DVD-spilleren har begynt å lage riper i platene. Hvorfor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVD-spilleren har begynt å lage riper i platene. Hvorfor?

Jeg har en ca 5 år gammel Onkyo DV-S555 DVD-spiller som i det siste har hatt en stygg tendens til å lage såpass med riper i dvd'ene mine at de hakker og stopper opp. Dette har skjedd med to nye DVD'er, jeg tør ikke teste med flere ennå. Ved begge tilfellene oppstod en svak skurrelyd i spilleren ved ca halvgått spilletid. Ripene sitter da halvveis ut på dvd'en i en mer eller mindre "hel runde".

Kan noen tipse om hva som forårsaker dette? Spilleren har ellers ingen feil, og har fungert prikkfritt i disse årene. Det er først nå at denne svake "skurringen" har oppstått med tilhørende riper og ødelagt plate. Jeg ønsker tips, råd og diagnose på hva som forårsaker dette.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sjekket om det lå noen fremedlegmer inne i drivverket, og at plata kommer flatt ned på senterliet så den ikke vobbler så mye at laserpuckupen treffer denne når den beveger seg utover. Er slitasje stripene sammenhengende rundt hele plata eller på bare en liten sektor av plate, kan gi en liten indikasjon på om det er senterleiet eller noe som følger laser vognen som er problemet.
    Ville også sjekket for slark i senter leie opplagringen også, samt sett om det er noen synlige merker på noen komponentene i dvd transporten som kan gi en indikasjon om hva som treffer. Ikke alle DVD transporter er like service vennlige når det gjelder å komme til å få sett, så det kan være ganske vanskelig å gjennomføre det i praksis.

Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for råd om hvor jeg kan starte feilsøkingen!
    Et og annet fremmedord på komponentene var det, men disse skal jeg nok klare å lese meg til

DVD-platene slites/ripes i sirkel parallelt med platens ytterkant. Ripene går ikke hele runder, men er avmerket enten på den ene siden av "runden" eller litt på hver side av "runden", hvis en kan forstå dette, altså ikke hele, komplette sirkler. Tror jeg skal prøve å få tatt et bilde av discen slik at du lettere kan utelukke visse typer mekaniske skavanker i spilleren.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holy Diver
    Takk for råd om hvor jeg kan starte feilsøkingen!
    Et og annet fremmedord på komponentene var det, men disse skal jeg nok klare å lese meg til

DVD-platene slites/ripes i sirkel parallelt med platens ytterkant. Ripene går ikke hele runder, men er avmerket enten på den ene siden av "runden" eller litt på hver side av "runden", hvis en kan forstå dette, altså ikke hele, komplette sirkler. Tror jeg skal prøve å få tatt et bilde av discen slik at du lettere kan utelukke visse typer mekaniske skavanker i spilleren.
    Dette kan tyde på plate "vobbling" ja.
    Vil nesten tro at dvd spilleren din bare har fått noe på det senterleiet som plata ligger presset ned på i senter, og dette noe løfter plata litt opp i den ene siden slik at den andre kommer litt for langt ned på motsatt side og treffer den lille forhøyde boksen som laserpikupen er i, og denne riper opp plata. Blir denne vobblingen stor nokk, klarer ikke laser picupen å fokusere på data sporene og fusker/gir opp, og med tanke på at en DVD spiller begynner å lese innerst nermest senter av plata og beveger seg utover , så har man en mulig teoretisk forklaring på problemet. selv om det sikkert også finnes andre muligheter.

Her er en liten animasjon der det ligger en tynn liten gul papir lapp i senterleie, og hvor man ser hvordan plata "vobbler" når den roterer.

-vobling-gif

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •