Digital-TV på HDD-opptaker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digital-TV på HDD-opptaker?

Jeg har tenkt å kjøpe meg den deilige pakken fra Pioneer som inneholder fullt anlegg, samt DVD-opptakeren Pioneer DVR-530H-S. Jeg er rimelig grønn når det kommer til slike avanserte, tekniske tingtang, så før jeg går til innkjøp av pakken, har jeg et spørsmål.

Jeg har digital-TV fra Lyse, hvor signalene mottas med egen dekoder. Dekoderen får signalene/data gjennom en standard Ethernet-kabel koblet til Internett. Dekoderen er koblet til TV-en via SCART-kabel. Spørsmålet mitt er hvordan dekoderen skal kobles til opptakeren? Eller går det i det hele tatt? Har lest litt rundt, men ikke funnet et konkret svar på akkurat mitt spørsmål. Det går selvsagt an å koble dekoderen til via en SCART-kabel til opptakeren, men da vil vel ikke opptakeren kunne ta opp fra kanalene? Eller ..? Som sagt, jeg er helt grønn på slikt, så jeg håper noen opplyste sjeler der ute kan hjelpe. :thumbup:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital dekoder--->DVD opptaker--->TV

Kobles med scart mellom delene.

Du kan da
    a) Ta opp den kanalen du ser på TV
    b) Ta opp når du ikke ser på TV, men da må digitalkoderen stå på og innstilt på den kanalen du skal ta opp fra og opptak startes på DVD spilleren

Timeropptak: Da må timeren på digitaltuner og på DVD opptaker stilles inn slik at digitaltuneren slår seg på og velger rett kanal samt at DVD spilleren starter opptak.

Evt kan en del Pioneer DVD opptakere settes i en modus slik at de starter opptak så snart de senser aktivitet på scart kabel i fra digitaltuner. Da slipper du med å programmere opptak i fra digitaltunerens timer samt sette DVD spilleren i et slikt modus.

Opptaket blir selvfølgelig fra analogt signal på scart og kun med analog stereolyd.

Alle punkter over gjelder siden du har digital tuner. Det blir likt også for sat baserte digitaltunere og for det nye digitale bakkenettet. Blir nok et sjokk for mange å oppdage hvor tungvindt ting blir når tuner ikke er bygd inn i hvert apparat slik som de gode gamle videospillerne og TV apparatene som hentet signal fra det gamle bakkenettet eller fra analogt kabelTV der man ikke hadde egen tuner men kunne bruke de innebygde.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oilar
    Digital dekoder--->DVD opptaker--->TV

Timeropptak: Da må timeren på digitaltuner og på DVD opptaker stilles inn slik at digitaltuneren slår seg på og velger rett kanal samt at DVD spilleren starter opptak.

Evt kan en del Pioneer DVD opptakere settes i en modus slik at de starter opptak så snart de senser aktivitet på scart kabel i fra digitaltuner. Da slipper du med å programmere opptak i fra digitaltunerens timer samt sette DVD spilleren i et slikt modus.
    Og dette er ikke lett om det i hele tatt er mulig. Etter at jeg skaffet parabol må jeg si at mye av fleksibiliteten i HDD opptakeren forsvant.

Nå skryter jo de som selger systemet til Lyse og liknende noe så hemningsløst av hvor bra disse fiber systemene er og det finnes nesten ingen bergrensninger. Noen av disse leverandørene sier jo at du kan ta opp og lagre på server hos leverandøren og spille av dette når du ønsker, eller er dette bare skryt ?

Jeg ville undersøkt mulighetene for dette eller eventuelt mulighet for å få en TV tuner med harddisk i stedet for å koble til en vanlig HDD opptaker.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, ble en del klokere.