Trenger jeg DVD-spiller som oppskalerer til 720p? (BenQ 8720-relatert)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger jeg DVD-spiller som oppskalerer til 720p? (BenQ 8720-relatert)

En ekstern videoprosessor er drømmen, men for øyeblikket er det ikke en prioritet i min hjemmekino. Derfor må jeg benytte meg av enten projektorens eller DVD-spillerens skalerer.

Som kanskje noen av dere har fått med dere, så slo jeg til i går og bestilte en BenQ 8720. Denne skal ifølge rapportene ha en meget kapabel skalerer (Faroudja). Til nå har jeg brukt en H/K DVD25 over komponent, og bildet har vært tilfredsstillende. Men nå skal jeg kjøpe meg en DVD-spiller med HDMI.

Det jeg er usikker på, er om f.eks. Oppo 971 eller en annen DVD-spiller som oppskalerer til 720p kan forbedre bildet, eller om 8720-en vil være minst like god til dette.

Jeg kommer ikke til å legge ut mer enn et par-tre tusenkroner, fordi jeg mest sannsynlig kommer til å kjøpe HD-DVD før jul.

Hvilke alternativer har jeg hvis jeg skal ha en god, rimelig, sonefri og helst sort DVD-spiller?

Beklager den lange teksten, men jeg trenger svar så raskt som mulig, for jeg skal kjøpe DVD-spiller før projektoren ankommer.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne Benq'n er vel bedre en det meste til å skalere. Hvis du bruker HDMI skaleres bildet i DVD spilleren og da blir du neppe fornøyd med en dårlig spiller.

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dale Cooper

Jeg kommer ikke til å legge ut mer enn et par-tre tusenkroner, fordi jeg mest sannsynlig kommer til å kjøpe HD-DVD før jul.
    .
    Hvis du har tenkt til og kjøpe HD DVD spiller før jul så hadde jeg i hvertfall ikke kjøpt noen ny dvd spiller nå. Kjør med din gammle spiller i en til to mnd og legg heller de penga i HD DVD filmer

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dvdjan
    Hvis du har tenkt til og kjøpe HD DVD spiller før jul så hadde jeg i hvertfall ikke kjøpt noen ny dvd spiller nå. Kjør med din gammle spiller i en til to mnd og legg heller de penga i HD DVD filmer
    Støtter det. Jeg har store problemer med å forskjell på bildet om jeg sender sender uskalert bilde til min Benq 7700, eller lar Denon 3910 skalere den til 720p. I tillegg har HD DVD spillerne veldig bra oppskaleringskvalitet, så du kan nok heller spare de pengene til da.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svarene.

Jo, jeg må vel opp i pris for å få en DVD-spiller som overgår skalereren i 8720-en.

Toshibas HD-DVD-spillere skal visstnok gjøre en glimrende jobb med oppskalering av DVD-er. Derfor er det, som dere påpeker, litt dumt å legge penger i en ny DVD-spiller når HD-DVD er like rundt hjørnet.

Men hva med HDMI kontra komponent?
    Jeg har aldri hatt DVD-spiller med digital bildeoverføring, så jeg forestiller meg at HDMI gir et mye skarpere og bedre bilde enn komponent.

Min H/K DVD 25 begynner å dra på årene, så jeg er spent på om en rimelig DVD-spiller med HDMI vil gi meg et betydelig ebdre bilde eller ikke.

Newcomer kollis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan velger man om dvd-spiller eller projektor skal ta seg av skaleringen?

Har det å gjøre med hvilken kabel man benytter?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tror det er riktig som folket sier her, det mest optimale er nok at du sender signalet interlaced over HDMI, men det vel egentlig kun Pioneer som støtter skikkelig...?

Uansett vil komponent også fungere greit.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av kollis

Med mindre du sender 1:1 signal inn (dvs. 1280x720), skalerer projektoren... Sender du et interlaced signal, vil projektoren de-interlace dette signalet (dvs. gjøre det om til et progressivt signal med samme oppløsning, 576p for PAL og 480p for NTSC) og deretter oppskalere bildet.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kollis

Det kan velges i menyen på spillere som støtter dette. Mange spillere kan idag oppskalere signalet fra fra vanlig PAL til feks 720p, eller enda høyere.
    Med en påkostet skjerm eller prosjektor vil man måtte punge ut endel høvdinger for å få en scaler som gjør jobben bedre enn feks Faroudja prosessoren i pj'en til trådstarter.
    Å la DVD-spilleren oppskalere enda mer til 1080i, for så å la skjerm eller pj skalere ned igjen til sin egen oppløsning blir rett og slett tåpelig. Da ser man gjerne en forverring i bildekvaliteten.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si du er rask på avtrekkeren idag lygren!

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Tror det er riktig som folket sier her, det mest optimale er nok at du sender signalet interlaced over HDMI, men det vel egentlig kun Pioneer som støtter skikkelig...?

Uansett vil komponent også fungere greit.
    Takk for svaret.

Pioneer DV-696 er en av spillerne jeg har tittet på, og den oppfyller mine krav. Jeg var ikke klar over at bare noen få spillere takler interlaced over HDMI.
    Hva er grunnen til dette?

Komponent vil garantert gi et bra bilde, men viten om en bedre overføringsteknologi kommer til å gnage i bakhodet.

Jeg tror jeg skal satse på en DV-696 som midlertidig løsning til HD-DVD kommer for fullt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Poenget med interlaced over HDMI er jo at du da har et 100% perfekt digitalt signal inn til projektoren som den da kan prosessere... Kjører du progressivt inn får du jo ikke benyttet projektoren de-interlacing, og Faroudjaen som står i BenQ 8720 er de ikke mye annet som tar på vanlig DVD...

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du misforsto spørsmålet mitt, for jeg forstår prinsippet med å la Faroudja-prossesoren ta seg av bildebehandlingen. Det jeg derimot ikke forstår, er hvorfor mange DVD-spillere har problemer med å sende interlaced over HDMI.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er litt på villspor nå, men er det ikke slik at de aller fleste utgivelser på dvd er lagret progressivt ? Iåsfall hva er da vitsen med å prate om å sende ett signal interlaced?

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    R2 DVD-er er 576i, mens R1 er 480i.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problemstilling som trådstarter. Har også tenkt til å gå til innkjøp av pe8720, men hvilken dvd spiller er da den beste komboen til denne? Med en pris rundt 2000 +- dog.

Hvis jeg har forstått det riktig; så må spilleren greie å sende interlacede signaler.. Har sett på den nye Denon DVD-1730, men den gjør vel kanskje ikke det? Bare den Pioneeren som gjør dette bra?

Fint med raskt svar. .
    Takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at denne Pioneer DV-696 spilleren ikke akkurat roses opp i skyene: DVD Times - Pioneer DV-490V Upscaling DVD Player .

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigssoft
    Ser at denne Pioneer DV-696 spilleren ikke akkurat roses opp i skyene: DVD Times - Pioneer DV-490V Upscaling DVD Player .
    det er en test av DV490, og IKKE DV-696

Jeg kjøpte selv DV-696 i dag til min PE8720, er spent hvordan det fungerer...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom tilbake med rapport. Er veldig interessert i å vite den ultimate dvd spilleren til denne projektoren for en overkommelig penge.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden min Pana S97 ikke sender interlaced, bør jeg da bruke 576p og ikke 720p fra denne når jeg får min etterlengtede 8720?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •