Avspilling i ekte 16:9 - Kun til de som vet hva anamorf betyr!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avspilling i ekte 16:9 - Kun til de som vet hva anamorf betyr!

Bare for å forklare bakgrunnen til overskriften;

- at de som jobber i kjeder som El-kjøp, Lefdal, Expert (!!) osv er hentet inn fra gata - og vet null og niks om produktene de selger, det vet vi.

- at såkalte faghandlere ikke har kunnskap om de produktene de selger, er dog atskillig mer skremmende.

Et anamorft (sammenpresset) eller 16:9 optimalisert bilde fra din DVD-spiller eller tuner sender altså et signal til din TV om at et anamorft bilde er på vei. Uansett hva slags format TV-en din er innstilt på, så vil bildet bli gjengitt i korrekt format. Har du skjønt dette, vet du mer om emnet, enn selgere hos både Hifi-klubben og Hifi-centeret gjør. For dem er 16:9 - ekte widescreen, uansett om signalet er letterboxet (4:3) eller anamorft. (skuffende) Så jeg har gitt opp å spørre dem.

Så til saken.
    Jeg har (dessverre) kjøpt en Samsung DVD-HR 725 opptaker, som sender signel fra en DVD-disc korrekt videre til TV'en, men som sender et anamorft 16:9 opptak fra harddisc videre til TV'en sammenpresset (4:3). Dvs. jeg må da stille inn TV'en manuelt fra 4:3 til 16:9 for å få de riktige proporsjoner på bildet. Dette kan da umulig være riktig? Hvis det mot formodning skal fungere sånn, er opptakeren ikke-funskjonell - og ubrukelig i mine øyne.

Ringte Samsungs support for å spørre om dette var riktig. Traff da en svenske som skjønte norsk dårlig. Han hevdet det var feil med spilleren - at den skulle sende anamorfe opptak korrekt videre til TV-en..
    Det gjør meg bare enda mer usikker. Har lært meg at det er ytterst få som virkelig vet hva anamorft er, så jeg vil vite hva som er riktig om denne spilleren. (og forsåvidt andre opptakere)

Spørsmål;
    1) Har noen teknisk begavede personer tatt opp program i ekte anamorft widescreen og fått dette gjengitt korrekt - uten å stille inn TV'en (når den i utgangspunktet er innstilt i 4:3 format)?

Finnes det en eneste person i Norge som har gjort dette? Det ville gjøre meg umåtelig glad å høre om dine erfaringer med dette.

Obs! Vennligst ikke spør om opptakeren står innstilt på 16:9 i setup el. lign ;-

mvh

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig på siden av det du spør om, men kildemateriellet du avspiller har alt å si. Ett eksempel kan være "dårlige" DVD filmer hvor filmen faktisk ikke sender info om formatet, da kan man for få 16x9 Letterbox med ramme rundt hele bildet, selv om filmen er ekte 16x9 Widescreen. I de få tillfellene jeg har hatt slike filmer må jeg zoome manuelt på TV n for å få hele bildet, flere av de første DVD filmene som ble laget slet med dette.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg forstår er anamorphic 16:9 kun et 4:3-bilde som er komprimert i bredden. Det har ikke noe med signalering til TV å gjøre. Mulig at noen TV'er kan detektere formatet, men har dette med anamorphic å gjøre da?

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Anamorphic_widescreen (se lenger ned i artikkelen under DVD)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JoonGoii
    Mulig på siden av det du spør om, men kildemateriellet du avspiller har alt å si. Ett eksempel kan være "dårlige" DVD filmer hvor filmen faktisk ikke sender info om formatet, da kan man for få 16x9 Letterbox med ramme rundt hele bildet, selv om filmen er ekte 16x9 Widescreen. I de få tillfellene jeg har hatt slike filmer må jeg zoome manuelt på TV n for å få hele bildet, flere av de første DVD filmene som ble laget slet med dette.

>> Anamorft er sammenpresset bilde for å få høyere oppløsning på bildet, når det foldes ut på TV-en eller prosjektoren...

Men iallefall vet jeg det er ekte widescreen, siden den digitale tuneren er koblet direkte til TV-en. Uansett hva slags format Tv-en er innstilt på, så viser den korrekt bilde når den får signal via scarten at anamorft bilde er på vei. Fotball VM ble f.eks sendt i ekte widescreen, men man må selvfølgelig ha digital mottaker for å ta inn disse sendingene, for NRK og TV2 synes så synd på pensjonistene med sine 4:3 fjernsyn. Det ville jo være katastrofe om disse fikk et sammenpresset bildet med laange ansikter.

Så vidt jeg vet er det forskjellige spenningsnivå på to av scartpinnene som forteller om bildet er letterboxet eller ekte widescreen.

Det jeg i bunn og grunn er usikker på er om dette signalet på noe slags vis går tapt når man tar opp på en HD-opptaker, eller om det er spilleren det er noe feil med. Tror nå helst det siste, men..

Litt merkelig ingen har tatt opp ekte widescreen og spilt det av :?

mvh

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis TV-apperatet ditt vanligvis stiller seg om automagisk så har du nok rett i at HD-opptakeren din ikke klarer å formidle formatet til TV'en. Vanskelig å si om dette er bug eller feature.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kjempepeiling på dette, men kan aldri tenke meg at en hd-opptaker legger inn anamorph-informasjon i et opptak?

Sendingen vi får i dag er jo vitterligen 4:3 uansett om NRK endelig har begynt å skjønne hvordan til skal kode sendingene.

Tror nok hd-opptakeren tar imot det den får (et 4:3 signal) og gir ut akkurat det den fikk inn.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge vi snakker PAL signaler er det ikke noe som heter "ekte widescreen". Det er alltid anamorpht widescreen. Dette kan fortsatt være letterbox hvis innholdet har et breder AR enn 16:9. Så her gjelder det å holde tunga rett i munnen.

Jeg har en Philips HDD opptaker som håndterer anamorphe signaler uten problemer. Men TV'n må selvfølgelig stå i "auto" AR innstilling. Står den i 4:3 eller 16:9 låses den til disse formatene. Dette gjelder i allefall min TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg har en Philips HDD opptaker som håndterer anamorphe signaler uten problemer. Men TV'n må selvfølgelig stå i "auto" AR innstilling. Står den i 4:3 eller 16:9 låses den til disse formatene. Dette gjelder i allefall min TV.

HDD-opptakeren din tar opp en anaomorf sending ja, men sender ikke dette signalet videre til TV-en. Så dersom TV-en ikke automatisk viser rette proporsjoner, uansett innstilling, så har du samme problem som meg.

Jeg går da ut i fra at TV-en din viser riktig format automatisk ved avspilling av DVD, uansett hva slags format TV-en er innstilt på...? Likeens ved anamorfe signaler direkte fra tuneren.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenL
    HDD-opptakeren din tar opp en anaomorf sending ja, men sender ikke dette signalet videre til TV-en. Så dersom TV-en ikke automatisk viser rette proporsjoner, uansett innstilling, så har du samme problem som meg.
    Nei, her tar du feil. Hvordan kan du hevde å vite hva min HDD opptaker gjør?
    Det spiller ingen rolle om signalet kommer fra DVD, tuner eller HDD. Anamorphe signaler blir behandlet korrekt.

Jeg går da ut i fra at TV-en din viser riktig format automatisk ved avspilling av DVD, uansett hva slags format TV-en er innstilt på...? Likeens ved anamorfe signaler direkte fra tuneren.
    TV'n skal ikke endre AR uansett innstilling. Det er dette du har autoinnstilling til. Velger du 4:3, får du 4:3. TV'n låser da til 4:3. Tilsvarende er det med 16:9 innstillingen. Proporsjoner blir kun riktig hvis kildematerialet sammenfaller med innstillingen.
    I autoinnstilling derimot, tar TV'n hensyn til det innbakte WS flagget og proporsjonene blir alltid riktig. Dette funker utmerket også fra HDD.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spiller ingen rolle om signalet kommer fra DVD, tuner eller HDD. Anamorphe signaler blir behandlet korrekt.

TV'n skal ikke endre AR uansett innstilling. Det er dette du har autoinnstilling til. Velger du 4:3, får du 4:3. TV'n låser da til 4:3. Tilsvarende er det med 16:9 innstillingen. Proporsjoner blir kun riktig hvis kildematerialet sammenfaller med innstillingen.
    I autoinnstilling derimot, tar TV'n hensyn til det innbakte WS flagget og proporsjonene blir alltid riktig. Dette funker utmerket også fra HDD.

Vel, jeg vet ikke hvordan din TV fungerer, men på min nåværende Sagem Axium 45" fungerer det iallefall slik jeg skisserte. Et anamorf signal viser korrekt bilde, uansett hva slags format TV-en er innstilt på i utgangspunktet. Dvs. det fungerer slik ved avspilling av DVD og TV-signal direkte fra den digitale tuneren til TV. Men ikke via HDD-opptakeren. Da må jeg strekke ut bildet manualt på TV-en. Noen automatisk innstilling på TV finnes ikke, det har jeg sjekket, så jeg antar det må være implisitt siden det som nevnt er korrekt format når jeg spiller av DVD-filmer.

Slik fungerte det også da jeg forsøkte å spille av på noen TV-apparat på Hifiklubben. Men de hadde ikke noen forklaring på hvorfor et signal fra HDD-opptakeren blir behandlet annerledes enn et signal fra en DVD-spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er det nok du som tar feil. For jeg regner med at auto ikke gir 4:3 når den skal det ? (hvis den gjør det, hvilket apparat har du?)

Jeg vet ikke om noe apparat som ikke bytter automatisk med WS flagg på scart, heller ikke noe apparat som viser korrekt med autoinnstillning. (bortsett fra noen gamle som hopper mellom stillingene avhengig av undertekst eller ikke)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KanAlt
    Her er det nok du som tar feil. For jeg regner med at auto ikke gir 4:3 når den skal det ? (hvis den gjør det, hvilket apparat har du?)

Jeg vet ikke om noe apparat som ikke bytter automatisk med WS flagg på scart, heller ikke noe apparat som viser korrekt med autoinnstillning. (bortsett fra noen gamle som hopper mellom stillingene avhengig av undertekst eller ikke)

>> Nei, jeg har heller ikke vært borti TV-apparat som ikke viser korrekt format med WS flagg.

Min forrige TV, en Philips 32" CRT hadde en funksjon som het 'automatisk'. Den gjorde imidlertid ikke annet enn å fylle skjermen automatisk ved letterboxede sendinger. Det er jo noe annet.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KanAlt

Ved siden av zoom innstillingene, kan jeg velge "4:3", "wide" og "standard". De to første innstillingene låser til 4:3 og 16:9 respektivt. Den siste, "standard", leser ws flagget og viser korrekte proporsjoner uansett kilde. Det er ingen forskjell om signalet kommer fra DVB Tuner, DVD, eller HDD. TV'n er en 1920x1080p Amoi.

.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en god gammel 28" Phillips CRT widescreen-tv som har blitt brukt sammen med en Sony HDR-X820 HDD-opptaker. Til vanlig har tv´en stått på automatisk AR-justering og dette har fungert fint. Hvis det sendes filmer i letterbox blir bildet zoomet inn slik at det fyller mest mulig av skjermen (jeg vet godt at det ikke er snakk om anamorfe signaler her).

Hvis jeg derimot har satt HDD-opptakeren til å ta opp et program enten det er letterbox eller ikke tolker tv´en det som et rent 4:3 signal når jeg spiller det av. Problemet ser ut til å ligge i enkodingen/komprimeringen av opptaket i spilleren.

Jeg har hatt et par forskjellige opptakere det siste året, men kan ikke huske at de har oppført seg slik. Jeg vil derfor anta at det er en særegenhet ved den aktuelle spilleren. Det er desverre få "perfekte" HDD-opptakere på markedet, alle har skavanker i forskjellige former.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer hvis du brenner ut på dvd en ws(anamorph) film du har tatt opp. For så å spille av denne på dvdspilleren? får du samme problemet med bilde da? Relativ enkel måte å sjekke om det er en bug/funksjon i opptakeren.

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å forklare bakgrunnen til overskriften;

- at de som jobber i kjeder som El-kjøp, Lefdal, Expert (!!) osv er hentet inn fra gata - og vet null og niks om produktene de selger, det vet vi.
    Må nesten fortelle om da jeg var på den lokale Expertbutikken for å titte litt på den nye Samsung M86. Jeg gikk direkte bort til apparatet, og ganske kjapt kom det en selger å spurte om jeg trengte hjelp. Jeg begynte å snakke med ham, og fortalte at jeg sansynligvis kommer til å kjøpe den tv'n. Mens jeg sto der så nevnte jeg dette med movieplus bug'en som har blitt diskutert i dette forumet, noe han ikke hadde kjennskap til. Jeg snakket videre om hvordan jeg likte sortnivået og dybden og klarheten i Samsungen, og la ut litt mere tekniske detaljer til han. Da sa han: "Det er tydelig du vet mere enn meg, så du skal få stå i fred og titte på apparatet" da lo jeg litt inni meg....

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Hva skjer hvis du brenner ut på dvd en ws(anamorph) film du har tatt opp. For så å spille av denne på dvdspilleren? får du samme problemet med bilde da? Relativ enkel måte å sjekke om det er en bug/funksjon i opptakeren.
    Fikk testet en liten tur nå (hjemom en tur i ferien) - det ser ut til at opptakeren kun stripper signaleringen som angir om det er anamorf widescreen. Med andre ord tolket tv´en opptaket som et 4:3 program med unormalt høye og tynne mennesker. Ved å manuelt sette tv´en i "full"-modus fylte bildet skjermen som normalt.

Speedfight2 : En elektro-selger med selvinnsikt og høflig ydmykhet!?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et anamorft (sammenpresset) eller 16:9 optimalisert bilde fra din DVD-spiller eller tuner sender altså et signal til din TV om at et anamorft bilde er på vei. Uansett hva slags format TV-en din er innstilt på, så vil bildet bli gjengitt i korrekt format.Har du skjønt dette, vet du mer om emnet, enn selgere hos både Hifi-klubben og Hifi-centeret gjør. For dem er 16:9 - ekte widescreen, uansett om signalet er letterboxet (4:3) eller anamorft. (skuffende) Så jeg har gitt opp å spørre dem.
    Jeg tviler sterkt på at ansatte på Hi-Fi Klubben og Hi-Fi Center Kjeden (eller mener du Oslo Hi-Fi Center?) generelt ikke vet hva anamorft signal er.

Slik fungerte det også da jeg forsøkte å spille av på noen TV-apparat på Hifiklubben. Men de hadde ikke noen forklaring på hvorfor et signal fra HDD-opptakeren blir behandlet annerledes enn et signal fra en DVD-spiller.
    Om du mener at de ansatte ikke vet hva et anamorft signal er fordi de ikke kan gi deg svar på den problemstillingen, så blir det litt galt. De visste tydeligvis hva et anamorft signal var, men ikke hvorfor opptakeren ikke lagret anamorfe sendinger som anamorfe.

Jeg kan forøvrig "tvinge" både prosjektøren og TV-en min til å vise anamorfe signaler i 4:3. Det er ikke en forutsetning at en fremviser ikke kan vise anamorfe signaler i andre uproposjonale formater.

Fotball VM ble f.eks sendt i ekte widescreen, men man må selvfølgelig ha digital mottaker for å ta inn disse sendingene, for NRK og TV2 synes så synd på pensjonistene med sine 4:3 fjernsyn. Det ville jo være katastrofe om disse fikk et sammenpresset bildet med laange ansikter.
    Jeg vet ikke om bakgrunnen for at NRK og TV2 valgte å gjøre som de gjorde, ei heller hvilke tekniske forutsetninger som må til for å sende anamorft, men jeg vil uansett si at det er mye verre å se et TV-program uproposjonalt enn å se det i letterbox på en widescreen-TV. Du kan tross alt zoome inn om du vil fylle ut hele skjermen.

Men nei, jeg vet ikke hvorfor opptakeren din gjør som den gjør.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •