Cd-spilleren hakker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cd-spilleren hakker

Har en eldre Technics SL-PS770A cdspiller. Har skiftet strømforsyningen før. Var Eisa vinner i sin tid osv..

Den hakker nå og da ved platespilling. Har prøvd å blåse inn luken, men hjelper ikke.

Kan løsningen være så enkel som å åpne kabinettet og få blåse mere der, ved linsen? Evt med trykkluft på boks?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koble fra strømmen(stikkontakt), skru av lokket..
    Ha litt jif-vindusspray på en bomullsdott som du har dratt ut bomullet på.. Bare for å få den mykere.
    ta noen forsiktige drag over linsa..
    Hvis ikke det hjelper så vet ikke jeg...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Koble fra strømmen(stikkontakt), skru av lokket..
    Ha litt jif-vindusspray på en bomullsdott som du har dratt ut bomullet på.. Bare for å få den mykere.
    ta noen forsiktige drag over linsa..
    Hvis ikke det hjelper så vet ikke jeg...
    Alternativt kan du bruke isopropanol til å rense med. Hvis ikke dette hjelper er det antakelig laseren din som er moden for de evige jaktmarker. Kan hende at det går an å justere inn fokus, men deter kanskje tvilsomt om den har endel år på baken.

Hvorvidt det vil lønne seg å bytte laser er jo også et spørsmål...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mmmmm...
    Denne ble etter som jeg vet produsert i begynnelsen av 90-tallet så det er jo ganske så utrolig at den har holdt ut så lenge..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ble vinner av Eisa "European Audio Awards 1995-1996" så er fra den tiden. Tipper jeg kjøpte den vinteren 95 eller i de tider.

Men har forsåvidt ikke holdt så lenge, skiftet noe med strømforsyningen på et audioverksted for et par år siden.

Så dere mener at fysisk vask er mere korrekt enn luft i førsteomgang?

Så en laser kan ta kvelden og symptonene er hakking?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laseren får etterhvert problemer med å "fokusere". Kan i noen tilfeller justeres inn, men dersom den har gått sine timer er den rett og slett utslitt.
    Det vil legge seg støv og skitt, særlig hvis det røykes, på laserhodet, og det fjernes bedre med vask enn med trykkluft.

Finnes jo også div. renseplater som kan brukes. Plater med bøtster som skal "vaske" laseren, ofte i kombinasjon med en eller annen alkoholholdig væske.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til rens anbefales veske som feks teknisk sprit eller isopropanol som er nevnt her tidligere, da denne ikke legger igjen noen hinne som noen rensevesker kan gjøre...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Crc CO Contact Cleaner spray, regner med den gjør jobben da.

Skal være et profesjonelt rengjøringsmiddel for "meget følsomt elektronisk presisjonsutstyr".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som kjenner til Crc CO Contact Cleaner og kan bekrefte at den er trygg å bruke?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Er det noen som kjenner til Crc CO Contact Cleaner og kan bekrefte at den er trygg å bruke?
    Ikke bruk dette, er ikke sikker, men tror den inneholder div. smøremidler. Disse legger seg som en "fetthinne" på laseren og gjør at den ikke virker i det hele tatt. Finnes noen slike uten smøremidler, men teknisk sprit/isopropanol/rødsprit er å foretrekke. Til nød kan vindusvask eller spylevæske benyttes, men jeg ville foretrukket sprit i en eller annen form.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men jeg er rimelig sikker på at den er bra, fant dette:

"CO Contact Cleaner Plastic Safe Formula is a technically proven, stable, inert high purity cleaning solvent. Non-corrosive, non-staining, rapid-complete evaporation - contains no lubricants. Removes light contaminants, dust, lint, atmospheric/oils, finger prints, moisture from precision electrical/electronic equipment where lower-flashpoint solvents may be used. Leaves no residue to increase resistance. Use as a touch-up supplement for vapour degreasing.

CO Contact Cleaner Plastic Safe Formula used in a planned maintenance programme will eliminate carbon deposits or contaminants that hold moisture and cause corrosion or arcing. An increase in resistance will indicate the frequency of re-application.

Use CRC CO Contact Cleaner for cleaning: Relays, switches, circuit breakers, alarm and signal systems, printed circuit boards, connectors, generators, contacts, laboratory and test equipment, video heads/drums, terminals, plugs and jacks."

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker OK, ser at den ikke skal inneholde smøring, det er bra.

Er imidlertid skeptisk til denne type rens for å rense linser, men det vil antakelig gå bra. :-) Til å rense brytere vil jeg tro denne er suveren, mens tilpotmeter ville jeg ha brukt en med smøring.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som en liten rens av linsen gjorde susen! Supert.

Denne spilleren er forholdsvis gammel, vil optisk kobling til en ny Pioneer Vsx-916 gi bedre lyd for mannen i gata, altså meg? Jeg tviler..

Dac 1995 kontra Dac 2006.

:-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denne spilleren er forholdsvis gammel, vil optisk kobling til en ny Pioneer Vsx-916 gi bedre lyd for mannen i gata, altså meg? Jeg tviler..

Vil nok tro at dette kan slå begge veier. Avhengig av hvor god DAC det er i CD spilleren din. Denne vat tydeligvis meget god i '95, mens den i Pioneere'n anno '06 ikke er så veldig god på stereodekoding. Det er bare en måte å finne det ut på, prøve. Kan slå begge veier.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bra det da:-)
    Har gjort det før på en gammel cd-spiller og effekten var den samme.
    Iallefall.. En DAC anno '06 vil jeg anta er noe bedre enn en som er 11år eldre. Bedre chipper, kondensatorer..
    Tror dette kan bli interessant:-)
    Vi følger med videre med interesse;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg var litt rask på avtrekkeren.

Cdspilleren spiller nå feilfritt frem til ca 25% av innholdet på platen gjenstår.

Vil ikke tro er noe støv el på linsen, men at den har problemer med fokuseringen på ytterste delene av platene.

Høres det logisk ut? Noe jeg kan fikse? Har vel mine tvil..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres logisk ut fordi ytterste del av platen har større hastighet enn innerste del. Kan kanskje berge den med å justere fokus, men det er godt mulig at laseren er såpass gammel at det ikke går å justere inn.

Hva kan egentlig bli verre ved å prøve? Går det galt må du kjøpe deg ny, prøver du ikke må du kjøpe ny. Greier du det slipper du...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Høres logisk ut fordi ytterste del av platen har større hastighet enn innerste del. Kan kanskje berge den med å justere fokus, men det er godt mulig at laseren er såpass gammel at det ikke går å justere inn.

Hva kan egentlig bli verre ved å prøve? Går det galt må du kjøpe deg ny, prøver du ikke må du kjøpe ny. Greier du det slipper du...
    Er dette noe jeg kan gjøre selv da?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du åpner spilleren finner du antakelig et potmeter merket "focus". Merk deg hvordan dette står og juster det i små trinn i først den ene og så evt den andre retningen. Det blir fort dyrt å gjøre det på et verksted. Alternativet er hvis du har en kompis som kan hjelpe deg eller om det er en yrkesskole i nærheten med elektronikklinje.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en svært gammel tråd jeg velger å ta opp igjen.
    Cd-spilleren står her fortsatt og ettersom jeg et par ganger i året prøver å bevise for meg selv at jeg ikke har 10 tommeltotter kunne det vært "morsomt" å få liv i spilleren igjen. Ikke at jeg trenger den, her er alt digitalisert, men kun fordi det kunne vært gøy til en billig penge.. ;-)

Søkte på ebay og fikk litt forskjellige treff.

Håper denne fungerer:
    TECHNICS SL-PS770A, Electronics. Great deals on eBay!

Noen som kan se på disse og råde meg til evt hva jeg skal kjøpe? Det står CDM 12.1 på alle men skjønner ikke forskjellen på disse.

Type 1
    Type 2
    Type 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •