Kjøp av DVD/HD opptaker..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av DVD/HD opptaker..

hei!!

Jeg skal kjøpe meg en ny dvd/hd opptaker og lurer på hva man bør se etter i spesifikasjonene til slike spillere. Har aldri hatt en slik spiller før...

Spilleren/opptakeren skal i hovedsak brukes som tv-tuner og opptak fra tv til hd/dvd.

Kunne også tenkt meg dvi/hdmi da min nåværende dvd (HK dvd22) ikke har det.

Tips og råd mottas med takk

--
    shh.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke akkurat et nytt spørsmål så jeg anbefaler å både bruke søkefunksjonene og å se på trådene som allerede ligger her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det, dette er et tema du finner masse på hvis du søker her på forumet. Jeg legger likevel inn mine synspunkt på dette med valg av HDD-opptaker.

Jeg er den lykkelige eieren av en Pioneer DVR-530H, som jeg har hatt siden i høst. Testet både LG, Philips og Sony før jeg valgte Pioneer, og er meget godt fornøyd med den. Brukervennligheten er på topp, og kvaliteten både på opptak og ved avspilling av DVD er meget bra. Det som mangler på denne spilleren i forhold til min "optimale" spekk, er HDMI, oppskalering, og mulighet for avspilling av DivX / XVid...

Jeg irriterer meg grenseløst over testene av HDD-opptakere som er på trykk i lyd og bilde / hjemmekinoblader. Tror ikke skribentene har satt seg særlig inn i bruken av en HDD-opptaker fra en brukers perspektiv, og de legger derfor vekt på antall timer det kan tas opp, hvordan bildekvalitet er, om menyene ser fine ut, og hvor enkelt det er å sette opp spilleren når man får den i hus (noe som jeg mener ikke er så viktig - det er stort sett bare én gang man gjør det...). Å velge spiller basert på disse testene er etter min mening å bli lurt, da brukeropplevelsen ikke blir testet i særlig grad.

Etter min mening er det noen essensielle funksjoner en HDD-opptaker skal ha:

- Timeshift / chase play / eller hva de ulike produsentene kaller det. Poenget er at spilleren har full fleksibilitet til å kunne gjøre et opptak mens man ser andre opptak fra harddisken eller ser på DVD mens opptaket går, samt at det er mulig å se opptaket fra starten av mens opptaket gjøres. Det verste jeg har vært borte i på dette området er LG RH7800, som ikke lar man bruke spilleren til noe annet mens opptaket gjøres (ikke en gang å se DVD eller høre CD), og heller ikke lar man se opptaket mens det gjøres. Uten denne funksjonaliteten er boksen ikke noe mer enn en videospiller! (LG RH7300 har også en fantastisk finesse: Dersom man har glemt å slå av HDD-opptakeren så vil ikke programmerte opptak starte....! )

- Muligheten for å navngi opptaket når man timer-programmerer spilleren, slik at opptaket blir navngitt! Har man 160 eller 250 GB disk blir det etterhvert mange opptak å holde styr på, og hvem husker vel hva man tok opp fra TV2 den 21.12 kl 20:30? Spesielt nyttig hvis man har gjentakende opptak. Etter hva jeg kan huske er det bare Pioneer som har denne funksjonen (correct me if I'm wrong...).

- Antall timeropptak det er mulig å programmere må være så pass høyt at det ikke går fullt. Philips har 12, det er for lite...

- Menyene må være intuitive å bruke. Her er Pioneer og Sony i særstilling, mens det gamle menysystemet til Philips er det tyngste jeg har sett. Også en fordel at menyen er rask å bruke og responderer raskt på fjernkontrollen. Det blir en del menybruk på en opptaker...

Noen andre punkter å være oppmerksom på:
    - 160GB er vel kanskje nok, men mye vil ha mer, og jeg har ihvertfall ikke hatt problem med å fylle opp 160GB...
    - Mulighet for å gjøre spilleren sonefri.
    - DVD-plateformat
    - Støy! Sjekk i butikken at spilleren ikke bråker for mye. Harddisk og viftestøy kan være ganske irriterende i lengden...
    - Ikke alle spillere formidler tekst-TV signal via scart til TV. Pioneer gjør det ikke. Mener å huske at Philips gjør det. Ikke noe stort poeng, men hvis du programmerer opptakeren din ved å finne klokkeslett for programmer på tekst-tv, blir det mye frem og tilbake mellom AV-inngang og TV-kanal på TV'en...
    - Sjekk at opptakeren håndterer visning av 16:9 korrekt. Eksempelvis klarer ikke LG å skille ordentlig mellom 4:3 fra TV og 16:9 fra DVD når man har satt den til 16:9-format.
    - Dersom du har dekoder (kabel-TV eller satellitt) er det dårlig med løsninger for å endre kanal på denne fra opptakeren, noe som kan være et problem med timeropptak fra ulike kanaler. Jeg har sett noen opptakere med IR-sender som settes foran dekoderen, men dette forutsetter at man bruker elektronisk programguide på opptakeren, som ikke er utbygd i Norge...
    - Opptakskvalitet: Noe særlig dårligere kvalitet enn SP vil du neppe bruke, så jeg ser ikke helt poenget med å ha bøtter og spann med kvaliteter under dette (slik som Pioneer har...).

Håper dette kan være til hjelp. Lykke til med valg av opptaker.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her synes jeg du har laget en veldig god oversikt over viktige funksjoner, Kenguru. Meget bra grunnlag for å lage en kjøpeguide for HDD-opptakere.

Når man sitter å kikker på specs i en evalueringsrunde, så ser det tilsynelatende ut til at alle spillere er nesten like fordi det ofte fokuseres på HDD-størrelse, opptakstid (maks tid og dårligst kvalitet selvsagt), tilkoblingsmuligheter, avspillingsformat osv. Og ofte brukes forskjellige navn på samme funksjon, og derfor blir dette ekstra vanskelig.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenguru
    - Dersom du har dekoder (kabel-TV eller satellitt) er det dårlig med løsninger for å endre kanal på denne fra opptakeren, noe som kan være et problem med timeropptak fra ulike kanaler.
    Men kan man ikke da bare programmere timeren i dekoderen og stille inn opptakeren til å starte hver gang dekoderen slår seg på? Da vil man jo fritt kunne endre kanal for hvert opptak. Har for øvrig ikke kjøpt opptaker enda, men vurderer DVR-540H. Pioneer har visstnok den mest skuddsikre mekanikken i forhold til konkurrentene men litt dårlig tunerdel. Men det spiller vel liten rolle når signalet først passerer paraboltuneren? Til fire og en halv k innbiller jeg meg den er et bra kjøp. Ikke sikkert jeg gidder å vente på at Pioneer kommer med HDMI-interface. Trenger heller ikke HDMi inntil jeg bytter ut 52" bakproje'n med noe flatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et meget godt innlegg, Kenguru.

Jeg er i markedet for en DVD/HDD-opptaker og fant dine synspunkter meget nyttige. Heller vel mot Pioneer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Men kan man ikke da bare programmere timeren i dekoderen og stille inn opptakeren til å starte hver gang dekoderen slår seg på? Da vil man jo fritt kunne endre kanal for hvert opptak.
    Enig, hvis dekoderen har en slik funksjon så vil det løse problemet (dog litt tungvint...). Tror ikke UPC har timer på sine digitale dekodere, og da er det et problem.

Har for øvrig ikke kjøpt opptaker enda, men vurderer DVR-540H. Pioneer har visstnok den mest skuddsikre mekanikken i forhold til konkurrentene men litt dårlig tunerdel. Men det spiller vel liten rolle når signalet først passerer paraboltuneren? Til fire og en halv k innbiller jeg meg den er et bra kjøp. Ikke sikkert jeg gidder å vente på at Pioneer kommer med HDMI-interface. Trenger heller ikke HDMi inntil jeg bytter ut 52" bakproje'n med noe flatt.
    Som sagt er jeg fornøyd med Pioneer'en. Den nye modellen har fått støtte for avspilling av Div-X, samt en forenklet fjernkontroll som jeg ikke har prøvd men som ser meget enkel ut i bruk. Så jeg mener du ikke gjør et dumt kjøp om du velger den.

Hvis du kjøper noe flatt vil du vel kanskje uansett ha en dedikert DVD-spiller med HDMI/oppskalering og høyere kvalitet enn det en opptaker vil gi...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding !!

Må vel (som mange andre...) være flinkere å bruke søkefunksjon ja....

Hadde egentlig vurdert LG RH7800 som man får kjøpt på netthandelen.no til ca 2500,-. Men må vel nå vurdere andre alternativ etter rådene fra Kenguru.

--
    shh.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjøper noe flatt vil du vel kanskje uansett ha en dedikert DVD-spiller med HDMI/oppskalering og høyere kvalitet enn det en opptaker vil gi...
    Det regner jeg som nesten sikkert, ja. DV-989 har allerede en viss tiltrekningskraft på meg. Men så er det madamen som vil tviholde på gamle H/K DVD25...den er jo ikke kaputt eller noe. Får legge opp til harde forhandlinger til høsten..

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sabotere den gamle er jo en opsjon
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det regner jeg som nesten sikkert, ja. DV-989 har allerede en viss tiltrekningskraft på meg. Men så er det madamen som vil tviholde på gamle H/K DVD25...den er jo ikke kaputt eller noe. Får legge opp til harde forhandlinger til høsten..
    Madammen bestemmer vel så mye fra før at noe må vel du bestemme :razz:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Madammen bestemmer vel så mye fra før at noe må vel du bestemme :razz:
    Hehe, hadde ikke vært så ille å få bestemme litt, nei (hvilken drøm!) Men sabotere den gamle, Jørn? Nei, skrekk og gru, hennes røntgenblikk ville momentant scannet mitt ansiktsuttrykk, tipper 2 millisekunder inntil full avsløring.. satser heller på ydmyke og forsiktige forhandlinger, la henne dra på jentetur eller noe, kanskje?

Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt å kjøpe min første Hd opptaker...

Kan dere annbefale 1,2 eller 3 gode opptakere under prisklassen 3000kr?

Skal bruke den til å se på film med, ta opp det jeg spiller på konsoller(kommer til å gjøre dette mye!) og ellers tv program osv.. Og de kan spille av brente cd`er og dvd`er?

Trenger kanskje ikke være verdens beste på film, siden jeg skal ha blue ray spilleren i PS3...Men vil gjerne ha meget god kvalitet på opptakene av spillene osv...

Men hva burde jeg se etter?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

harddisk opptaker

Om du er tilknyttet kabeltv nett så finnes det andre alternativer som er ute eller er på vei.
    Det er snakk om kabel tv bokser/dekoder/mottaker set top bokser som har/vil bli levert med hard disk og derav bruke denne til å ta opp programmer en ønsker. Det som er synd er jo at en må betale ekstra månedsavgift for å få denne opptaks muligheten. På sikt vil det nok være mulig å kjøpe en slik opptaker og slippe unna månedsavgiften, men vet jo ikke hvordan opplegg det vil bli i fremtiden.
    En ting er sikkert.. på et tidspunkt vil det nok bli slutt på analoge tv sendinger og da blir hard disk opptaker med analog tv tuner bli uten funksjon, bortsett fra dvd spiller da.
    En ting folk kanskje kan tenke på er å isteden investere i en htpc/mediasenter pc. Disse kan en iallefall oppgradere, i første omgang bruke tv kort med analog tuner og etterhvert vil det nok dukke opp tuner kort med støtte for mpeg 2 dekoding og da er det bare å bytte ut tv kortet som er i mediasenter pc'en.
    Folk vil helt sikkert finne ut at det er trøblete å finne hardware med hdmi utgang på mediasenter pc... grunnen til dette er nok at hardware utviklerne sitter på gjerdet og venter på at hdmi 1.3 standarden skal bli satt/bestemt. Noe som forhåpentligvis skjer i 2007.
    Mediasenter pc med esata (mulighet for tilkobling av ekstern harddisk(er) (multiport støtte, der en kan koble opptil 5 harddisker på en esata utgang på medisaneter pc finnes idag). Veldig kjekt for bærbare/laptop som brukes som mediasenter pc (har dette selv).

Jeg vurderte seriøst å kjøpe harddisk opptager selv men gikk bort fra dette, da dette blir bare en midlertidig løsning iogmed at digitalisering av tv signaler er på full fart inn både på kabel nettet og bakkenettet (bakkenett = antenne signal). Ville iallefall ikke brukt altfor mye penger på en slik harddisk opptaker...

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Muligheten for å navngi opptaket når man timer-programmerer spilleren, slik at opptaket blir navngitt! Har man 160 eller 250 GB disk blir det etterhvert mange opptak å holde styr på, og hvem husker vel hva man tok opp fra TV2 den 21.12 kl 20:30? Spesielt nyttig hvis man har gjentakende opptak. Etter hva jeg kan huske er det bare Pioneer som har denne funksjonen (correct me if I'm wrong...).
    Min Sony HX910 kan man forandre navnene som man vil i etterkant til krampa tar deg. Men stort sett finner den det riktige navnet selv, henter vel den informasjonen fra tekst-tv.

Edit: Så jo nå at tråden var relativt gammel, men betyr jo ikke all verden...

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen annbefale meg en opptaker til under 5000kr(hvis jeg må over 5000, annbefal...) hvor jeg får bra kvalitet og kan legge over til pcen, sånn at jeg kan lage videor som dette..?
    Vil redigere og lage sånne spill filmer..

YouTube - Gears of War montage trailer

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen annbefalinger?

Vil ha en med veldig god kvalitet, er usikker på hva jeg skal se etter..

Vet bare at jeg vil starte å ta opptak av spill o.l og ta det på pcen og redigere, legge til lyd og effekter=)

P.S hva er forskjellen mellom DVD og HDD opptaker?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel denne jeg tar.. DinPris.no - Sammenlign butikker og finn best pris for LG RH-200MH 250GB hos DinPris.no

Siden den ble Eisa vinner 2006/2007 . Noen meninger rundt den?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på utkikk etter en rimelig opptager til min far, mine kriterier er kun at den må være enkel i bruk, ha timeshift, HD og iLink (for brenning av filmer tatt med DV kamera).
    Noen som kan hjelpe meg med dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RockyIII
    Blir vel denne jeg tar.. DinPris.no - Sammenlign butikker og finn best pris for LG RH-200MH 250GB hos DinPris.no

Siden den ble Eisa vinner 2006/2007 . Noen meninger rundt den?
    Kanskje du kan spare noen kroner. Kjøpte Lg RH-188h på netthandelen for kr 2400 med frakt. Samme spilleren men 160 hardisk, og ikke minnekortleser. Eller den samme etter det jeg vet. Ser det ved at det er samme håndbok/manuall.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •