Skal kjøpe meg ny dvd spiller. Hvilken bør jeg velge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal kjøpe meg ny dvd spiller. Hvilken bør jeg velge?

Som dere ser er jeg på jakt etter ny dvd spiller. Dette vil bli nr. 4 i rekken. Prisklasse er fra 10000------->0 kr :lol: .
    De som jeg har sittet og "siklet" mest etter er :

- Pioneer dvd 668

- Pioneer dvd 868 (tror den blir for dyr.....)

- Philips dvd 963sa

Mine kriterier er i prioritert rekkefølge :

- Bilde kvalitet på progressive scan.

- Fleksibilitet (dvd+r/rw, dvd -r/rw, sacd, dvd A, mp3 osv).

- RCE kompatibel.

- Jeg gjentar......Bilde kvalitet!

Uoops glemte noe viktig. Den må selvfølgelig ha mulighet til "sone frihet" (se også RCE kompatibel.)

Ser at Pioneer 668 kjører på 216 kHz / 12-bit Video D/A Converter. men philips har 108 kHz / 13-bit. Dvd 868 kjører på 14-bits, men den er minst aktuell (pris )

Vil dette ha stor betydning i billed kvalitet, og hva menes egentlig med kHz betegnelsen?

Dvd spilleren skal kjøres på en Samsung PS42P2S plasma skjerm.

Venter i "eitrane" spenning på forslag!

På forhånd takk.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir bra bilde med dvd 963sa :wink: Og så får du SACD med på kjøpet.den er også enkel å få sonefri.og ja bilde blir bra med progressive scan (Faroudja DCDi Chip.)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rusty
    Det blir bra bilde med dvd 963sa :wink: Og så får du SACD med på kjøpet.den er også enkel å få sonefri.og ja bilde blir bra med progressive scan (Faroudja DCDi Chip.)

Faroudja DCDi Chip nok ingenting å si på film

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke bilde bedre med Faroudja DCDi Chipen?philips dvd 963 funker vel bra til Samsung PS42P2S plasma!hvis han bruker den med component?det er vel ikke HDMI eller DVI på Samsung PS42P2S?

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk både VGA og DVI på Plasmaen. Vurderte tidligere Samsung 935 m/DVI men hørte den var heller "slakk" på andre ting. Har også hatt tidligere HTPC, bra bilde, men lyden.....heller dårlig. Pluss at støy fra pc var irritasjons moment. (Hører ekstremt godt.) Så det må bli 1 av de nevnte dvd spillerne.

Btw, Rusty, du sier den er enkel å få sone fri. Vil det si at du kan velge sone eller blir den satt på sone 0 med "remote hack"? Må nemlig ha mulighet til å velge sone pga RCE dvd'er.

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Urk! Jeg blir gal. Vet ikke hvilken spiller jeg skal velge?!?! Kan iallefall si at valget er snevret inn til å gjelde Philips 963sa og Pioneer 668. Venter også spent på en "review" på Pioneer 868 som Dolbytor har kjøpt. Du må hjelpe meg Dolbytor!!!!! :shock:

Lurer spesielt på hvilke av disse spillerne som har best billedkvalitet på plasma.

:roll:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,121
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehh...? Hva mener du? Det er jo Faroudja chippen som behandler bildet før det blir sendt ut fra DVD spilleren...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Ehh...? Hva mener du? Det er jo Faroudja chippen som behandler bildet før det blir sendt ut fra DVD spilleren...
    På film så trengs det ikke noe spesiell behandling da all info ligger på plata. På videokilder så må DCDi kretsen generer linjerer og det er den flink på.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,121
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På film så trengs det ikke noe spesiell behandling da all info ligger på plata. På videokilder så må DCDi kretsen generer linjerer og det er den flink på.
    Greit nok, men signalet må uansett via DCDI chippen før det kommer ut noen plass. Og så mye jeg vet ligger infoen på dvd platen som interlaced..? Og da tar jo DCDI chippen seg av linjedobblingen. (Rett meg dersom dette er feil)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok, men signalet må uansett via DCDI chippen før det kommer ut noen plass. Og så mye jeg vet ligger infoen på dvd platen som interlaced..? Og da tar jo DCDI chippen seg av linjedobblingen. (Rett meg dersom dette er feil)
    Joda det gjør den, men ikke noe bedre enn hvilken som helst sammenfletter. (da det bare er å legge sammen 1 + 2 osv)

Det er når den må generere linjer som ikke finnes på platen at DCDi kommer til sin rettet (derav forkortelsen DCDi)

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videoen på platen er MPEG2, som kan kodes både progressivt og interlaced. DVD-Video spesifikasjonen sier såvidt jeg forstår at det skal være kodet interlaced. Se her:
    http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html#1.40

Her er også litt generelt mpeg2 info:
    http://www.mpeg2.de/doc/mpegfaq/mpeg2.htm

BB

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,121
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er når den må generere linjer som ikke finnes på platen at DCDi kommer til sin rettet (derav forkortelsen DCDi)
    Ok, "bøyer meg i støvet"
    Da visste jeg det også

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, "bøyer meg i støvet"
    Da visste jeg det også
    På filmer med dårlige utgivelser hvor de ikke har merket hvilke delbilder som tilhører hverandre så er vist DCDi dårligere enn andre kretser: (Fra secrets of home theater)

A look at Faroudja DCDi™

No matter how good a deinterlacer is, sometimes it must scale up all or part of a single field to a full frame, which produces ugly stairsteps on diagonal lines. DCDi™ is Faroudja's method of minimizing those jagged stairsteps. It is important to note that it only helps with video mode deinterlacing, which is used on video sourced material, and during those times when the deinterlacer can't get a good lock on the 3-2 cadence on film-sourced material. In film mode, DCDi™ is not applicable.

When a deinterlacer scales a 240-line field to a 480-line frame, another word for that process is upsampling, because it uses 240 lines worth of input samples (or pixels) to create 480 lines of output samples. Hence the number of samples is going up. Simplicity itself. To do this, each pixel of the 480 line output is created by applying a weighted average of several of the input pixels. Under normal circumstances, those input pixels will be the ones just above and below the output pixel's location. In other words, the sampling angle is completely vertical (or 90 degrees).

With DCDi™, the direction of sampling can vary from pixel to pixel. When creating an output pixel, the algorithm looks at a small local patch of input pixels, and looks for a strong diagonal contour. If there is one, then the sampling direction is set to be perpendicular to the local contour. For example, if the algorithm determines that there is a 45-degree diagonal line running through the pixel in question, then the input samples will be gathered along a diagonal line that crosses the line in the image at a right angle (or 1350). When there is no easily identifiable contour, the algorithm falls back on the standard angle of 900.

The result of all this math is a much smoother image, with fewer annoying jagged edges. It doesn't necessarily look exactly like the "true" image that you'd see if the source were higher resolution, because the algorithm can't magically recreate details that aren't there in the source, but it does represent a better interpolation of the image, more like what a human might do if asked to smooth out the image by hand. It's also possible to see artifacts at times where the algorithm looks worse than the simpler strategy (for example the resolution wedge on the WHQL disc), but those are few and far between. Most of the time, DCDi™ is a big improvement.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •