Hvilken av disse dvd-spillerene er best både på bilde og lyd? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 81
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Digital kabel; optisk eller coaxial.

Newcomer J O sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke uvesentlig hva slags DVD-spiller man har lydmessig , selv om man bruker Coax/optisk? Som tillegg til mitt forrige innlegg i tråden: Det skal Pio'n ha , filmlyden var etter mitt skjønn mer kontrollert med den enn med den gamle LG'en ved identisk tilkobling/ instilling via Denon 3806.

Musikkmessig er jeg nesten i ferd med å vippe over til analogt. Synes på en måte musikken høres litt "komprimert" ut via coax.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sannsynligvis optisk eller coaxial inngang på din receiver. Du kobler bare DVD-spillern til der. Da har DVD-spiller kun 1 oppgave når den spiller CD, og det er å overføre et digitalt signal til din receiver.

Noen mener at det digitale signalet blir litt annerledes på et dyrere nettverk, men dette sliter jeg selv med å forstå.

Kjøp en spiller med fokus på bildet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J O
    Det er vel ikke uvesentlig hva slags DVD-spiller man har lydmessig , selv om man bruker Coax/optisk? Som tillegg til mitt forrige innlegg i tråden: Det skal Pio'n ha , filmlyden var etter mitt skjønn mer kontrollert med den enn med den gamle LG'en ved identisk tilkobling/ instilling via Denon 3806.

Musikkmessig er jeg nesten i ferd med å vippe over til analogt. Synes på en måte musikken høres litt "komprimert" ut via coax.
    Det er først når musikken forlater D/A'en at signalet blir nevneverdig påvirket. På den digitale banen til D/A så strømmer det 41000 16-bit-words i sekundet. Selv med en og annen bitfeil i denne strømmen vil du IKKE høre noen degradering av signalet.

Edit: Manglet en ikke i siste setning gitt! ops:

Newcomer J O sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Kjøp en spiller med fokus på bildet.
    DET sliter JEG med å forstå.. Av det jeg har prøvd og sett er det èn komponent som gjør store utslag på bildet, og det er TV'en... Og selvfølgelig opptaket...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjonen av deres to innlegg, må være at man kan like så godt kjøpe en Rimi spiller til 300,-

Hos meg er det store løft (alt er relativt, min far ser ikke så mye forskjell) i både bilde og lyd ved bytte av CD eller DVD-spiller.

Merker man ikke noe forskjell, så har man egentlig **** flaks, for da sparer man masse penger..... så enkelt er det...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DET sliter JEG med å forstå.. Av det jeg har prøvd og sett er det èn komponent som gjør store utslag på bildet, og det er TV'en... Og selvfølgelig opptaket...
    Du vil aldri klare å få bedre bilde enn det kilden kan gi deg. Gitt at fremviseren/TV/Projektor m.m. er satt, er det klart at det er viktig å velge en spiller med gode kvaliteter på bilde dersom god bildekvalitet er viktigst.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Konklusjonen av deres to innlegg, må være at man kan like så godt kjøpe en Rimi spiller til 300,-
    Et digitalt signal er et digitalt signal, og et drivverk som ikke kan formidle det kan knapt kalles et drivverk. Det er virkelig ikke slik at ekstra gode drivverk lager rettere ettall eller rundere nuller. Det er virkelig ikke noe hokus pokus involvert i prosessen med å hente digital data ut av en CD-plate utover evt. feilkorreksjonsmetoder. Det er også det samme hvor det digitale signalet er lagret. En DAC bryr seg ikke om et signal originerer fra en harddisk, en DVD eller en CD. Den mottar kun et digitalt signal og konverterer til analog.

Jeg fastholder mitt forslag om å fokusere på bildebehandlingsbiten i en DVD-spiller så lenge den har digital utgang og en god DAC å forholde seg til i andre enden.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et digitalt signal er et digitalt signal, og et drivverk som ikke kan formidle det kan knapt kalles et drivverk. Det er virkelig ikke slik at ekstra gode drivverk lager rettere ettall eller rundere nuller. Det er virkelig ikke noe hokus pokus involvert i prosessen med å hente digital data ut av en CD-plate utover evt. feilkorreksjonsmetoder. Det er også det samme hvor det digitale signalet er lagret. En DAC bryr seg ikke om et signal originerer fra en harddisk, en DVD eller en CD. Den mottar kun et digitalt signal og konverterer til analog.

Jeg fastholder mitt forslag om å fokusere på bildebehandlingsbiten i en DVD-spiller så lenge den har digital utgang og en god DAC å forholde seg til i andre enden.
    I teorien er jeg enig med deg, Petter, men min erfaring viser faktisk noe helt annet. Det er ikke spesielt vanskelig å skille en dårlig spillers digitale signal ifht. digitalt signal fra en bedre spiller, begge konvertert til analogt i forsterker. Forskjell hører man nå og da, selv om signalet hentes digitalt fra spillerne. Forklaringen må ligge et annet sted enn i teoriene... ;-)

Det jeg imidlertid er enig med deg i er at det viktigste for en DVD-spiller er å formidle best mulig bilde til prisen. To gode komponenter er som regel mye billigere enn én komponent som skal forsøke å være bra på flere felter (les: bilde og DAC-konvertering).

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Du vil aldri klare å få bedre bilde enn det kilden kan gi deg. Gitt at fremviseren/TV/Projektor m.m. er satt, er det klart at det er viktig å velge en spiller med gode kvaliteter på bilde dersom god bildekvalitet er viktigst.
    Det er vel kun ved bruk av PJ (evt. plasma/LCD) med oppløsning på 720 eller bedre at forskjeller på gode og enda bedre DVD-spillere vil vise seg. På nær sagt alt annet blir forskjellen mikroskopisk, og ikke verdt investeringen - så fremt man ikke har PLANLAGT å anskaffe bedre visningsutstyr da... ;-)

Newcomer J O sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Hva er god bildekvalitet? Som nevnt tidligere ser jeg personlig lite forskjell på bildekvalitetetn i To tårn om det sendes via Scart fra min LG spiller, eller om det sendes via Component/HDMI fra Pio 696. Kanskje er det 696 som er "dårlig", kanskje er det LG'en som er super til prisen. Det er kun disse to jeg har sammenlignet.Jeg har ikke mere penger til rådighet enn at når jeg får opp en TV til 17000 på veggen så får det jaggumeg være bra bilder..;-)
    Blir det bedre enn dette begynner det å vippe over til å bli unaturlig spør du meg...
    Når det er sagt; jo jeg ser forskjell på innsignalene om jeg kjører THX-kalibererings snutten fra Pirates of the carribian.. Små små nyanser kam justeres inn og gi litt mer perfekt bilde. Og da er Hdmi / Component klart bedre enn Scart. Men på bevegelige bilder / film sett som film ? Nope ,etter min mening.
    Pnerbye, du har sikkert rett ang. digital lydoverføring. jeg synes nå uansett det er ganske stor forskjell mellom LG'en og pio'n av en eller grunn...
    Men hva med analogt, der er det vel større forskjell da eller ?

Ang en Rimi spiller til 300: Den har ikke jeg prøvd ;-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Forklaringen må ligge et annet sted enn i teoriene... ;-)
    Det er mulig vitenskapen kommer til kort her!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva med analogt, der er det vel større forskjell da eller ?
    Der er det forskjell!

På samme måte som med CD så vil vel også en hvilken som helst DVD klare å videreformidle direkte det digitale signalet fra en DVD, men det er forskjell på prosessering av signalet når det kommer til interlacing og konvertering.

Newcomer J O sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker man ikke noe forskjell, så har man egentlig **** flaks, for da sparer man masse penger..... så enkelt er det...
    Jeg er nok dritheldig da antagelig, siden jeg synes bildet er aldeles glimrende uansett kilde fra mine to "prøve-kaniner" ...
    Det som er litt rart er at jeg hele livet har vært intressert i foto og video , og har brukt mye tid på å studere og perfeksjonere ift mine personlige referanser på dette området. Jeg mener at jeg er rimelig kritisk, spesielt på farger. Når det gjelder dybde ,skarphet osv er jeg også rimelig kritisk vil jeg tro.
    Hvis du husker den gangen foto ble hentet på papirbilder fra Preus ? hehe

Lyd derimot har jeg ikke like mye erfaring med, bortsett fra at jeg er omgitt av fenomenet stort sett hvert millisekund .
    Men ikke fra elektroniske remedier, kanskje derfor jeg er uenig med alle her?
    Uansett ,litt OnTopic, jeg nevnte tidligere at min 696 stoppet under animasjonsfilmen Terkel i knipe, ved to tre anledninger. Det er ikke noe godt tegn vel? Samme skjedde forøvrig under en eksplosjon i The Rock. Det er vel kanskje mer enn bra bilde/lyd som koster når man kjøper DVD-spiller?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig vitenskapen kommer til kort her!
    Enten det, eller så er elektronikkens verden (også kalt vitenskapen) litt dypere enn bare enere og nuller...

Prøv for eks. Wadia, Ayre eller Meridian 800 som drivverk mot en Rimi-spiller så vil en ny verden åpne seg for deg. Beklager, men det vet jeg du ikke har prøvd på et skikkelig anlegg siden du kommer med slike uttalelser. Dette blir dog veldig off topic. :-D

Men jeg vil si at bilde er viktigst, DAC og drivverk i den rekkefølgen.

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for fine svar fra alle kanter :-D Nå har det blitt diskutert det ene og det andre, og selv om noe er "offtopic", syns jeg alt er veldig interessant. Her kommer en liten oppsummering med oppfølginsspørsmål:

pnerbye skriver at et digitalt signal er et digitalt med like enere og nuller uansett. Dette er muligens sant. Men teori og praksis er to forskjellige ting, er det noe som heter. Og eneste i denne tråd som fysisk har prøvd to spillere opp mot hverandre er J O og Yidaki.

J O
    ....ang. digital lydoverføring. jeg synes nå uansett det er ganske stor forskjell mellom LG'en og pio'n av en eller grunn... ...Det skal Pio'n ha , filmlyden var etter mitt skjønn mer kontrollert med den enn med den gamle LG'en ved identisk tilkobling/ instilling via Denon 3806....

Yidaki
    ....Sony sin spiller er knivskarp på bildet og leverer utrolig bra sorthet i bildene... ...Har selv testet Oppo, men mot Sony kom den til kort....

Jeg står som sagt fremdeles mellom følgende:
    Sony DVP-NS92
    Pioneer DV-696AV
    Marantz DVD6600
    Oppo DV971H

Ingen fler som har erfaring med å gjøre disse sonefrie? Hørte for flere år siden at ingen av Sony's spillere kunne gjøres sonefri. Går dette med alle merker nå?

Det er vel kanskje mer enn bra bilde/lyd som koster når man kjøper DVD-spiller?
    Veldig godt poeng! Hvor lenge har Oppo 971 vært i produksjon? Noen som har hatt den i over ett år? Kjedelig hvis den ryker etter kort stund...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke mere penger til rådighet enn at når jeg får opp en TV til 17000 på veggen så får det jaggumeg være bra bilder..;-)
    Blir det bedre enn dette begynner det å vippe over til å bli unaturlig spør du meg...
    Vet ikke hvordan bildet er på din plasma og overnevnte spillere. Men hos meg gikk jeg fra en Yamaha til 3000,- med scart til en Pioneer DV-989 siden Yamaha`en var det eneste jeg hadde tilgjengelig akkurat når jeg fikk min TV, og det var nesten som å ta steget opp til HD. Langt skarpere, ingen støy og fargene satt som et skudd. Virket som dynamikken i bildet ble bedre også. Dette beviser vel egentlig ingen ting annet enn at det er forskjell på utstyr....

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Superbit : "Ingen fler som har erfaring med å gjøre disse sonefrie? Hørte for flere år siden at ingen av Sony's spillere kunne gjøres sonefri. Går dette med alle merker nå?"

Når jeg kjøpte min Sony spiller, gjorde de den sonefri på stedet, tastet en kombo og vips var det klart. Ang det jeg sa ang testingen av Oppo vs Sony, ble dette gjort gjennom dvi inng med like kabler. Andre med meg så klart forskjell og at Sony leverte bedre bilde.
    Nå har Sony Hdmi, og bilde er om mulig enda bedre og skarpere. Har heller aldri hatt problem med oppskalering som mange har nevnt, kanskje denne feilen var rettet på innen jeg kjøpte den. Uansett, en spiller jeg anbefaler sterkt, eneste ulempen kan være litt treg loadetid.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Det er vel kun ved bruk av PJ (evt. plasma/LCD) med oppløsning på 720 eller bedre at forskjeller på gode og enda bedre DVD-spillere vil vise seg. På nær sagt alt annet blir forskjellen mikroskopisk, og ikke verdt investeringen - så fremt man ikke har PLANLAGT å anskaffe bedre visningsutstyr da... ;-)
    Er enig i det, RoKo. På en CRT-TV eksempelvis er det vanskelig å se enn på PJ. Men som på musikk blir ikke lyden bedre enn det signalet kilden gir ut, samme teorien mener jeg gjelder for bilde. Velg en DVD-spiller som er god på bilde først og fremst, er den ikke god på lyd kan det kanskje være en ide å koble digitalt og la forsterkeren gjøre jobben. I rimelige prisklasser kan jo dette være en god løsning (kommer seff an på receiveren... )

Newcomer J O sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke mere penger til rådighet enn at når jeg får opp en TV til 17000 på veggen så får det jaggumeg være bra bilder..;-)
    Bare for å presisere: Dette gjelder først og fremst skarpheten i bildet. Ved HDMI skal det ikke så mye mer til før det blir FOR skarpt. På MIN skjerm med MINE DVD spillere.
    Vet ikke hvordan bildet er på din plasma og overnevnte spillere. Men hos meg gikk jeg fra en Yamaha til 3000,- med scart til en Pioneer DV-989 siden Yamaha`en var det eneste jeg hadde tilgjengelig akkurat når jeg fikk min TV, og det var nesten som å ta steget opp til HD. Langt skarpere, ingen støy og fargene satt som et skudd. Virket som dynamikken i bildet ble bedre også. Dette beviser vel egentlig ingen ting annet enn at det er forskjell på utstyr....
    HD har jeg ikke prøvd, men det står på menyen i løpet av kort tid..;-)
    Støy er et ukjent fenomen fra begge DVD-spillere. Skarphet er som nevnt godt eller mer enn godt nok. Farger ... tja, med et meget kritisk blikk kan det være litt forskjell, men ikke mer enn at jeg må se VELDIG nøye etter.
    Jeg MÅ få prøvd noen dårlige DVD spillere snart, så jeg skjønner hva dere klager på ..

pS! som sagt Pio'n blir levert tilbake, ikke fordi den er dårlig(bortsett fra de irriterende stoppene i et par filmer), men fordi den ikke har noe ekstra, musikk-CD'er fra denne spilleren er .. tja... passe bra?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •