Kopibeskyttelsen på BD&HD-DVD er brudt! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Åndsverksloven støtter ikke Knutinh sitt "ønske" om 1:1 kopi til familie og venner.

Men den gir lov til å bryte kopibeskyttelsen på cd.For deretter å lage kopi/backup til privat-bruk(mye tyder på at denne loven ikke vil vare)Om denne loven kan overføres direkte til HD-formatene vet jeg ikke.
    Jeg leste nettopp en "klargjøring" i PCWorld nr.02.06. på hva man har lov til å gjøre nå som den nye "MP3 loven" er i gang. Juss eksperten for anledningen mente at man har lov til å ta en kopi av en kjøpt CD og låne vekk kopien til et familiemedlem, en venn, eller til og med en klassekamerat, mens man fremdeles har orginalen selv. Faktisk kan man ta flere kopier å låne vekk på denne måten så lenge kopiene blir i den "private sfære", og man har selvsagt ikke lov til å tjene penger på det. Men man har IKKE lov til å omgå en kopi sperring for å få tatt denne kopien. Blir en slags "Catch 22" med andre ord. Når man likevel har lov i norge til å ta kopi av en CD med kopibeskyttelse til denne typen bruk, så bunner det i definisjonen på "kopibeskyttelse". Rett og slett at hvis kopibeskyttelsen er veldig lett å omgå, så får den ikke regnes som kopibeskyttelse. Å holde inne shift knappen på PC når man legger inn CD'en er f.eks. Ikke å bryte sperringen.

Spørsmålet som melder seg i denne sammenhengen blir altså om "print screen" knapp-trikset i dette tilfellet vil gå under samme radar som "shift" knapp-trikset på CD, eller om AACS er et så omfattende kopibeskyttelses system at det vil oppfattes som ulovlig å omgå det for å lage en kopi.

Hvis man følger juss definisjoner videre så betyr det at man har lov til å bruke programmet deCSS for å slippe reklamen o.l. før filmen på en DVD eller som i DVD Jons tilfelle; for å spille av DVD på Linux systemer. Man har derimot ikke lov til å bruke programmet for å lage en kopi av DVD'en siden man da må aktivt "knekke" beskyttelsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åndsverksloven støtter ikke Knutinh sitt "ønske" om 1:1 kopi til familie og venner.

Men den gir lov til å bryte kopibeskyttelsen på cd.For deretter å lage kopi/backup til privat-bruk(mye tyder på at denne loven ikke vil vare)Om denne loven kan overføres direkte til HD-formatene vet jeg ikke.

Det jeg ikke skjønner er fasinasjonen med å knekke kopibeskyttelsen på HD-materiale,da 1:1 kopier(privat) vil bli tilrettelagt og lovlig,og sansyneligvis en enklere metode en "hacking"
    Hvis da ikke intensjonen i denne diskusjonen innebærer noe mer en kopi for privatbruk
    Hvorfor mistenkeliggjør du min motivasjon for å gjøre handlinger jeg har lovlig rett til?

Hvis du går en tur i tollbugata kan jeg da automatisk gå ut ifra at du vil kjøpe seksuelle tjenester? Hvis ikke finnes det da mange andre fine gater man kan spasere i?=)

Litt av poenget er at industrien har så mye penger at de kan hjernevaske befolkningen til å tro at enkelte handlinger er ulovlig. De kan tilogmed tvinge oss til å se på corny trailere på DVD-er som er moralsk og juridisk ute og kjøre...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.aftenposten.no/kul_und/mu...icle850255.ece
    "Komponister mot kopisperre

Komponistene vil bli kvitt kopisperren som egentlig skulle beskytte dem. - At folk ikke får avspilt platene, er pinlig. Jeg håper plateselskapene skjønner at dette er en tabbe, sier formann Bendik Hofseth i NOPA..."

http://www.ballade.no/nmi.nsf/home/b...09451931842526
    "Åndsverk, marked og teknologi:
    Når kartet ikke stemmer med terrenget
    Et innspill til diskusjonen om den nye åndsverkloven (Ot.prp. 46).
    Espen Andersen
    Førsteamanuensis
    Institutt for strategi og logistikk
    Handelshøyskolen BI"

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/12/22/386797.html
    "Lovlig å kopiere DVD

DVD-JON: Jon Lech Johansen.
    Foto: SCANPIX
    annonse

Jon Lech Johansen er blankt frifunnet igjen. Retten slår fast at du kan bryte kopisperra og kopiere dine egne DVD-plater.
    I den krystallklare dommen ble Johansen frikjent på alle punkter. I tillegg ble forbrukernes rettigheter slått fast:

*Du kan fritt ta sikkerhetskopi av dine egne filmer eller lagre de på en harddisk.
    *Selv om det står på coveret at platen er kopisperra, kan du lovlig bryte denne sperren. Årsaken er at åndsverksloven slår fast at du har rett til å ta private kopier."

http://www.digi.no/php/art.php?id=211307

I departementets pressemelding om den nye åndsverksloven står det klart:
    "Det vil fortsatt være slik at andre kan kopiere for deg til din private bruk, men når det gjelder film og musikk vil det bare være familie og vennekretsen som kan bistå med slik kopiering.

digi.no får bekreftet dette fra Tore Magnus Bruaset, rådgiver i medieavdelingen i Kultur- Kirkedepartentet."

-knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definisjonen på "lovlig kopi" som et resultat av "hacket" kopibeskyttelse kan vel diskuteres

Det er mulig at dette blir gjort mer komplisert enn det er grunn til ?
    Kopi-beskyttelsen "AACS" som HD formatene benytter,inneholder et valg som blir kalt "managed copi".Dette betyr at bruker har lov til å lage kopi på "godkjent" utstyr.Dataen kan lagres på harddisk(server)

Men de gir jo selvfølgelig ikke frie tøyler,så det vil være en del restriksjoner.Blant annet vil det være begrensninger på hvor filmer kan distribueres fra ett privat server oppsett.Med andre ord,fortrinnsvis ment for privat bruk.

Så om man ikke kan fore hele slekta og alle vennene med HD,vil det ihvertfall bli lovelig å ha sitt eget film-bibliotek på harddisk.Og det er jo en positiv utvikling(det jobbes allerede med "managed copy" for Vista)
    Har du hørt hvordan det går med folk som har kjøpt wmv media i dyre dommer - med DRM - og så fått harddisk crash?

For mange er det så enkelt at de kjøper fungerende - DRM-frie varer, eller defekte DRM-krypplede varer som kan omformes/repareres til fungerende DRM-frie varer, eller de kjøper ikke. Mitt beste råd til folk er å stemme med pengeboken når uvitende politikere viser seg å fungere som skjødehunder for en latterlig bransje. Mitt største håp i denne forbindelse er en rad av konkurser som velter dinosaurene. Kanskje vil det utløse et ras av nyskapning, kreative artister, og slutt på milliard-kampanjer for Britney Spears eller Jurassic Park 4...

-k

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvorfor mistenkeliggjør du min motivasjon for å gjøre handlinger jeg har lovlig rett til?

-k
    Hvis du bare hadde tenkt å "låne" bort kopien til familie og venner,er dette lovlig ifølge innlegget til "JOEY1313"
    Det var ikke ment som noen beskyldning,beklager.Jeg oppfattet det kun som et eksempel fra din side,som jeg videreførte.

Den voldsomme propagandaen mot kopibeskyttelse er helt greit,men samtidig føler jeg at poenget mitt er noe misforstått.Tanken var å belyse mulighetene for en lovlig og effektiv metode for å sikre/lagre orginalen(HD).Som kansje enkelte følgere av denne tråden ikke var klar over.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg forstår har jeg rett til å låne bort, og kopiere ut kopier av lovlig ervervet åndsverk til venner og familie.

Samtidig har jeg etter siste revisjon av "mp3loven" ikke lov til å bryte kopisperrer for å benytte meg av denne retten.

Altså to lover som tilsynelatende er gjensidig motstridende, på samme måte som i USA med DMCA etc. Jeg tolker det som at jeg har fulle rettigheter til å kopiere en DVD med analog kabel til en DVD-opptaker eller PC.

Jeg er opptatt av dette fordi den jevne forbruker ikke fatter bæra - jeg har som geek selv problemer med å henge med i svingene når juss, markedskrefter og teknologi blandes i en herlig røre. Folk vil kjøpe film og musikk til den store gullmedalje som de ikke blir i stand til å bruke når apple går dukken og iPod forsvinner.

Sony sin våte drøm var at vi alle skulle benytte memorystick/magic gate med fullkryptert filsystem og Sony som hadde kontroll på alle ledd i distribusjon. Dermed kunne de dikterer hva enheter skulle kunne gjøre opp mot en memory stick. Og kanskje legge inn et aldri så lite kernel virus...

Behandle dine kunder som forbrytere, saksøk dem og se hva det gjør med markedet ditt...

-k

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/12/22/386797.html
    "Lovlig å kopiere DVD

DVD-JON: Jon Lech Johansen.
    Foto: SCANPIX
    annonse

Jon Lech Johansen er blankt frifunnet igjen. Retten slår fast at du kan bryte kopisperra og kopiere dine egne DVD-plater.
    I den krystallklare dommen ble Johansen frikjent på alle punkter. I tillegg ble forbrukernes rettigheter slått fast:

*Du kan fritt ta sikkerhetskopi av dine egne filmer eller lagre de på en harddisk.
    *Selv om det står på coveret at platen er kopisperra, kan du lovlig bryte denne sperren. Årsaken er at åndsverksloven slår fast at du har rett til å ta private kopier."
    Legg merke til datoen på denne artikkelen i Dagbladet. "MP3 loven" er et tillegg til åndsverksloven som kom etter denne domsavsigelsen. Det betyr at med den nye åndsverksloven ville neppe DVD Jon blitt frikjent. Det er som sagt IKKE lov til å omgå kopisperringer lenger.

Således kan det være en intressant spørsmålstilling om hvorvidt det er forbudt å laste ned matriale der sperringen allerede er fjernet, dersom du innehar orginalen selv. Da får du jo en kopi uten å bryte sperringen. Og en kopi har du jo rett til å lage. (Catch 22)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Legg merke til datoen på denne artikkelen i Dagbladet. "MP3 loven" er et tillegg til åndsverksloven som kom etter denne domsavsigelsen. Det betyr at med den nye åndsverksloven ville neppe DVD Jon blitt frikjent. Det er som sagt IKKE lov til å omgå kopisperringer lenger.

Således kan det være en intressant spørsmålstilling om hvorvidt det er forbudt å laste ned matriale der sperringen allerede er fjernet, dersom du innehar orginalen selv. Da får du jo en kopi uten å bryte sperringen. Og en kopi har du jo rett til å lage. (Catch 22)
    Hehe. Det er vel mer mat for jurister enn oss andre.

Intuitivt sett:
    Hvis nedlasting av ulovlig kopiert opphavsrettsbeskyttet materiale ikke er lov, burde det ikke telle om man har rett på en egen, DRM-beskyttet utgave av samme åndsverk.

Jeg har en følelse av at de som står bak dette ikke innser hva de har gjort. Eller som i Bush tilfelle ikke vet hva kryptering er for noe ;-) Det er jo en blankofullmakt for industrien til å overkjøre lovverket med å legge inn beskyttelse av absolutt alt. Jfr skriverprodusenten som la inn "beskyttelse" på kommunikasjonen mellom blekkpatron og skriver slik at de kunne saksøke andre produsenter av blekk under DMCA. Altså DRM som overhodet ikke har noen annen årsak enn å fritt kunne saksøke alle som man ellers ikke har grunnlag for å saksøke.

Og prisen for dette betaler vi, i form av dyrere HD-DVD/BR formater (mer utvikling, mer hardware, mer byråkrati), og ikke minst i form av dyrere produkter når leverandørene greier å sette markedsmekanismene ut av spill. Hvis de greier å holde systemet uknekket, eller greier å utnytte rettssystemet maksimalt, vil vi kanskje aldri se kinesiske HD-DVD spillere til 399,- på rema. Eller de kan velge å knuse alle PC software avspillere.

-k

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Det er vel mer mat for jurister enn oss andre.

Intuitivt sett:
    Hvis nedlasting av ulovlig kopiert opphavsrettsbeskyttet materiale ikke er lov, burde det ikke telle om man har rett på en egen, DRM-beskyttet utgave av samme åndsverk.
    Jeg tenkte mer på et liknende paradoks: Det er forbudt å innføre anabole steroider, og det er forbudt å omsette dem. Men det er IKKE forbudt å bruke dem!

Jeg innbilte meg at det er forbudt å knekke koden i kopierings øyemed, og det er forbudt å dele beskyttet materiale på P2P nettverk. Men den nye åndsverksloven sier vel ikke noe om å laste det ned?

LINK

Spesielt artig er §53b: Rettighetshaver skal påse at den som har lovlig tilgang til et vernet verk, uten hinder av effektive tekniske beskyttelsessystemer kan gjøre bruk av verket, herunder fremstille nye eksemplarer, i henhold til §§ 13a, 15, 16, 17, 17a, 21, 26-28 og 31.

Videre her står det at man som berettiget bruker HAR lov til å omgå beskyttelsessystemet til rettighetshaver, men ikke før man har kontaktet dem og forespurt dem om fremgangsmåte for å ta en kopi.

Men noe tungvint om de nekter å bistå: "Dersom rettighetshaver etter begjæring fra berettiget etter bestemmelsene ovenfor ikke gir tilgang som nevnt i første ledd, kan han etter begjæring fra den berettigede pålegges å gi slike opplysninger eller annen bistand som er nødvendig for å muliggjøre bruk av verket i samsvar med formålet. Begjæring rettes til nemnd opprettet av departementet etter regler som Kongen gir. Nemnda kan i tillegg til pålegg som nevnt, bestemme at berettiget etter nevnte bestemmelser uten hinder av § 53a kan omgå anvendte tekniske beskyttelsessystemer dersom rettighetshaver ikke overholder den frist nemnda setter for å etterkomme pålegget."

Og prisen for dette betaler vi, i form av dyrere HD-DVD/BR formater (mer utvikling, mer hardware, mer byråkrati), og ikke minst i form av dyrere produkter når leverandørene greier å sette markedsmekanismene ut av spill. Hvis de greier å holde systemet uknekket, eller greier å utnytte rettssystemet maksimalt, vil vi kanskje aldri se kinesiske HD-DVD spillere til 399,- på rema. Eller de kan velge å knuse alle PC software avspillere.

-k
    Spesielt det at man må bytte ut nesten helt nye maskiner som i utgangspunktet er gode nok til formålet. Vi kunne trengt et "Pirat Parti" i Norge også, for å påse at bransjene ikke r*vkjører oss forbrukere fullstendig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Spesielt det at man må bytte ut nesten helt nye maskiner som i utgangspunktet er gode nok til formålet. Vi kunne trengt et "Pirat Parti" i Norge også, for å påse at bransjene ikke r*vkjører oss forbrukere fullstendig.
    http://www.efn.no/

"VELKOMMEN TIL EFNS HJEMMESIDER!

EFN er en elektronisk borgerrettsorganisasjon - en rettighetsorganisasjon
    for ALLES rettigheter - som jobber med medborgerskap
    og juridiske rettigheter i IT-samfunnet. "

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ikke skjønner er fasinasjonen med å knekke kopibeskyttelsen på HD-materiale,da 1:1 kopier(privat) vil bli tilrettelagt og lovlig,og sansyneligvis en enklere metode en "hacking"
    Hvis da ikke intensjonen i denne diskusjonen innebærer noe mer en kopi for privatbruk
    Beklager men jeg tror nok du gir bransjen alt for mye tillit med et slik syn.
    La meg gi det et praktisk eksempel. DVD Video formatet har vært i salg siden 1994/95 og er beskyttet med CSS "kryptering". For å ta 1:1 eller andre former for kopier av dette formatet for privat bruk, så må du bruker "ulovelige" programer som knekker CSS beskyttelsen.
    Hva får deg til å tro at dem vil gi muligheten til 1:1 kopier av HD media, når dem ikke engang gir deg muligheten med et over 10 år gammelt format som DVD?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tenker vel slik. Har du kjøpt en film og ødelagt den så får du kjøpe en ny. Man kopierer ikke opp en bil før den slites ut. For å se på det fra bedriftene sitt syn.

Mulig Tommy & Tigern kunne lånt oss Duplicator boksen...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    De tenker vel slik. Har du kjøpt en film og ødelagt den så får du kjøpe en ny. Man kopierer ikke opp en bil før den slites ut. For å se på det fra bedriftene sitt syn.

Forskjellen er vel, at ved et bilkjøp betaler man for gjenstanden, mens ved et filmkjøp så betaler man for innholdet....

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Beklager men jeg tror nok du gir bransjen alt for mye tillit med et slik syn.
    La meg gi det et praktisk eksempel. DVD Video formatet har vært i salg siden 1994/95 og er beskyttet med CSS "kryptering". For å ta 1:1 eller andre former for kopier av dette formatet for privat bruk, så må du bruker "ulovelige" programer som knekker CSS beskyttelsen.
    Hva får deg til å tro at dem vil gi muligheten til 1:1 kopier av HD media, når dem ikke engang gir deg muligheten med et over 10 år gammelt format som DVD?
    "Managed copy" er ikke laget for å tro eller ikke tro på,det er en realitet som følger de nye HD-formatene.............Les hele tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://arstechnica.com/news.ars/post/20051117-5592.html

Sitat:
    "..but when I dug into the matter, I learned one very important thing (often ignored by the media, but of essential importance): the "mandatory" managed copy in HD DVD does not mandate a free managed copy. No, as Jordi Rebbas told me, studios have to offer managed copy, but they have the option of charging for it."

Litt gammel artikkel men du skjønner tegninga..

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    http://arstechnica.com/news.ars/post/20051117-5592.html

Sitat:
    "..but when I dug into the matter, I learned one very important thing (often ignored by the media, but of essential importance): the "mandatory" managed copy in HD DVD does not mandate a free managed copy. No, as Jordi Rebbas told me, studios have to offer managed copy, but they have the option of charging for it."

Litt gammel artikkel men du skjønner tegninga..
    Ja,her vil det være enkelt å finne artikler/nyheter/meninger som spriker i alle mulige retninger,spesielt et som er skrevet 11.17.2005.Men da er du ivertfall med på at det eksisterer et system som kalles "managed copy" ?

Situasjonen i dag,ivertfall når det gjelder HD-DVD ,er at den første kopien kalles "mandatory"og skal være gratis.Om du velger å lage flere kopier (altså mer en 1)Har studio rett til betaling,da disse betraktes som (tapt)potensielt kjøp.Og for den ene kopien må du ha en autorisering via internet,men det skal ikke koste noe.
    (kilde:Widescreen review juli 2006)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,her vil det være enkelt å finne artikler/nyheter/meninger som spriker i alle mulige retninger,spesielt et som er skrevet 11.17.2005.Men da er du ivertfall med på at det eksisterer et system som kalles "managed copy" ?

Situasjonen i dag,ivertfall når det gjelder HD-DVD ,er at den første kopien kalles "mandatory"og skal være gratis.Om du velger å lage flere kopier (altså mer en 1)Har studio rett til betaling,da disse betraktes som (tapt)potensielt kjøp.Og for den ene kopien må du ha en autorisering via internet,men det skal ikke koste noe.
    (kilde:Widescreen review juli 2006)
    Dette er uansett i strid med lov og hevd som har gitt oss fri kopiering til familie og venner. Jeg er enig i at edruelighet er bra i denne debatten, så også å se problemet fra begge sider.

Poenget mitt er at de som vil ha tak i piratkopiert materiale får det på P2P og alle verdens sikkerhetseksperter kan skrive under på at DRM ikke utgjør noen forskjell på spredningen via P2P. Så lenge EN ENESTE person greier å rippe innholdet så blir det spredt verden over. DRM påvirker kun kopieringen "i heimen til han far og ho mor", og der er det primært venner og familie og sikkerhetskopiering som er behovet, altså bruk som er innenfor norsk lov og common sense. Dette prøver de altså å omgå med en kopisperre som i seg selv ikke er lov å bryte for å gjøre en ellers lovlig handling.

Om du vil beskytte dinosaurene er det selvsagt din rett. Mitt største håp er som sagt at Darwin kommer inn i bildet og fjerner en industri som har utspilt sin rolle...

-k

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox

Nå er vel de fleste biler litt mer robuste enn en CD eller DVD. Jeg har ikke tall på hvor mange skiver jeg har måtte kjøpe på nytt pga. riper og hakk.
    For min del så hadde jeg ikke trengt å ta kopier av discene mine hvis designet hadde vært mer robust, eller om man kunne sendt inn sine ødelagte discer til plate/filmselskapet og fått en ny disk til kostpris (5-6kroner + porto) men det tror jeg aldri vil skje...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle filmer og all musikk burde være tilgjengelig i høy kvalitet og fritt spredt på P2P. Kryptert. Serverkostnad for bransjen = 0. En nøkkel koster enten 20,- eller 80,- avhengig av om du vil låse opp kopien for 24 timer eller for alltid.

Nøkler kan brukes bare en gang (dvs det er ikke muligå omsette/kopiere brukte nøkler). Gitt gode nettverk kan man kanskje streame media real-time. Se for dere at man har fest med deltakere som ikke liker musikken din. De får opp en iTunes-lignende GUI med noen millioner album. Huseier betaler en avgift (20,-?) for å få streame valgfri musikk hele kvelden. Så er det bare å klikke og dra inn i playlisten, og applikasjonen begynner å laste ned data fra 100 andre klienter (og forsyner samtidig disse med bruddstykker).

Du har kjøpt ny projektor og vil ha Jurassic park 4 i UHD 4k superduperoppløst. Filmen er tilgjengelig i samme format som digitale kinoer bruker, men komprimert noe hardere. Den tar dog 50GB og en dag å laste ned, selv fra P2P. Dagen etter er filmen der, og det koster deg 200,- å låse den opp. Fremdeles er kostnad for filmselskapet nært null.

Faktisk kan hele plateselskap/filmbransjen legges ned, innholdsleverandører mastrer selv sine filmer/musikk, og kjøper krypteringstjenester fra en av flere konkurerende, lav-pris nøkkel-servere.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0