Meget god SACD spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Meget god SACD spiller

Kan noen hjelpe med tips om gode SACD spillere ? Gjerne basert på egne arfaringer.

Jeg har Thule IA 350 B forsterker og Thule DVA 250 B digit 2 dvd spiller.Jeg er svært fornøyd med lyd på cd, musikk dvd og filmer på mitt Thule oppsett, men savner altså en god SACD spiller i stereo og 5.1.

Pris kan være opptil omlag 20.000 ny. Jeg er som alle andre opptatt av value for money og gjerne produkter som er greie å selge på bruktmarkedet.

Men viktigst er lydkvaliteten på SACD avspillinger i stereo og 5.1 ....

Takknemlig for alle tilbakemeldinger.

Glenn

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ingen anbefalinger til deg, og svarer ikke på det du spør om, men jeg ønsker å si følgende før du investerer 20.000 i en ny hifi-komponent:

ikke for å ødelegge for deg, men jeg vil påstå at det er en rimelig framtidsløs investering. SACD er mer eller mindre dødt, og har ingen sjanse til renaissance. det blir til gjengjeld flere og flere utgivelser i DTS, som har like god/bedre kvalitet og ikke minst kompatibilitet. Har du en god CD-spiller/DVD-spiller med digital audio-forbindelse til receiver/forsterker som dekoder DTS, så trenger du ikke en dedikert spiller for å få flerkanals musikk i høy kvalitet.

det er ihvertfall mitt synspunkt.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er nok å investere i en multispiller. Den nye Arcam DV137 for eksempel.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Det beste er nok å investere i en multispiller. Den nye Arcam DV137 for eksempel.
    har du link til eventuell bruker anmeldelse av denne ?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville titta på Denon 2000AE sin modell her, og Marantz SA-15 S1. Oppfatta Denon som litt slappere enn Marantzen. Men blir smak og behag dette. Spiller vanlige CD'er ganske greit og.

Og til slutt, de må matche resten da..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darwin
    jeg har ingen anbefalinger til deg, og svarer ikke på det du spør om, men jeg ønsker å si følgende før du investerer 20.000 i en ny hifi-komponent:

ikke for å ødelegge for deg, men jeg vil påstå at det er en rimelig framtidsløs investering. SACD er mer eller mindre dødt, og har ingen sjanse til renaissance. det blir til gjengjeld flere og flere utgivelser i DTS, som har like god/bedre kvalitet og ikke minst kompatibilitet. Har du en god CD-spiller/DVD-spiller med digital audio-forbindelse til receiver/forsterker som dekoder DTS, så trenger du ikke en dedikert spiller for å få flerkanals musikk i høy kvalitet.

det er ihvertfall mitt synspunkt.
    Vel, mener å ha registrert flere og flere utgivelser, feks har D. Mode kommer med sacd utgivelser på 3 av album. Disse har fått fantastiske anmeldelser for sin 5.1 miks/lyd. Leste akkurat at sacd salget har "tatt av " i japan . Det er greit å ha meninger , men det er vel egentlig bare noe du tror, akkurat som andre tror noe annet.... eller ?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at den Arcamen leverer varene i alle formater . Enda til gode å høre et dårlig Arcam produkt (i sin prisklasse).. Men jeg liker arcam relativt godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Ville titta på Denon 2000AE sin modell her, og Marantz SA-15 S1. Oppfatta Denon som litt slappere enn Marantzen. Men blir smak og behag dette. Spiller vanlige CD'er ganske greit og.

Og til slutt, de må matche resten da..
    Takker
    Skal sjekke ut marantzen. hvilken forhandler villeHar du noe tips om valg av forhandler ?

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel litt an på hvor du bor i landet. Disse selger ihvertfall marantz:
    -Neby Hifi (importør av marantz)
    -AV Hifi
    -Hifi Center Kjeden
    -BM Audio
    For å nevne noen... Finnes helt sikkert flere

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glenn Evensen
    Vel, mener å ha registrert flere og flere utgivelser, feks har D. Mode kommer med sacd utgivelser på 3 av album. Disse har fått fantastiske anmeldelser for sin 5.1 miks/lyd. Leste akkurat at sacd salget har "tatt av " i japan . Det er greit å ha meninger , men det er vel egentlig bare noe du tror, akkurat som andre tror noe annet.... eller ?
    det er selvsagt min personlige mening, men for å understøtte den, følgende facts:

det finnes per dags dato 3938 SACDer. (ifølge sa-cd.net)
    hvor kan man kjøpe disse? ikke vet jeg, men man finner noen få her:
    110 hos cdon.com
    ca. 100 hos amazon.com
    75 til salgs fra play.com
    50 til salgs fra platekompaniet

sett dette opp imot utgivelser på CD, og dette kan jo ikke engang kalles utvalg! Det viser hvor mye det satses på SACD fra plateindustriens side.

Årsaken er at det ikke er kommersielt levedyktig. CDer vinner på kvalitet, og MP3 fra internett på utvalg. Der ligger (desverre?) framtida.

sitat fra artikkel i stereophile http://www.stereophile.com/asweseeit/208/:
    I'm sure SACD is truly excellent as a recording and playback medium. The math is elegant. The favorable reviews for its sound quality are doubtless justified. But SACD's economics are straight from The Three Stooges. SACD's future is questionable, especially as a mass-market medium.

Meanwhile, high-end CD players---now a true high-end playback medium for the largest currently available library of great music---are dying from lack of journalistic attention, and from a marketplace conviction that today's premium-quality, CD-only players will be next week's Edsels.
    Når det gjelder selve kvaliteten på SACD er den utvilsomt veldig god. Men er den god nok til at vi trenger et eget format for det? Nei. Se bare på DVD-audio. Det har kommet så langt at man uten tvil kan erklære det dødt. Og det har bedre kvalitet enn SACD!!! Så om DVD-A er dødt, hvorfor skulle SACD overleve?

sitat fra en artikkel av Niklas Ladberg http://sound.westhost.com/cd-sacd-dvda.htm:

DVD-A does absolutely offer a much higher dynamic range than CD, but it is very questionable if SACD does.

SACD is in the high frequency range quite mediocre, even compared to a good CD-system one-bit DAC, and of course clearly inferior to a CD-player with a real multi-bit converter.

On the contrary, DVD-A is in theory 250 times better than the CD-system at all frequencies!
    Nei dette hadde jeg ikke investert ei krone i. Sony pumper vel inn noen siste millioner dollar i prosjektet sitt i et håpløst gjenopplivingsforsøk, men (jeg tror) det kommer utvilsomt til å havarere før eller senere (sannsynligvis før).

men for all del - det er dine penger!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merdian er en del av DVD-forum, og var med å utvikle DVD-Audio standaren (hvis jeg har forstått det riktig, har ikke satt meg heeelt inn i historien enda). De valgte naturlig nok å legge til DVD-Audio på spillerene sine, pga dens overlegne lydkvalitet. Men de sier også at begge formatene har tapt kampen for lenge siden mot CD`en, pga dens enorme biblioteket av tilgjengelige titler og MP3-bølgen som ramlet over oss. Allmennheten bryr seg rett og slett ikke om disse formatene, og da ender det opp med at det er entusiastene og noen nysjerrige som holder de i live... enn så lenge.

Merdian frykter forøvrig at det samme, mer eller mindre, vil skje med HD-DVD og BlueRay dersom ikke noe drastisk skjer snarlig.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes uansett maskiner som fikser alle formater, og så lenge det finnes en god mengde supre innspillinger på disse formatene, så kan man vel kjøpe dem uten å hver gang måtte høre at formatene ikke har en fremtid. Darwin, eier du en eneste SACD eller DVD-Audio?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up Arcam DV137

har du link til eventuell bruker anmeldelse av denne ?
    http://www.avforums.com/forums/showt...ighlight=dv137

Ville styrt langt unna Arcam DV137 før de får rettet på problemene med denne spilleren. Ser ut som de første spillerene har maaange feil!
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker
    Skal sjekke ut marantzen. hvilken forhandler villeHar du noe tips om valg av forhandler ?
    Det ligger en brukt Marantz SA-15S1 til salgs på hifisentralen.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Det finnes uansett maskiner som fikser alle formater, og så lenge det finnes en god mengde supre innspillinger på disse formatene, så kan man vel kjøpe dem uten å hver gang måtte høre at formatene ikke har en fremtid. Darwin, eier du en eneste SACD eller DVD-Audio?
    jeg har både sacd, dvd-audio, dts-musikk, vanlige cder og mp3er. Jeg er veldig fornøyd med sacd og DVD-audio. Jeg skulle i likhet med alle andre her på forumet ønske at disse formatene (særlig dvd-audio) kunne overta for CD og mp3, men vi vet alle at det ikke kommer til å skje, og derfor mener jeg at man bør innse situasjonen og ikke investere mange penger i et format uten framtid.

husk hva trådstartet ønker: å kjøpe en dedikert sacd-spiller til 20.000 kr!

kan du, finneru, med hånden på hjertet anbefale ham å gjøre det?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har både sacd, dvd-audio, dts-musikk, vanlige cder og mp3er. Jeg er veldig fornøyd med sacd og DVD-audio. Jeg skulle i likhet med alle andre her på forumet ønske at disse formatene (særlig dvd-audio) kunne overta for CD og mp3, men vi vet alle at det ikke kommer til å skje, og derfor mener jeg at man bør innse situasjonen og ikke investere mange penger i et format uten framtid.

ER jo litt enig med degpå den måten at som med alle ande hifi kjøper jeg også usikker på om det er vel anvendte penger. Men ønsket om å ha tilgang til en SACD spillerer nok større en fornuften. Og takk for det sier nå jeg. Jeg resonerer slik: Dersom jeg kan feks kjøpe en god spiller brukt såkan jeg jo bare selge den uten for stort tap dersom jeg finner ut at investeringen ikke var vert det. Kansje jeg ser på noen litt rimligere SACD spillere som utnerker seg med spesielt godt på SACD, så får man i alle fall spilt SACD med en akkseptable kvalitet.

Ingen andre tips det ute ?

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei
    Dersom noen,slik jeg,har en multispiller og ett godt utvalg av SACD og DVD-A/Dualdisc(+ DTS disc's og DAD/HDAD) så har formatene en fremtid hos dem og hos meg.
    Av SACD blir det fortsatt gitt ut en god del titler spesielt innen klassisk/jazz,men også innen rock.Kommer også noen få DVD-A,ofte som
    bonusdisc på tidlige utgaver av CD'er.Bl.a siste med Donald Fagen.
    Kjøper det meste av SACD fra Amazon.uk,der har de pr.dags dato 1197 titler,det meste på lager.Har også 597 DVD-A og en del dualdisc.
    Så utvalget er ikke så dårlig som enkelte vil gi inntrykk av....

MVH
    Multikanal musikk entusiast
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sony DVP-NS9100ES er bra.

Hei

Som nevnt over er det ikke sikkert du finner all yndlings musikken din på SACD. Men liker du klassisk eller jazz, så er det mye bra og få tak i.
    Det er atskillig mer å velge i enn f.eks på bensinstasjonen, som de fleste kjøper musikk på.

Har selv Sony DVP-NS9100ES. Den spiller vanlig CD'r like bra som de fleste andre CD spillere til samme pris. Den har i tillegg et meget bra bilde. Hvorfor ikke ta med SACD ?

La de som vil sitte å kun spille cd i stereo.

kW

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eldo472
    Hei

Som nevnt over er det ikke sikkert du finner all yndlings musikken din på SACD. Men liker du klassisk eller jazz, så er det mye bra og få tak i.
    Det er atskillig mer å velge i enn f.eks på bensinstasjonen, som de fleste kjøper musikk på.

Har selv Sony DVP-NS9100ES. Den spiller vanlig CD'r like bra som de fleste andre CD spillere til samme pris. Den har i tillegg et meget bra bilde. Hvorfor ikke ta med SACD ?

La de som vil sitte å kun spille cd i stereo.

kW
    Hei
    Enig, og takk, skal sjekke ut denne spilleren.
    Glenn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •