Progressive scan, KISS, DIVx fordeler og ulemper

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Progressive scan, KISS, DIVx fordeler og ulemper

Hei
    Har brent meg på å kjøpe en DVD-spiller uten å teste hva den virkelig klarer først. Problemer med SVCD.

Vurderer derfor å kjøpe en ny. KISS-spilleren ser jo ganske morsom ut, men får dårlig kritikk pga kvalitet.
    Sitter derfor med en del spørsmål rundt dette med ny spiller. Er denne DivX kompabiliteten såååå viktig?

* Er det stor forskjell i filstørrelse / kvalitet på DivX og en godt kodet MPEG1-VCD? (VCD med litt høy gjennomsnitt VBR spiller også bra, selv om det er utenfor standard.)

* Hva er Progressive Scan? Har den stor innflytelse? Er mange spillere utstyrt med dette?

* Det dukker vel opp flere DivX kompatible spillere snart. Er det noen som vet om en det er verdt å vente på?

Flott med et slikt forum på norsk! Her er det bare å melde seg på

Det er viktig å ta med seg diverse hjemmebrente test-CDer rundt. Har testet en del spillere. Sony og NAD skiller seg ut som de mest sikre og "altspisende" på SVCD. I allefall på min runde i Oslo sist uke.

Christian

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en KISS spiller i 2000. Jeg betalte rundt 3000 for denne da. OM det var noe kvalitet å snakke om kan det ikke ha vært rare greiene.

Nei, Jeg har enda ikke hadt bruk for å spille DivX på DVD spilleren. Jeg har egen HTPC (home Theater Personal Computer) til dette.

MPEG1 har statisk bitrate som kan gi problemer når det er behov for mye informasjon i bilde spesielt om det er benyttet litt lav (datastrøm) kb/s ved komprimering til MPEG1. Etter det jeg har er fart er DivX bedre, mindre filer og høyere kvalitet.

Progressiv Scan gir skarpere bilde. Det er to måter en bilde fremviser kan tegne et bilde. I Interlacing tegnes annen hver lingje for så å tegne de resterende i andre runde. I progressiv scan tegnes alle lingjene ovenfra og ned med en gang. Det er bare dyrere TV apparater (CRT/LCD/PLASMA) og projektorer som støtter dette. Alle plasma skjermer nå støtte prog scan ( så vit jeg vet)

Flere og flere spiller i prisklassen over 4000 har progressiv scan.

Det kommer sikkert flere og bedre DivX kompatible spillere fremover, men jeg tviler på om de er noe å vente på.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Kiss dp500 og er kjempefornøyd med den. :lol: