HJELP en stakkars jente... DTS??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy HJELP en stakkars jente... DTS??

Håper noen kan gi meg en forklaring på følgende: Har en DVD spiller som skal støtte dts, men når jag skal se film med DTS lyd (Istid2) får jeg ikke noen lyd?? Har snakket med mange, fått hjelp til innstillinger etc. men det fungerer alikevel ikke. Så var det noen som sa att man nok trenger en forsterker i tillegg... hvis dette er tilfelle så er jo det veldig dumt for oss ikke entusiaster som ikke har hjemmekino eller lignende. Kan jeg ha gjort noe feil?? Håper noen skjønner problemet og kan gi meg ett svar...

Takk :-D

Newcomer Geir&Merethe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha en mottaker som støtter digitalt lydsignal.
    Men kan du ikke skifte til 2ch stereo i setup menyen på filmen da?

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for og få DTS lyd må du ha enten optisk digital kabel ,eller digital coaxial mellom dvd og forsterker.
    dette kjøpes for 100 kr (+++ allt ettersom hvilken kvalitet du vil ha)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EmmaLinnea
    Håper noen skjønner problemet og kan gi meg ett svar...
    Velkommen til forumet.

For å få et god svar ut av forumets scribenter er det alltid best å liste opp hva slags utstyr du sitter med. Det inkluderer merke og modellbetegnelse. Da er det masse lyse hoder her som raskt sjekker opp om det utstyret du har kan benyttes på den måten du ønsker. :-)

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger selvfølgelig ikke en forsterker for å spille av en dvd, særlig ikke når dvd spilleren din har innebygget dts dekoder som du sier. Men nå vet jeg heller ikke hva vitsen med dts lyd på et tv er. Så da kan du vel heller velge noe annet enn dts lyd? slikt som 2ch stereo som Geir&Merethe sier. Såfremt du ikke har et surroundanlegg da(lite sannsynlig om du ikke har forsterker men).

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er med den Istid DVD'n er at det engelske lydsporet er DTS og det norske er DD, dvd spilleren din støtter helt sikkert dts, men i noen tilfeller så må den konfigureres riktig, feks sett spilleren din til engelsk, eller kanskje du må skru på DTS i en meny.. Hvis du ikke får ordnet dette så kan du ta med filmen tilbake til der du handlet den å få en ny disk der du får det engelske lydsporet i DD

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel Dolby Digital lyd på DVD`n? I så fall velger du den, fremfor DTS. Men dersom du i tillegg ønsker å bruke de analoge utgangene på DVD-spilleren sammen med en vanlig stereoforsterker, kan du gå inn i oppsettsmenyen på DVD-spilleren og sette lydutgangene til Dolby Digital>PCM og DTS>PCM. Da får du lyd også gjennom en vanlig forsterker ved at de DVD-spilleren gjør om signalene fra bistream til vanlig PCM. Dersom dette høres helt gresk ut, kan du heller fortelle oss hva slags utstyr du har, så skal vi nok løse problemet.

Newcomer Vidar sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Istid 2 er òg litt spesiell. Den starter vel direkte (det gjør ihvertfall min utgave) slik at det skal være lett for barn å starte filmen. Måtte da inn i menyen og bytte lydformat for å få lyd når jeg skulle se den på en tv. Og da er vel de stakkars barna like langt siden de ikkje nødvendigvis får lyd.

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle DVD Spillere har en knapp på fjernkontrollen hvor det står "Audio". På denne switcher du mellom lydsporene som finnes på platen. Ved hjelp av den knappen finner du tokanals signalet som din tv støtter.

Jeg har solgt flere DVD'er av Istid 2 hvor endel personer har kommet tilbake og mener det ikke er lyd i filmen og det dermed er feil med platen. Jeg skjønner det bare ikke at det er mulig og ikke tenke bare bittelitt lengre før man konstanterer med at det må være feil med dvd platen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk...

... for diverse svar. Dessverre så er den engelske lyden på Istid2 kun med DTS, og ja... jeg skjønner att det ikke er noe feil på filmen SunZeeker :-D Har en enkel spillere Toshiba sd260e2 Dem sa på elkjøp att den kan spille filmer med dts lyd. Får ta meg en tur dit og snakke med dem.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra spesifikasjonene til Toshiba SD260

* DTS digital output

Dvs at når du setter på DTS lyd så blir lyden overført digitalt til neste enhet. For at du skal kunne nyte DTS må du ha en forsterker/reciever eller TV med digital inngang og støtte for DTS dekoder.

Hvordan og hva har du koblet DVD-spilleren til?

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EmmaLinnea
    ... for diverse svar. Dessverre så er den engelske lyden på Istid2 kun med DTS, og ja... jeg skjønner att det ikke er noe feil på filmen SunZeeker :-D Har en enkel spillere Toshiba sd260e2 Dem sa på elkjøp att den kan spille filmer med dts lyd. Får ta meg en tur dit og snakke med dem.
    Den kan spille det ja, men du har ikke noe å spille det på siden tv'n din bare har 2 høyttalere. Prøv å trykke på audioknappen et par ganger mens filemen spilles, kansje du finner en som virker da.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakl si det dukker opp jenter her på forumet etter at det stod om avforum.no i DetNye magasinet...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må gå inn i setupen på dvd spilleren, ikke dvden, og velge at du har 2 høyttalere, 2 channel eller lignende.
    Ofte vist den står til 5.1 eller lignende vil den ikke sende 2 kanals lyd over scart.
    Hvordan har du koblet til dvd spilleren til tv?
    Nå du skal gå inn i setup på dvd spilleren må man ofte stå slik at logoen på dvd spilleren kommer opp (uten cd/dvd i skuffen feks.), for å få tilgang til alle valgene på dvd spillerens setup meny.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Fra spesifikasjonene til Toshiba SD260

* DTS digital output

Dvs at når du setter på DTS lyd så blir lyden overført digitalt til neste enhet. For at du skal kunne nyte DTS må du ha en forsterker/reciever eller TV med digital inngang og støtte for DTS dekoder.

Hvordan og hva har du koblet DVD-spilleren til?

Den er koblet til tv med scart kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RansoM
    Du må gå inn i setupen på dvd spilleren, ikke dvden, og velge at du har 2 høyttalere, 2 channel eller lignende.
    Ofte vist den står til 5.1 eller lignende vil den ikke sende 2 kanals lyd over scart.
    Hvordan har du koblet til dvd spilleren til tv?
    Nå du skal gå inn i setup på dvd spilleren må man ofte stå slik at logoen på dvd spilleren kommer opp (uten cd/dvd i skuffen feks.), for å få tilgang til alle valgene på dvd spillerens setup meny.

Jeg har allerede vært inne i setupen til dvd spilleren, men det hjalp ikke.. Kan hende att det er tvn. Har koblet med scart fra spiller til tv.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror neppe det er TVen. Lyden over scart-kabel er alltid analog stereo. TVen gjør ikke noe hokus pokus her. Så lenge du får bra bilde over Scart-koblingen, kan du utelukke TVen som problem.

Her må du nok inn i DVD-spillerens oppsett. Nå er jeg usikker på det engelske lydsporet på Istid 2. Hvis det KUN er DTS, så er det slett ikke sikkert at DVD-spilleren klarer å gi lyden analogt ut fra dette sporet. Mange DVD-spillere merket med DTS sender DTS-lyden kun digitalt ut på digitalutgangen. Derfor har de aller fleste DVD-plater et alternativt 2-kanals Dolby Digital spor som takles av ALLE DVD-spillere.

Kanskje noen kan fortelle mer om mulighetene i din spiller? Var det Toshiba SD260?

EDIT: Har søkt litt på nettet, og dessverre ser det ut til at Toshiba SD260e kun støtter DTS på digitalutgangen og krever digital dekoder. De gode nyhetene er at de aller, aller fleste DVDene i verden har lydspor på Dolby Digital-format i tillegg til DTS. Og dette er grunnen til det.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leide selv Istid 2 fra 7-11, og fikk beskjed om at om jeg skulle leie den, måtte jeg gå inn å velge Dolby Digital, da mange av kundene hadde kommet tilbake med samme "ingen lyd" melding.

Hos meg bydde det deriomot ikke på noen problemer, og jeg gikk for morro skyld inn for å veksle mellom de forskjellige språk og format (DTS vs. DD), uten noen som helst problemer. Bruker dekoder i prosessor. Dette var samme DVD som de hadde tatt bort fra hyllene pga mye retur.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er andre som har hatt problemer med denne Istid2 plata også, kanskje det rett og slett er den DVD versjonen som er litt dårlig kompilert så stabilitet og valg av lydspor lydsporene er en svakhet på denne. http://avforum.no/forum/hoyttalere/4...vantgarde.html

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Leide selv Istid 2 fra 7-11, og fikk beskjed om at om jeg skulle leie den, måtte jeg gå inn å velge Dolby Digital, da mange av kundene hadde kommet tilbake med samme "ingen lyd" melding.

Hos meg bydde det deriomot ikke på noen problemer, og jeg gikk for morro skyld inn for å veksle mellom de forskjellige språk og format (DTS vs. DD), uten noen som helst problemer. Bruker dekoder i prosessor. Dette var samme DVD som de hadde tatt bort fra hyllene pga mye retur.
    Det er ikke alle som har prosessor, og det gjelder i dette tilfellet. Her er det kun DVD-spiller og TV med scart-kabel mellom. Det hjelper ikke å kunne velge DTS-signalet så lenge ingenting av elektronikken kan dekode digitale DTS-signaler til analog lyd. Og skjønner jeg det rett så er det engelske lydsporet kun på DTS på denne plata.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •