Erfaringer med DVI? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    At komponent skulle være bedre enn dvi virker litt rart i forhold til hva dvi egentlig er. Teorien er at de to enten skulle være like gode eller at dvi skulle være bedre. I teorien altså.. Vet ikke helt jeg, men det kan jo være slik at produsentene av dvd-spillere ikke helt prioriterer dvi så veldig på spillerne sine og lager dårlige utganger? Er jo ikke akkurat så mange som har noe bruk for dvi enda. Ved bruk av dvi bruker man mest sannsynlig en dvd-spiller med innebygged scalerer og linjedobler, det kan fint hende at disse er langt dårligere enn de som sitter i prosjektoren. Eller at prosjektoren har bedre bildeforbedringskretser på komponent-inngangen enn dvi-inngangen. Eller at dvi-kabelen er for lang eller at prosjektoren ikke er kompatibel med HDMI-formatet. Finnes sikkert en rekke andre forklaringer også..

Personlig ville jeg valgt det som i mine øyne gir best bilde og ikke hva som i teorien ville gitt best bilde og det er vel bare å prøve seg fram selv..

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd DVI Dolbytor?
    Jeg kjører både komponent og HDMI-DVI til projektoren. Syns fremdeles at forskjellene her er meget små. HDMI-DVI kabelen min er 9 m lang. På siste film jeg kikket på så fikk jeg for første gang problemer. Bildet forsvant flere ganger under filmen og projektoren måtte "søke" inn igjen bildet. Ble lei til slutt og måtte se resten via komponent. Har ikke sett en hel film etter dette, men jeg håper ikke at dette blir et problem fremover. Har finmålt og funnet ut at jeg kan klare meg med 7 m kabel. Vet ikke om disse 2 meterene kan være utslagsgivende, men holder det på så kan det hende jeg prøver

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som virker best av DVI og Component kommer også mye ann på hvilken elektronikk som står i endene av kablene. God elektronikk på komponent kabelen, samt dårlig/middels elektronikk på DVI kabelen sulterer sansynligvis i at bildet fra Component overføring er bedre enn DVI.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dvi er kanskje for bra, med det resultatet at bildet kan bli litt sterilt. har lest et sted at ved bruk av dvi, så kan det være en fordel å øke fargemetningen litt. ligner litt på når cd'en kom.. da var det med digital kald lyd, kontra analoge lp'er med "varm" lyd, eller rørforsterkere kontra transistor 8)
    smaken er som baken...
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    OK gutar, jeg har nå foretatt meg litt research, som enda ikke er ferdig. Også jeg har lurt på hvorfor DVI etter min mening gir et noe mer digitalt "look", og egentlig kanskje ikke til syvende og sist er det beste alternativet. Jeg tror det belager seg i all hovedak på at selve DVD materialet har såpass lav bitrate at fordelen med DVI reduseres ved at flere artifakter kommer til syne. I tillegg har DVI 8 bits begrensning på overføringen av signalet. I følge visse eksperter på AVSforum, ville komponent kunne sende med større fargedybde. Spesielt gjelder visstnok dette "dybden" på gammasignalet, som på DVI er 8 bit, mens det over komponent kan være høyere.

Uansett resamples signalet i 10-bits enheter, dermed virker det litt merksnodig at DVI skal være flaskehalsen rent signalmessig. Imidlertid var det noen der som anbefalte å sende 480i over DVI, og la selve projektoren (gitt at den har 10 bit og Faroudja) foreta prosesseringen. Dette skulle visstnok beholde gamma som 10 bit, samt bidra også på andre måter. Problemer er vel at det vanskelig lar seg gjøre å sende DVI interlaced, jeg har vel egentlig testet selv med HTPC og fikk det ikke til da...

Jeg er for øvrig fremdeles ikke helt "informed", søker fremdeles. Er litt som da jeg så "blinking" over skjermen på min første DLP, det tok faktisk et halvår før jeg fant ut at dette fenomenet var hva en kalte regnbuer...

Poenget er iallfall at komponentsignalet kan se noe mer organisk ut, og dermed er det spennende å se om dette skyldes signalets analoge natur eller rett og slett at DVI har flaskehalser vi ikke er skikkelig klar over...

I teorien skal det båndbreddemessig imidlertid ikke være noe grunn til at DVI ikke skal klare å sende med langt høyere båndbredde enn analogt, men det er jo et faktum at DVI svikter totalt ved oppløsninger høyere enn 1280x1024@60 hz, og ofte også på lavere frekvenser, da både med en 5 meter og en 10 meters DVI single og dual link kabel, dermed kan det kanskje synes at båndbredden ikke, i praksis iallfall, er like fenomenal som den oppgis til å være?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også at hva som er et bra bilde er svært subjektivt :wink:

Sammenlikningen mellom CD LP er ikke så dum, noen synes at bildet via DVI blir for sterilt og avslørende mens andre synes det er perfekt.

Smak og behag folkens

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fremdeles problemer med at bildet detter ut av og til. Har nå bestilt en kabel slik at lengden blir 7 m i stedet for 9 m. Blir spennende å se om disse 2 m virkelig har noe å si :?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nå har jeg fått testet litt på DVI og her er min foreløpige konklusjon:

Jeg har brukt NEC HT1000 og Samsung HD 935 med HK DVD 25 som referanse.

Har brukt Fellowship, MI 2 og Genesis live at Wembly som software samt Digital Video Essentials og The Calibrator.

Overraskende nok ( heldigvis ) trengte jeg ikke å justere lysstyrke og kontrast osv på Projectoern i forhold til DVD 25.

Jeg har ikke tatt med komponentutgangen på HD 935 i vurderingen ( den fungerer bra dog ).

Jeg har kommet til samme konklusjon som mange andre:

DVI gir et utrolig skarpt og fint bilde med mye informasjon og høy detaljrikdom.

På godt og vondt.

Man ser flere detaljer i bildet, men også flere feil i komprimeringen osv.

Bildet kan bli noe "hardt og sterilt" i forhold til progressiv komponent.

Man mister noe av det "tilgivenda sløret" på komponent bildet, men får skarpere bilde og flere detaljer.

Jeg forsøkte ikke å myke opp bildet med instillingene på projectoren.

Jeg så lite forskjell på bildet med 576P og 720P, selv om jeg nok holder en knapp på 576P på min projector, da bildet må skaleres ned igjen til 576 likevel.
    1080I er håpløst for å si det pent.

Testbildene på DVE ble noe bedre gjengitt med DVI i forhold til progressiv komponent som igjen er noe bedre enn interlaced komponent.

Videprosessoren i HD 935 er bra, jeg lurer på hvor stor forskjell det er til Pioneer 868?

Om man skal gå for DVI er et spørsmål om smak og behag.
    Foretrekker du et mest mulig detaljert og skarpt bilde, eller liker du det mest mulig "filmaktig".

Etter å ha snakket litt med Anders L hos PD om dette, nevner han at dette er noe produsentene av DVD spillere jobber intensivt med.
    Altså forsøker man å lage et bilde som er detaljrikt og filmaktig på en gang 8)

Jeg vil uansett anbefale deg å prøve det hvis du har muligheten, kanskje du blir hekta?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Frank,
    jeg stoler på din vurderingsevne i dette.
    Smak og behag altså....
    Allikevel undrer det meg at det ikke nødvendigvis er best å kjøre signalet i best mulig kvalitet helt fram til projektoren for heller her å sløre det litt ned, hvis altså det skulle være bedre...
    Spørsmålet mitt er også som ditt - vil et dvi signal nødvendigvis være så mye annerledes i en dyr spiller enn det det er i denne? Hvis ikke, vil da den dyre allikevel være verdt pengene?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp Grimstad, dette er Bokstavelig talt 10.000 kroners spørsmålet.

I teorien skal det ikke være forskjell på DVI bildet i en dyr og en billig DVD spiller. Like lite som det skal være forskjell på lyden i DVD spillerene når du bruker digital overføring til receiveren. Jeg klarer ikke å høre forskjell på på to DVD spillere.

Men bildet blir jo behandlet på ett vis selv med DVI, ikke sant?

Det blir i hvertfall skalert.

Hvis det er noen der ute som har hatt anledning til å prøve flere DVI spillere på samme projector, er jeg veldig intressert i å høre deres erfaringer.

Det ville jo vært merkelig om man ikke fikk hva man betalte for.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen andre som har problemer med at bildet faller ut?

Jeg har uansett en "teoretisk ugunstig" kabel mellom dvd'en og proj'en.

Min Infocus proj. har DVI inn via en såkalt M1-DA kontakt. Så har dvd spilleren min HDMI utgang. Trodde jeg skulle vente til det dukket opp en passende kabel, men det klarte jeg ikke å bestilte det første og beste jeg fant.

Dette resulterte i at jeg nå har følgende "kabel": 2m HDMI-DVI, 5m DVI-DVI og 2m DVI - M1DA. Mellom disse kabelene så har jeg brukt to skjøter. Når lengden tilsynelatende er kritisk så hjelper det sikker ikke med to skjøter i tillegg.

Venter fremdeles på en 5m HDMI-DVI. Da vil det bli denne, en skjøt og 2m DVI-M1DA kabel. Noen andre som har brukt skjøt i en HDMI eller DVI kabel (er spent på om dette vil løse problemet mitt)?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått et par hvite blink et par ganger.

Har også opplevd at jeg får "snø" og må restarte DVD spilleren for å få tilbake bildet.

Jeg bruker en DVI kabel på 1,5 meter.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg hadde også problemer med DVI, men da jeg byttet til Radeon 9500 skjermkort, fungerte alt bedre. Det har dermed også noe å si med senderens kvalitet, er usikker på hvor god eksempelvis Samsung HD-935, Pioneer 668/868 er i det henseende. Kvaliteten på kabelen kan sikkert også ha betydning... (uten at jeg har testet ulike kabelkvaliteter selv)...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også opplevd at jeg får "snø" og må restarte DVD spilleren for å få tilbake bildet.
    Jeg merker ikke noe på bildet sånn rent kvalitetsmessig, bare at bildet forsvinner.

Av og til så kan jeg se en hel film uten at det skjer, mens andre ganger har jeg vært nødt til å skifte over til komponent. Bildet har da forsvunnet 6-7 ganger på 10 minutter (kun skjedd et par ganger)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke funker med den kortere kabellengden vurderer jeg å prøve en repeater. Noen som har prøvd dette?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man bruker DVI-utgangen, går signalet da gjennom DA kopnverteren i spilleren, eller spiller det da ingen rolle om man har 10bit/27 MHz eller 14bit/216MHz?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Hvis man bruker DVI-utgangen, går signalet da gjennom DA kopnverteren i spilleren, eller spiller det da ingen rolle om man har 10bit/27 MHz eller 14bit/216MHz?
    Jeg har forsøkt å starte en tråd om dette temaet, men foreløpig har ikke ekspertene vist seg.

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=5667&highlight=

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry. Hadde ikke sett den. ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forsøkt å starte en tråd om dette temaet, men foreløpig har ikke ekspertene vist seg
    Føler at det er et "dypere" spørsmål enn det JD spør om

Signalet går ikke gjennom DA konverteren i spilleren når du bruker DVI-utgangen, så det vil ikke spille noen rolle hva slags konverter du har i spilleren når du bruker DVI.

Vet ikke hva slags bildebehandling som blir utført via DVI-utgangen (er vel det Arendal spør om i den andre tråden).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som har kjøpt en dyrere DVD-spiller med DVI utgang har dere også de samme problemene som vi leser om i innleggene over?

Er det forresten noen av dere som har testet om det er noen særlig forskjell i bildekvaliteten mellom f.eks. samsungen og de dyre (eks. Denon A11, Pioneer 868, m.fl)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •