Hva er poenget med DVD-spiller med HD-oppløsning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer David B. sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er poenget med DVD-spiller med HD-oppløsning?

Et lite spørsmål på et område jeg er helt grønn. Hva er egentlig vitsen med en DVD-spiller (oppløsning på 720 x 576) som er HD-klar (oppløsning på 1280 x 720 +?)? Det er vel ikke noe poeng så lenge DVD-videoer ikke har HD-oppløsning? Er det bare oppskalering/oppblåsning som er poenget? Sånn som f.eks. http://www.rotel.com/products/specs/rdv1092.htm , 1080p. Så lenge denne ikke spiller HD-DVD eller BluRay så har vel 1080p null verdi?

Om det finnes noen tråder som omhandler akkurat dette, så blir jeg takknemlig for linker.

David B.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av David B.
    ...Er det bare oppskalering/oppblåsning som er poenget?
    Ja.

Dersom scaler i DVD-spilleren er bedre enn den i projektor / flatskjerm, så har skaleringen i DVD-spilleren et poeng.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at den skalerer opp et vanlig DVD bilde (PAL) til et HD-bilde. Det vil si, den tilfører ikke bildet noen nye detaljer eller informasjon, men gjør det mer finmasket, noe som er en vesentlig fordel på større bildeflater...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Dersom scaler i DVD-spilleren er bedre enn den i projektor / flatskjerm, så har skaleringen i DVD-spilleren et poeng.
    Hvordan bilr det med kvaliteten på bildet da, la oss si på et 100" lerret? Bermerkelsesverdig bedre? Sånn at det er verdt å legge 15 000 kr i en rotel med 1080p, mot en annen billigere av god kvalitet, da uten oppskalering?

Kanskje det lureste er å kjøpe en billig midlertidig DVD-spiller mens jeg venter på de nye formatene?

David B.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Poenget er at den skalerer opp et vanlig DVD bilde (PAL) til et HD-bilde. Det vil si, den tilfører ikke bildet noen nye detaljer eller informasjon, men gjør det mer finmasket, noe som er en vesentlig fordel på større bildeflater...
    Der fikk jeg imidlertid svar på et av spørsmålene i forrige innlegg. Men hvordan er det dette gjøres da? Til sammenligning med et f.eks. et bilde. Når du oppskalerer et 1000*1000 til 2000*2000, så blir jo ikke bildet noe bedre? Det blir jo bare mer uklart, uansett hvilke effekter du legger på det? Samme med mp3, lyden blir ikke bedre når du brenne ut mp3-er som .wav?

David B.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan bilr det med kvaliteten på bildet da, la oss si på et 100" lerret? Bermerkelsesverdig bedre? Sånn at det er verdt å legge 15 000 kr i en rotel med 1080p, mot en annen billigere av god kvalitet, da uten oppskalering?

Kanskje det lureste er å kjøpe en billig midlertidig DVD-spiller mens jeg venter på de nye formatene?

David B.
    Kjøp heller en god spiller som oppskalerer til 720P for halve prisen, og legg resten av pengene i en bedre prosjektor/lerret. 15 000 er mye for en DVD spiller i dag, kun for å få 1080p. IMO.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der fikk jeg imidlertid svar på et av spørsmålene i forrige innlegg. Men hvordan er det dette gjøres da? Til sammenligning med et f.eks. et bilde. Når du oppskalerer et 1000*1000 til 2000*2000, så blir jo ikke bildet noe bedre? Det blir jo bare mer uklart, uansett hvilke effekter du legger på det? Samme med mp3, lyden blir ikke bedre når du brenne ut mp3-er som .wav?

David B.
    Sammenlingningen din blir litt feil, da man opprettholder det eventuellet trappetrinn-mønsteret og den begrensede båndbredden som kommer som følge av komprimert MP3, når man gjør om til WAV format. Oppøsningen på lyden øker ikke som følge av konverteringen.

På bilde derimot, så vil en scalering opp til for eks. 720 gjøre en linje som er ujevn som følge av dårlig oppløsning, litt rettere. Bildet blir som følge av det virke skarpere, totalt sett. På mindre bildeflater er det mindre synlig, da antall punkter blir langt høyere enn på et for eks. 100" lerrret. Så jo større bildet er, jo mer vesentlig er det å ha høyest mulig oppløsning. Som jeg tidligere sa, så tilførerer ikke en scalering noe mer detaljer i bildet, men den skaper en "illusjon" av det, ved å "gjette" seg til hva som er mellom de eksisterende punktene i bildet.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På bilde derimot, så vil en scalering opp til for eks. 720 gjøre en linje som er ujevn som følge av dårlig oppløsning, litt rettere. Bildet blir som følge av det virke skarpere, totalt sett. På mindre bildeflater er det mindre synlig, da antall punkter blir langt høyere enn på et for eks. 100" lerrret. Så jo større bildet er, jo mer vesentlig er det å ha høyest mulig oppløsning. Som jeg tidligere sa, så tilførerer ikke en scalering noe mer detaljer i bildet, men den skaper en "illusjon" av det, ved å "gjette" seg til hva som er mellom de eksisterende punktene i bildet.
    Okei, så da har det egentlig noe for seg med denne oppskaleringen. Skaleringen omhandler altså gjetting, det var den faktoren jeg ikke var klar over. Får ta å kjøpe meg en middels rimelig DVD-spiller jeg da. Takker for gode svar!

David B.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, så da har det egentlig noe for seg med denne oppskaleringen. Skaleringen omhandler altså gjetting, det var den faktoren jeg ikke var klar over. Får ta å kjøpe meg en middels rimelig DVD-spiller jeg da. Takker for gode svar!

David B.
    Ja det blir en slags gjetting (i mangel på bedre ord). I praksis så er det stor prosessorkraft som skal til for å gjøre dette velykket, og det er stor forskjell på kvaliteten på scalere (som tidligere nevnt).

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjetting er vel ikke akkurat noe heldig ordvalg. Bildeprosessoren bruker avansert matematikk for å regne seg frem til høyere oppløsning (fyller i ekstra bildepunkter).
    For øvrig er oppskalering til 1080p fra en DVD-spiller ganske meningsløst. De projektorene og TV-apparatene som takler 1080p har jo minst like god skalering/bildebehandling som DVD-spilleren uansett.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tro man kan si med god sikkerhet at oppskalering av video ikke blir bedre enn "state of the art" oppskalering med stillbilder. Hvis du ser på hva somskjer med oppskalering i photoshop har du altså en god ide om hva som er mulig.

I mine øyne er skalering en prosess for å tilpasse oppløsning på en videostrøm til oppløsningen til et display. Man bør forvente etbilde som i beste fall er like bra som den opprinnelige videostrømmen, men den greier å fylle ut hele skjermen.

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan blir ett oppskalert bilde på en god dvd-spiller iforhold til hd-dvd da i 720p og 1080i? Er oppskaleringen så god at det ikke er store forskjellen?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En hd-dvd/BR plate kan ha innhold i området mellom SD og HD. En SD DVD oppskalert til HD vil ikke ha ekte informasjon i detteområdet.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tro man kan si med god sikkerhet at oppskalering av video ikke blir bedre enn "state of the art" oppskalering med stillbilder. Hvis du ser på hva somskjer med oppskalering i photoshop har du altså en god ide om hva som er mulig.

I mine øyne er skalering en prosess for å tilpasse oppløsning på en videostrøm til oppløsningen til et display. Man bør forvente etbilde som i beste fall er like bra som den opprinnelige videostrømmen, men den greier å fylle ut hele skjermen.

mvh
    Knut
    Nå er det stor forskjell på hvordan vi oppfatter stillbilder og video, så sammenligningen blir litt feil. I steden for å surre med Photoshop, så kan man kjøre PAL inn på prosjektoren, for deretter å skru på skalering, og se forskjellen. Det har ingenting med å "fylle ut hele skjermen å gjøre". Det kan lett misforstås. Det handler om å fylle inn de punktene som mangler som følge av lav oppløsning for å få bildet skarpere.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En SD DVD oppskalert til HD vil ikke ha ekte informasjon i detteområdet.

-k
    Det er riktig, men som oftest stemmer "gjettingen", eller den matematiske utregningen ganske bra.

Jeg har DVD-plater hjemme, som ved oppskalering til 720P, blir bedre enn noen av de rene 720P opptakene jeg har. For de som har en god scaler allerede i dag, er ikke forskjellen "så voldsom" så fremt vi ikke snakker om et stort lerret og 1080P, der man virkelig begynner å kunne se detaljer. HD-DVD og BluRay er et steg i den riktig retningen, og tilbyr oss ekte HD. Men scalering gir gamle DVD-plater nytt liv på større skjermer.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jensen84
    hvordan blir ett oppskalert bilde på en god dvd-spiller iforhold til hd-dvd da i 720p og 1080i? Er oppskaleringen så god at det ikke er store forskjellen?
    Det er ikke mulig å sammenlikne oppskalert film og film som er nativ HD. Det blir som å sammenlikne dårlige MP3 låter med LP. Oppskalering internt i DVD-spiller har kun en funksjon dersom du har en TV/projektor med 1280x720 oppløsning, og dårlig innebygget bildebehandling. Oppskalering til 1080i er bare tull, siden skjermer/projektorer med 1920x1080 oppløsning også har god intern bildebehandling (ergo; de gjør jobben bedre enn DVD-spilleren).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det stor forskjell på hvordan vi oppfatter stillbilder og video, så sammenligningen blir litt feil. I steden for å surre med Photoshop, så kan man kjøre PAL inn på prosjektoren, for deretter å skru på skalering, og se forskjellen. Det har ingenting med å "fylle ut hele skjermen å gjøre". Det kan lett misforstås. Det handler om å fylle inn de punktene som mangler som følge av lav oppløsning for å få bildet skarpere.
    En skalerer oppfatter sannsynligvs stillbilde og video likt. Så matematisk sett er det samme operasjon som gjøres.

Det har alt å gjøre med å fylle ut hele skjermen. Men vi kan krangle om det til vi blir blå, cluet er uansett:
    Vi har (f.eks) 720x576 pixels inn
    Skjermen er på 1366x768 pixel
    Vi kan enten kjøre bildet uskalert (en liten video-rute midt på skjermen) eller strekke det så det fyller ut hele skjermen. Da må vi gjøre skalering som kan beskrives som et lineært elle ulineært 2-dimensjonalt filter. Siden vi ikke kan tilføre informasjon handler det først og fremst om å "tilpasse" to formater, på samme måte som sampleratekonvertering for lyd fra 44.1 kHz til 48 kHz.

Når fotoshop ikke greier å gjøre oppskalerte bilder bedre enn originalen gitt uendelig lang prosesseringstid så har jeg ingen tro på at en magisk boks skal greie det samme i realtime fo video.

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig, men som oftest stemmer "gjettingen", eller den matematiske utregningen ganske bra.

Jeg har DVD-plater hjemme, som ved oppskalering til 720P, blir bedre enn noen av de rene 720P opptakene jeg har. For de som har en god scaler allerede i dag, er ikke forskjellen "så voldsom" så fremt vi ikke snakker om et stort lerret og 1080P, der man virkelig begynner å kunne se detaljer. HD-DVD og BluRay er et steg i den riktig retningen, og tilbyr oss ekte HD. Men scalering gir gamle DVD-plater nytt liv på større skjermer.
    Det blir å sammenligne epler og ærer uansett hvordan man gjør det. De eneste som har tilgang til ekte multisynk skjermer er vel de som komme nærmest å sammenligne et oppskalert kontra uskalert bilde.

Å sammenligne en vilkårlig hd-film men en annen vilkårlig oppskalert SD-film er selvsagt usikker testing. Å sammenligne uskalert medskalert bilde på en vanlig skjerm betyr at størrelsen endrer seg, noe som vil ha betydning for hvordan vi oppfatter det. Det du kan gjøre er å taen antatt bra hd-film med mye reell oppløsning, skalere den ned til SD, og så opp igjen med en sånn superboks, og sammenligne de to på en skjerm som har same native oppløsning som det opprinnelige signalet. Hvordan ser det ut?

mvh
    Knut

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En skalerer oppfatter sannsynligvs stillbilde og video likt. Så matematisk sett er det samme operasjon som gjøres.

Det har alt å gjøre med å fylle ut hele skjermen. Men vi kan krangle om det til vi blir blå, cluet er uansett:
    Vi har (f.eks) 720x576 pixels inn
    Skjermen er på 1366x768 pixel
    Vi kan enten kjøre bildet uskalert (en liten video-rute midt på skjermen) eller strekke det så det fyller ut hele skjermen. Da må vi gjøre skalering som kan beskrives som et lineært elle ulineært 2-dimensjonalt filter. Siden vi ikke kan tilføre informasjon handler det først og fremst om å "tilpasse" to formater, på samme måte som sampleratekonvertering for lyd fra 44.1 kHz til 48 kHz.

Når fotoshop ikke greier å gjøre oppskalerte bilder bedre enn originalen gitt uendelig lang prosesseringstid så har jeg ingen tro på at en magisk boks skal greie det samme i realtime fo video.

mvh
    Knut
    Går ut ifra at du snakker om Photoshop (ikke fotoshop). Snakker du om Image Resize funksjonen?

Jeg skjønner poenget ditt, men jeg tror vi snakker mye om samme sak, men fra 2 vinkler. Jeg snakker om fordelene med å oppskalere en SD-bilde, mens du snakker om nødvendigheten av å oppskalere ved bruk av fremviser/skjerm som har høyere oppløsning.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sammenligne en vilkårlig hd-film men en annen vilkårlig oppskalert SD-film er selvsagt usikker testing. Å sammenligne uskalert medskalert bilde på en vanlig skjerm betyr at størrelsen endrer seg, noe som vil ha betydning for hvordan vi oppfatter det. Det du kan gjøre er å taen antatt bra hd-film med mye reell oppløsning, skalere den ned til SD, og så opp igjen med en sånn superboks, og sammenligne de to på en skjerm som har same native oppløsning som det opprinnelige signalet. Hvordan ser det ut?

mvh
    Knut
    Selvfølgelig blir det ikke riktig å sammenligne en hvilken som helst DVD med hvem som helst HD-film for å se hva oppskalering gjør. Men du tok ikke poenget mitt. Poenget mitt var at HD ikke nødvendigvis er "best" i alle tilfeller, og at en god scaler kan gjøre et "gammelt" DVD bilde svært bra.

Og hvordan det hadde sett ut med opp og nedskalering din kunne vært svært spennende å finne ut av. Jeg tviler på at forskjellen er så voldsom på la oss si en 50" og en high-end scaler, med 720P bildematriale.....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •