Er det non vits å kjøpe HDD/DVD opptaker nå?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det non vits å kjøpe HDD/DVD opptaker nå?

Iløpet av en 2års periode nå så vil det digitale bakkenettet i Norge være utbygget. Jeg bor selv i Rogaland som er en av de første plassene de bygger ut. Som mange vet så vil det sendes i MPEG4 format. Vil dette si at alle HDD/DVD opptakere med analog tuner vil derme bli ubrukelige? Har nemlig tenkt å kjøpe meg en "topp notch" HDD/DVD opptaker/avspiller, men gidder ikke å spandere 5000-10000 kr på det hvist den blir mer eller mindre ubrukelig iløpet av 2 år. Bør jeg heller vente til det kommer HDD/DVD opptakere med MPEG4 tunere/decoding?

Noen som kan utdype dette litt mer for meg?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det digitale bakkenetter vil som parabol/digital-kabel benytte seg av dekoder og dermed forsvinner mye av funksjonaliteten i en HDD opptaker. Tuneren i boksen blir verdiløs osv...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du bør vente til det dukker opp recordere med DVB-T/mpeg4 støtte... Tror de har slike i England (er ikke sikker på mpeg4-støtten, men), så det dukker vel opp... Jeg hadde ikke brukt 5-10000 for en DVD-opptaker uten støtte for digital-TV og mpeg4 i dag, nei!

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde absolutt ikke svidd av såpass mye penger på det nå, heller kjøpt en rimelig en(2-3000) som holder et par-tre år til det digitale nettet funker som det skal.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men blir ikke den dekoderen som vil funke mot det digitale bakkenette bli som en Parabol tuner, siden den må ha kort.

Og dermed kan man ikke ta opp noe mens man ser noe annet? Selv om man har digital tuner, hvis man da ikke kun ser NRK

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ang dvdopptakere

Hvordan blir no dette med de som har dvd opptakere som bare støtter MPEG2 med HDMI kan disse ta opp fra det digitale bakkenettet som støtter bare MPEG4?
    eller støtter dvd opptakere med MPEG2 også MPEG4?
    Hvilke kriterier må denne dvd opptakeren ha?

Takker for din henvendelse,
    Det er mottakerboksene som må støtte MPEG 4 for å ta i mot signalene. Hva du har av opptaker spiller ingen rolle. Du kan fortsatt benytte din DVD opptaker.
    Hilsen NTV

fikk jeg i svar hos dem på mail

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kopler HDD opptakeren etter dekoderen for bakkenettet så vil jo dekoderen sende ut ett videosignal (HDMI, Component, Scart osv...). Det signalet er IKKE MPEG4, så HDD opptakeren vil kunne ta opp det og lagre det som MPEG2 fra den kilden som den støtter.

MPEG 2 og MPEG 4 er kun komprimerings teknikker, og ikke ett signal som blir sendt imellom dine komponenter, kun inn i TV-mottakeren, og type som lagres på HDD/DVD plate

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •