og DVI? Etter janghells beskrivelse av Samsung HD935 lurer jeg på om mange av de negative opplevelsene med DVI først og fremst knytter seg til denne spilleren.
    Kan ikke du dolbytor gi en beskrivelse av forskjellene slik du ser dem på din Pioneer og Infocus?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd Samsung HD935 med DVI mot min AE500 i noen dager nå. Har ikke opplevd problemer med DVI selv om jeg har en ugunstig kabel.
    Kabelen består av 1 stk. 2 meter M/F + 1 stk. 5 meter M/M, altså 7 meter totalt. (Kosta meg vel omtrent 450,-) Ingen problemer med bilde som detter ut eller liknende foreløpig (etter 15 timers bruk).
    Har ikke så mye å sammenlikne med når det gjelder bildekvalitet, men kontra komponent fra min Pioneer 656 (uten prog. scan) vil jeg si at bildet er
    merkbart mye bedre.
    Vet det har blitt skrevet mye negativt om 935'en, men min skal få lov å stå noen måneder før jeg evt. prøver meg på en 668. Mener den er verdt de 2500,- jeg ga for den ihvertfall.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,758
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er definitivt verd pengene.

Spørsmålet er hva får man for 4 ganger prisen mon tro?

Er det analog kretsene som drar opp prisen, eller er det forskjeller i det digitale domenet også?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Er det analog kretsene som drar opp prisen, eller er det forskjeller i det digitale domenet også?
    Er jo en viss forskjell på de ulike de-interlacerne og scalererne. Å lage disse gode tar tid og utvikle og koster derfor litt ekstra. Dessuten betaler en for softwaren i spilleren også. Gode, brukervennlige og intuitive menyer osv. koster sikkert litt ekstra, uten at det alltid har så stor sammenheng mellom prisen på de forskjellige spillerne.. Selv om signalene kjøres digitalt skal en også rette opp farger, legge til støyfilter osv. Slikt koster jo også sikkert litt.

Hvor store forskjellene er i realiteten er jo en annen sak..

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke du dolbytor gi en beskrivelse av forskjellene slik du ser dem på din Pioneer og Infocus?
    Nå er det en stund siden jeg satt å testet akkurat dette, men jeg så nesten ingen forskjell i det hele tatt. Syntest kanskje at jeg fikk en aning klarere farger på DVI-inngangen. Tror nesten jeg måtte hatt to bilder side ved side for å se ev. forskjeller.

Kommer til å teste en del igjen når jeg får den nye kabelen. Skulle være her snart

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,758
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er redd du kommer til å bli skuffet dolbytor.

Det er mest sannsynlig ikke kabelen som er problemet ditt.

Det er en del barnesykdommer ute og går i forbindelse med DVI.

Problemet ligger antakelig i synchingen av signalet mellom DVD spiller og projector. Dette ses som snø eller blinking i bildet.
    Har du snø kan det være kabelen, blinking er mest sannsynlig synch.

Forskjellige DVD spillere har problemer mot forskjellige projectorer.

Har lest og hørt en del om dette og uttalelser som " min DVD spiller fungerer fint mot den projectoren, men ikke den og motsatt " er ganske vanlige.

Håper dette ordner seg etter hvert, men nå er det for mange barnesykdommer etter min smak.

Produsent rep.
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en del erfaringer med de aller fleste DVI-spillerene i markedet, idet jeg er så "heldig" å måtte teste dette med produktene jeg selv prøver å selge.. Uten at jeg skal gå for mye inn på detaljer kan jeg kanskje komme med noen betraktninger som er greie å forholde seg til?

Uansett; personlig er jeg stor fan av DVI generelt. Det har jeg vært siden jeg fikk mitt første GeForce skjermkort fra Hercules tilbake i 1999 eller noe deromkring, og koblet det til daværende ASK M5, som var verdens første projektor med DVI.

Fordelene med DVI var og er åpenbare; ingen konverteringer av signalet fra D til A og tilbake gjør prosessering og elektronikk "enklere", og det er færre muligheter for å introdusere feil i bildet. Prinsippet gjelder for DVD som det gjelder for data. Kanskje spesielt på sistnevnte er det lett å se, og ihvertfall dersom man kjører en oppløsning som er lik projektorens "native resolution" (f.eks Action! model one; 1280x720). Bildet blir knivskarpt, og uten noen som helst støy, frekvens/synch- eller fase/tune-feil (kjært barn har mange navn). Således et bilde som er nøyaktig det samme i projektor som i PC eller DVD-spiller, 1:1 pixelmapping. Interessant nok er det mange hjemmekinoprojektorer som ikke klarer 1:1 pixelmapping, og innganger med native resolution. Således blir nok HTPC-opplevelsen noe redusert mtp bildekvaliteten.

For DVD-spillere har ikke DVI vært på markedet i mer enn noen måneder. Jeg har hatt Pioneer 868, Denon A11, Samsung HD931/935, og selvfølgelig Marantz DV8400 her hos oss i lengre tid, spesielt for å teste kompatibilitet - compliance - og funksjonalitet med våre egne projektorer. Jeg har ikke sett spesielt på billedkvalitet som sådan, men det er jo interessant å legge merke til de umiddelbare kvalitetene.

Generelt er jeg dermed også tilhenger av DVI for video fra DVD. Det gir et bilde som er mye skarpere (ingen avrulling i høye frekvenser som for f.eks YUV, og ei heller filtrering gjennom D/A - A/D prosessene). Samtidig som at bildet blir skarpere (avhengig av alle analoge komponenter og prosesser i signalveien), vil det også være mye mindre støy, fordi ingen støy plukkes opp på veien og omgjøres til bilde. I tillegg er det en kanskje litt oversett faktor jeg liker; riktikg satt opp (og med tilsvarende utstyr) vil DVI gi et bilde som 100% nøyaktig mtp sort og hvit-nivå, slik at man unngår "crushed blacks" og "oversaturated whites". Det gjør kalibreringsprosessen en del enklere.

Mer organisk bilde fra DVD over YUV kommer veldig ofte av "smoothing" og filtrering som gjøres i de analoge prosessene. Jeg er ikke uenig i at det kan være mer organisk over komponent, spesielt dersom det er en god kilde. DVI har en tendens til å vise alle detaljer mer eller mindre nådeløst, slik at f.eks MPEG artefakter vises tydelig! Det ironiske ligger selvfølgelig i at bedre projektorer også er mer avslørende... men: gamma og andre defaultinnstillinger som påvirker hvordan man ser bildet endres også fra analog til dgitalt! Der DVI er definert i materialet (0 = 0, 255 = 255), er analogt helt annerledes, se bare på utgangsnivået fra mange kilder, det kan variere mye (jeg skal ikke komme inn på problemstillingen 0 vs 7.5 IRE, og noen displayers muligheter til kun å vise f.eks 16 - 234 nivåer, samt tilsvarende på kildesiden). Uansett; fininnstilling kreves like mye med DVI som med YUV, og derunder innstillinger av gamma ("skjuling av artefakter"?), brightness, contrast, etc... det man ikke kan gjøre (pr idag), er fargemetning i displayet. Men det kommer garantert.

HDCP / snø / ikke bilde /etc
    To av spillerene over har ikke vist bilde på Action! ved første oppkobling! Det er mange fallgruver, og både Pioneer og Denon lider av samme sykdom, DATA og CLK (som kommuniserere mellom kilde og display over en I2C bus, egentlig laget for kommunikasjon på kretskort, ikke gjennom kabel) er utenfor spec etter mottakernettverket, og TMDS-receiveren (Tranistion Minimized Differential Signalling) vil ikke kommunisere med kilden. Begge produsentene er klar over dette, og ihvertfall Denon har endret A11 etter at de oppdaget problemer med flere projektorer i Japan. Vi på vår side har (dette er ikke reklame) har endret inngangstrinnet, slik at vi kan akseptere signalet. Slik jeg ser det, dette er barnesykdommer, og endrer ikke det faktum at DVI er kommet for å bli.

"Snøen" som kommer opp, f.eks ved å plugge kabelen ut og inn igjen, er avhengig av spiller: Det er opp til produsenten av spilleren å definere hvordan kilden skal oppføre seg dersom den ikke kan handshake HDCP. Samsung og Marantz setter opp det digitalt krypterte bildet (det tar to sekunder, HDCP bytter nøkkel så ofte), det kan sees som multifarget snø. Denon deaktiviserer DVI-utgangen helt, mens Pioneer ikke viser innhold fra sone-kodet DVD. Samtidig vil Pioneer vise f.eks sone 0 basert materiale, og sin egen meny, men HDMI sub-menyen vil være utilgjengelig, og HDMI-indikatoren er sort. Samsung og Marantz kan (feilaktig) reinitialisere HDCP ved å resette spillerene (skulle ikke vært nødvendig).

"Ikke bilde" eller "blinkende bilde" indikerer at det er HDCP feil. Dolbytor, siden du har 7200 og Pioneer bør du teste med Samsung'en før du konkluderer med at det er noe feil med IFC'en. Samsungen er godt innenfor spec både i transmitter og receiver ende.

Lange kabler?
    Vi kjører test på alle projektorer med 10m kabel. Strengt tatt skal det ikke være noe problem, selvom spec'en sier 15 ft (ca 450 cm). Det finnes både optiske og elektriske løsninger som er gode, og jeg klarer helt ærlig ikke å se forskjell på 4.5 eller 10m. Skulle jeg det? Eller skulle projektoren ikke fungere? Sålenge kilde og projektor begge er godt innenfor spec er det nesten det samme hva slags kabel som brukes. Selv bruker jeg 10m kabel fra Leteng, den koster 468,-. Ikkenoe problem. Molex sine kabler (HDMI - DVI) koster vel i samme leia, mens f.eks Transparent sin billigste koster ca 10.000. Den som ser forskjell på disse kablene vil jeg gjerne kjenne (gitt at de er konstruert riktig da)! Det er rykter om at DDWG og andre som jobber med standardene vil øke avstanden til 10 - 20 meter. Alternativt vil f.eks optiske DVI-kabler alltid fungere. Jeg har hatt gleden av å teste en på 75m uten synlig eller målbart tap av bildekvalitet.

Hvilken spiller er "best"?
    Det skal ikke jeg jeg avgjøre: Men kanskje det mest ironiske er at den som skaper minst problemer er den billigste. Dessverre er det også den som har "minst" funksjonalitet. Ikke multiformat (SACD, DVD-A, etc), noe som ihvertfall betyr mye for meg (noen av dere vet!).

Det er kanskje grunn til å sjekke ut de svært grundige testene på http://www.hometheaterhifi.com/main.html

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for glimrende svar!!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,119
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig god forklaring AndersL, dette lærer vi vel noe av alle Enig i at DVI er kommet for å bli, eneste jeg savner er å kunne gå litt lenger enn 10m uten å måtte tømme lommeboka (Optisk kabel eller forsterker)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært mye kunnskap hos enkelte her 8)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,977
    Takk & like
    Nevnt
    33 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for en glimrende gjennomgang Anders.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Et sånt svar har jeg ventet på.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grundig gjennomgang ja

Vi på vår side har (dette er ikke reklame) har endret inngangstrinnet, slik at vi kan akseptere signalet.
    Mener du signalet fra Pioneer 868 ?

"Ikke bilde" eller "blinkende bilde" indikerer at det er HDCP feil. Dolbytor, siden du har 7200 og Pioneer bør du teste med Samsung'en før du konkluderer med at det er noe feil med IFC'en. Samsungen er godt innenfor spec både i transmitter og receiver ende.
    Hadde vært moro å testet Samsung'en, men har ikke mulighet til å få lånt en uten mye besvær. Uansett så mangler den en del funksjonaliteter som jeg gjerne vil ha (som du også påpeker)

Marantz DV 8400 har jeg kanskje mulighet for å få testet. Vil denne fungere optimalt på Infocus'en min (regner med at du kjenner litt til den selv om det ikke er "ditt" merke)?

Eller kanskje jeg burde kjøpe en Action 8) ?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk den nye kabelen i dag. Er nå koblet opp. Har bare sett i ca. 2 timer enda, men foreløbig uten "blink" i bildet. Er vel i utgangspunktet skeptisk til at dette er feilkilden uansett (hjalp ikke akkurat med innlegget til Anders L :lol: ), men det er jo moro å prøve ut litt :wink:

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,758
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå, hvordan går det Dolbytor?

Har det blitt noe mer "blinking"?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare rukket å sett 3 filmer siden jeg fikk kabelen ops:

Har kun hatt ett "blink" enda. Må få sett noen til før jeg kan si om det er noen forskjell.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •